Potkuri A6 / A5 / A4 Volvo Penta ad31b

Aloitteleva kippari

Veneessä Nordic 79 nyt AD31B kone ja A6 potkurit. 3200 kierrosta ja nopeus 18 kn.
Runko puoliliukuva, 2500 - 3000 kg massa. Onko potkurit nyt optimaaliset? Miten voin itse testata potkurien optimaalin? Millä kierroksilla AD31 konetta voisi matka-ajossa huoletta ajaa? Lienee 3900 kierrosta liikaa?

14

3923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ippe puuveneestä

      Koneen tulisi kiertää "täydet" potkureilla. A6 on aika jyrkät, mutta jos kone kiertää, niin anna mennä vaan...

      • Aloitteleva kippari

        "Täydet"... Trkoittanet Volvo Penta tehtaan ilmoittamia max kierroksia, jotka ovat tietääkseni tuo 3900 kierrosta minuutissa. Sen se kone kiertää ja menis varmaan ylikin jonkin verran...

        Eli mulla lienee oikeat potkurit suhteessa koneeseen? Pelkään vain etten rääkkäisi turhan paljon konettani liian jurkillä potkureilla..


      • R K-S
        Aloitteleva kippari kirjoitti:

        "Täydet"... Trkoittanet Volvo Penta tehtaan ilmoittamia max kierroksia, jotka ovat tietääkseni tuo 3900 kierrosta minuutissa. Sen se kone kiertää ja menis varmaan ylikin jonkin verran...

        Eli mulla lienee oikeat potkurit suhteessa koneeseen? Pelkään vain etten rääkkäisi turhan paljon konettani liian jurkillä potkureilla..

        Nuo arvot 18 kn/3200 rpm on aika hyvät.
        Paljonko ottaa kirerroksia täydellä aasulla?
        Mikä on max. nopeus?
        Potkurin mitoitukset periaate on se, että täysillä moottorin tulisi saavutaa max. kierrosluku. Joskus voi tehdä vähän kompromissiä. Jos et paina kaasua pohjaan, niin et kuormita konetta liikaa.


      • Aloitteleva kippari
        R K-S kirjoitti:

        Nuo arvot 18 kn/3200 rpm on aika hyvät.
        Paljonko ottaa kirerroksia täydellä aasulla?
        Mikä on max. nopeus?
        Potkurin mitoitukset periaate on se, että täysillä moottorin tulisi saavutaa max. kierrosluku. Joskus voi tehdä vähän kompromissiä. Jos et paina kaasua pohjaan, niin et kuormita konetta liikaa.

        Kierroksia ottaa ainakin 3900 (kokeiltu) ja arvelen että 4000 - 4050 kierrosta voisi ottaa (en ole koittanut).

        3900 kierroksella nopeus 24.5 kn. Ohjekirjassa sanotaan tuo 3900 kierrosta olevan maksimi kierrosmäärän. Summasumarun, taitaapi olla oikeat rusetit alla.


    • Ippe puuveneestä

      Yhden koon muuton tiputtaa koneen kierroksia on 300rpm suhteessa samaan nopeuteen...

      Tässä on taulukko josta näitä eri nousuja voi tarkastella
      http://www.pentamarine.co.th/pdf/propellers.pdf

      sitten pitää muistaa että alumminest taipuu vähän, joten teräksisenä saman kokoiset potkurit osttvat enemmän tehoa koneesta

      • Oho .! !

        " sitten pitää muistaa että alumminest taipuu vähän, joten teräksisenä saman kokoiset potkurit osttvat enemmän tehoa koneesta "

        Taitaa olla legendaa liikkeelä !
        Jos alumiinipropelli taipuisi niin paljon että se vaikuttaisi tehoon, sen käyttöikä olisi tosi lyhyt.
        Alumiini ei ole teräksen tms metallien kaltainen aine, jolla olisi selvä kimmoraja.


    • Ippe puuveneestä

      no siitä vaan testaamaan.... :)
      täsmälleen samat arvot ja eri materiaali, niin ero on huomattava venee kulussa ja moottori kuormituksessa. Jostain syystä Pentaan on A, B ja C sarjan potkureita....

      Nykyään on saatavilla myös irtonaisilla komposiitti lavoilla olevia potkureita jotka pehmenevät käytössä niin että jos yksi lapa viottuu, niin on pakko vaihtaa kaikki jotta ei ravistais...

      itse käytän veneessä A4:sia vaikka kone (AD31B) kiertää nätisti tappiin myös A5 potkureilla. Tämä siksi että vetolaite ja koko paketti kestäisi kasassa myös seuraavinakinkesinä.

      Matka ajossa 3400 ja 18 solmua, kulutus noin litra per maili. A4 potkureilla huiput 3900 rpm ja 21 somua, A5 huiput 3900 rpm ja 24 solmua, kulutusta en ole "isommilla potkereilla" mitannut.

      • Aloitteleva Kippari

        Tuntuu siltä etten vielä vaihda noita potkureitani. Jos koneeseen kohdistuu liikaa rasitetta noilla mun vispilöilläni, niin millaisia ongelmia koneeseen / vetariin saattaa tulla?

        Elippä, miten liika rasitus niissä näkyy jos on näkyäkseen?


      • Aloitteleva Kippari kirjoitti:

        Tuntuu siltä etten vielä vaihda noita potkureitani. Jos koneeseen kohdistuu liikaa rasitetta noilla mun vispilöilläni, niin millaisia ongelmia koneeseen / vetariin saattaa tulla?

        Elippä, miten liika rasitus niissä näkyy jos on näkyäkseen?

        Jos moottori ottaa juuri ja juuri täyden tehon kierrokset, niin matkaa tietenkin ajetaan vähintään 300...500 alemmilla kierroksilla.
        Jos potkuri on isonpi ja kone ei ota täysiä kierroksia niin matkaa ajetaan 3...500 kierrosta alle sen mitä kone maksimissaan ottaa, ja rasitus jää jopa vähäisemmäksi, koska tehoakin on vähemmän.
        Käytännöllisesti yksikään nykyisistä ahdetuista nopeakäyntisistä moottoreista ei kestä jatkuvaa ajoa täydellä teholla, joten valmistajat suosittelevat mielellään potkuria, jolla ei konetta edes voi kuormittaa täydellä tehilla, se lisää hieman kulutusta, vähentää huippuja, mutta kestää tumpeloimmankin kuskin jatkuvan ¨luukku auki¨ ajon.

        Vene tarvitsee tietyn tehon tietylle nopeudelle, se saadaan moottorista joko suurilla kierroksilla ja pienellä väännöllä tai päinvastoin.
        Dieselmoottori käy taloudellisemmin pienemmillä kierroksilla vääntöä hyväksikäyttäen, päinvastoin kuin bensiinimoottori ja varsinkin 2-t, moottorista otettu teho on yleensä raja kestolle (lämpö).
        Vetolaite on mitoitettu moottorin väännön mukaan, enenpää sinne ei voi tulla , olipa potkuri mikä tahansa.

        Liian suurinousuinen potkuri ei itse riko paikkoja, antaa vain mahdollisuuden osaamattomalle kiehauttaa kone.


    • Oho .! !

      Toi on itsestään selvää, teräksen suurempi lujuus mahdollistaa ohuemmat ja tehokkaammat lavat.
      Alumiinilapojen taipuminen on edelleen pelkkää tarinaa.

      • Potkurimaalari

        Milläs maalilla voidaan maalata potkureita? Kannattaako niitä edes maalata? Alusafellakaan?


      • potkurimaalari
        Potkurimaalari kirjoitti:

        Milläs maalilla voidaan maalata potkureita? Kannattaako niitä edes maalata? Alusafellakaan?

        Maalausohjeita tai vinkkejä ei ole tullut... ehkä en maalaa niitä sitten.


      • 25 kesää DP:llä
        Potkurimaalari kirjoitti:

        Milläs maalilla voidaan maalata potkureita? Kannattaako niitä edes maalata? Alusafellakaan?

        Alum.potkurille sopiva maali on Miranol. Kestää hyvin metallin taipumista ja värähtelyjä.


    • Anonyymi

      Potkuri ovat yleensä silloin oikeat kun koneesta saadaan maksimi kierrokset ulos. Jos jää alle niin nousua vähemmäksi ja jos kiertää liikaa niin nousua suuremmaksi. Tuohon sinun veneeseen olettaisin A5 tai A6 potkurit hyväksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe