Yksinäisen yö on synkkää aikaa

yö vie kaiken pois

Silloin on liikaa aikaa ajatella.
Pahimmat pelot ja uhkakuvat vyöryvät mieleen ja kaikki ongelmat tuntuvat kaatuvan raskaana päälle.

Vaikka niille ei yöllä pysty mitään tekemään, ne kuitenkin ahdistavat ja kaihertavat kipeinä sisimmässä.
Mennyt elämä monine muistoineen on enemmän sielua raatelevaa kuin lämmintä tunnetta eletystä ajasta.

Nuoruus on auttamattomasti takana päin.
Ne päivät ovat lopullisesti menetetty ja edessä odottaa tuntematon vanhuuden ja yksinäisyyden sumea aikaverho.

81

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yöllä kaikki tuntuu raskaammalta. Päivällä kaikki on kevyempi kantaa.Ihminen ei ole tarkoitettu ikinuorkeis vaan elämänkaari kattaa vauvasta vanhuuteen. Kuka jaksaisi olla aina nuori.

      • Lusiina

        Niin ja piti vielä sanomani että joskus on niinkin et yhdessäkin on yksin.


      • nukun hyvin.
        Lusiina kirjoitti:

        Niin ja piti vielä sanomani että joskus on niinkin et yhdessäkin on yksin.

        Kaksin yksin voi olla.
        Jokainen on nuori yhtä kauan, tulee myös vanhaksi jos ei kuole nuorena. Mitäpä normaalia elämänkulkua murehtimaan.


    • Elän yksin mutta yksinäinen en ole, päättelen siitä että tuollaisia tuntemuksia ei miulla ole.

    • Aivan noin vakavia tuntemuksia minulla ei ole ollut mutta 80 / 90 lukujen vaihteen laman tietämissä sain tuntumaa tuon tyyppiseen öiseen pohdintaan.

      Hoidin silloin yhtä metallialan pk-pajaa ja tuotteiden kysynnän romahdettua jouduin irtisanomaan 1/3 osan joukosta vaihtoehtojen puutteen vuoksi.
      Silloin heräilin öisin asioiden pohdiskeluun ja suunnitteluun.
      Tuo vaihe kesti muutaman kuukauden.

      Muulloin, ja varsinkin "kotiuduttuani", vaimoni tyttöjen matkojen aikaiset aamut ovat kolkkoja.
      Kuten yleensä kaikissa ikävissä asioissa, niin tässäkin on myönteisenä puolena kolkkojen heräämisten muistutus onnestani, että ylivoimaisesti enimpinä aamuina siinä vieressä on joku läheinen tuhisemassa!

    • Yksin olen. Minusta yö on parasta aikaa, iltarutiini on usein samantapainen. Ensin käyn netissä vähän aikaa, sitten avaan telkkarin ja seuraan jotain ohjelmaa sängystä pitkältäni kissa kainalossa. Jos ei nukuta niin laitan jonkin äänikirjan kuulumaan, lukijan monotoninen ääni hypnotisoi uneen.
      Illat on parasta aikaa, rakastan nukkumista, näen paljon unia, useimmiten ihan mukavia.

      • hyvät unet

        Vai on pertta-j keksinyt saman "nukahtamispillerin"?

        Itse avaan netin aamukahvia juodessa, jolloin luen lehdet ja tietenkin vilkaisen palstalle ja pelaan pasianssia.

        Lounas on ennen yhtä, joten yleensä nukahdan, kun katselen näitä kotimaisia elokuvia.

        Sitten on vain ristikoita ja sudokuja, kunnes Salkkarit alkaa. Tuleehan sieltä sitten illalla Poliisi Tv ja Hyvät ja huonot uutiset. No, tottakai muutakin.

        Mutta iltapalani on ruisleipä ? ja lasi maitoa puoli tuntia ennen katsomani ohjelman loppua. Sen jälkeen avaan Puhe-radion, johon nukahdan.

        Musiikki olisi sietämätön, jos sieltä tulisikin niitä ihania nuoruusmuisto kappaleita!! Joskus sekoilen kyllä illalla, kun mainosten ajan aina vaihdan kanavaa ja sitten onkin vain se Harju&Pöntinen!!!!

        Aloittajalle olisikin hyvä vinkki tässä, mikäli hän tämän huomaa.

        Minulle esim. konjakkiryyppy olisi pahin mahdollinen, jota usein suositellaan.


      • 1222....
        hyvät unet kirjoitti:

        Vai on pertta-j keksinyt saman "nukahtamispillerin"?

        Itse avaan netin aamukahvia juodessa, jolloin luen lehdet ja tietenkin vilkaisen palstalle ja pelaan pasianssia.

        Lounas on ennen yhtä, joten yleensä nukahdan, kun katselen näitä kotimaisia elokuvia.

        Sitten on vain ristikoita ja sudokuja, kunnes Salkkarit alkaa. Tuleehan sieltä sitten illalla Poliisi Tv ja Hyvät ja huonot uutiset. No, tottakai muutakin.

        Mutta iltapalani on ruisleipä ? ja lasi maitoa puoli tuntia ennen katsomani ohjelman loppua. Sen jälkeen avaan Puhe-radion, johon nukahdan.

        Musiikki olisi sietämätön, jos sieltä tulisikin niitä ihania nuoruusmuisto kappaleita!! Joskus sekoilen kyllä illalla, kun mainosten ajan aina vaihdan kanavaa ja sitten onkin vain se Harju&Pöntinen!!!!

        Aloittajalle olisikin hyvä vinkki tässä, mikäli hän tämän huomaa.

        Minulle esim. konjakkiryyppy olisi pahin mahdollinen, jota usein suositellaan.

        Puheradio kuuluu minullakin läpi yön. Kannatta kokeilla.


