Saksanpaimenkoira kokemattomalle?

Maria.

Moikka! Oon 18-vuotias tyttö ja oon ollu harkihtemassa että ottaisin saksanpaimenkoiran.

Sakut on ollu pienestä pitäen jostain syystä mun haaveeni. Musta ne on hienoja koiria.

Mulla on ollu kahdenlaista koiraa aiemmin, pikku chihua ja labradorinnoutajaa. Koiran koulutuksesta mulla ei ole suoraan sanottuna oikein mitään tietoa. Tosin meidän labbiksen oon opettanu istumaan eli se on ainut temppu mitä se osaa ja labbis on musta muutenkin tosi helppo rotu, että ei sitä oo kauheemmin tarvinnu kouluttaa ja jossain lukikin että labradorinnoutajan älykkyyden vuoksi se on myöskin helppo kouluttaa, että ei tarvii mitään paljoo opettaa niin se oppii jo ite. Uskomattoman lempeitä ja mukavia koiria myös. :)

Sakun sukupuoleks oon kanssa aatellu narttua. Mun muutkin koirat on ollu narttuja, mut sen takii sakuks narttu koska oon kuullu et ne on vähän lempeempiä kuin urokset ja sit mietin myös näyttelylinjasta, koska käyttölinjaset taitaa myöskin luonteeltaan olla voimakkaampia?

Kouluttamisesta mun täytyis myöskin tietysti opiskella, koska haluun et mun koira käyttäytyis hyvin ettei se oo vaaraks mulle itelleni, eikä toisille ja muutenkin että osaa olla tarpeen tullen asiallisesti jotta sitä ei tarvii hävetä. :D jos tajusitte mitä tarkoitan. Tottakai mun koira ois mulle kaikin tavoin rakas, enkä mä sitä muuten häpeäis, mut se mitä mä tolla häpeämisellä tarkoitin niin esimerkiks sellasta jos mulla on vieraita kylässä, niin ei nosta tassuja pöydille, ronki ruokaa alas ja varasta sitä... tai... jos mä oon lenkillä sen kanssa, niin vedä niin holtittomasti jonkun perässä että mä en pysty hallihtee sitä vaan lennän siellä jälkijunassa sen perässä tai et hyppis ihmisten eteen kadulla...

Mietin et pitäiskö mun harkita yksityistä kouluttajaa et koulutettais yhdessä sitä koiraa ja oppisin ne niksit millä sitä hallitaan? vai pitäiskö mun mennä sen kanssa vaan yleiseen koira kouluun? ja miten kalliita ovat molemmat vaihtoehdot? Ei sais olla kamalan kalliita...

Entä mitä mieltä ootte nimestä Nala? :) sellasta oon harkinnu mun koiralle.

13

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria.

      Koiran koti tulisi myöskin olemaan kerrostalo kaksiossa ja kysyisin vielä että paljonko teidän saksanpaimenkoira pennut ovat maksaneet ja kuinka vanhoiksi elävät keskimäärin? Paljon sairauksia vai suht terve rotu? vaikka niihin sairastumisiinkin ja elinikään varmaan vaikuttaa se kuinka hyvin koirasta huolehtii...

      :)

      • Juuu84

        Kuulostaa siltä että sun kannattaa lukea mahd. paljon koiran kasvattamisesta ja kouluttamisesta, tutustut muutenkin sakun kasvattajiin ja omistajiin, otat ehkä sen pennun, menet pentukurssille ja siitä sitten jonnekin toko-kurssille. Se saku vaatii varmaan paljon aktivointia normi lenkkien lisäksi myös, siihen on hyvä varautua.

        Meidän kulmilla on vain yksi saku joka ei räkytä ohitettaessa tai kaukaa, ja jotkut ei vaan räkytä vaan yrittää vetää omistajan mukanaan, joskus on apulassa tmv. myynnissä "kaikkien kavereita", haluaisin nähdä sellaisen itsekin, siis ihan oikeasti haluaisin :)

        Koita hommata jostain sellainen saku mikä ei kulje sillain kuin olis selkäänsä saanu, eli semmonen minkä etu- ja takapää ei ole eri paria, ne on niin säälittävän näköisiä, kun peppu on melkein maassa kiinni, kaukana siitä mitä toi rotu voi olla :/


      • Vielä
        Juuu84 kirjoitti:

        Kuulostaa siltä että sun kannattaa lukea mahd. paljon koiran kasvattamisesta ja kouluttamisesta, tutustut muutenkin sakun kasvattajiin ja omistajiin, otat ehkä sen pennun, menet pentukurssille ja siitä sitten jonnekin toko-kurssille. Se saku vaatii varmaan paljon aktivointia normi lenkkien lisäksi myös, siihen on hyvä varautua.

        Meidän kulmilla on vain yksi saku joka ei räkytä ohitettaessa tai kaukaa, ja jotkut ei vaan räkytä vaan yrittää vetää omistajan mukanaan, joskus on apulassa tmv. myynnissä "kaikkien kavereita", haluaisin nähdä sellaisen itsekin, siis ihan oikeasti haluaisin :)

        Koita hommata jostain sellainen saku mikä ei kulje sillain kuin olis selkäänsä saanu, eli semmonen minkä etu- ja takapää ei ole eri paria, ne on niin säälittävän näköisiä, kun peppu on melkein maassa kiinni, kaukana siitä mitä toi rotu voi olla :/

        Nala on kaunis nimi, ei oo joka koissulla, lunia ja rokeja on ihan tarpeeks, mutta se on tietty jokaisen oma asiaa vaikka nimeäisi leiffiksi :)


      • Maria.
        Vielä kirjoitti:

        Nala on kaunis nimi, ei oo joka koissulla, lunia ja rokeja on ihan tarpeeks, mutta se on tietty jokaisen oma asiaa vaikka nimeäisi leiffiksi :)

        Mitäs nää toko-kurssit sit on?

        Tottakai voin googlettaa ja lukea sieltäkin mut kysytäämpä nyt asian omasilta jos täällä joku on toko kursseilla käyny niin voi niistä vähän sitten ominkin sanoin kertoa..

        Kuinka usein käytte koiranne kanssa lenkillä? Päivittäin? Vaatiiko minkä pitusen lenkin?

        Aika jännä jos sakut räkyttää... Yleensähän nuo räkyttämiset on pienempien koirien juttuja, meidän chihu oli aina kauhea räkyttämään.. pienten koirien räkyttämisen uskoisin itse vähän liittyvän siihen et kun ne on niin pieniä niin jos ne koittaa sillä tavalla hakee suuruutta sitten itselleen. Toki oli rotu mikä tahansa tai koira minkä kokonen tahansa, ei oo sen normaalia räkyttää kyllä yötä päivää. Meidän labbis ei taas sit vaivaudu ikinä räkyttämään... onkin hyvä koira :) mut niin mä aattelisin just sakuistakin, kun ovat isoja koiria että eivät vaivaudu rähisee kun pikku rakit mut näköjään mä oon vähän vääräs sit...

        Joo ja sellasta sakua ei varmaan löydy joka ois kaikkien kaveri. Siks just vähän pelottaakin, kun just tältäkin palstalta satuin lukee et kui sakemanni oli hyökänny vaan jonkun lapsen ja aikuisen kimppuun... Herra X nimimerkki tais sellasta kirjottaa täällä ja sit iltasanomissa oli taas vaihteeks kans juttua sakun hyökkäämisestä ihan vähän aikaa sit... Aika usein kuulee jostain syystä, et saksanpaimenkoira ois koira hyökkäyksien takana...

        Ja mäkin oon ihmetelly noita joitakin saksanpaimenkoiria jotka kulkee perä pää niin maassa ja selkä ja peppu ihan eri paria... Jalostamisestako tollanen johtuu? Todella säälittävää! Luulis et siihen koiraan sattuu todella paljon kulkee koko ajan tollein... Siis kuvitelkaapa nyt ihmiset jos rupeisitte 24/7 kulkee samalla tavalla... Vois sanoo bye bye terve selkä ja tulla vaikka mitä vaivoja tilalle

        Ja kiitos. :)


    • Koira 1990 luvulla

      En omista nykyään sakua mutta 1990 vuosikymmenellä omistin suuren uroksen,(lihaksikas käyttökoira noin 60kg).

      Tuolloin suomessa sai vielä jotenkin melko hyviäkin pentuja.

      Mainitset näin:

      Ja mäkin oon ihmetelly noita joitakin saksanpaimenkoiria jotka kulkee perä pää niin maassa ja selkä ja peppu ihan eri paria... Jalostamisestako tollanen johtuu?

      Ne on jalostettu näyttelyyn,sellainen ei ole niin kutsuttu oikea tai mitä enne olivat sakemannit ne oli hyvän ryhdin omaavia,joko nelikantteja tai lievästi viistoja periä.

      Myös kyömy selässä on kauhistus, noitakin on melko paljon,ne lienee näyttely koiria tai koti koiria mutta ei hienoa katseltavaa.

      Tuohon pelkoon.

      Sinun ei tarvitse pelätä sakemannia käytännössä kun teet heti alusta lähtien töitä sen kanssa,heti kun pentu tulee taloon alkaa leikki mielinen opetus,nykyisin tosin on jalostettu niin ettei sakun hermo rakenne kestä enään todellista vaativaa opetusta mutta koti opetukset oppii ja kestää. laitanpa linkin sulle.(katoppa samalla sitä kuvaa rakeenteesta,tälläinen saku ei ole hyvä vaikka moni niin luuleekin)

      Professori: Saksanpaimenkoira ei sovellu enää luonteeltaan virkakoiraksi

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11622593


      -Sisäsiisteys on kerrostalossa haastavin pentu vaiheessa.

      Ok talossa pentu oppii sen kahdessa viikossa ja nopeamminkin.

      Kerrostalossa voi vierähtää tovi,heti vaan ruokailun jälkeen ulos ja nopeasti,tällöin se jää tavaksi koiralle ja oppii tekemään ulos.

      Hanki tietoa,käy katsomassa ,älä ota urosta,


      Vielä tuohon rähisemiseen ,se on jo geeneissä monella jalostuksen tuotosta,erittäin vaikea kitkeä pois,varsinkin kun näkee koiria..

      Kun ja jos ottaa ja haluaan hyvän sakemannin sen kanssa on tehtävä töitä enmmän kuin tarpeeksi ,kaksi kertaa päivässä ulkona olo pentuna ei riitä,pentuna on heti opetettava yksin oloon,(tämä on erittäin tärkeä vaihe)Muuten voi repiä aikuisena koko kodin.(niitäkin on )

      Opetusvaiheessa vain hetki yksinään joka koirasta tuntuu pitkältä,saat neuvoja ,oikeita neuvoja vain erittäin kokeneilta sakemannin kouluttajilta,perehdy heti,yksikin virhe opetuksessa ottaa takapakin jopa pysyvästikkin,Aina niitä tulee virheitä se on varmaa mutta pitää pyrkiä ettei tulisi.

      Tieto vie sinut hyvin pitkälle koiran kanssa jos todella perehdyt niin sinusta tulee sen koiran koko elämä.

      Saku elää tai elivät 1990 luvulla noin 10v ja 16 vuotiaitakin näin lenkillä emäntänsä kanssa.Nykyään en tiedä tilannetta.

      Vielä niihin sairauksiin on niillä niitä nykyään, geenit on huonontuneet.

      Saksalaistaustaisen jos saat tai maatilalta vaikka ilman papereita mutta silloin kyseessä on sekarotuinen vaikka olisikin puhdas.

      Ole kumminkin hyvin tarkka ,seuraa sen sukutauluja tai emää ja isää ,siitä voit nähdä mitä siitä pennusta voi tulla mahdollisesti.

      • koira 1990 luvulla

      • koira 1990 luvulla

      • ertuhfr
        koira 1990 luvulla kirjoitti:

        Tuossa oli mainintaa ettei oikein saksastakaan saa,suomessa on kertakkiaan pilalle jalostettu.

        Kävisikö mitenkään toinen rotu?sikäli että jos laittoi mietteliääksi tuo linkki.

        Löytyy sitä vielä hyviäkin sakuja, kun etsii oikeista paikoista. Niitä vaan ei onneksi kaikille myydäkkään. Siis ihan oikeaa jalostustakin harrastetaan vaikkakin näyttely pentutehtailu vie pidemmän korren. Mitä tulee tuohon linkkiisi, niin jätämpä kommentoimatta.


    • 1995

      totta puhut koira 1990 luvulla.minulla oli narttu,tosi komea koira,ei mikään rimpula tytöksi:) mutta eipä enään näe sen mallisia,eikä näköisiä koiria! tuolloin -95v. meillä kävi erään seuratoiminnan tiimoilta saksalainen mieshenkilö,joka oli aivan otettu tosta edesmenneestä koirasta.sanoi,että aivan upea koira,tosi harvoin enään kuulemma näki täydellisiä saksanpaimenia.ja kuulemma saksassa oli jo tuolloin jalostettu pilalle.

    • Aikasairaita

      Toko-tottelevaisuus koulutus. Paikkakuntasi koiraseura järjestää erilaisia kursseja/ryhmiä. Penturyhmät ei taida olla kovinkaan kalliita, se yksityinen kouluttaja kyllä tulee kalliiksi.
      Lue paljon koulutuksesta ja hyödynnä kaikki hyvät koirakontaktit, tutustuta pentu luotettaviin koiriin ja kysy kokeneemmilta koiran omistajilta neuvoa, jos jokin askarruttaa. Hyvä kasvattaja on myös tukena, jos tarvitset neuvoja.
      Noista sairauksista: todella paljon allergioita (mm. vehnä, heinä, kana, kala...) tiedän sakkereita, joilla on kymmenkunta allergiaa. Ruokinta voi siis tulla kalliiksi, kun moni ruoka-aine ei sovikaan. Pentuvaiheen ruokinnassa tulee olla tarkkana, ettei ruoki liikaa, mikä voi aiheuttaa kehityshäiriöitä luustoon.
      Myös jokin sydänvika on muistaakseni sakkereilla yleinen? Ja lonkkaviat, mutta näitä nyt on varmaan joka rodussa.

      "allergiat, haimavika, silmäsairaus pannus, korva- ja silmätulehdukset, iho-ongelmat sekä ruuansulatuselimistön ongelmat. Perinnöllisistä sairauksista ovat rodun kohdalla merkittäviä myös hemofilia ja haiman vajaatoiminta."

      Koira kannattaa kuvauttaa (vähintäänkin lonkat ja kyynäret) täysikasvuisena. Meillä tämä maksoi muistaakseni n. 200e, mutta samalla kuvattiin selkä ja kyljet.

    • 2222000

      Minusta saksanpaimenkoira ei ole sun rotu. Miksi haluaisit juuri sen? Se on vaativa koira josta saa maailman parhaimman koiran, mikäli omaa aukroriteetin, on johdonmukainen ja rauhallinen. Aukroriteettiä ei saa huutamalla, karjumalla, pelkäämällä tai epävarmuudella. Tulee olla varma kouluttaja.

      Kysyit kuinka usein käytetään lenkillä.. Hassu kysymys. Tosissaan ihan jokapäivä. Ihan sama sataako, onko pakkasta tai huvittaako. Sakemmanni on yleensä energinen ja omaa älliä ja siiitä tulee ongelmakoira mikäli se ei saa tarpeeksi liikuntaa ja päätyöskentelyä. Se ei ole mikään sohvakoira, jota käytetään 20minsaa jossain köpöttelemässä. Se ei ole siihen tyytyväinen eikä se riitä sille. Alkaa pahimmillaan räyhätä, hajottaa ja haukkua jonninjoutavia.

      Eli jos haluaisit sekamennin, sinä tosiaan joudut sen kanssa heittää sitä lenkkiä ja sen kanssa touhuamaan. Sun on osattava kouluttaa se niin, ettei se räyhää tai vedä yhtään hihnassa sillä koiralla on suuri voima ja liikaa näkee räyhääjiä joita ei ole osattu kouluttaa. Sakemanni nyt yleensäkin on koira, jota ei välttämättä kannata koirapuistoihin viedä, voi olla, ettei kovin tykkää toisista koirista. Omillani on muutama koirakaveri joiden kanssa pienestä asti olleet tekemisissä ja painoeroa 35kiloa yhteen koiraan. Silti leikkivät nätisti.

      Mutta kun aikuistuvat, niin eivät välttämättä vieraiden kanssa osaa asiallisesti leikkiä.

      Sakemanni on käyttökoira, ei sellainen joka ostetaan kun näyttää uskottavalta hihnassa.

    • fanidog

      Unohda saku!!EI KERROSTALOON!!!

    • donifag

      Ja Flick on kerrostalossa asunut 10 v. Hyvin on mennyt koko ajan, koska omistaja ammattitaitoinen. Tällä hetkellä koirakko on hyvinkin tunnettu. Koira on voinut kerrostaloyksiössä koko ajan erittäin hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1565
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      997
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      828
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe