viikkoraha?

kysynvain1975

Paljonko teidän lapset saa viikkorahaa? Meillä 11, 9, ja 14 vuotiaat lapset saavat kaikki 3 euroa rahaa ja sillä pitää ostaa karkit itse. Limsaa ja sipsiä ostaa vanhemmat viikonloppuisin.

46

1208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin meillä

      meillä saa 5 euroa 10 ja 13v lapset ja karkit ostavat vanhemmat

    • itsekin nuori

      Ei millään pahalla mutta 3 euroa viikkorahaa kuulostaa todella vähältä! Ja kun tuolla ostaa karkit niin eihän siitä jää käteen mitään. No ehkä alle 10 vuotiaille se on hyvä summa, mutta esim. tuo 14v - ei tule toimeen!

      Kerron vähän miten mulla menee/on mennyt nämä rahasysteemit:

      - kun olin alle 15v, sain viikkorahaa 7 euroa (eli n. 28 euroa kuussa)
      - kun täytin 15v. niin viikkoraha nousi 10 euroon. Vähän myöhemmin siirryttiin kuukausirahaan, jota sain 50 euroa kuussa. Eli tuo raha oli mulle omaan käyttöön ja ns. huvitteluun.

      Ja nyt kun täytin 17v niin aloin saamaan kuukausirahaa 200 euroa. MUTTA ennen kuin alatte kauhistelemaan tuota summaa, niin joudun tuolla 200 eurolla maksamaan itse esimerkiksi vaatteet, puhelinlaskun, ravintolakäynnit, leffakäynnit, parturin jne. Eli saan kotona vain ruoan ja asunnon, muut menot kustannan itse.

      • pllc,v,

        Minä asuin yksin ja kävin töissä 10 vuotta sitten kun olin sinun ikäisesi.Eikö hävetä elää vanhempien nurkissa niiden rahoilla?Ihme luusereita....


      • japahh!
        pllc,v, kirjoitti:

        Minä asuin yksin ja kävin töissä 10 vuotta sitten kun olin sinun ikäisesi.Eikö hävetä elää vanhempien nurkissa niiden rahoilla?Ihme luusereita....

        ei nykyisin saa töitä edes kouluttautunut, saati sitten lapsilisä-ikäinen, huom!


      • Onni yksillä
        japahh! kirjoitti:

        ei nykyisin saa töitä edes kouluttautunut, saati sitten lapsilisä-ikäinen, huom!

        Ei ole ollut mitään ongelmaa työnsaannissa. Kaikki lapsemme ovat olleet töissä opiskelujensa ohella ja valmistuttua on napsahtanut vakipaikka, koska CV hyvä ja työtodistukset ovat LOISTAVIA ja täynnä kehuja. Toki hyvä rekrytoija näkee päältäpäin kenellä on työhaluja ja keille ei tule turhia poissaoloja töistä. :)


      • just näin...

        Jos olisin muutama vuosi sitten saanut 200€ kuussa ja luultavasti vielä opintotukeakin jonkun verran, kuten sinä, olisin ollut todella iloinen. Aivan sama olisinko joutunut maksamaan kaiken itse, rahaa olisi ollut riittävästi. Ystäväni sai 60€ (olisin ollut tähänkin enemmän kuin tyytyväinen) ja pärjäsi silläkin summalla jo todella hyvin. Eri asia tietysti, jos roikkuu puhelimessa päivät pitkät, ahtaa mahansa täyteen ravintolaruokaa ja ostelee vaatteita enemmän kuin tulee edes käytettyä.


      • lahtelaisslka
        japahh! kirjoitti:

        ei nykyisin saa töitä edes kouluttautunut, saati sitten lapsilisä-ikäinen, huom!

        Saahan helposti töitä. Eihän tuon ikäinen opiskelija oikein muuta voi tehdä kuin puhelinmyyntiä, kahvilatöitä ja mainostenjakelua. Niitä on kyllä tarjolla ihan mielin määrin joka kaupungissa.


      • Anonyymi
        pllc,v, kirjoitti:

        Minä asuin yksin ja kävin töissä 10 vuotta sitten kun olin sinun ikäisesi.Eikö hävetä elää vanhempien nurkissa niiden rahoilla?Ihme luusereita....

        Äh älä jaksa ite en ikinä saa viikkorahaa ja oon 11 ja kerään omat rahat yotubella😎ja pelloilla.


    • Helinäkeiju

      Mulla on 3 lasta, ja saavat sen mukaan viikkorahaa, monellako luokalla ovat. 3. luokkalainen 3 euroa, kasiluokkalainen 8 euroa jne. Lisäksi ostelen herkkuja silloin tällöin ja makselen välillä huveja esim leffaliput, uimahallit jne.
      Mielestäni oikein hyvä keksintö. Saisinko plussia kiitos ;D

      • 234567yu

        Täsyin sama systeemi meillä oli. Millä luokalla oli, saman verran euroja viikossa. Tosin ne maksettiin kerran kk:ssa. Yläasteen jälkeen mentiin sitten 50, 60 ja 70 e/ kk. Lukion jälkeen saavat pärjätä itse hankkimilla rahoilla. Myöskään kesätyön aikana rahaa ei tipu vaan mopo ja myöhemmin autokulut sekä puhelinlaskut maksoivat myös kesäkuukausilta. KK-raha meni kaveritapaamisiin, vaatteet ja harrastuskulut kustannettiin edelleen koulun ja armeijan ajan.


      • Hyväpoikani

        Sama juttu Helinäkeijun kanssa. Poika sai viikkorahaa sen mukaan monellako luokalla on. Vaatteet, matkat, kalliimmat huvitukset ja harrastukset maksoin itse. Normaaleista perheenjäsenille kuuluvista kotitöistä ei mitään maksua, esim. tiskikoneen tyhjennys, oman huoneen siivous, roskiksen vienti yms. Sen sijaan lumitöistä ja ruohonleikkuusta pieni korvaus, koska hoiti ne kaikki itsenäisesti tarpeen mukaan.


    • Äiti kolmelle

      Meillä ei ole viikkorahaa, mutta lapset saavat niin paljon rahaa kun he tarvitsevat.

      • mymmeli1202

        Meillä kolme tyttöä (7, 11 ja 13) saavat myöskin rahaa jos sitä tarvitaan (esim. 11 ja 13v lähtevät shoppailemaan tai leffaan kaveriensa kanssa, lähdemme uimahalliin, kylpylään tms., uusiin tavaroihin, koulussa on disko tai bileet jne.)


      • fghghghfghfgh

        Meillä on mietitty myös tätä systeemiä. Mihin lapset oikeasti rahaa tarvitsee, kuitenkin vaatteet ostetaan ja käydään kaupassa.
        Mies haluaisi pojalleen viikkorahan koska hänellä itsellään on ollut mutta en usko pojan sitä tarvitsevan. Meillä siis asuu 8, 4, 1-vuotiaat vauva tulossa.
        Tuo kolme euroa on kyllä hyvä, mutta meillä se tekisi kohta 12euroa.
        Mutta luultavasti kun lama tulossa ja jo nyt edetään täysin kädestä suuhun ja veloissa öljylaskun ym. takia. niin viikkoraha olisi 1,50 tai 2,50 eli jos tulee niin minimissään 6 euroa neljästä lapsesta. Eli sillä saisi jo viikon lihat koko perheelle. Tai siis ois pakko saada.
        Ja sitten kun yhdelle lapselle etä-vanhempi antaa rahaa ja vaatii meidän ostettavaksi uusia vaatteita (ei kirppari) kyseiselle lapselle. Niin yhteisille pitää maksaa kai joku tasa-arvokorvaus päälle. onneksi ei nyt vielä mietitä niin vakavissaan tuota viikkorahaa..


      • Itse kerran lapsi
        fghghghfghfgh kirjoitti:

        Meillä on mietitty myös tätä systeemiä. Mihin lapset oikeasti rahaa tarvitsee, kuitenkin vaatteet ostetaan ja käydään kaupassa.
        Mies haluaisi pojalleen viikkorahan koska hänellä itsellään on ollut mutta en usko pojan sitä tarvitsevan. Meillä siis asuu 8, 4, 1-vuotiaat vauva tulossa.
        Tuo kolme euroa on kyllä hyvä, mutta meillä se tekisi kohta 12euroa.
        Mutta luultavasti kun lama tulossa ja jo nyt edetään täysin kädestä suuhun ja veloissa öljylaskun ym. takia. niin viikkoraha olisi 1,50 tai 2,50 eli jos tulee niin minimissään 6 euroa neljästä lapsesta. Eli sillä saisi jo viikon lihat koko perheelle. Tai siis ois pakko saada.
        Ja sitten kun yhdelle lapselle etä-vanhempi antaa rahaa ja vaatii meidän ostettavaksi uusia vaatteita (ei kirppari) kyseiselle lapselle. Niin yhteisille pitää maksaa kai joku tasa-arvokorvaus päälle. onneksi ei nyt vielä mietitä niin vakavissaan tuota viikkorahaa..

        No todellakaan alle 10-vuotias ei viikkorahaa tarvitse. Saati joku nelivuotias!
        Suunnilleen kymmenvuotiaalle voi ruveta pari euroa viikossa antamaan, tai sitten "vastikkeellisesti", elikkä kotitöitä vastaan jotakin "hiluja", että oppii rahan arvoa hiljalleen.

        Kai sille 8-vuotiaalle voi joskus antaa pari euroa vaikka oikein hyvästä koulutodistuksesta, tai sitten voi pyytää sukulaisiltaan synttärilahjaksi, jos kovasti vaikka haluaa säästää johonkin. Mutta turhaa on antaa viikoittain omaa rahaa, ainakin jos joskus ihan vanhempien puolesta ostetaan vaikka karkkia tai muuta hyvää tai päästään leffaan tms.


      • gilhc
        Itse kerran lapsi kirjoitti:

        No todellakaan alle 10-vuotias ei viikkorahaa tarvitse. Saati joku nelivuotias!
        Suunnilleen kymmenvuotiaalle voi ruveta pari euroa viikossa antamaan, tai sitten "vastikkeellisesti", elikkä kotitöitä vastaan jotakin "hiluja", että oppii rahan arvoa hiljalleen.

        Kai sille 8-vuotiaalle voi joskus antaa pari euroa vaikka oikein hyvästä koulutodistuksesta, tai sitten voi pyytää sukulaisiltaan synttärilahjaksi, jos kovasti vaikka haluaa säästää johonkin. Mutta turhaa on antaa viikoittain omaa rahaa, ainakin jos joskus ihan vanhempien puolesta ostetaan vaikka karkkia tai muuta hyvää tai päästään leffaan tms.

        Nykyään aletaan jo n. 7v:nä oppimaan rahan arvoa. Kyllä esim. 11v ostaa itse karkkejaan, rupeaa käymään itsenäisesti, ilman vanhempia shoppailemassa ystäviensä kanssa (vaikka tietysti vanhemman luvalla!). 10-vuotiaana aletaan jo vähän olla varhaisnuoruuden kynnyksellä, joten kyllä sitä rahaa pitää olla. Olisi hyvä jos lapsella olisi omaa rahaa, oppisi maksamaan itse omia menojaan. Meillä tätä on käytetty ja hyvin on mennyt. Ei ole hyväksi tulevaisuudelle jos lapsi varhaisnuoreksi asti oppii vanhempien maksavan kaiken. Siitä nämä vastuuttomat nuoret aikuiset syntyvät. Pian käydään jo luvatta äidin lompakolla maksamassa shoppailut ja muut bileet.


      • Hippurakas
        gilhc kirjoitti:

        Nykyään aletaan jo n. 7v:nä oppimaan rahan arvoa. Kyllä esim. 11v ostaa itse karkkejaan, rupeaa käymään itsenäisesti, ilman vanhempia shoppailemassa ystäviensä kanssa (vaikka tietysti vanhemman luvalla!). 10-vuotiaana aletaan jo vähän olla varhaisnuoruuden kynnyksellä, joten kyllä sitä rahaa pitää olla. Olisi hyvä jos lapsella olisi omaa rahaa, oppisi maksamaan itse omia menojaan. Meillä tätä on käytetty ja hyvin on mennyt. Ei ole hyväksi tulevaisuudelle jos lapsi varhaisnuoreksi asti oppii vanhempien maksavan kaiken. Siitä nämä vastuuttomat nuoret aikuiset syntyvät. Pian käydään jo luvatta äidin lompakolla maksamassa shoppailut ja muut bileet.

        No, jos vanhemmilla ei ole antaa rahaa itsenäiseen shoppailuun, ei siinä paljon lapsi shoppaamassa käy.
        Ja mitä 11-vuotias shoppailee? Ehkä koulutarvikkeita kuten vihkoja ja kyniä, ja karkkia. Silloinkin voi antaa kerralla tarpeelliset rahat, josta lapsen ne pitää itselleen hankkia, ei ole pakko maksaa viikoittain viikkorahaa.

        "Ei ole hyväksi tulevaisuudelle jos lapsi varhaisnuoreksi asti oppii vanhempien maksavan kaiken. Siitä nämä vastuuttomat nuoret aikuiset syntyvät."

        Eihän se, ettei lapsi saa säännöllisesti omaa rahaa, todellakaan tarkoita, että hänelle vain suoraan ostetaan ja maksetaan kaikki, mitä keksii pyytää!

        Eikö saman vastuuttomuuden opi sillä, että viikkorahaa vain tulee viikoittain ilman mitään tarvetta tai vastiketta? Vanhempien lompakostahan se viikkorahakin tulee. Tietty viikkorahankin voi antaa tiettyjä kotitöitä tai vaikka kotiintuloaikoja vastaan, mutta kymmenvuotiaan tuskin kannattaa vielä opetella viettämään aikaansa "shoppailemalla".


      • aowihäig

        ...jolloin oppivat käyttämään rahaa todella hyvin. Mitäs sitten kun lentävät pesästä ja koskaa ei ole tarvinnut miettiä rahankäyttöä kun aina sitä tulee automaattisesti kunhan vaan ymmärtävät "tarvita":


    • Hippurakas

      Itse sain 13-vuotiaasta 16-vuotiaaksi 25 euroa rahaa kuukaudessa. Sillä maksoin meikit, cd-levyt, konserttireissut, bussimatkat jos oli menoa johonkin, leffat ja joskus karkkia tai vaatteita.

      16-vuotiaana muutinkin kotoa, sitten ei enää kuukausittaista avustusta tullut, mutta joskus vanhemmat makseli esim. bussimatkoja kotiin tai koulukirjoja.

    • saita-iiya

      Meillä ei ollut viikkorahaa eikä kuukausirahaa. Systeemi toimi ihan periaatteella että jos halusi uimaan, leffaa,konserttiin...niin sai rahan siihen. Vaatteet kävi katsomassa itse valmiiksi ja sitten kertoi että se maksaa joko xx tai xc euroa. Rahaa annettiin mukaan kalliimman jälkeen. Itse sai päättää kumman otti ja loppurahat kottiin takasin.
      Ja vaatteita huom tarpeen mukaan ei siksi että kaverillakin on.
      Karkkihommat...no, joskus kolikko kaks tai sitten vanhemmatkin osti, mutta ei kerran viikossa, joskus, silloin tällöin...
      Kesätyöt aloitti lehtiä/mainoksia jakamalla ja sitten pikkuhiljaa oikeisiin töihin.
      Nyt lapsi on jo nuori, ja on hyvin vastuullinen rahankäyttäjä. Laittaa palkastaan osan asuntoon, pienen osan säästää rahastoon, ja loput normimenoihin, ja koskaan ei ole p.a loppukuusta. Ja kaiken tuon saa tehtyä pienellä palkalla.
      Pienille lapsille riittää että on se oma kolikkokukkaro, jossa on hilu tai kaksi ja sitten voi opettaa niillä säästämistä. EIkä säästökojteen tarvitse olla hevosenkokoinen, se voi olla vaikka se iso, ihana karkkipussi!

    • aikuinenm

      50 EUROA MOLEMMILLE JA HYVIN MENEE.

    • 15+10

      En ole ikinä saanaut viikkorahaa.. enkä tulekkaan. Joskus tulee rahaa joululahjana/synttärilahjana ja joskus siitä että olen tehnyt jotain toisten puolesta.. Säästelly olen niittäkin rahoja niin ihan hyvin tuossa vielä on noin 400e.. Ei niitä aina kaikkia tarvitse tuhlata turhiin asioihin.

    • mamacit

      kukin perhe yleensä löytää omalle porukalle sopivan ratkaisun jos viittii yhtään miettiä kaikkien elämäntilanteita ja tarpeita suhteessa omaan taloudelliseen tilanteeseen. turha tästäkin asiasta vääntää joku paras äiti-kilpailu.

      omat lapset ovat alkaneet saada viikkorahaa noin 4-5 vuotiaana. aluksi ovat saaneet vain sen pari euroa karkkirahaa. kun ovat menneet kouluun niin sitten on alkanut kiinnostaa ostaa muutakin kuin karkkia. sitten on viikkoraha noussut 5 euroon, mutta kurinpidollisista syistä sitä on voinut laskea tai nostaa joinakin kertoina pari euroa. ajatuksena, että lapsi oppii rahan käyttöä ja arvoa paremmin kun saa käyttää sitä ja oma panos kodin arjessa vaikkuttaa siihen. yli 10-v saa myöskin sen 5 euroa, mutta myös tapauskohtaisesti harkittuja 10-20 euron summia 1-2 kertaa kuussa jos on menossa jonnekin missä joutuu rahaa käyttämään. täytyy hänen vähän perustella rahankäyttöä ja joutuu miettimään paljonko jotain oikeasti tarvitsee ja minkä arvoisia jotkut tavarat oikeasti ovat. eipä näistä yleensä joudu riitelemään. hyvin ilmeisesti toimivat sitten. ei tässä mitään kroisoksia olla.

    • Meillä taas on

      lopetettu sosiaalidemokratia, ajattelutapa rahan jakamisesta vastikkeetta.
      Teini oppii arvostamaan rahaa ja ymmärtää ettei se kävele vanhempienkaan taskuun ilman vastatoimia,,,muuten kun sossuille. Nurmikon ajelu, siivoaminen, tiskit, roskien vieminen ja talvella lumen luonti on ihan hyviä harrastuksia taskurahan ansaitsemiseksi. Taskurahaa on riittänyt päivittäiseen kivaan ja "järjestelmä" toimii. Isommat investoinnit mietitään tapauskohtaisesti.

      • porvari...

        ahha...paljonkos sä sitten saat tiskaamisesta ja petaamisesta tai roskien viemisestä, entäs siippa?
        Koti on kaikkien yhteinen, eli ei pitäs maksaa kellekään yhtään mitään kodin yhteisten hommien tekemisestä.


    • mä vaan

      Meillä lapset eivät saa viikkorahaa, vaan rahaa tulee kokeiden mukaan. Jos koe menee niin, että saa kympin, siitä saa sen 10euroa, ysistä saa 8euroa jne seiska miikka on viimeinen, mistä saa rahaa."Palkka" tulee kuun lopussa ja lapsi siitä sitten säästää tai ostaa pelejä tai muuta vastaavaa. Meillä tuo ainakin auttanut petraamaan koulunkäyntiä ja joku voi olla toista mieltä, mutta ihan vapaasti, meillä toimii!

    • epäjärjestelmällisty

      mä en saanu viikkorahaa lapsena ollenkaan vaan sanottiin että saan pitää lapsilisät itse mutta en saanut käyttää niitä vasta kun täytän 18v
      oli minulla käytössä noin 1000e opiskeluaikoinani ja säästinkin rahat visusti ja sain vanhemmilta ruokarahaa sen verran että kavereillekkin oli varaa lainata
      sitten kun täytin 18v niin haaskasin kaiken alle vuodessa ostin urheiluauton mistä olin haaveillut ja siiihen paloikin kaikki

      rahan käyttöä olen alkanut oppimaan vasta möhemmällä iällä ulosottohelvetin jälkeen mutta eiköhän tämä tästä

      ps antakaa lapsillenni viikkorahaa niin oppivat rahankäytön oikein

    • kahdenäiti--

      Meidän 15 ja 13v lapset saavat viikossa 20€ muttasiihen on tietenkin edellytykset; hyvät numerot, huone siisti ja käytös hyvä. Leffat, hauskanpidon ja vaatteet ja ruuat maksan minä. Viikkoraha on lasten oma säästö ja he voivat käyttää sen ihan mihin itse haluavat.

    • yh-isi..

      40,00 e viikossa annan rahaa.

    • 4+6

      Asuessani vanhempieni luona kotona 60 luvulla, n.14 vuotiaana oli monenlaisia hanttihommia ja oikeita töitä joihin pääsi välittömästi ja niistä maksoin vanhemmilleni vuokraa ja ruokarahaa vaikka heillä itselläänkin oli rahaa.

      Niinpäin se meni silloin ;)

    • Äiti ja Isä Mattila

      Molemmat lapset (8 ja 11 v)saavat viikossa 100€ säästöön ,yleensä me vanhempina ostamme heille karkkia, sipsiä, pelejä, tietokoneetkin molemmilla.... ja kaikenlaista mitä he pyytävät.

      • pötyä.

        eli käytännössä yli puolet lähihoitsu-äidin käteen jäävästä kitupalkasta menee lapsille, onpas kätevää, pian niille ei riitä mikään.


    • _A_

      Rahaa ei anneta yhtään. Limsaa on ostettu kaksi kertaa, tarpeeseen. Sipsejä ei syödä. Ikää ei ole vielä toisellekymmenelle.

    • Aatun äiti

      Sen verran että saa karkit, tupakit ja juomat ostettua plus sitten mopon bensat.
      Elikkä noin 80€ vk

      • pötyä.

        siis kolmesataakakskymppiä penskan menoihin!! Ihme porukkaa.


    • yksinhuoltaja

      12-vuotias poikani saa viikkorahaa ottaa keittiössä olevasta purkista tarpeen mukaan. Purkissa on noin 8 euroa äkillisiin menoihin. Yleensä hänelle riittää noin 2-3 euroa ja silloinkin saattaa tuoda kotiinkin jotakin syötävää. Vaatteisiin ja peleihin annetaan rahat erikseen. Puhelinlasku on n. 12 euron luokkaa kuukaudessa. Synttärirahoja hän säästää uuden tietokoneen hankintaan.

    • 13+17

      Itse annan tyttärelleni 13v. 10 euroa viikossa, karkit ostan minä ja leffalippuihin yms annan rahat. Ei minusta yhtään liikaa, tyttö säästää osan joka viikko ja kertoi juuri että rahaa on tallessa 120€. Ei huonosti 13 vuotiaalta;)

    • Näin meillä

      Olen 14-vuotias tyttö ja mulla on 13-vuotias sisko sekä 11-vuotias veli. Saatiin ennen 3 euroa viikossa, mutta noin puoli vuotta sitten viikkoraha nousi neljään euroon viikossa, kun sovittiin että auttelemme välillä kotitöissä (ennen sitä ei siis ollut tarvinnut tehdä muuta kuin siivota oma huone ja joskus satunnaisesti siivota jokin muukin huone). Nyt meistä kukaan ei oikeastaan edes tee niitä muita kotitöitä, mutta viikkoraha silti pysynyt neljässä eurossa.

      Jos ostamme siskon kanssa vaatteita, äiti maksaa ne takaisin mutta jos ostamme vaikka meikkejä niin ne maksetaan itse. Ja nuorempana jos ostettiin leluja niin nekin maksettiin itse.

      Aika lepsua meillä.

    • Oskarin perhe

      Meidän Oskari 11v saa 500e viikossa ja säästetään lapsilisät jotka hän saa käyttöönsä täytettyään 18v.

      • rahhaa.com

        O helevetti sentäs. Oskarihan nettoaa paremmin kun keskiverto palkansaaja. Mutta hyvä homma että oppii rahan arvon jo nuorena.


    • näin meillä

      meidän 10v tyttärellä on rinnakkaiskortti minun tilille ja saa nostaa sieltä minkä tarvitsee.

    • onskumansku

      Saisitte kaikki haistaa paskan! meillä saadan viikkoraa 2€ ! Ja sitä saadan oltiin sitten 7.v tai 16.v ! Mistä helvetistä olette saaneet päähän ''ei 10.v tarvitse mutta 16.v tarvitsee 10000€ sekuntia kohden'' Mitä vittua? Kyllä mielestäni on epäreilua jos 7.v saa vähemmän kuin vaikka 16.v Mitään karkkia ei osteta jollei itse halua ostaa ! Leffoihin ei huvipuistoihin saada saada rahaa! Joka päivä meillä pitää tehdä joku kotityö! (ei saa itse päättää ja se ei ole mikään roskapussin vienti vaan ihan joku vaikka pesukoneen tyhjennys ja täyttö ja päälle laitto) Ja jos haluaa tienata enemmän kuin 2€ viikko meillä saa esimerkiksi lautojen maalaamisesta 4€ tunnilta marjojen poimimisesta 2€/litra . Oma huone siivotaan peti pedataan ja imuroidaan kerran viikossa ihan itse. Ja lakanat vaihdetaa kerran kuussa. Ja nekin itse. Anteeksi ruma kielen käyttö ,mutta en voi saoin kuvailla raivoani kun luin näitä kommentteja.

    • käytöstavat?

      Noin kolmannelta luokalta saakka olen alkanut maksamaan viikkorahaa 5 e. Kun pääsee yläasteelle, summa on 10 e/vko. Summa edellyttää mm. oman huoneen siivousta kerran viikossa (imurointi, siistiminen, pölyjen pyyhintä), läksyjen tekoa yms. Yläasteikäisenä työmäärä kasvaa mm. astianpesukoneen tyhjennystä, kaupassa käyntiä ja silloin tällöin ruoan laittoa.

      Minun maksamat viikkorahat olleet jo monta vuotta samat, mutta yksinhuoltajana ei raha oikein tahdo kunnolla riittää. Maksan itse lasten harrastukset ja vaatteet ym. Tarvittaessa avustan leffassa käyntikuluissa ja tuen kaikkia reipashenkisiä kavereiden tapaamistapoja esim. keilaamassa käymistä ym.

      Minusta on tärkeää oppia käyttämään rahaa ja myös sitä, että oppii säästämään. Aiemmin oli se tapa, että puolet rahasta piti pistää säästöpossuun ja puolet sai käyttää täysin haluamallaan tavalla, mutta nyt kun nuoret ovat sen verran isoja, saavat päättää koko summan haluamallaan tavalla.

      Synttäri- ja joululahjaksi annan yleensä vähän rahaa ja jotakin tarpeellista esim. yritämme yhdessä säästää tietokonetta tai uutta kännykkää varten. Koska viikkoraha on niukka, niin lapseni ovat alkaneet käydä kesätöissä heti 14-v täytettyään.

      P.S. Ihmettelen tässä ketjussa olevaa raivoa. Eikö viikkorahakäytäntö ole jokaisen perheen oma asia? Minusta rahankäyttötaito on ERITTÄIN tärkeä asia oppia, koska moni 18-v ikäinen nuori joutuu pikavippikierteeseen. Tuntuu siltä, että osa nuorista on pikavippikierteessä ihan turhaan: päihdeongelma, ei ole koskaan saanut omaa rahaa käyttöönsä tai vanhemmat ovat ostaneet lapselleen aina kaiken ilman, että nuoren on koskaan tarvinnut itse opetella säästämistä, tavoitteellisuutta ja odottamista haluamansa tavaran osalta.

    • isukkiInsinööri

      Mulla lapset 9v ja 10v. Olen etäisä.

      Viikkoraha on 20e/viikko/lapsi, mutta kun tapaan lapsia joka toinen viikonloppu, annan sen 40 euroa/lapsi kerralla. Eli joka tapaamisella maksan 80 euroa yhteensä.

      Onneksi sain väännettyä itse elatusmaksut minimiksi, tälläkin hetkellä 135e/lapsi/kk. Voin sitten antaa viikkorahana lapsille suoraan enempi.

      Eli mulla menee rapiat 430e kuussa lapsiin, ja muita kuluja en niistä maksa.Toki ruoat maksan mitä en tulee syömään.

      Olen perusInsinööri,matkustelen paljon, vuositulot reilut 50 000e/vuosi, ei uutta vaimoa... pääsen mielestäni halvalla...välit lasten äitiin ok eikä se kerjää isompia elatusmaksuja :).

      En tiedä mitä muuten lasten äiti maksaa heille käyttörahaa, ainakin uudet Lumiat osti lahjoiksi ja en ole koskaan nähny lasten kännykkälaskujakaan...

    • Totuutentorvi2

      No jos mulla leikisti ois lapsia, mikä siis viittaa siihe et ois jonkunlainen nainenkin niin en kyl antas penninjeniä jos pyytäs viikonloppu rahaa, sen tietää et ne vaa kasataa kasaa naapurin pentujen kaa ja ostetaan tvelvari karjalaa.

      Viikkorahaa sain kyllä minäkin aikanaan, tais olla 10-20 markkaa riippuen millä tuulella vanhemmat oli.Karkkirahaa sain sitten jos sain erityishakemuksella..mutta pääasialliset tulot oli ns. palkintorahat, sain muistaakseni 50markkaa jos oli kokeista yli 8 ja jos yli 9 ni 100markkaa.

      Nyt vanhemmat tarkkana ettei lapsistanne tule epäonnistujia!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe