Saako rakentaa?

14+5

Jos ostan omakotitalotontin, niin saanko rakentaa sinne mökin? Pitääkö hakea jotain erikoislupaa vai? Jos tontti on haja-asutusalueella, että ei ole naapuria vieressä, niin eikö sitä silloin saa päättää itse mitä sinne rakentaa? Kun itse haluan sellaisen hirsimökin näköisen talon ja niitä saa vain mökkimallistoista, niin onko sallittua?

10

4497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä ostin

      mökkitontin minne saa rakentaa vaikka omakotitalon. Ikinä en sinne rakenna mitään mutta jäähän ainakin perikunnan kiusaksi.
      Minne tahansa saa rakentaa mitä tahansa kun toimii paikallisen rakennusvalvonnan kanssa. Jos rakennus on tarkoitettu pysyvään asumiseen tai vapaa-ajan asunnoksi niin määräykset muuttuu. Sillä tontin nimityksellä ei ole merkitystä. Omakotitalotontille voi rakentaa "mökin" mutta ei toisinpäin.
      Itsellä on mökki mikä täyttää kaikki nykyajan vaatimukset pysyvään asumiseen. Sitä vaan ei voi muuttaa mökistä asunnoksi. Asun kuitenkin tässä ja tätä ei kukaan voi kieltää. Tietysti ongelmana on että väestörekisterissä olen statuksella "vailla vakinaista" koska maistraatti ei hyväksy asumista mökillä.
      Helppoa mutta niin saat...n vaikeaa.
      Kun kysyin näitä asioita kunnan rakennustarkastajalta niin totesi. " Koska rakennus täyttää kaikki määräykset. Palo, sähköturvallisuus, terveys, jätehuolto. Hän ei pysty eikä halua puuttua sen käyttöön. Laissa kun ei määritellä mikä on tilapäistä, mikä pysyvää käyttöä. Jos maistraatti ei hyväksy henkikirjojen sinne siirtoa niin se taas ei kuulu hänelle."
      Eli osta tontti pois jos kohtuuhintaan saat. Kiinteä omaisuus ei menetä arvoaan. Uutta maata kun ei pysty lisää tekemään. Jos valmis on käytetty niin se on sitten siinä :)

    • insssi

      eipä se ihan noin taida mennä. jos kaavassa tontti on osoitettu asumiseen niin ei siihen noin vaab voi vapaa-ajan asuntoa rakentaa. tai toki asuntoa voi käyttää vain vapaa-aikanaan mutta talo on rakennettava vakituiseen asumiseen tarkoitetun rakennuksen määräyksiä noudattaen. talviasuttavaa vapaa-ajan asuntoakin koskevat eri määräykset kuin pelkästään kesällä käytettävää.

      • NäinMeillä

        Niin, eihän rakennuksen nimityksellä ole mitään merkitystä vaan sillä, täyttääkö se rakennuspaikalla annetut määräykset ja vaatimukset. "Mökki" (=vapaa-ajanasunto) on oikeastaan vain hallinnollinen nimitys ja kertoo siitä että se ei ole vakituisessa asuinkäytössä. Mikään lakihan ei kiellä asumasta mökilläkin käytännössä vakitusesti mutta virallisesti "kirjojaan" ei sinne pysty välttämättä siirtämään. Poliisi ei kuitenkaan käy katsomassa missä kukin oikeasti asuu. Mutta tietyt kunnalliset palvelut saat vain virallisessa kotikunnassasi.


      • Minä ostin
        NäinMeillä kirjoitti:

        Niin, eihän rakennuksen nimityksellä ole mitään merkitystä vaan sillä, täyttääkö se rakennuspaikalla annetut määräykset ja vaatimukset. "Mökki" (=vapaa-ajanasunto) on oikeastaan vain hallinnollinen nimitys ja kertoo siitä että se ei ole vakituisessa asuinkäytössä. Mikään lakihan ei kiellä asumasta mökilläkin käytännössä vakitusesti mutta virallisesti "kirjojaan" ei sinne pysty välttämättä siirtämään. Poliisi ei kuitenkaan käy katsomassa missä kukin oikeasti asuu. Mutta tietyt kunnalliset palvelut saat vain virallisessa kotikunnassasi.

        Se mihin tontti on osoitettu ei tarkoita mitä sinne saa rakentaa. Johan sitä yritin selittää. Omakotitalotontille saa rakentaa vaikka mökin voihan se olla piharakennuksen nimellä. Vapaa-ajan asunnolle tarkoitetulle on se ja sama mitä rakentaa, vaikka minkä määräysten mukaan. Sinne taas ei voi osoittaa henkikirjoja.
        Nyt asun mökillä mikä fyysisesti on omakotitalo. Näin totesi rakennustarkastaja. MUTTA kaavan mukaan alueella ei saa olla pysyvää asutusta. Koska en voi viraallisesti asua täällä niin olen henkikirjoittajalla "VAILLA VAKITUISTA". Ainut ongelma on ettei Itella jaa postia portin pieleen, sekin järjestyisi rahalla jos haluaa. Kaikki kunnan palvelut on käytettävissä koska en ole viralliseti kirjoilla missään.
        Tätä asiaa on puitu Kunnan rakennusvalvonnan, terveydenhuollon, verottajan, Poliisin kanssa. Se vaan on yksinkertaisen tosi ettei Suomessa viranomaiset voi määrätä missä kuka asuu. Se riittää että olen ilmoittanut jonkun osoitteen ja minulla on pankkitili mihin eläke tulee.


      • KysynVaan-76
        Minä ostin kirjoitti:

        Se mihin tontti on osoitettu ei tarkoita mitä sinne saa rakentaa. Johan sitä yritin selittää. Omakotitalotontille saa rakentaa vaikka mökin voihan se olla piharakennuksen nimellä. Vapaa-ajan asunnolle tarkoitetulle on se ja sama mitä rakentaa, vaikka minkä määräysten mukaan. Sinne taas ei voi osoittaa henkikirjoja.
        Nyt asun mökillä mikä fyysisesti on omakotitalo. Näin totesi rakennustarkastaja. MUTTA kaavan mukaan alueella ei saa olla pysyvää asutusta. Koska en voi viraallisesti asua täällä niin olen henkikirjoittajalla "VAILLA VAKITUISTA". Ainut ongelma on ettei Itella jaa postia portin pieleen, sekin järjestyisi rahalla jos haluaa. Kaikki kunnan palvelut on käytettävissä koska en ole viralliseti kirjoilla missään.
        Tätä asiaa on puitu Kunnan rakennusvalvonnan, terveydenhuollon, verottajan, Poliisin kanssa. Se vaan on yksinkertaisen tosi ettei Suomessa viranomaiset voi määrätä missä kuka asuu. Se riittää että olen ilmoittanut jonkun osoitteen ja minulla on pankkitili mihin eläke tulee.

        Minkäs prosentin mukaan maksat kunnallisveron jos sinulla ei ole vakituista asuinkuntaa ollenkaan?


      • Minä ostin
        KysynVaan-76 kirjoitti:

        Minkäs prosentin mukaan maksat kunnallisveron jos sinulla ei ole vakituista asuinkuntaa ollenkaan?

        Voiko tämä olla näin vaikeaa!! Lainaus Finlexistä.
        "2 §

        Kotikunta

        Henkilön kotikunta on jäljempänä tässä laissa säädetyin poikkeuksin se kunta, jossa hän asuu. Vastasyntyneen lapsen kotikunta on se kunta, jossa hänen äidillään on kotikunta lapsen syntyessä.

        Jos henkilöllä on käytössään useampia asuntoja tai jos hänellä ei ole käytössään asuntoa lainkaan, hänen kotikuntansa on se kunta, jota hän perhesuhteidensa, toimeentulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitää kotikuntanaan ja johon hänellä on edellä mainittujen seikkojen perusteella kiinteä yhteys.

        Jos henkilön omaa käsitystä kotikunnastaan ei ole voitu selvittää, hänen kotikuntansa on se kunta, johon hänellä on katsottava olevan kiintein yhteys asumisensa, perhesuhteidensa, toimeentulonsa ja muiden vastaavien seikkojen johdosta."

        Koska olen virallisesti eläkkeellä ja eläkkeen maksaja on KEVA niin luonnolliseti verotuksessa olen Helsinkiläinen. Käytännössä se on se ja sama missä asun. Se taas että verotus menee helsingingin mukaan ei vaikuta siihen mitä kunnan palveluja saan. Koska minulla ei ole VIRALLISTA osoitetta niin voin kävellä mihin tahansa esim terveyskeskukseen ja saan saman palvelun kun paikkakuntalaiset. Jopa helpommin kun loma-asukkaat.


      • kokemus-k
        Minä ostin kirjoitti:

        Voiko tämä olla näin vaikeaa!! Lainaus Finlexistä.
        "2 §

        Kotikunta

        Henkilön kotikunta on jäljempänä tässä laissa säädetyin poikkeuksin se kunta, jossa hän asuu. Vastasyntyneen lapsen kotikunta on se kunta, jossa hänen äidillään on kotikunta lapsen syntyessä.

        Jos henkilöllä on käytössään useampia asuntoja tai jos hänellä ei ole käytössään asuntoa lainkaan, hänen kotikuntansa on se kunta, jota hän perhesuhteidensa, toimeentulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitää kotikuntanaan ja johon hänellä on edellä mainittujen seikkojen perusteella kiinteä yhteys.

        Jos henkilön omaa käsitystä kotikunnastaan ei ole voitu selvittää, hänen kotikuntansa on se kunta, johon hänellä on katsottava olevan kiintein yhteys asumisensa, perhesuhteidensa, toimeentulonsa ja muiden vastaavien seikkojen johdosta."

        Koska olen virallisesti eläkkeellä ja eläkkeen maksaja on KEVA niin luonnolliseti verotuksessa olen Helsinkiläinen. Käytännössä se on se ja sama missä asun. Se taas että verotus menee helsingingin mukaan ei vaikuta siihen mitä kunnan palveluja saan. Koska minulla ei ole VIRALLISTA osoitetta niin voin kävellä mihin tahansa esim terveyskeskukseen ja saan saman palvelun kun paikkakuntalaiset. Jopa helpommin kun loma-asukkaat.

        "Koska olen virallisesti eläkkeellä ja eläkkeen maksaja on KEVA niin luonnolliseti verotuksessa olen Helsinkiläinen"

        Tuo on mielenkiintoinen tulkinta mutta tietysti sinulla edullisin. Joku nimittäin voisi kyllä päätyä seuraavasta kohdasta myös muuhun johtopäätökseen:
        "Jos henkilön omaa käsitystä kotikunnastaan ei ole voitu selvittää, hänen kotikuntansa on se kunta, johon hänellä on katsottava olevan kiintein yhteys asumisensa, perhesuhteidensa, toimeentulonsa ja muiden vastaavien seikkojen johdosta."
        Palkansaaja on luonnollisesti toimeentulon suhteen sidoksissa työnantajaansa mutta eläkkeen saajalla tuo on aika näennäinen sidos paikkakunnan suhteen. Hänhän ei ole mitenkään fyysisesti sidoksissa eläkkeen maksajaan ja sen sijaintipaikkaan. Luulisi että todellinen asuinpaikkasi olisi kuitenkin se vahvin sidos kun sinulla kuitenkin on olemassa paikka jossa asut etkä ole asunnoton vaikka et siellä virallisesti ole kirjoilla. Mutta usein tulkinnat ovat mielenkiintoisia.


      • Minä ostin
        kokemus-k kirjoitti:

        "Koska olen virallisesti eläkkeellä ja eläkkeen maksaja on KEVA niin luonnolliseti verotuksessa olen Helsinkiläinen"

        Tuo on mielenkiintoinen tulkinta mutta tietysti sinulla edullisin. Joku nimittäin voisi kyllä päätyä seuraavasta kohdasta myös muuhun johtopäätökseen:
        "Jos henkilön omaa käsitystä kotikunnastaan ei ole voitu selvittää, hänen kotikuntansa on se kunta, johon hänellä on katsottava olevan kiintein yhteys asumisensa, perhesuhteidensa, toimeentulonsa ja muiden vastaavien seikkojen johdosta."
        Palkansaaja on luonnollisesti toimeentulon suhteen sidoksissa työnantajaansa mutta eläkkeen saajalla tuo on aika näennäinen sidos paikkakunnan suhteen. Hänhän ei ole mitenkään fyysisesti sidoksissa eläkkeen maksajaan ja sen sijaintipaikkaan. Luulisi että todellinen asuinpaikkasi olisi kuitenkin se vahvin sidos kun sinulla kuitenkin on olemassa paikka jossa asut etkä ole asunnoton vaikka et siellä virallisesti ole kirjoilla. Mutta usein tulkinnat ovat mielenkiintoisia.

        tässä se juju juuri onkin ! Eläkkeen maksaja on KEVA. Omistan asuntoja Helsingissä. Kiinteistö omaisuutta täällä maalla. En voi olla kirjoilla vuokralaisen kanssa samassa asunnossa. Toisaalta tämä asunto ei ole hyväksytty, eikä voida, vakituiseen asumiseen.
        Missä sitten asun ? Fyysisesti täällä ja kaikki sen tietää. Kukaan viranomainen ei sitä vaan pysty vahvistamaan, koska "mökki" ei ole hyväksytty vakituiseen asumiseen. Kukaan taas ei pysty kieltämään asumista koska laissa ei ole määritelty miten kauan mökillä saa olla. Jos saisin "mökin" käyttökiellon ja purkumääräyksen niin kiellon antajan tulee myös osoittaa asunto.
        Eli olen VAILLA VAKINAISTA
        Käsittääkseni erittäin yksinkertaista.
        Ainut mikä sitoo johonkin on eläkeen maksaja. Joten virallinen henkikirjoituskunta on Helsinki.
        Tätä on ihan mielenkiinnosta pengottu lakikirjoista. Näin se vaan on.


      • kokemus-k
        Minä ostin kirjoitti:

        tässä se juju juuri onkin ! Eläkkeen maksaja on KEVA. Omistan asuntoja Helsingissä. Kiinteistö omaisuutta täällä maalla. En voi olla kirjoilla vuokralaisen kanssa samassa asunnossa. Toisaalta tämä asunto ei ole hyväksytty, eikä voida, vakituiseen asumiseen.
        Missä sitten asun ? Fyysisesti täällä ja kaikki sen tietää. Kukaan viranomainen ei sitä vaan pysty vahvistamaan, koska "mökki" ei ole hyväksytty vakituiseen asumiseen. Kukaan taas ei pysty kieltämään asumista koska laissa ei ole määritelty miten kauan mökillä saa olla. Jos saisin "mökin" käyttökiellon ja purkumääräyksen niin kiellon antajan tulee myös osoittaa asunto.
        Eli olen VAILLA VAKINAISTA
        Käsittääkseni erittäin yksinkertaista.
        Ainut mikä sitoo johonkin on eläkeen maksaja. Joten virallinen henkikirjoituskunta on Helsinki.
        Tätä on ihan mielenkiinnosta pengottu lakikirjoista. Näin se vaan on.

        "Ainut mikä sitoo johonkin on eläkeen maksaja. Joten virallinen henkikirjoituskunta on Helsinki."

        Kun omien sanojesi mukaan omistat useita asuntoja Helsingissä, myös tämä on minusta ihan vahva side ja puoltaa Helsinkiä kotikuntana. En sitten tiedä minkä seikan perusteella lopullinen päätös on tehty.

        "Jos saisin "mökin" käyttökiellon ja purkumääräyksen niin kiellon antajan tulee myös osoittaa asunto."

        Mihin tämä käsitys perustuu? Ihminen voidaan häätää asunnostaan ilman että osoitetaan suoraan uutta. Varsinkin kun et edes virallisesti asu siellä ja olet jo valmiiksi vailla vakinaista asuntoa kuten olet jo monesti todennut.


    • insssi

      talomallistoistakin löytyy hirsisiä taloja. jos haluaa talon mökkimallistosta niin aina rakennuksen voi toteuttaa niin että se täyttää vakituisen asunnon vaatimukset. urbaaniin kaupunkiympäristöön harvemmin myönnetään lupia hirsihuvilalle mutta jonnekin korpeen saanet sellaisen rakentaa. kannattaa kysyä rakennusvalvonnasta, esim hyvinkään asuntomessualueelle on sallittu myös "hirsimökit"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe