4,5v poika nukkuu isänsä vieressä.

Annina801

Hei!
Itsekin vanhemana minua askarruttaa, onko muidenkin mielestä hieman epänormaalia, että 4,5 -vuotias poika nukkuu isänsä vieressä. Ja hänet pitää myös nukuttaa heijaamalla ja silittelemällä uneen. Lapsen vanhemmat siis eroonneet, mutta erosta on jo jonkin aikaa.
Pojalla olisi omakin huone ja sänky, mutta ei kuulemma halua sinne nukkumaan.

Minulla on kohta 2-vuotias tytär, joka nukkuu omassa huoneessaan ja sängyssään.

Miten muiden mielestä? Olisko pojan jo aika siirtyä omaan sänkyyn nukkumaan?
Olen miettinyt seurustelun aloittamista miehen kanssa, mutta muutenkin tuntuu että kasvatusasioissa olemme hieman eri aaltopituudella...

10

1928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jknbnj

      4,5v on vielä pieni lapsi joka kaipaa syliä, silittelyä ja läheisyyttä paljon ja yhdessä olemista, tietenkin ois hyvä osata nukkua omassa sängyssä, mutta tutun aikuisen viereen pitää päästä nukkumaan aina välillä jos oikeasti pelottaa jokin esim. kova ukonilma vaikkei tietenkään ukonilmaa tarvitse pelätä.

      Sun tilanteessa on tietenkin vaikea puuttua tuohon mutta poika voisi aloittaa sillain että omaan sänkyyn isän sängyn viereen ja isä istuu vieressä ja tietenkin voi silitellä uneen ja heijaamisen jättää pois ja sit kun se menee hyvin niin siirtää pojan sängyn kauemmas isän sängystä esim toiselle puolen huonetta ja sit joskus kun kouluun menee niin sitten voi miettiä sitä omaan huoneeseen siirtymistä, mutta sitäkin täytyy sit harjoitella ja takapakkia voi tulla välillä mutta ei kannata luovuttaa...

      Onkohan pojalla omaa sänkyä jos ei niin voisit ehdottaa miehelle että ostais pojalle sängyn kun on jo kohta 5v ja poika vois harjoitella siinä omassa sängyssä nukkumista, mutta jos pojalla on jo oma sänky niin voisit vaikka ostaa pojalle lahjaksi joku tosi mieluinen pussilakana setti :) jos se vähän houkuttais poikaa omaan sänkyyn, mutta muista puhua sievästi pojan isälle niin että ei ymmärrä väärin eikä suutu :)

    • ...

      Noin pienelle lapselle vanhempien ero on yhtä kova juttu kuin vanhemman/vanhempien kuolema. Se stressaa pientä aivan tolkuttomasti. Vähemmillä ongelmilla pääsette teini-iässä pojan kanssa, kun annatte hänen nyt nukkua isänsä vieressä.

      Monet luulevat, että mitä pienempi lapsi, sen helpompi vanhempien ero on, mutta asia on päinvastoin. Juuri tuollaiselle 3-5 vuotiaalle ero on vaikea, koska hänellä on vielä niin vähän kykyjä käsitellä eroa.

    • ihan normaalia

      Meillä poika kömpi sänkyymme joka yö siihen asti kunnes täytti 8v ja siihen sitten loppui kuin veitsellä leikaten ilman, että puutuimme asiaan yhtään mitenkään. Pikkusiskokin kävi joskus kääntymässä, mutta kun totesi, että on ihan liian ahdasta, niin omatoimisesti kömpi takaisin omaan sänkyynsä omaan huoneeseensa. Eli se on lapsesta kiinni ja ennen kouluikää ei kannata edes miettiä kannattaako asialle tehdä mitään.

    • uusäiti ja lapsi

      Kannattaa houkutella poika nukahtamaan omaan sänkyyn, ennen kuin alat yöpyä siel. Saatte ainakin iltaseksiin aikaa vaikka lapsi tulisi yöllä viereen. Kyllä se onnistuu. Näin minäkin menettelin miesystäväni kohdalla ja hänen poikansa kanssa.

    • älä huolestu

      jotkut vaan kaipaa läheisyyttä. Tiedän joka oli nukkunut 5-6v asti vanhempiensa kanssa samassa sängyssä ja ei ole epänormaalia tälläinen.

    • äitixx

      No ei ole kyllä yhtään epänormaalia. Oma poikani nukkui usein minun ja isänsä kanssa ainakin kymmenvuotiaaksi. Senkin jälkeen hän saattoi joskua käydä rauhoittumassa välissämme ennen omaan sänkyyn siirtymistä. Meitä se ei haitannut pätkän vertaa. Onhan se kiva nukkua rakkaiden kanssa! En minäkään halua nukkua yksin.

      Nyt poikani on varsin itsenäinen ja tasapainoinen teini, joka ei todellakaan ole jäänyt helmoihini. Minä sen sijaan joskus haikeana muistelen niitä aikoja, kun sai herätä tuhiseva pellavapää kainalossa. Nauttikaa tuosta ajasta, se on nopeasti ohitse!

      Jos olisi ero tullut ja uusi kumppani olisi alkanut antaa ohjeita lapsen itsenäistämisestä, niin olisin pannut äijän kiertoon. Lapsi on lapsi vain hetken.

    • Aadamamma

      Mulla on 9 v poika joka nukkuu mun vieressä. Olen ihan normaali äiti :)

    • Samoilla linjoilla

      Tänne nyt ei vastaa kuin ne, jotka nukuttavat lasta vieressä...

      Minut on kasvatettu niin, että lapsen paikka on omassa sängyssä. Olen samalla tavalla kasvattanut myös omat lapseni. Jos lapsi on esimerkiksi oksennustaudissa tai pahassa kuumeessa, menen itse lapsen sängyn viereen nukkumaan. Joskus aamulla saattaa lapset pötköttää vieressäni tovin.

      No, nukkumapaikka sinänsä voi olla ihan sama, vaikka olisikin aikuisen vieressä. Mutta jos 4,5 vuotias pitää silittää ja paijata uneen, niin se tuntuu varsin kummalliselta. Jotakin turvallisuuden ongelmaa?

      Itse en aloittanut suhdetta mieheen, joka nukutti lapsensa vieressä silitellen. Siis aina, eikä esimerkiksi sairastaessa tms. Lapset olivat 3 ja 7.

      Exän kanssa olemme myös samalla linjalla, hänkään ei nukuta lapsia vieressä, kun lapset ovat hänen luonaan. Onneksi siis lasten isä ja minä olemme kasvatuksessa samaa mieltä.

      Päivällä pitää pussata ja halata niin paljon, että lapsella on rakastettu ja turvallinen olo mennessään nukkumaan yksin.:)

      • ihan kuin

        olisi kiellettyä pussata ja halata kun lapsi nukkumaan menee..En oikeen ymmärrä totakaan logiikkaa että ilta ja yöaikaan rakkaus ja turvallisuuden antaminen on paussilla.


    • Anonyymi

      Poikani on terve ja pirteä 8 vuotias futari joka tänään pyysi että saisinko nukahtaa isin viereen. Hän asettui kainalooni ja nukahti siihen pian. Omat vanhempani olivat etäisiä ja eivät antaneet lämpöä minulle. Olen kuitenkin ymmärtänyt että jos lapsi kaipaa lämpöä ja turvallisuutta en koskaan torju sitä. Olen isänä nukuttanut vuosia lapsen illalla vieressä ollen ja lapsi on ollut siitä kiitollinen. Jonain päivänä hän ei kaipaa enää tätä, mutta niin kauan kun hän kaipaa lämpöä ja läheisyyttä hän saa sen isältään. Olen onnellinen siitä että lapsi ja minä saamme luottaa toisiimme!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe