takin käyttö talvella

maijusallinen

Minä ja perheeni ollaan mietitty koiran ottamista pitkään ja halutaan selvittää kaikki asiat etukäteen jotta ei tule, sitten mitään tai mahdollisimman vähän ongelmia kun koira on koton. Joten päätin ottaa selvää takkien käytöstä. Missä asteessa tarvitsee käyttää takkia shetlanninlammaskoiralla. Kun kysyin mustista ja mirristä siellä sanottiin että pitkäkarvainen tarvitsee takin kun on -15 astetta ja tossuja täytyy käyttää oli pitkä tai lyhyt karva myös -15 asteessa. Pitääkö tuo todella paikkaansa vai yrittääkö musti ja mirri saada ihmisiä vain ostamaan niitä takkeja. Jos tuo ei pidä paikkaansa missä asteessa pitäisi pitäisi pitkäkarvaisella koiralla käyttämään takkia? Entä tossuja?

3

683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -15 ja takki

Taitaa pitää paikkansa. Shetlanninlammaskoira palelee jo pienemmästäkin helposti, ei sen jalostuksessa olla enää aikoihin keskitytty säänkestävyyteen, koska käyttöominaisuuksista ei enää huolehdita.

• turrikat

Minulla on ollut 3 shelttiä eri linjoista. Juuri jonkin firman mainoksessa näin merlesheltin mainostavan jotakin vaatekappaletta (coolmax mikälie) ja se oli kyllä surkuhupaisaa mielestäni. Lukaiskaapa rotumääritelmä vielä kerran. Karvapeite paksu, pitkä, kaksinkertainen. Tiheä villamainen pohjavilla ja pitkä kovempi/karkeampi peitinkarva tekevät sheltistä säänkestävän. Kesällä voi olla kuuma varsinkin lihavilla yksilöillä täydessä turkissa (uroksen turkki yleensä aina on paljon paksumpi kuin nartun). Mutta ylisummaan, sheltin pukeminen on jo sellaista jenkkihömppää ja nukkeleikkiä että huh huh. Mainittakoon, että olen jonkin verran kasvattanutkin vuosien varrella ja lukenut kaikki vanhojen englantilaiskasvattajien rotuoppaat joita olen käsiini saanut. Paimenkoiraominaisuuksien ja tietyn elinvoimaisuuden vaaliminen on hyvin tärkeää jalostustyössä. "Kaikenlainen kääpiökoiramaisuus on vakava virhe".
      Kovalla pakkasella koira tottakai silloin tällöin nostelee tassujaan. Lenkkiä voi tällöin lyhentää, tassun nostaminen ei tarkoita että koira paleltuu siihen paikkaan. Ikinä en muista kuulleeni tai nähneeni mitään kylmettymiseen tai paleltumiseen liittyvää shelteissä. Sheltin tassunpohjissa kasvaa myös runsaasti karvaa, jota joutuu kesät talvet lyhentelemään varsinkin ennen näyttelyä, jotta toivottu jäniksenkäpälämäinen tassunmuoto tulee esiin.

• ei takille

Koiran takki on turhake, se häiritsee koiraa ympäristön hahmotuksessa. Jos koira ei kestä pakkasta, niin tee päivänmittaan useampia lyhytä lenkkejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2135
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      335
      1333
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      94
      1275
    4. 157
      1178
    5. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      68
      1001
    6. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      948
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      899
    8. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      858
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      26
      832
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      809
    Aihe