    • reppuriika

      Lue artikkeli tuosta katkeruudesta. Mentyksiä on ollut ja elämä ei ole ollut aina tanssia ruusutarhoissa. Olen monesti kertonut olevani eronnut sinkku: lapsia ei, eikä oikeastaan muitakaan sukulaisia, joista voisi olla turvaa vanhuiudessaan.
      Minua kyllä auttaa tostuus, että turvani on vanhvasti Jumalassa. Kyllä hän Luodustaan huolen pitää ja jos hän sallii minun menehtyvän kotiini hoidon puutteeseen kun yhteiskunnanrensurssit eivät enää riitä, niin perempaa on luvassa. Ja kyllähän täältä joskus lähdetään, vaikka hoito ja huolenpito pelais viimeisen päälle ja olis suvun ympäröimä kuolinhetkellä.
      Olen yö-ja iltaeläjä. Jos työrytmi ei asettaisi rajoja, varmaan valvoisin yöt ja nukkuisin päivisin.
      Minusta on ihanaa valvoa kesäöinä: on hiljaista, ajatus lentää. En koe yhtään ahdistavana olla vain Luojani ja itseni kanssa. Voi kirjoitella. lukea, tehdä sanaristikoita ym.

      Jos on niitä ongelmia niin, ainahan niitä voi hoitaa ja selvitellä. Halautko kertoa anonyyminä, mikä sinua pelottaa. Onko se vain ikääntyminen, yskinäsiyys, sairaudet ym,
      Halutako

      • Mielestäni kannattaa turvata tämä maanpäällinen elämä niin hyvin kuin mahdollista.
        Tuonpuoleisesta ei tiedä kukaan, ei kai Jumala sellaista salli että joku menehtyy hoidon puutteeseen??? Kyllä se on sattumaa, kuinka on asiansa järjestänyt, tai kuinka onnekas on. Myös omaisista on joillekin apua, Jumala harvemmin puuttuu asiaan?


      • pertta-j kirjoitti:

        Mielestäni kannattaa turvata tämä maanpäällinen elämä niin hyvin kuin mahdollista.
        Tuonpuoleisesta ei tiedä kukaan, ei kai Jumala sellaista salli että joku menehtyy hoidon puutteeseen??? Kyllä se on sattumaa, kuinka on asiansa järjestänyt, tai kuinka onnekas on. Myös omaisista on joillekin apua, Jumala harvemmin puuttuu asiaan?

        "pertta-j"


        " ei kai Jumala sellaista salli että "
        "Jumala harvemmin puuttuu "

        Pääsi toiminta sai minut huvittumaan taas.

        Olisikohan 80 kohta kohdallaan?
        Friteeraus lähenee.

        H.


      • "lusiaana"

        " ei kai Jumala sellaista salli että "
        "Jumala harvemmin puuttuu "

        Tuossapa se on sanottu.
        Miksi teit idioottimaisen kopion?

        H.


      • 1+6
        hunksz kirjoitti:

        "lusiaana"

        " ei kai Jumala sellaista salli että "
        "Jumala harvemmin puuttuu "

        Tuossapa se on sanottu.
        Miksi teit idioottimaisen kopion?

        H.

        Joku täälä on vielä idiootimpi.


      • hunksz kirjoitti:

        "pertta-j"


        " ei kai Jumala sellaista salli että "
        "Jumala harvemmin puuttuu "

        Pääsi toiminta sai minut huvittumaan taas.

        Olisikohan 80 kohta kohdallaan?
        Friteeraus lähenee.

        H.

        Kiva tervetulotoivotus hunkzilta kun loman jälkeen pistäydyin. ;)
        Sain sentään huvittumaan.
        Et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin, mielestäni on outoa että sanotaan Jumalan sallivan ihmisten vaikeudet. Turhaan selitän, yhdentekevää minulle, vähän toistakymmentä vuotta ja olen 80v jos Jumala suo:)


      • hunksz kirjoitti:

        "lusiaana"

        " ei kai Jumala sellaista salli että "
        "Jumala harvemmin puuttuu "

        Tuossapa se on sanottu.
        Miksi teit idioottimaisen kopion?

        H.

        Siksi kun satun olemaan idiootti ja palstainhokki.

        Onko sulla tylsää :)?


      • lusiinana kirjoitti:

        Siksi kun satun olemaan idiootti ja palstainhokki.

        Onko sulla tylsää :)?

        Siis meitäkin tarvitaan jotta joku voi nostaa häntäänsä.


      • häntä pystyyn
        lusiinana kirjoitti:

        Siis meitäkin tarvitaan jotta joku voi nostaa häntäänsä.

        Hällä on tylsää kun ihailijansa ovat poissa ;DDD


      • pertta-j kirjoitti:

        Kiva tervetulotoivotus hunkzilta kun loman jälkeen pistäydyin. ;)
        Sain sentään huvittumaan.
        Et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin, mielestäni on outoa että sanotaan Jumalan sallivan ihmisten vaikeudet. Turhaan selitän, yhdentekevää minulle, vähän toistakymmentä vuotta ja olen 80v jos Jumala suo:)

        "pertta-j"

        Sinä kirjoitit ihmiselle, joka tietää, ja osaa paljon enemmän kuin muut.
        Minulle jokainen pilkku on tärkeä.
        Ja siksi otan kantaa kaikkeen kielen-käyttöön, mikä vähänkin onnahtaa.
        Ota siis sinä onkeesi, ennen seuraavaa yritystäsi.
        Sinä itse päätät, mitä jumalat sinulle suovat.
        H.


      • häntä pystyyn kirjoitti:

        Hällä on tylsää kun ihailijansa ovat poissa ;DDD

        Ehkä.

        Mut kyllä me idiootitkin tarvitsemme ja ansaitsemme oman tilamme :).


      • pilkkupisteviiva
        hunksz kirjoitti:

        "pertta-j"

        Sinä kirjoitit ihmiselle, joka tietää, ja osaa paljon enemmän kuin muut.
        Minulle jokainen pilkku on tärkeä.
        Ja siksi otan kantaa kaikkeen kielen-käyttöön, mikä vähänkin onnahtaa.
        Ota siis sinä onkeesi, ennen seuraavaa yritystäsi.
        Sinä itse päätät, mitä jumalat sinulle suovat.
        H.

        Älä puhu pashaa, joka pilkku muka tärkeä kun joku ei käytä pilkkuja olleskaan, olet naurettavan puolueellinen.


      • pilkkupisteviiva kirjoitti:

        Älä puhu pashaa, joka pilkku muka tärkeä kun joku ei käytä pilkkuja olleskaan, olet naurettavan puolueellinen.

        "pilkkupisteviiva"

        Tietysti olen.
        Joillakin on minulle arvoa enemmän kuin toisilla.
        Se riippuu vain pilkkujen käytöstä.
        Blondeissa olen kyllä tarkenpi.
        Heistä hyväksyn vain kaikkein lyhyt-tukkaisimmat.
        Ilman sammareita ja pipoa.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "pertta-j"

        Sinä kirjoitit ihmiselle, joka tietää, ja osaa paljon enemmän kuin muut.
        Minulle jokainen pilkku on tärkeä.
        Ja siksi otan kantaa kaikkeen kielen-käyttöön, mikä vähänkin onnahtaa.
        Ota siis sinä onkeesi, ennen seuraavaa yritystäsi.
        Sinä itse päätät, mitä jumalat sinulle suovat.
        H.

        Hunksz :DDDDD
        Minulle jumalat ovat suoneet enemmän kuin olisin osannut odottaa.


      • reppuriika
        pertta-j kirjoitti:

        Mielestäni kannattaa turvata tämä maanpäällinen elämä niin hyvin kuin mahdollista.
        Tuonpuoleisesta ei tiedä kukaan, ei kai Jumala sellaista salli että joku menehtyy hoidon puutteeseen??? Kyllä se on sattumaa, kuinka on asiansa järjestänyt, tai kuinka onnekas on. Myös omaisista on joillekin apua, Jumala harvemmin puuttuu asiaan?

        No en minä nyt sitä usko, että joskus kuolen hoidon puutteeseen, mutta kun on yksinäisiä, jotka sellaistakin huolehtii ja pelkää. No kyllä minäkin ihan kohtuudella yritän järjestellä asioita ja hoitaa terveyttäni, mutta jätät tuhat pelot Luojan haltuun. En vaivaa päätäni vanhuuden ja tulvaisuuden murheilla. '
        Kyllä olen kokenut että Korkein huolehtii järjestelee asioitani. Niin kuin on päiväsi niin on voimasi, sana sanoo.


      • reppuriika kirjoitti:

        No en minä nyt sitä usko, että joskus kuolen hoidon puutteeseen, mutta kun on yksinäisiä, jotka sellaistakin huolehtii ja pelkää. No kyllä minäkin ihan kohtuudella yritän järjestellä asioita ja hoitaa terveyttäni, mutta jätät tuhat pelot Luojan haltuun. En vaivaa päätäni vanhuuden ja tulvaisuuden murheilla. '
        Kyllä olen kokenut että Korkein huolehtii järjestelee asioitani. Niin kuin on päiväsi niin on voimasi, sana sanoo.

        Kunnioitan uskoasi. En usko että tarvitset hunkzia puolustamaan itseäsi. Hänen tapansa osoittaa arvostustaan on heittää lokaa toisin ajattelevien silmille.
        Täällä voi keskustella myös muita kirjoittajia arvostavati, kuten varmaan sinäkin haluaisit tehdä.


      • eräs vaan
        pertta-j kirjoitti:

        Hunksz :DDDDD
        Minulle jumalat ovat suoneet enemmän kuin olisin osannut odottaa.

        Pertta, pidän tavastasi ajatella asioita, ja kun kerroit miten nukut kissa kainalossa, minä melkein tunsin kissan lämmön, kuulin kehräyksen. Onni on pieniä hyviä asioita.


      • hunksz kirjoitti:

        "pilkkupisteviiva"

        Tietysti olen.
        Joillakin on minulle arvoa enemmän kuin toisilla.
        Se riippuu vain pilkkujen käytöstä.
        Blondeissa olen kyllä tarkenpi.
        Heistä hyväksyn vain kaikkein lyhyt-tukkaisimmat.
        Ilman sammareita ja pipoa.

        H.

        Herrahan on nyt tietenkin siellä ralliretkellä, joten et ehkä kykene ;) lukemaan näitä palautteita. Vastaan silti, että olet kohtalaisen naurettava tapaus jaottelemalla kirjoittajia ties millaisten kriteereidesi mukaan.
        Joillakin on enemmän arvoa? Lisäksi pidät jotain kerhoa, johon pääsee vain sinun valitsemanasi. Voi pyhä ****, en edes kirjoita tuota sanaa, oletko ihan tolkuissasi.
        Tuollainen ei ainakaan sopua palstalla lisää.

        Älä nyt kuitenkaan jää auton alle, joskus ralleissa tapahtuu sellaistakin, kuten tänä vuonna on jo tapahtunut.
        Mitäs kivaa meillä sitten olisi, kun ei voitaisi noita "innostavia" juttujasi lukea :)


      • 66666.ym
        hunksz kirjoitti:

        "lusiaana"

        " ei kai Jumala sellaista salli että "
        "Jumala harvemmin puuttuu "

        Tuossapa se on sanottu.
        Miksi teit idioottimaisen kopion?

        H.

        Pätemisen tarvetta ei muualla voi enää tyydyttää?
        Onneksi ihminen on laumaeläin, edes jossain pääsee näyttämään kaapin paikan.


      • 66666.ym
        66666.ym kirjoitti:

        Pätemisen tarvetta ei muualla voi enää tyydyttää?
        Onneksi ihminen on laumaeläin, edes jossain pääsee näyttämään kaapin paikan.

        Oli nimim. Hunksz, ei lusinanalle.


      • Liisapien*
        hunksz kirjoitti:

        "lusiaana"

        " ei kai Jumala sellaista salli että "
        "Jumala harvemmin puuttuu "

        Tuossapa se on sanottu.
        Miksi teit idioottimaisen kopion?

        H.

        Eikö sinua hunksz hävetä, luetko koskaan humalassa laadittuja sepustuksiasi?
        Noin ala-arvoista ei odottaisi edes sinulta, mitä tässä ketjussa on saanut lukea.


      • tai sitten mulqvist
        Liisapien* kirjoitti:

        Eikö sinua hunksz hävetä, luetko koskaan humalassa laadittuja sepustuksiasi?
        Noin ala-arvoista ei odottaisi edes sinulta, mitä tässä ketjussa on saanut lukea.

        Ei häntä hävetä, hän on trolli.


      • Liisapien* kirjoitti:

        Eikö sinua hunksz hävetä, luetko koskaan humalassa laadittuja sepustuksiasi?
        Noin ala-arvoista ei odottaisi edes sinulta, mitä tässä ketjussa on saanut lukea.

        "Liisapien*"

        Jos huomaisin muuttuneeni häpeälliseksi juopoksi, hiljenisin täysin.
        Toistaiseksi en näe siihen tarvetta.
        Toistaiseksi en muutu toiseksi ihmiseksi viinan voimallakaan.
        Yllättyisit, jos tietäisit kuinka harvoina Perjantaina tulee otetuksi.
        Olen kyllä vaikeasti avattava, sen tunnustan.
        Mutta yritä, saatat ilahtua kun huomaat alkavasi tajuta jujuni.

        H.


      • Liisapien*
        hunksz kirjoitti:

        "Liisapien*"

        Jos huomaisin muuttuneeni häpeälliseksi juopoksi, hiljenisin täysin.
        Toistaiseksi en näe siihen tarvetta.
        Toistaiseksi en muutu toiseksi ihmiseksi viinan voimallakaan.
        Yllättyisit, jos tietäisit kuinka harvoina Perjantaina tulee otetuksi.
        Olen kyllä vaikeasti avattava, sen tunnustan.
        Mutta yritä, saatat ilahtua kun huomaat alkavasi tajuta jujuni.

        H.

        Olen lukenut juttujasi, avaudut ihan tarpeeksi:) Lisä olisi jo liikaa!


    • ♡♡ Nainen ihanainen

      @ap:
      "Nuoruus on auttamattomasti takana päin.
      Ne päivät ovat lopullisesti menetetty ja edessä odottaa tuntematon vanhuuden ja yksinäisyyden sumea aikaverho."

      Olen minäkin kokenut hetkittäin - päivällä tosin, yöllä nukun - ahdistuksen tunnetta vanhenemista ajatellessani.
      Sitten ihan arkisella kauppareissulla reppu selässä tuli pyytämättä ja yllättäen oivallus: jokainen päivä on lahja. Näin sieluni silmin laajan parinkymmenen vuoden lahjapäivieni kukkaniityn. Parikymmentä vuotta todennäköisesti vielä elän, ellei mitään odottamatonta tapahdu - kuten että kuolen :D
      Tunsin itseni onnelliseksi ja rikkaaksi.
      Menneiden vuosien elämänkokemukses auttanee rikkauksien sijoittamisessa tuottavasti.

      • sama_

        po. elämänkokemus


      • ♡♡ Nainen ihanainen

        Mitähän pahaa mä kirjoitin, kun piti jonkun miinus laittaa.
        Kliseistä, joo. Mutta totta ja ei ole monta viikkoa, kun tapahtui.


    • pnel

      Ikuisena tulevan pelkääjänä olen oppinut elämään suunnilleen vain tätä päivää.
      Menneet on menneitä, niihin pohjaa nykyinen, mutta miksi niihin juuttumaan, kun ei niille enää mitään voi.
      Tämä päivä vaatii tarpeeksi energiaa, jotta huominenkin ehkä koittaisi.

      Tulevaa en entisen tapaan enää sure. Sehän voi loppua pian, tai jatkua näkymättömiin.
      Miksi sitäkään suremaan.
      Oppia voi näemmä vanhakin koira. Nuoruutta en haihattele takaisin.

      Ihmisellä kuluu paljon rajallista aikaa jossittelemaan, ja mutku/sitkuttelemaan, mutta kukaanhan meistä ei ole ainakaan muiden mielestä täydellinen.

    • RosaLiiin

      Voin kuvitella millainen yö voi olla kun se tuntuu raskaalta ja pelottavalta.

      Lapsena pelkäsin tulipaloa ja isän ja äidin kuolemaa ja pimeää ja, ja...
      Nyt pelko on muuttunut huoleksi arkiasioista ja lasten asioita tulee turhaan aina mietittyä.
      Menneisyys on mennyttä ja tulevaisuudesta ei tiedä mitään, niistä huolehtiminen on ajan ja energian hukkaa, vaikka sen tietää niin silti mieli joskus tekee kepposen ja...

      Menneisyydestäni olen etsinyt ihanania ja mukavia ja onnellisia asioita joita huolihetken iskettyä alan miettiä ja pohtia. Ne voivat olla hyvinkin pieniä hetkiä, joita ajatellessa tulee hyvä olo.

      Suljen silmäni, istun vanhan kirkon puistossa suuren puun alla ja yritän lyijykynällä lehtiööni tavoittaa ripauksen puunlehvästön liikkeestä ja auringon säteiden leikistä. Silloin olin nuori, pyrkimässä atskiin, olo oli niin kevyt ja onnellinen...tämän hetken uudelleen elämiseen olen usein unohtanut kaiken muun ja nukahtanut.

    • sitroen.

      Minulla ei ole aikaa ajatella yöllä. Otan nukahtamispillerin ja jos se ei auta,niin sitten toisen. Pakko se on jotenkin nollata päivän pettymykset. Pilleri ahtaa unohduksen 4 - 6 tunniksi. Sitten alkaa uusien vastoinkäymisten kanssa puljaus. Mikään ei ole sujunut suunnitelmien mukaan ties miten pitkiin aikoihin. Onneksi tajun saa taas yöksi kankaalle sillä pillerillä. Unia ne eivät näytä paitsi joskus ennen heräämistä aamukuselle jotain painajaista.
      Tähän on tultu.

      • yötä yökötellä.

        Otan puolikkaan nukahtamispilleriä ja särkylääkkeen. Nivelkivut eivät annna nukkua. En nähtävästi ole riippuvainen koska joskus unohdan ottaa pillerin.


      • yötä yökötellä. kirjoitti:

        Otan puolikkaan nukahtamispilleriä ja särkylääkkeen. Nivelkivut eivät annna nukkua. En nähtävästi ole riippuvainen koska joskus unohdan ottaa pillerin.

        Kello on 23.54. Ensimmäinen pillerin puolikas ei nukuta. Pitää ottaa toinen. Jospa sitten sillä 4-5 tunniksi saisi tajun pois...


      • sitroen kirjoitti:

        Kello on 23.54. Ensimmäinen pillerin puolikas ei nukuta. Pitää ottaa toinen. Jospa sitten sillä 4-5 tunniksi saisi tajun pois...

        Kun otat sen pillerin, mene maate. Ei kai uni tule jos värkkäät tietokoneella ;).


    • :))

      Tenox 20 mg. suussa, näen mitä ihmeellisimpiä unia.

      Ei tunnu vähentävän mielikuvituksellisuuntaani.

      • sitroen.

        Tenoxiakin kokeillut. Uni tuli, mutta teki rauhattomaksi. Ei voinut edes minuuttia vain istua paikallaan. Työterveyslääkäri vaihtoi Imovaneen, antoi viikon sairaslomaa ja purkin jotakin onnellisuuspillereitä.
        Oli ne kummia pillereitä! Vaikka sattui jotakin, minkä olisi pitänyt vituttaa niin maan -keleesti, niin ei kun nauratti vain.


      • Kolavan kotka
        sitroen. kirjoitti:

        Tenoxiakin kokeillut. Uni tuli, mutta teki rauhattomaksi. Ei voinut edes minuuttia vain istua paikallaan. Työterveyslääkäri vaihtoi Imovaneen, antoi viikon sairaslomaa ja purkin jotakin onnellisuuspillereitä.
        Oli ne kummia pillereitä! Vaikka sattui jotakin, minkä olisi pitänyt vituttaa niin maan -keleesti, niin ei kun nauratti vain.

        En ole oikea mies puuttumaan tähän, siinä mielessä kun ei ole kokemuksia onnellisuus-pillereistä, mutta luulen vitutuksen vaan kasautuvan ja tulevan myöhemmin:)
        Ihmisen ehkä pitäisi ELÄÄ ja ymmärtää vitutuskin.


      • sitroen.
        Kolavan kotka kirjoitti:

        En ole oikea mies puuttumaan tähän, siinä mielessä kun ei ole kokemuksia onnellisuus-pillereistä, mutta luulen vitutuksen vaan kasautuvan ja tulevan myöhemmin:)
        Ihmisen ehkä pitäisi ELÄÄ ja ymmärtää vitutuskin.

        Kai se onnellisuuspilleri oli tarkoitettu Tenoxin haittavaikutuksen peittämiseen. Niin minä sen kuvittelen.


    • Kolavan kotka
    • mummon hoitaja

      Aloittajalle.
      Pyydä lääkäriltä unilääkettä.
      Itse nukun hyvin, lukuunottamatta tilapäisiä huono-unisuuden jaksoja. Toistuvat iltarutiinit ovat avuksi.
      Olin ennen kova murehtimaan, olen oppinut siirtämään ikävät asiat syrjään. Ehkä vaikeuksia on ollut liikaa, murehtiakin jaksaa vain määräänsä asti.
      Ei niitä kummoisia muistoja ole minullakaan, kun alan miettiä. Menneelle ei mahda mitään, eikä paljon tulevallekaan.
      Minulla on paljon tekemistä, kai sekin on apuna, äitini vaatii silmälläpitoa ja hoivaa.
      Niin kauan kun on terve, ei kannata huolehtia ikääntymisestä. Kaikki loppuu aikanaan....

    • Hyvä nukkumaan(kin)

      Yö on parasta aikaa nukkumiselle. Ja nukkuminen on parasta puuhaa, jos haluaa pysyä terveenä ja toimivana. Päivä on ajattelemisen ja toiminnan aikaa, silloin kannattaa rehkiä myös ruumiillisesti, jotta kunnollisen rasituksen jälkeen uni maistuu makealta, eikä tarvitse voivotella tuollaisia valitusvirsiä ilmoille.

      Tervehenkiseen ajatteluun kuuluu ymmärrys, että ikä, vanheminen ja ajan kuluminen tarkoittavat myös kasvamista, kehittymistä, kokemusten ja näkemysten lisääntymistä, viisastumista ja ajatusmaailman seestymistä kaikesta turhasta roinasta. Yksinäinenhän jokainen on vain ja ainoastaan omasta omituisesta tahdostaan, muoalima kun on ihmisiä täynnään.

      • Hah !

        Ja mitä miikat kertovatkaan antajistaan!


      • työ ja uni
        Hah ! kirjoitti:

        Ja mitä miikat kertovatkaan antajistaan!

        Poistin miikat sillä kirjoitit asiaa. On paljon itsestä kiinni kuinka hyvin nukuttaa. Sairaudet huomioon ottaen.


      • nuku hyvin
        työ ja uni kirjoitti:

        Poistin miikat sillä kirjoitit asiaa. On paljon itsestä kiinni kuinka hyvin nukuttaa. Sairaudet huomioon ottaen.

        Mielenterveysongelmaiset ovat heränneet miinustelenmaan :-S


      • Omat polut
        työ ja uni kirjoitti:

        Poistin miikat sillä kirjoitit asiaa. On paljon itsestä kiinni kuinka hyvin nukuttaa. Sairaudet huomioon ottaen.

        No kiitos, vaikka miikat eivät lainkaan meikää häiritse. Oikeastaan päinvastoin, sillä ne kertovat, että olen oikealla tiellä, kun ajattelen toisin kuin kaikki muut. Joskus miinuksia tekee mieli kommentoida, jospa miikkajakin huomaisi, mutta taitaa olla turha toivo.


    • 1943

      Yöt eivät onneksi ole ongelma minulle. Yleensä nukun hyvin. Joskus näen kauniita unia. Kuten viime yönäkin.Ajelimme mieheni kanssa autolla- kuin silloin ennen.

    • Pienessä porukassa se vasta saattaa kamalaa olla.

      Maatessani suoliston repimisen jälkeen sairaalassa 9vrk oli suuren osan tuosta ajasta samassa huoneessa minun kahden puolen inkeriläiset paluumuuttajaukot.

      Toinen haimatulehduksensa vuoksi. Toinen oli telonut itsensä kännissä leikkauskuntoon.

      Herrat torkkuivat päivät ja räyhäsivät öistä suuren osan.

      Kipu- ja nukahtamislääkkeet auttoivat unen alkuun mutta öisiä heräämisiä ne eivät estäneet.

      Toisella, 5vrk:n keikalla, huoneeseen osui räyhäävä suomalainen ikäukko mutta hän esiintyi vain päivisin ja silloin pääsin jo käytävälle pakoon.

      Eipä se kolminaisenkaan yö aina herkkua ole!

    • Pirre*

      Yksinäiset, tai yksin nukutut yöt on ihania, ihan luksusta - niin hiljaista..ei kuulu kuorsuuta eikä muutakaan mekkalaa...

      • wiivi&w

        Niin minustakin. Varsinkin jos saa valvoa niin kauan kuin haluaa, ja nukkua aamulla kauan.


      • Pirre*
        wiivi&w kirjoitti:

        Niin minustakin. Varsinkin jos saa valvoa niin kauan kuin haluaa, ja nukkua aamulla kauan.

        Ja kun vielä osaisi nukkua aamusta pitkään, mutku ei, puoliyheksän on ennätys om -hoitaja vapaan aikaan.


    • olen mikä olen

      Samat sanat, yksin kun on yöt saa olla niin kuin haluaa, vaikka yöllä lukea ja syödä. Kukaan ei ihmettele, on se seonnu kun yöllä valvoo.

      Vuosikymmenien kokemus parisuhteessa teki sen, että nautin yksin asumisesta nykyisin.

    • piauler--

      Yö ja hiljaisuus,yksin.Missä tahansa.Se on mannaa sielulle,kropalle,psyykkeelle.
      Seurassakin on kiva olla mutta nämä omat hetket ovat parhaat.Kukaan ei kävele sinun yli,ei ohjaile,ne ovat omiani.

      En sure mennyttä,joskus totean ajatuksissani että toisinkin olisi voinut elää jos olisi tiennyt elämisen negatiiviset seuraukset.
      Elämälle ei ole ohjekirjaa numeroituna tapauskohtaisesti.
      Ja tulevaa ei kannata murehtia,se tulee sellaisena kuin on tullakseen.
      Jos vain vois oppia asioista ihan itse ettei tekis niitä samoja virheitä uudelleen,kuten niinkin yksinkertainen asia kuin liika syöminen.Syöt vain kun sulla on nälkä.
      Surut on tarkoitettu surtavaksi,aika on hyvä lääke moneen asiaan.Jos joku toiveeni vielä toteutuisi se saisi olla paremmat hyväuniset yöt.
      Nukun hyvin ainoastaan jos ympärilläni on täysin hiljaista,tietoisuus siitä että kukaan ja mikään ei mua häiritse.
      Kuten muutama päivä sitten tuttavani mökillä saunakammarissa,järven rannalla.
      Se yö korvasi monta vähäunista yötä.

    • kaikkeen kyllästyy

      liika on liikaa myös yksinäisissä öissä, aluksi yksinäisyys on lääkettä,
      mutta kun se alkaa jatkumaan vuodesta toiseen siihenki tympääntyy,
      onneksi on keksitty tietokone, sieltä löytää juttuja jotka saa hieman ajatuksen värähtämään positiivisesti,
      joku muuki voi olla huonouninen, en ole ainoa,

      • johan nyt

        MInä kyllä nukun, yli kellon ympärikin viikonloppuisin. Herään aamulla, mutta nouseminen ei houkuta. Mitä minä itsekseni tekisin? Siivoaminen ja järjesteleminen ja kupsuttelu ei ole minule mielekästä. Kaipaisin keskusteluseuraa ja/tai ihokontaktia. Helppo sanoa että hommaa toimintaa ja seuraa, mutta yli puolivuosisataa eläneenä se ei ole itsestäänselvän helppoa lauantai- ja sunnuntaiaamuisin.


      • Väärä ajankohta
        johan nyt kirjoitti:

        MInä kyllä nukun, yli kellon ympärikin viikonloppuisin. Herään aamulla, mutta nouseminen ei houkuta. Mitä minä itsekseni tekisin? Siivoaminen ja järjesteleminen ja kupsuttelu ei ole minule mielekästä. Kaipaisin keskusteluseuraa ja/tai ihokontaktia. Helppo sanoa että hommaa toimintaa ja seuraa, mutta yli puolivuosisataa eläneenä se ei ole itsestäänselvän helppoa lauantai- ja sunnuntaiaamuisin.

        Ohjeeksi ja opastukseksi: seura ja toiminta kannattaakin hakea muulloin kuin lauantai- tai sunnuntaiaamuisin. Lähde liikkeelle vaikkapa maanantaina.


      • johan nyt
        Väärä ajankohta kirjoitti:

        Ohjeeksi ja opastukseksi: seura ja toiminta kannattaakin hakea muulloin kuin lauantai- tai sunnuntaiaamuisin. Lähde liikkeelle vaikkapa maanantaina.

        Viikolla ollaan kellon ympäri töissä, iltaisin ei ehdi/jaksa muuta kuin tehdä pakolliset kotihuushollihommat ja katsoa uutiset. Ne joilla duunipaikka on, myös tekevät duunia, totta tosiaan. Ikäihmisen on pakko pinnistellä: "tulos tai ulos", nuoremmat voivat lähteä ja saada ehkä uuden duunin, yli viisikymppisen laita on toisin.
        Onhan minulla ystäviä, mutta he ovat samassa tilanteessa eivätkä kaikki asu lähietäisyydellä. Vapaa-aikanaan he tapaavat lapsiaan ja lapsenlapsiaan ja hoitavat vanhoja kotona asuvia vanhempiaan kun hoitopaikkoja ei ole. Minäkin joudun tekemään viime mainittua vkl:isin, joskin olen päättänyt että en polta itseäni tällä asialla loppuun enkä käy kovin usein . Pitkä päivä kerran n. kuussa kotiavustustyötä matkan päästä, lauantaiaamuna lähtien ja illalla myöhään puhkiväsyneenä palaten, ehkä vielä jaksan näitä "kuukautisia" jonkin aikaa. (Jos joku tuumaa, että onhan kunnallinen vanhusten kotihoito, hänellä ei todennäköisesti ole omia kokemuksia asiasta...)


      • Vapautunut2

        "kyllästyneelle" neuvon antaisin saman. Oikea ystävä lievittää "kipua"
        se on itsestänne kiinni. Varmasti lähellä on ystävä joka odottaa yhteyden ottoa.
        Käden ojennus lähimmäisellä on arvoikkainta mitä on.


      • Tahtotila-asenne
        johan nyt kirjoitti:

        Viikolla ollaan kellon ympäri töissä, iltaisin ei ehdi/jaksa muuta kuin tehdä pakolliset kotihuushollihommat ja katsoa uutiset. Ne joilla duunipaikka on, myös tekevät duunia, totta tosiaan. Ikäihmisen on pakko pinnistellä: "tulos tai ulos", nuoremmat voivat lähteä ja saada ehkä uuden duunin, yli viisikymppisen laita on toisin.
        Onhan minulla ystäviä, mutta he ovat samassa tilanteessa eivätkä kaikki asu lähietäisyydellä. Vapaa-aikanaan he tapaavat lapsiaan ja lapsenlapsiaan ja hoitavat vanhoja kotona asuvia vanhempiaan kun hoitopaikkoja ei ole. Minäkin joudun tekemään viime mainittua vkl:isin, joskin olen päättänyt että en polta itseäni tällä asialla loppuun enkä käy kovin usein . Pitkä päivä kerran n. kuussa kotiavustustyötä matkan päästä, lauantaiaamuna lähtien ja illalla myöhään puhkiväsyneenä palaten, ehkä vielä jaksan näitä "kuukautisia" jonkin aikaa. (Jos joku tuumaa, että onhan kunnallinen vanhusten kotihoito, hänellä ei todennäköisesti ole omia kokemuksia asiasta...)

        Olet varmasti hyvä ihminen, velvollisuudentuntoinen ja tekevä. Mutta jos kaipaa "keskusteluseuraa ja ihokontaktia", niin järjestä hyvä ihminen aikaa myös itsellesi, itsesi hoitamiseen, hoivaamiseen ja hyvänä pitämiseen.

        Kyllä sieltä jostain välistä varmasti löytyy kohta omillekin riennoille, jos oikein kovasti halajaa ja tahtoo itseänsä viihdyttää.


      • johan nyt
        Tahtotila-asenne kirjoitti:

        Olet varmasti hyvä ihminen, velvollisuudentuntoinen ja tekevä. Mutta jos kaipaa "keskusteluseuraa ja ihokontaktia", niin järjestä hyvä ihminen aikaa myös itsellesi, itsesi hoitamiseen, hoivaamiseen ja hyvänä pitämiseen.

        Kyllä sieltä jostain välistä varmasti löytyy kohta omillekin riennoille, jos oikein kovasti halajaa ja tahtoo itseänsä viihdyttää.

        Voi kiitos, enpäs olisi tuota keskinytkään. Pitää järjestää lähellä olevia vapaita ystäviäkin, menenkin heti kadulle huutelemaan ja ovikelloja rimputtamaan ja eikun sitten vaan joukolla harrastamaan. Näinhän se homma meneekin, kiitos!


      • Mitä jäänyt väliin?
        johan nyt kirjoitti:

        Voi kiitos, enpäs olisi tuota keskinytkään. Pitää järjestää lähellä olevia vapaita ystäviäkin, menenkin heti kadulle huutelemaan ja ovikelloja rimputtamaan ja eikun sitten vaan joukolla harrastamaan. Näinhän se homma meneekin, kiitos!

        No woi hyvää päivää sentään taas. En tiedä sinusta, mutta minä en kysele menolupia ystäviltä enkä keneltäkään, vain itseltäni. Enkä odota, että ystävät järjestävät menoa ja meininkiä, siihen pitää pystyä aikuisen ihmisen ihan itsekseenkin ja omatoimisesti, jos seuraa ei satu löytymään.

        Harrastus- yms. menopaikkoja löytyy vaikka millä mitalla, jos kaikki hoksottimet ovat kotona korvain väliss' ja itsetunto kohillaan, jotta mitään esteitä eikä estoja oman itsensä viihdyttämiselle ei ole.


    • Syto

      Historiaa ja nykyisyyttä.
      Minulle yksinäiset yöt merkitsivät nuorena minulle kiireellisiä, vastuuntäyteisiä päiviä.
      Mieheni oli työnsä vuoksi paljon pois kotoa ja minä hoidin kaikki asiat ja muutaman vuoden jälkeen kävin osa-aikatyössäkin.

      Lasten lähdettyä iski varsinainen yksinäisyys. Valvoin ja säikyin ääniä.
      Viikonloppuisin mieheni selitti pakastimen huokailua, talon naksahtelua ja öisiä luonnon ääniä.
      Hän asensi vaemuusketjun, hälytysjärjestelmän ja liikkeestä syttyvät, voimakkaat valonheittimet etuoven itsestään syttyvän valon lisäksi.
      Heräilin kevättalvisin siihen kun jänikset sytyttivät temutessaan takapihan valonheittimen.

      Mieheni kotiuduttua lopullisesti en ole nukkunut yksin mutta silti varmistan silloin tällöin unen saannin nukahtamispillerillä.
      Ilman mitään syytä herään usein yöllä valvomaan.
      Minulla ei ole mitään mietittäviä murheita enkä pohdi valtakunnan ja vielä vähemmän maailman ongelmia.
      Lueskelen, pelaan pasianssia, katselen öistä katuelämään ja yritän nukahtaa.

      Unihäiriöni liittynevät yli kymmemen vuotta menossa olleeseen syövän sytostaatti hoitoon koska hematologini kirjoitti aikanaan reseptin oma-aloitteisesti.

    • paremmat unet yksin

      hereillä ollessani viihdyn seurassa, yöni nukun mieluummin yksin, ilman häiritsevää kuorsausta ja toisen kääntyilyä

      • johan nyt

        Milloin mitenkin, kenelläkin, sitä yleensä kaipaa, mitä ei ole. Yksinnukkujana minä kaipaan lämmintä, karvaista tuttua selkää, käsivartta ympärilleni (pansuhdetyyppiä). Sitähän ei tiedä jos vaikka saa aivoverenvuodin tai tulee lähtö tästä elämästä, niin olisi kiva ettei tarvitsisi yksin kauaa sängyssään kitua. - Ai pessimisti olen? Miten niin? Kuolema tulee taatusti, eikä sitä tiedä milloin, mutta varmaa on, että se tulee. Lähipiirissäni on ollut useampia lähtöjä, "kesken elämän".


    • L - L

      Kolkot, yksinäiset aamut alkavat jälleen ylihuomenna.

      Ilman aikaisempia kokemuksia saattaisin ahdistua mutta niiden perusteella tiedän selviytyväni koettelemuksesta lievin henkisin vaurioin.

      Myönteisenä totean siivoustilanteen. Eiliseen putsaukseen osallistui vaimokin enkä nyt, vaimoni lyhyen poissaolon jälkeen, tee muuta kuin korjaan omat jälkeni.
      Eivät mene matotkaan keskenään sekaisin.

    • Oli aika kun yö ja oma hiljainen aika oli siunaus.Tuli aika kun yö ja hiljaisuus oli mustaa ,surullista ja epämielyttävää.
      Tuli sellainenkin aika kun se musta varjoja täynnä oleva yö alkoi puhumaan ja kyselemään multa asioita.
      Antoi uusia ajatuksia,kertoi lohruttavia muistoja koitti opettaa et elämä on tämmöstä.
      Askarruttaa minuakin menyt nuoruus ja palamattomat vuoret karuttaa monet tehryt tempaukset joita ei voi perua.
      Pikkasen pelottaa sekin josko tulee aika muiden armoilla ei pääsekkään livahtamaan pakoon saappaat jalassa.
      Pitkinä yön tunteina kun keinu hiljaa keinahtelee ja funtsii mailman menoa olen ymmärtänyt kumminkin olevani olevani valmis tuleviin koitoksiin.
      Ei mulla oo hienoja tutkintoja mut armoton pelisilmä ja halu yrittää auttaa loppusuoran auetes, ainakin niin toivon ja uskon.
      Näillä mietteillä potkasen keinuuni vauhtia ja annan ittelleni luvan hiljaa hymyillä elämälle .

    • RosaLiiin
    • Lorena*

      Taas on ilta tummunut, melko pimeältä näyttää ikkunan takana. Otsikko oli yksinäisen yö. Hyvin nukutti päivätyön jälkeen, illalla kotityöt, yöllä tuntuivat selän takana kummat tutut muhkurat, jollakin tavalla turvallista nukkua. Vuosikausiin ei ole ollut muhkura túnnelmaa, menivät omistajansa muka sinisien pilvien taakse jo kauan sitten.

      Onhan tämä unen etsiminen sellaista jollottelua, turhaakin turhempia mietteitä. Odotan unen tuloa, nyt painan pääni tyynyyn, hyvää yötä armaat kirjoittaja ystävät.

      http://www.youtube.com/watch?v=MiAwtBY93GI

    • vapautunut2

      Onko sinulla oikeaa ystävää? jos ei, kehoittaisin sellaisen hankkimaan ja
      mieluummin aika läheltä. Ystävät (ei virtuaali) ovat kultaakin kalliimpaa.

      Synkkää aikaa ovat päivätkin jos herää todellisuuteen.
      Totuus kun ei pala tulessakaan.

    • yön syli hellä on.

      Minua peloittaa jos alan kelata mennyttä elämää taaksepäin.
      Tehtyjä virheitä, vastoinkäymisiä, läheisten kuolemaa...
      On ollut keskivertoa enemmän vaikeuksia ja surua, jotenkin olen selvinnyt. Kun kaikkea kasaantuu tarpeeksi, alkaa katsella elämäänsä ikäänkuin ulkopuolisen silmin, ihan kuin ei itseäni koskisi lainkaan.
      Pelkään, koska kaikki tulee yhtäkkiä päälle, raskaana.
      Nukun aika hyvin, olen osannut siirtää ikävät asiat sivuun yön ajaksi, kuinkahan kauan.

      • Eikö kannattaisi käydä, vaikka jollain terapeutilla puhumassa, saisi pois ne mieltä painamasta...joskus tuntuu että ort. ja katolisten "synnin" tunnustus käytäntö oisi oiva mielenkeventäjä luterilaisillekin..


      • Myötäile, helpottaa

        Ootko ikinä kuullut, että kaikesta elämässä koetusta tulisi oppia jotain? Miksi pelätä asioita, jotka voi käsitellä järjellä ja siirtää voimavaroikseen?

        Vastoinkäymiset ja surut ovat annetut siksi, jotta sinä, ja ennen kaikkea henkesi, kasvaisi. Eikä kellekään anneta enempää kuin jaksaa kantaa, näinhän sanotaan jossain. Ja niinkin, että lintu laulaa taipuvallakin oksalla, koska se tietää hyvin, että sillä on siivet.


      • aalek
        Myötäile, helpottaa kirjoitti:

        Ootko ikinä kuullut, että kaikesta elämässä koetusta tulisi oppia jotain? Miksi pelätä asioita, jotka voi käsitellä järjellä ja siirtää voimavaroikseen?

        Vastoinkäymiset ja surut ovat annetut siksi, jotta sinä, ja ennen kaikkea henkesi, kasvaisi. Eikä kellekään anneta enempää kuin jaksaa kantaa, näinhän sanotaan jossain. Ja niinkin, että lintu laulaa taipuvallakin oksalla, koska se tietää hyvin, että sillä on siivet.

        Papin kanssa kannattaa puhua, terapeutti maksaa! Jos on mukava pappi nimittäin.


    • Henkiset eväät

      Niiin, tai sitten ei. Olen nimittäin joutunut joskus kuuntelemaan sairaalapappeja työssään, eikä arvosana ole edes tyydyttävä. Jos alan ammattilaisella ei ole sairaalle ihmiselle mitään muuta sanottavaa kuin Ison Kirjansa tekstin pyörittäminen ylt'ympäriinsä, niin olisi paree, ettei tulisi eikä sanoisi yhtään mitään.

      Himouskovainen jaksaa em. laista pappia kuunnella, ehkä, kukaan muu ei. Eikö sairaalapastoriksi pestautuneella todellakaan ole ihmiselle mitään muuta sanottavaa? Normaalijärkinen ihminen kaipaa jotain konkreettisempaa apua ja tukea henkiseen hätään ja / tai tuskaan kuin Sanan plätinä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe