Saako ajokeikalle ottaa mukaan oman poikansa 12-vuotiaan. Lähtisimme aamuvarhain ja takaisin illalla. Näkisi vähän tällästäkin maailmaa. Vaimon luona se asustaa ja koulu alkaa kohta.
Poika mukaan keikalle
72
10143
Vastaukset
- e183
ADR kuljetuksessa ei sais olla muita.
- adr-lupa
Kyllä ADR-kuljetuksissakin "saa" olla mukana muita, mutta jokaiselta pitää löytyä oma ADR-lupa (jota ei 12v pojalla voi tietenkään vielä olla), sekä tietysti autosta jokaista mukana olijaa kohden taskulamput, suojavarusteet yms...
- onneton autokuski
adr-lupa kirjoitti:
Kyllä ADR-kuljetuksissakin "saa" olla mukana muita, mutta jokaiselta pitää löytyä oma ADR-lupa (jota ei 12v pojalla voi tietenkään vielä olla), sekä tietysti autosta jokaista mukana olijaa kohden taskulamput, suojavarusteet yms...
Mistä tämä piinttynyt harhaluulo pysyy, että repsikka tarvitsisi ADR-luvan? Mulle on ainakin joka koulutuskierroksella kouluttaja kertonut, että ei tarvitse. Matkustajaa ei ADR-kuljetuksessa saa olla, oli matkustajalla ADR-lupa tai ei! Autossa saa olla vain ajoneuvon miehistöön kuuluvia, ei matkustajia! Apumiehellä (joka siis kuuluu ajoneuvon miehistöön) ei sen sijaan tarvitse olla ADR-lupaa. Riittää kun löytyy apumiehelle varusteet ja apumies on tietoinen kuljetettavasta aineesta, toimintaohjeista onnettomuustilanteessa ja osaa käyttää sammutinta. Eihän ADR-lupaa edes myönnetä ajokortittomalle ja autonapumies voi toki olla kortitonkin.
- Jubileumsk
Asian oikeaa laitaa en tiedä, kannattaa kysyä firmasi pomolta. Sehän sen ensi kädessä kieltää, jos kieltää. Myös tilaaja voi asian kieltää, kaikki firmat eivät hyväksy, että alueelle tulee ylimääräisiä henkilöitä, olkoonkin kyseessä lähisukulainen, joka vain istuu autossa.
Itseltäni joskus kiellettiin siksi, että mahdollisessa onnettomuustapauksessa yrityksen vakuutus korvaisi vain minun itseni sairaskulut, koska olen työsuhteessa, mutta sukulaiseni osalta korvausta ei myönnettäisi ja näin ollen sairaskulut jäisivät firman omalle kontolle, kun kerran firman autossa on loukkaannuttu. Tämä kai koskee vähän kaikkea toimintaa, onnettomuutta osallistuttaessa lastaukseen tai jos henkilö jää vaikka trukin alle liikkuessaan terminaalialueella.
Mutta pääsääntöisesti ovat lähisukulaiset saaneet olla mukana, oli kyseessä sitten vaimo tai lapset. Mukana olemalla ne lapset saavat sen rahtarikipinän ja oppivat hommia sen verran, että ovat aika haluttuja sitten kun se ajokortti joskus lämähtää kouraan.- Oyutta
"Myös tilaaja voi asian kieltää, kaikki firmat eivät hyväksy, että alueelle tulee ylimääräisiä henkilöitä, olkoonkin kyseessä lähisukulainen, joka vain istuu autossa."
Kokemusta on, mutta 80-luvulta. Wilh. Schaumannilla Pietarsaaressa jouduin joka kerta jäämään portille, kun isä meni sisään hakemaan sellu- tai rullakuormaa. Porttivahdin rakennuksessa oli takaosassa erikseen oikein leikkihuone (llitutaulut, lelut yms ritumit)! En tiedä sitten, että oliko tuo tehtaan oma päiväkoti. Miten lie nykyään, onko kellään tietoa tilanteesta??? - Minulla oli poika
usein mukana eikä sitä kertaakaan kukaan tullut kieltämään.
- muumipeikko
"Mukana olemalla ne lapset saavat sen rahtarikipinän ja oppivat hommia sen verran, että ovat aika haluttuja sitten kun se ajokortti joskus lämähtää kouraan."
Oh, toivottavasti mun lapset ei ikinä saa sitä rahtarikipinää.. No onneksi ei oo rahtareita lähipiirissäkään. - Etpä tiedä tyttökult
muumipeikko kirjoitti:
"Mukana olemalla ne lapset saavat sen rahtarikipinän ja oppivat hommia sen verran, että ovat aika haluttuja sitten kun se ajokortti joskus lämähtää kouraan."
Oh, toivottavasti mun lapset ei ikinä saa sitä rahtarikipinää.. No onneksi ei oo rahtareita lähipiirissäkään.mitä poikasi menettää. Saisi kiertää ilmaiseksi maailmaa tai ainakin suomi tulisi tutuksi ja vielä palkkaakin hommasta maksettaisiin. Kyllä tuossa hommassa oma hohtonsa on, vaikka raskaaksi joskus kävikin.
- True Turssonen
Etpä tiedä tyttökult kirjoitti:
mitä poikasi menettää. Saisi kiertää ilmaiseksi maailmaa tai ainakin suomi tulisi tutuksi ja vielä palkkaakin hommasta maksettaisiin. Kyllä tuossa hommassa oma hohtonsa on, vaikka raskaaksi joskus kävikin.
Mulla oma rahtari-isä sanoi, että et kyllä ikinä!!! Kyllä riittää, että meidän perheestä yksi on näiden kurapaskaisten pressujen kanssa riittämiin temunnut.
Toki tuo oli varmaankin ihan totta vielä esim. 80-luvulla. Nykyäänhän rekkaa ajetaan kravatit kaulassa (tai jos ei nyt ihan, niin kuitenkin ainakin 1/1 kauluspaidat päällä) ja kun tulee purku tai lastaus, niin kuski peruuttaa siltaan ja käy nukkumaan...., sitten joku tulee koputtamaan oveen, että ois taas aika herätä ja palata tienpäälle =)
No mitens on, meneekö tuo noin (varsinkin irtoperän kiskojilla)? - onneton autokuski
True Turssonen kirjoitti:
Mulla oma rahtari-isä sanoi, että et kyllä ikinä!!! Kyllä riittää, että meidän perheestä yksi on näiden kurapaskaisten pressujen kanssa riittämiin temunnut.
Toki tuo oli varmaankin ihan totta vielä esim. 80-luvulla. Nykyäänhän rekkaa ajetaan kravatit kaulassa (tai jos ei nyt ihan, niin kuitenkin ainakin 1/1 kauluspaidat päällä) ja kun tulee purku tai lastaus, niin kuski peruuttaa siltaan ja käy nukkumaan...., sitten joku tulee koputtamaan oveen, että ois taas aika herätä ja palata tienpäälle =)
No mitens on, meneekö tuo noin (varsinkin irtoperän kiskojilla)?Merikonttiajossa menee yleensä noin. Muuten on aika pitkälle samaa temuamista kuin aina ennenkin. Käsin lemppaaminen on hiukan vähentynyt ja useammassa paikassa trukkeja, lavansiirtovaunuja yms. käytössä eli hiukan kevyempää tuo lastaaminen ja purkaminen. Kotimaanliikenteessä kyllä aika pitkälti kuljettajan toimesta kuorman purut ja lastaukset tapahtuu. Vähissä on ne paikat, joissa ei tarvitse osallistua. Vähintään kuorman sidonnan joutuu itse tekemään.
- Rahti-ari2013
Liikennevakuutus kylläkin korvaa niin paljon,kun on penkkejä vetäjässä. Eli kuljettajan ja apukuljettajan.
ADR-kuljetuksissa yli vapaarajan ei saa olla ketään kyydissä. EI EDES TYÖKAVERI,joka ei ole työvuorossa.
Vähän huonojuttu,että lähdet vaikka kotkasta paperilastilla ylöspäin ja purat,vaikka ouluun ja oulusta otat adr-tavaraa kyytiin (kappaletavaraa) yli vapaarajan ni joudut pojan jättään ouluun. (jos et halua sitten rikkoa lakia)- Oisko laki muuttunut?
Minä taas muistaisin että nykyään adr-kuljetuksissa saa olla matkustajakin mikäli sille on selvitetty kuljetettavan tavaran ominaisuudet, näytetty turvaohjekortti ja kerrottu miten tulee toimia vaarayilanteen sattuessa.
- onneton autokuski
Oisko laki muuttunut? kirjoitti:
Minä taas muistaisin että nykyään adr-kuljetuksissa saa olla matkustajakin mikäli sille on selvitetty kuljetettavan tavaran ominaisuudet, näytetty turvaohjekortti ja kerrottu miten tulee toimia vaarayilanteen sattuessa.
EI SAA! Vain ajoneuvon miehistöön kuuluvia. Miehistöön kuuluvaksi lasketaan siis joko ihan työsuhteessa ja työvuorossa oleva palkattu apumies, kaksoismiehitystilanteessa auton toinen kuljettaja tai purkupaikalle tai lastauspaikalta pois kyydissä tuleva lähettäjä/vastaanottaja.
- rekka pena
faija ajo aikanaan yökeikkaa kuorma-autolla jyväskylä-helsinki-jyväskylä ja sain olla mukana, taisin olla 10-12v. laillisuudesta en tiedä mutta kyllä se oli pienestä miehestä mukavaa ja jännittävää olla keskellä yötä tien päällä.
- Vanha hyvä aika
Kyllä se on työnantajasta kiinni salliiko firman ulkopuolisten henkilöiden
mukana olon keikoilla. Meidän yrityksessä vakuutusyhtiö Tapiola on
ottanut jyrkän kielteisen kannan ylimääräisten henkilöiden mukana oloon
reissuilla.Tämän vuoksi ei lapsia,tyttöystäviä tai vaimoja ole enää vuosi-
kausiin ollut mukana autoissa.Vakuutusyhtiöllä on yllättävän paljon
valtaa sen jälkeen kun he ovat päässeet tekemään firmaan ns.
riski-kartoituksia. Firmat noudattavat kyllä näitä ohjeistuksia huolella. - Kolaritilanteessa
Vanha hyvä aika kirjoitti:
Kyllä se on työnantajasta kiinni salliiko firman ulkopuolisten henkilöiden
mukana olon keikoilla. Meidän yrityksessä vakuutusyhtiö Tapiola on
ottanut jyrkän kielteisen kannan ylimääräisten henkilöiden mukana oloon
reissuilla.Tämän vuoksi ei lapsia,tyttöystäviä tai vaimoja ole enää vuosi-
kausiin ollut mukana autoissa.Vakuutusyhtiöllä on yllättävän paljon
valtaa sen jälkeen kun he ovat päässeet tekemään firmaan ns.
riski-kartoituksia. Firmat noudattavat kyllä näitä ohjeistuksia huolella.auton vakuutus kattaa mukanaolijoiden vahingot. Seuraavaksi ne kieltää, että henkilöautossa ei saa olla muita kuin kuljettaja.
- Vanha hyvä aika
Kolaritilanteessa kirjoitti:
auton vakuutus kattaa mukanaolijoiden vahingot. Seuraavaksi ne kieltää, että henkilöautossa ei saa olla muita kuin kuljettaja.
Kolaritilanteessa kattaa mukanaolijan vahingot.Kun vakuutusyhtiö tekee
riskikartoituksia firmalle niin totta kai he kieltävät ylimääräisten henkilöiden
mukana olon. Onnettomuustilanteessa he joutuisivat korvaamaan enemmän.
Riskikartoitus onkin pääasiassa vakuutusyhtiön tapa minimoida korvaussumma
mahdollisessa vahinkotapauksessa.Se on heille edullisin ratkaisu.
Muuten liikennevakuutus lakisääteisesti korvaa kaikki henkilövahingot.
Siinä on mielenkiintoinen lakiopillinen ristiriita. Ainakin vakuutusyhtiö
voisi vahinkotapauksessa riitauttaa korvauspäätöksen.He ovat kieltäneet
ja asiakas ei ole noudattanut kieltoa. - pikkumyymussukka
Vanha hyvä aika kirjoitti:
Kolaritilanteessa kattaa mukanaolijan vahingot.Kun vakuutusyhtiö tekee
riskikartoituksia firmalle niin totta kai he kieltävät ylimääräisten henkilöiden
mukana olon. Onnettomuustilanteessa he joutuisivat korvaamaan enemmän.
Riskikartoitus onkin pääasiassa vakuutusyhtiön tapa minimoida korvaussumma
mahdollisessa vahinkotapauksessa.Se on heille edullisin ratkaisu.
Muuten liikennevakuutus lakisääteisesti korvaa kaikki henkilövahingot.
Siinä on mielenkiintoinen lakiopillinen ristiriita. Ainakin vakuutusyhtiö
voisi vahinkotapauksessa riitauttaa korvauspäätöksen.He ovat kieltäneet
ja asiakas ei ole noudattanut kieltoa.Luulen, että vakuutuksen korvauksia perittäisiin sitten kyseiseltä kuskilta koskien
loukkaantunutta asiatonta henkilöä. Samoin luulen voitavan periä jos kuljettaja ajaa päihtyneenä.
Henkilöauto on vähän eri asia, kuin ammattikuljettajan koppi. Ei ne penskat pyöri teollisuustyöläisenkään työmaalla. Ja joskus pyörii maajussin työmaalla, mitä ikävimmin kohtaloin. Muistan ainakin yhden pienen pojan jääneen puimurin alle, ja yhden lapsen pudonneen kuivattavaan viljasiiloon. Ja traktorin kyydistä niitä nyt tippuu vähän väliä, varmaan kohta taas kun ruvetaan syystöihin. Jos jää takarenkaan alle, se on siinä. - pano pena
Vanha hyvä aika kirjoitti:
Kyllä se on työnantajasta kiinni salliiko firman ulkopuolisten henkilöiden
mukana olon keikoilla. Meidän yrityksessä vakuutusyhtiö Tapiola on
ottanut jyrkän kielteisen kannan ylimääräisten henkilöiden mukana oloon
reissuilla.Tämän vuoksi ei lapsia,tyttöystäviä tai vaimoja ole enää vuosi-
kausiin ollut mukana autoissa.Vakuutusyhtiöllä on yllättävän paljon
valtaa sen jälkeen kun he ovat päässeet tekemään firmaan ns.
riski-kartoituksia. Firmat noudattavat kyllä näitä ohjeistuksia huolella.mä otan joka huoran autoon jos haluan
- Anonyymi
pano pena kirjoitti:
mä otan joka huoran autoon jos haluan
🤮🤮
- Litkua
ADR Kuljetuksissa pitää mahdollisella matkustajallikin olla adr kortti. Kappaletavarapuolella riittää kappaletavara adr ja säiliöpuolella taas omansa.
- KALLE KELLO
Miksi kyselet täällä? Jos kovasti vaivaa, kysy pomolta (ellet ole sitä itse). Mitä nyt laki sanoo esim jos on myrkkyä kyydussä, mutta oletan että joka rekkaukko ja -akka ottaa sitä jälkikasvuaan mukaansa. Mikäs sen parempi keikka tuon ikäiselle pojalle onkaan, kun päästä ison auton kyytiin. Tosin tämä juttu on myöhässä jo muutaman viikon, mutta poika olisi varmasti onnesta soikeena kun pääsisi rekan kyytiin. Laithan on tehty rikottavaksi ja mikäs sen huonompaa tuuria olisikaan, että just nyt sattuisi kolari. Ikävä sanoa, mutta fillarillaan se tuolla liikenteessä (koulumatkat) on suuremmassa vaarassa.
- hmm.
Jaksaako poika istua niin pitkän ajan. Onko paljon taukoja. Minkälaisessa asennossa istutaan, onko se hyvä asento matkustajalle. Miten ajoon keskittyminen ja uni, voiko hän levätä tarvittaessa. Onko pojalla tekemistä matkalla ja kiinnostavää nähtävää? Aikuinen ja lapsi näkevät auton ikkunasta joskus metsän / maiseman eritavalla. Vaikka onhan 12-vuotias jo isompi lapsi.
- tavatonta
KAIKKIIN kysymyksiin VOI hyvä tavaton
- KALLE KELLO
"hmmm" pisti sitten paremmaksi. Vitsinähän tuon heitit, vai heititkö? Mutta jos olit tosissasi, niin minä vastaan:
1) Ajetaan 24/7 ja tankkaus hoidetaan vauhdissa, ruoka- ja juomapuolen
vessakäynnit unohdit mainita, mutta näitä ei ole. Aikaa tuhlaantuisi turhaan
2) Istutaan risti-istunnassa
3) Kuski nukkuu ajaessaan ja keskittyy lukemalla Iltistä puhumalla kännyyn
3.1) Poika voi nukkua jalkatilassa tai risti-istunta-asennossa, jos nukuttaa
4) Poika ei näe mitään, laitetaan säkki päähän ja tekemiseksi riittää vaikka
ajatusten pyöritys
5) Aikuinen näkee, mutta sillä lapsella on säkki päässä eli se ei näe
Näin minä olen antanut vastaukseni sinua askarruttaviin kysymyksiin. Hyvää päivän jatkoa - Onnekas setä
Ottaa ensin lyhyemmille keikoile. Jos kiinnostus on suurta niin sen jälkeen
pisemmille. Veljenpoika oli mukana ja kun huomasin ettei kiinnostus ollut
suurta niin ymmärsin asian. Sílti ollaan tosi hyviä kavereita
vapaa-ajalla. Kaikkia ei vaan kiinnosta reissaaminen.Joillakin kuskeilla
vaan on sellainen pinttymä päässä,että koska itse nautin reissamisesta
niin muutkin varmasti nauttivat.
- rekkakuski2
Ilman muuta mukana voi olla niin moni kuin autoon vaan mahtuu laillisesti mukaan. Tietenkään kaikissa firmoissa ei sallita ylimääräisiä matkustajia mutta luonnollisestikaan se ei omia lapsia koske, turha keltään kysellä, mukaan vaan :)
- mukana oltu
Kyllä itsekin olen ollut ajokeikalla äitini miesystävän mukana, eli en edes lähisukulaisena. Sain mennä minne hänkin meni, ei estelty mitään tai muutakaan.
- köh...köh
Se on ulkonäöstä kiinni hyvä "mukana oltu". Varastoissa ja terminaaleissa
miehet ovat sulaa laavaa kun joku ns. hyvän näköinen friidu ilmestyy
työmaalle.Kun finni naamainen pojan-kloppi ilmestyy niin on toinen ääni kellossa.
Kaikesta huolimatta jos pyrit olemaan "huomaamaton" niin rauhassa saat oleilla
yleensä olit sitten poika tai se kauniinpi osapuoli.
- noobi2
Joissain paikoissa on ihan hiljattain kielletty ylimääräisten henkilöiden tuominen alueelle eli mahdolliset tyttöystävät tai lapset pitää jättää johonkin lähiseudulle paikkaan x (se olkoon sitten vaikkapa kauppakeskus tai liikenneasema). En sitten tiedä kuinka tarkkoja käytännössä ollaan tuon kanssa eli onko "sisääntulotarkastuksia" tai käsketäänkö palaamaan laiturilta alueen ulkopuolelle jos on ylimääräistä jengiä autossa.
- Apuri se vaan on
Vain kansanedustaja saa ottaa sukulaisensa korkeapalkkaiseksi "avustajakseen". Siitähän tässäkin lienee kyse. Kansanedustaja saa myös ottaa kenet tahansa sukulaisensa mukaan virkamatkoille jopa presidentin itsenäisyyspäivän juhlaan.
Eräissä tapauksissa toiselle matka-apulaiselle on järjestetty ihan omia korkealaatuisia ohjelmiakin siksi aikaa kun varsinainen edustaja istuu kokouksessa.
Joskus jopa kuuluu käyneen niinkin, että varsinainen edustaja on unohtanut vallan kokoukseen osallistumisenkin ja reippaillut seuralaisineen matkailunähtävyyksiin tutustumassa?
- gernau
Aikanaan isäukko ei kysellyt keltään, tahtooks loppi mukaan, sitä vaan mentiin. Tosin äijä oli yksityisyrittäjä, kivaa kummiskin oli, sai pikkusälli olla catepillarin puikoissa (cat4).
- viivi.virtanen1
Mää oon istunut aina tyttönä papan kyydis ja nyt kun on oma maanrakennusfirma niin likka istuiu aina kans kuorkin kyydis :P
- sivusta seuraaja
Ei se lastenhoitopaikka ole, silloin tällöin mukana ok, muttei jatkuvaan. Lupa kannattaa kysyä ja varmistaa et penskan vakuutukset on voimassa ja laajentaa niitä esim. tapaturma ja henkivakuutuksella. Niitäkin on nähty, esim. pentu ei oo edes ukon oma vaan nykysen akan, mut akka haluaa pennulle hoitajan ja ukon rahat. Ukko on nykyään vaan "lapsenlikka", eli ei paljoo ole töissä kun pitää olla leikkimässä kotista.
Eikä vakuutus korvaa jos on joku firman ulkopuolinen kyydisdä vaikka oma pentu tai naapurin pertti, jos jotain käy menee silloin kuskin piikkiin un on kerta ottanut jonkun ulkopuolisen matkaansa. Tätä kysyttiin ihan vakuutusyhtiöstä, oli ison firman kanta näin, että kuski korvaa kun on toiminut vastoin yleistä ohjeistusta ja firman tapaa.
Yleensä isoilla kuljetusliikkeillä on ohjeistus ja niissä voidaan kieltää ulkopuolisten kulkeminen niin omissa kuin alahankkijan autoissakin, eli silloin jos on joku matkassa pitää pystyä osoittamaan tarvittaessa että ko.henkilö on palkattua työvoimaa tai sovitussa työharjoittelussa tai oppisopimussuhteessa työnantajaan nähden. Alle 17 vuotiaan osalta voi olla hankala osoittaa mitään näistä. - appari 4
olen ollut suomessa,venäjällä ja kaikkialla euroopassa mieheni mukana ja missään ei ole tullut vastaan ettei saisi olla mutta tietty tehtaiden pihassa on hyvä olla autossa. italiassa oli tosi usein että lähettivät vielä minulle pullon viiniä tuliaisiksi eli saa olla appari.
- 14+7
Voit ottaa jos et adr kuljetuksia aja. Itselläni ollut 7v tyttäreni mukana turpeen ajossa. Mutta kuten yllä on kirjoitettu vahingon sattuessa vakuutus ei korvaa matkalaista vaan vastuu on yksin sinulla.
- trukin alle
Keikat on varmaan ajettu, mutta ei.
Entisaikoina penskat pyöri mukana, mutta ei nykyisin.
Eikä taitais mitkään vakuutuksetkaan osallistua jos mukana pyörivä penska loukkaantuu.- KALLE KELLO
Pöljä. Ei ne matkustajat mene sinne lastaamaan ja pyörimään ja jäämään trukin tai muunkaan alle. Ne venttaa (istuu) siellä autossa. Eihän matkustajalla ole kypärää eikä muitakaan vaadittavia turvajutskia. Älkää nyt viittikö. Mihin hittoon tämä maailma on oikein mennyt. Ennen pennut oli mukana kuorma-autoissa, trakotoreissa, niittokoneissa ja ties missä, kävivät yksin uimassa, menivät kilometritolkulla ties missä, eikä kukaan perään huudellut. Jos ei kakaroita alkanut näkymään kotona ruoka-aikaan, ihmeteltiin että mihin lie jäänyt jos ei vielä illan pimetessäkään näkynyt, sitten saattoi vanhemmat huolestua.
- Oyutta
KALLE KELLO kirjoitti:
Pöljä. Ei ne matkustajat mene sinne lastaamaan ja pyörimään ja jäämään trukin tai muunkaan alle. Ne venttaa (istuu) siellä autossa. Eihän matkustajalla ole kypärää eikä muitakaan vaadittavia turvajutskia. Älkää nyt viittikö. Mihin hittoon tämä maailma on oikein mennyt. Ennen pennut oli mukana kuorma-autoissa, trakotoreissa, niittokoneissa ja ties missä, kävivät yksin uimassa, menivät kilometritolkulla ties missä, eikä kukaan perään huudellut. Jos ei kakaroita alkanut näkymään kotona ruoka-aikaan, ihmeteltiin että mihin lie jäänyt jos ei vielä illan pimetessäkään näkynyt, sitten saattoi vanhemmat huolestua.
Veikkaan, että aika moni pikku-Jeffersson ei lähde kovinkaan mieluusti keikalle mukaan, jos joutuu istua kykkimään autossa kuormauksen tai purun ajan..., sehän se suola on juuri noissa keikoissa, että pääsee näkemään vähän ihmisiä ja etenkin paikkoja, joihin ei ihan jokaisella ole asiaa. Ovat erittäin opettavaisia nuo firmoissa käynnit, voin sen kokemuksesta todeta. Toki varovainen siellä saa aina olla ettei jää minkään alle, mutta siihenkin nuo visiitit opettaa... Lisäksi sosiaalisuuttakin nuo reissut kasvattavat. Monessa paikkaa isä löi kuormaa vietäessä rahtikirjat kouraan ja sanoi, että mene sinne selvittämään, että mihin puretaan... jäi itse autoon istumaan ja odottamaan =) Tästä olen ollut aikuisena erittäin kiitollinen.
Kaiken mielenkiintoisinta oli, kun en tyytynyt palloilemaan pelkästään lastaussillalla tai tuotevarastossa... menin useasti syvemmälle itse tuotantolaitokseen. Erittäin tutuksi tuli mm. Vaasan rantamyllyn faciliteetit, Suomen Rehu Vaasassa ja Kotkassa Ahlströmin lasivillatehdas Hyvinkäällä sekä joukko erinäisiä paperi- ja sellutehtaita, puhumattakaan kymmenistä muista paikoista, joissa yksittäiskäyntejä. Ainoastaan yhdessä paikassa tuli päivälöysin esimies sanomaan tuotantotiloissa haahuillessani, että turvallisuussyistä et saisi olla täällä (paikkaa en kerro, siitä saatetaan tunnistaa =)). Kaiken huipuksi oltiin samassa paikassa käyty edellisen iltana myöhään ja silloin kukaan ei ollut sanonut mitään =)
Toki nykyään, kun noita aikoja ammoisia ajattelee, niin väärinhän se oli kun nokkani laitoksiin sisälle työnsin =) Mutta mitäs siitä. Eipä onneksi vahinkoa päässyt sattumaan, kun teki asioita riittävällä varovaisuudella ja harkinnalla ja liikkuvista osista kaukana pysymällä.
- pena vain
ota vain.
- Poekanen
Uskaltaako sitä nyt "poikaa" ottaa ajokeikalle mukaan? Jätä se kotiin vaan tekeytymään rauhassa.
- RH18
Älä ota mukaan, se saattaa häiriintyä työelämästä, eikä siitä isona tulekaan päihteitä väärinkäyttävää viherpiipertäjäbändin basistia.
Nykyään lasten kanssa pitää olla tarkkana, ne häiriintyy niin kovin helposti... - Hyvä koirat
Mulla oli koira aina mukana työpaikalla.
Hoiti asiakaspalvelua.
Kait mukulakin voisi olla mukana.
Kunhan jonkin homman sille keksii.- Mopsi äijä
Ei saakeli . Auton hytti haisee ihan koiran kopilta. On kokemusta.
Ja sivulasit on kulassa kun pitää vaeltaa ikkunasta ikkunaan kun olen
purkamassa kuormaa, En suosittele koiraa mukaan.
- Entinen rahtari
Minä en tuollaista kysellyt keneltäkään.Otin pojan mukaan kun halu oli kova.Minähän omasta pojastani olin vastuussa.Opetin pojan ja siitä tuli rahtari.Näin se toimii Vapaassa Suomessa?
- mie vaan
Savossa oli tälläinen iso auto suistunut kanavaan isi nukahti ja poika kyydissä ei jääny ainakaan kuskille korvattavaa vaikka poika 12v kuoli ja isä eli kuski myös...eli kannattaa miettiä enneko ottaa alaikäsen pitkälle keikalle..
- YlermiYY
No eipähän jäänyt poika suremaan kuten olisi käynyt jos olisi kotiin jäänyt.
Tosin en tiedä tarkempaa, en osaa sanoa olisiko siinä isässä surtavaa edes ollut...
- sljfgerjgiegjo
Olin poikasena 80-luvun lopulla isän mukana muutaman kerran sora-auton kyydissä. En tiedä firman kantaa oliko sallittua vai ei mutta olihan tuo ihan mukava nähdä millaista hommaa se on.
Itsestä ei kyllä tullut rekkamiestä, ei ole kuin henkilöautokortti, teollisuustyöntekijänä olen nyt. Ei ole jälkikasvujakaan ja jos olisikin niin en kyllä tehtaalle toisi, helposti saattaa tapaturma sattua, itsekin kolhiintunut muutaman kerran. - samy1
Saa ottaa ittekkin ollu joskus nuorempana kuroma auton kyydissä hake auton ja karjaportin auton koukullinen kylmä kori
- rahtia...
Mukaan vain niin mullakin on lapsi usein repsikassa ja voi sitä onnen määrää :) itse olin aina lapsena isän mukana niin adr kuin muillakin keikoilla kaikki lomat muut vapaat ja nykyään ajan itsekin.
- naishenkilö
..Mikä olikaan sen hauskempaa,kun pääsi velipojan kanssa hiilireissulle.Olimmme noin 12 ja allekin..Aamulla lähdettiin aikaisin ja matkalla oli nähtävää.Pysähdyttiin välillä ja syötiin tienposkesta ahomansikoita,nam.Pitkä "Tampereen mäki" oli myös mieleenpainuva. Perillä saimme hieman auttaa hiilisäkkien kuljetuksessa lähelle kuorman reunaa,josta (jo edes mennyt) isä sitten otti ne vastaan.Elikkä töitäkin tehtiin..ja vielä korkealla kuorman päällä.Kotiin tultiin iltamyöhäisellä.Koko reissu oli niin mukavaa,että jäi mieleen.Lapset pärjäävät paljon paremmin mitä me luullaankaan.Parempi,kuin kesälomareissut mailmanpyörineen..
- KALLE KELLO
Itse muistan vieläkin, kuin olin faijan mukana 4-6 vuotiaana. Muistan huoltiksen (lopetettu jo aikoja sitten) johon faija pysähtyi ostamaan suklaatuuttia, muistan Valkeakoskelta nakkarin (hävinnyt jo aikoja sitten), josta osti aina jotain lihapiirakoita (inhoan vieläkin niitä). Vaikka inhosin niitä piirakoita, on reissut jäänyt mieleen, eikä suinkaan huonoina. Niin on mennyt reissut kun faijakin , mutta muistot on jäänyt. Joten te, joilla on siihen pelit ja vehkeet, ottakaa lapset mukaan, on sitten lapsillakin muisteltavaa aikuisena
- Mukava lapsuus
KALLE KELLO kirjoitti:
Itse muistan vieläkin, kuin olin faijan mukana 4-6 vuotiaana. Muistan huoltiksen (lopetettu jo aikoja sitten) johon faija pysähtyi ostamaan suklaatuuttia, muistan Valkeakoskelta nakkarin (hävinnyt jo aikoja sitten), josta osti aina jotain lihapiirakoita (inhoan vieläkin niitä). Vaikka inhosin niitä piirakoita, on reissut jäänyt mieleen, eikä suinkaan huonoina. Niin on mennyt reissut kun faijakin , mutta muistot on jäänyt. Joten te, joilla on siihen pelit ja vehkeet, ottakaa lapset mukaan, on sitten lapsillakin muisteltavaa aikuisena
Hyvä Kalle kello. Näin on. Itse olin setäni mukana ajamassa kiveä
tunnelityömaalta väliltä Jämsä-korpilahti. Aikoinaan suomen pisin junatunneli
4.7 km. Vuosi taisi olla 1977 kesä . Jumalattoman hauskaa oli pikku poikana
ja setähän teki parhaansa jotta elämys oli täydellinen Helsinkiläiselle
kaupunkilaispojalle. Elämys oli koska nyt olen itsekin ajanut 30 vuotta
ja edelleen tuntuu siltä ,että on kiva lähteä duuniin aamuisin.
Tosiasia on ettei uusia kuskeja saada alalle jos ei alan hyviä puoli tuoda
esille jo lapsena/nuorena.Ja nimenomaan tuoda alan hyviä puolia esille.
Minua ihmetyttää sellaiset valittajat jotka puhuvat paska-duunista.
Alan arvostus ei koskaan nouse jos kuljettajat eivät itse arvosta omaa
työtä. - aikaa kultaa.....
Laittakaa muutkin tällaisia lapsuuden tarinoita .Näitä on hauska lukea.
Mitä kukin on kokenut lapsuudessa kun joku lähisukulainen on
ollut kuljetusalalla ja on huomioinut tulevat sukupolvet.
Sellainen jatkuva valitus on syvältä. Kyllä kuljettajan/autoilijan työ
loppupeleissä voittaa 1-0 toimisto/tehdashommat. - Moljanderur
aikaa kultaa..... kirjoitti:
Laittakaa muutkin tällaisia lapsuuden tarinoita .Näitä on hauska lukea.
Mitä kukin on kokenut lapsuudessa kun joku lähisukulainen on
ollut kuljetusalalla ja on huomioinut tulevat sukupolvet.
Sellainen jatkuva valitus on syvältä. Kyllä kuljettajan/autoilijan työ
loppupeleissä voittaa 1-0 toimisto/tehdashommat.Joo... ei ne kaikki tarinat ole niin glamouria. Aikoinaan iso firman kuskeilla
oli sellainen harrastus 70-luvulla kun autoja oli vähemmän kuin miehiä.
Väkevä viinipullo (olisiko ollut sorbus/Vermetto) kiersi ringissä tuossa
puolen päivän jälkeen. Sitten paukahtikin ylläri keikka. Siinä sitten kaverit
veti pitkää tikkua kuka lähtee keikalle.Toisaalta aamuyöllä kaveri tuli
suoraan baarista töihin ja lähti keikalle.Kyllä se tällainen meno hämmensi ja
ihmetytti pikku poikaa(oma faija oli kyllä raittis) Jäi kyllä ikuisesti mieleen.
Onneksi kuskit nykyään on vastuullista porukkaa. Ei nykytahdissa tällaiset
"reppanat" taitaisi enää pysyäkkään. - Poiju11
KALLE KELLO kirjoitti:
Itse muistan vieläkin, kuin olin faijan mukana 4-6 vuotiaana. Muistan huoltiksen (lopetettu jo aikoja sitten) johon faija pysähtyi ostamaan suklaatuuttia, muistan Valkeakoskelta nakkarin (hävinnyt jo aikoja sitten), josta osti aina jotain lihapiirakoita (inhoan vieläkin niitä). Vaikka inhosin niitä piirakoita, on reissut jäänyt mieleen, eikä suinkaan huonoina. Niin on mennyt reissut kun faijakin , mutta muistot on jäänyt. Joten te, joilla on siihen pelit ja vehkeet, ottakaa lapset mukaan, on sitten lapsillakin muisteltavaa aikuisena
Kuis sitten Kaivannon kanavalla se jäätelökioski? Onkohan se edes vielä siellä??? Siitä aina ostettiin ne Valion jätskit, jotka ritis suussa =) Olikohan se nimeltään pinkkis =) Linjaliikennettä Helsinkiin ja takaisin...
- hui kauhistus
Moljanderur kirjoitti:
Joo... ei ne kaikki tarinat ole niin glamouria. Aikoinaan iso firman kuskeilla
oli sellainen harrastus 70-luvulla kun autoja oli vähemmän kuin miehiä.
Väkevä viinipullo (olisiko ollut sorbus/Vermetto) kiersi ringissä tuossa
puolen päivän jälkeen. Sitten paukahtikin ylläri keikka. Siinä sitten kaverit
veti pitkää tikkua kuka lähtee keikalle.Toisaalta aamuyöllä kaveri tuli
suoraan baarista töihin ja lähti keikalle.Kyllä se tällainen meno hämmensi ja
ihmetytti pikku poikaa(oma faija oli kyllä raittis) Jäi kyllä ikuisesti mieleen.
Onneksi kuskit nykyään on vastuullista porukkaa. Ei nykytahdissa tällaiset
"reppanat" taitaisi enää pysyäkkään.Tuttua hommaa 70-luvulla. Nyt on eri meininki. Kuljettajien arvostuskin
on korkeammalla tasolla. Kyllä tuollainen maistiissa oleminen ei kuulu
nyky maailmaan ollenkaan.
- jjlehto1
194/2002
Annettu Helsingissä 13 päivänä maaliskuuta 2002
Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä
27 §
Kuljetus
Henkilöiden kuljettaminen vaarallisia aineita kuljettavassa kuljetusyksikössä on kielletty lukuun ottamatta kuljettajan apulaisia, jollei ministeriön asetuksella toisin säädetä. - Turum P
Ite oon 26v poika ja lähden tänään illalla aamaan rekkaa Turusta Espooseen ja takas...
Ois ihan törkeen siistii saada kans joku 12-13v poika mukaan...
Tosiaan mikään laki tai vakuutukset ei tota estä, firman säännöt voi kieltää...
Ja ainakin esim. Turun kiitolinjan terminaalissa on lappuja, että toivotaan että lapset odottaisivat autossa- Jakelumestari
Sanoisin että joko 6-10 vuotiaat tai sitten 15-18 vuotiaat ovat sellaisia
joita kiinnostaa kuljetusala. Pikkupoikia yleensä autot ja isompia eli
nuorisoa kiinnostaa mahdollinen uravalinta. 12-13 v. ovat nykyään kiinnostuneita
ainoastaan internetin ihmemaailmasta. Varttuneempi nuoriso jopa saattaa
auttaa hommissa ihan mielellään ja heillä on jo "ajatusta työn suorittamiseen"
Kokemusta on ja kun tällaiset tosissaan suhtautuneet jäävät jelppimästä
niin ensimmäisenä päivänä huomaa kyllä,että tässä minä taas yksin puurran.
Minä varmaan kysyisin ensin pomolto mikä hänen kantansa on.
Toisekseen, kuten oli jo mainittu, jotkut tehtaat ja laitokset eivät halua alueelleen yllimääräisiä, ja turistien pitää/pitäisi jäädä portille.- kokemusta on !
Mielestäni tässäkin pätee se,että matalalla profiililla mennään. Sovitaan
jo etukäteen pelisäännöt siitä ,että pysytään hytissä silloin kun kuski
niin sanoo .Kun tullaan laitokselle/tehtaalle niin ei tehdä portilla asiasta
numeroa vaan tyynen rauhallisesti tehtaan pihalle. Ei ne vartijat sentään
mitään tupatarkastusta autossa pidä. Jos ei aiheudu mitään kalabaliikkia
niin homma pelittää. Ihan pienten lasten kanssa en lähtisi liikenteeseen
koska kun alkaa olla tosi mukavaa niin ne yhdessä sovitut pelisäännöt
unohtuvat vekarat voivat jopa villiittyä ja mikään käsky ei mene perille.
- scaaaniar470
Itte nyt 18 ja oon koko pienen ikäni istunu isäni mukana rekassa ympäri suomee :)
Itte Logistiikan koulutukseen menossa ja sieltä kautta kuorma-auto ja rekkakortti ois tarkotus hommata :) - rewfrew5f4we64
itse olen 26v poik, ja mielellään ottaisin 12 tai miksei vaikkapa 15 vuotaankin pojan mukaan ajelulla.
Olisiko antaa numeroa jollekin tommoselle, niin pyytäisin mukaan - arveluttavaa
Tuo kuulostaa jo namu setä jutulta..=/
- Tilastonikkari
Olet ihan oikeassa. Tämä kirjoittaja tunnetaan nimimerkillä pankkiautomaatti,pakettiautomaatti ,poika turust ja Bussissa ja lukemattomilla muilla nimimerkeillä. Hän on sähköalan ammattilainen ja TV tuotanto on hänen erikoisalaansa monet tunnetut tuotannot Suomen televisiossa ovat olleet hänen erikoisalaansa. Hän on myös leipomoalan ammattilainen,hän on kuljettanut yhtä leipää Salosen leipomosta(muuten maan parhaat aamiaissämpylät) Turun Stockmannille hulluille päiville. Siihen kun päälle lataa vielä yksityiskohtaiset kertomukset ruotsinlaivoilta nuorien poikien kanssa telmimisistä kun oli IKEAN huonekaluja noutamasta varastolta pienen pienellä kuorma-autolla niin aikamoinen namusetä taitaa kylläkin olla. Taitaa Michael Jackson jäädä kakkoseksi. Ja tämä tarina oli ihan tosi .Käymällä lävitse viestiketjut niin kaikki tarinat löytyvät herran kirjoittamina sanasta sanaan. Onneksi viime kuukaudet on ollut tyystin hiljaista ja siitä me muut helteen nujertamat ollaan hyvin onnellisia.Kun keskustellaan kuljetusalasta niin puhutaan vain asiaa.
- tesomantepi
Yks päivä tässä kävi lastuulla nuori isä poikansa kanssa joka oli niin pieni ettei voinut jättää hytiinkään. Siellä terminaalissa ne pyöri jaloissa sitten ja lastauksessa kesti vähän kauemmin kun kuski hääri liinojen kanssa ja sai tietty varoo normaalia enemmän muutenkin.
- Siiretään-Sisulla
Itse 12 vanhana 60 luvulla kävin koulua 250c Jawalla, että ehdin nopeammin illaksi Kontio-Sisulla soranajoon.
- NuoruusJaHulluus
Nuorena vitsa on väänettävä, niin kuin Rovanperä tekee....
- RalfGoDuuni
Tiedän kyllä liiankin hyvin tämän Turun äänitorven. Mennään asiaan. Vanhaan hyvään aikaan eli ennen vuotta 2000 oli ihan normaalia,että tyttöystävät tai perheen penskat oli iskän mukana ajohommissa. Pitkää päivää painettiin ja monen monta jätskiä syötiin kun pysähdyttiin huoltoasemille.Se oli valtavan mukava kokemus lapsuudessa vaihtelua koululle. Maisemat vilisti silmissä ja kaikkea tapahtui ympärillä kokoajan.Autot oli silloin vielä autoja kolinaa ja melua piisasi ,mutta tekniikka kesti,se oli tehty kovaan työhön. Jos oikein kauniisti pyysi niin sai kääntää vivun josta kippi nousi ylös. Voi noita aikoja..... Olen sellainen onnellinen joka sai olla setäni mukana. Sieltä se ajatus sitten syntyi ja nyt olen ajanut jo 35 vuotta itse. Enkä päivääkään ole katunut. Maailma on vaan niin paljon muuttunut ettei tällainen meno ole enää suotavaa. Vakuutusyhtiöt ohjeistavat tiukasti ettei kuorma-autoissa saa olla ajonaikana sellaisia henkilöitä jotka eivät ole yrityksen palveluksessa tai harjoittelussa. Harva yrittäjä haluaa ottaa nykyään riskejä tässä asiassa ja sallia esim. omien lapsien olla mukana ajotehtävissä. Se on sääli sinänsä ,sillä se kipinä lähteä kuljetusalalle syntyy monesti jo hyvin nuorena ja mukana olo esim. isän mukana antaisi turvallisen pohjan lähteä alalle aikuisena.Viime aikoina olen kyllä kyseenalaistunut tämän vakuutusyhtiöiden näkemyksen siitä kuka saa olla ja kenen mukana. Minun mielestä liikennevakuutuslaki sanoo ,että liikennevakuutus korvaa kaikki henkilövahingot katsomatta onko kyseinen henkilö työsuhteessa vai ei. Eli jos oikeuteen lähdetään niin luulenpa,että vakuutusyhtiö häviää tässä tapauksessa.Onhan se selvää,että vakuutusyhtiöt ohjeistavat kaikki asiat heille myönteiseksi.Tyhmä kansalainen sitten noudattaa.
- LarsKullvig
Niin kaikki tällainen älytön ohjeistaminen esim . vakuutusyhtiöiden toimesta vain entistä enemmän edesauttaa suuntaukseen ettei kuljetusalalle saada ammattitaitoista porukkaa tulevaisuudessa.
Kuorma-autoille sattuu harvoin vakavia onnettomuuksia ja tuntuu oudolta tuo vakuutusyhtiöiden asenne. Onnistunut päätös alalle ryhtymisestä syntyy todella jo hyvin nuorella iällä ja nämä ihmiset sitten tulevaisuudessa myös siellä pärjäävätkin hyvin. Sellaiset jotka pakon sanelemana kun jotakin on opiskeltava ihmiset ja sitten kuljetusalle tulevat on ihan arvoitus? Suurin osa on sellaista joilla oman elämän hallintakin on jo ihan kateissa. Onneksi nuoret naiset ovat huomanneet hyvän sauman päästä "miesten" töihin ja ilahduttavissa määriin yhä useamman kuorma-auton ratissa on iloinen nuori nainen,se on mukavaa katseltavaa näin vanhemmalle karpaasille.minulla ei ole mitään tätä kehitystä vastaan.- EX-KuletusYrittäjä
Pidä poikasi mahdolisimman kaukana kuljetusalasta, on niin surkee ala.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289