Vaihdevuodet ovat kohdallani kestäneet n. 5 vuotta. Kahteen otteeseen olen syönyt Femostonia, yhteensä vain n. 1½ vuotta. Syy, miksi en niitä enää käytä on se, että voin vielä huonommin ko. hoidon aikana. Minulle tuli jalkoihin kovat säryt, jotka liittyivät mielestäni sydän- ja verenkierto-oireisiin.
Karmein ongelmani on uni - tai siis sen puute. Kestäisin kyllä kuumat aallot, lihassäryt, levottomuuden jne., jos saisin nukkua edes 5-6 tuntia putkeen. Vaan nukahdan normaalisti, herään muutaman kerran ennen klo 3-4, sitten herään valvomaan 2-3 tunniksi ja hyvällä tuurilla nukahdan hetkeksi ennen herätyskelloa, senkin särkylääkkeen jälkeen. Eli nukun putkeen öisin n. 1-3 tunnin jaksoja.
Olen käyttänyt Tenoxia satunnaisesti pieniä annoksia: 2,5-10 mg, mikä auttaa. Mutta en voi kai tässä iässä jäädä unilääkekoukkuun...
Onko neuvoja kellään antaa?
Uni
17
766
Vastaukset
- myy7
Niinpä niin, itsekin taistelen samanlaisten vaivojen kanssa, enkä ole onnistunut löytämään mitään helppoa apua, vaikka olenkin käyttänyt useita erilaisia lääkkeitä.
Hormonikorvaushoitoa en ole vielä kokeillut.
Taitaa olla melko hankala vaiva korjattavaksi, nuo nukahtamislääkkeetkin koukuttavat helposti, ne kyllä auttaisi, mutta kuten sinäkin en haluaisi jäädä koukkuun. Ikää mulla kohta 56v.- myös
Hei! Onko jollain kokemusta nukahtamisvaikeuksista? Saatan olla aivan väsähtänyt, mutta kun kallistan sänkyyn, niin alkaa sydän jympsyttää ja saan kieriskellä parikin tuntia ennenkuin pääsen uneen, ja en kuitenkaan nuku kuin parhaimmillaan 5 tuntia!
Onko joku saanut apua jostakin muusta kuin nukahtamislääkkeistä, koska ne koukuttavat tosiaan, eivätkä autakaan kauaa. - meikä
myös kirjoitti:
Hei! Onko jollain kokemusta nukahtamisvaikeuksista? Saatan olla aivan väsähtänyt, mutta kun kallistan sänkyyn, niin alkaa sydän jympsyttää ja saan kieriskellä parikin tuntia ennenkuin pääsen uneen, ja en kuitenkaan nuku kuin parhaimmillaan 5 tuntia!
Onko joku saanut apua jostakin muusta kuin nukahtamislääkkeistä, koska ne koukuttavat tosiaan, eivätkä autakaan kauaa.Kuinka monta tuntia nukutte? Eli jääkö unet joskus 3-5 tuntiin/yö? Itselläni useinkin. Mitään apua en ole tähän keksinyt. Ehkä tää joskus helpottaa. Kuolema kuittaa univelat!
- 17777
myös kirjoitti:
Onko joku saanut apua jostakin muusta kuin nukahtamislääkkeistä, koska ne koukuttavat tosiaan, eivätkä autakaan kauaa.Iltakahvit ja muut kofeiinia sisältävät juomat pois, samoin yömyssyt. Puuroa tilalle.
- blacklace62
Mä olen ottanut melatoniinitabletin nukkumaan mennessä ja nykysin onneks yleensä nukahdan. Aiemmin kun menin puolen yön maissa nukkumaan niin
joskus kieriskelin aamukuuteen ennen ku nukahdin.Onneks tää osui kesäloman
aikaan joten sai sitten nukkua pidempään.Mutta joo unet 3-6h/yö eli liian vähän.
Yhä edelleen yöt on levottomia ja heräilen usein kuumiin aaltoihin et siihen ei
melatoniini oo vaikuttanu. Eilen eka hormoonitabletti joten toivoa on et jossain
vaihees alkais helpottaa... - vierailija9
Voisitko kertoa tarkemmin minkälaiset sinun särkysi ovat? Minä käytin Estradot 25 hormonikorvaushoitoa n. 10 vuotta. Kärsin samaisen ajan (ja edelleen) reisi- ja pohjesäryistä. Teen toimistotyötä ja luulin särkyjen johtuneen vain ylenpalttisesta istumisesta.
Vuosi sitten sairastuin munasarjasyöpään. Sytostaattihoitojen ajan säryt olivat vähäisemmät, mutta ne ovat palautuneet entistä pahempina.
Sairastumiseni jälkeen olen miettinyt, että voisivatkohan jalkasärkyni olla peräisin Estradotista. En tietenkään käytä hormonivalmistetta enää, mutta kestänee vuosia - ehkä vuosikymmeniä - ennen kuin se on hävinnyt elimistöstä. - Iris5
vierailija9: vastaus tulee vasta nyt...:(. jalat tuntuivat kuin turvonneilta, vaikka päällepäin ei näy mitään (suonikohjuja minulla ei ole, ne leikattiin lasten jälkeen - kuopus nyt 23 v, eikä uusia ole tullut). särky ei ole lihassärkyä. usein tuntui kuin muurahaiset olisivat juosseet tulisia polkuja pitkin jalkojeni sisällä. toimistotyötä teen minäkin. liikun paljon, eikä se vaikuttanut mitenkään tuohon olooni. gyne vähätteli ja oli sitä mieltä, ettei voi johtua hormonihoidosta...?
- immeinen2
Luen parhaillaan kirjaa "Sukellus kuumaan aaltoon", kirjoittaja on Maija Kajan, gynekologi, jolla yli 25 v. hoitokokemus. Kirjassa otetaan selvästi kantaa hormonihoitojen puolesta. Itse ole 54 v. ja erilaisia tyypillisiä vaivoja tässä kärsitty kohta 10 vuotta. Aamuyön valvomiset alkoi jo päälle nelikymppisenä. Välillä menee unien kanssa paremmin, välillä huonommin. Pari vuotta sitten söin reseptikuurina melatoniinia 4mg ja minusta se auttoi unen laatuun. Kantsii huomioida, että melatoniinipillereitä on eri vahvuisia. Nykyiset apteekista käsikauppana saatavat ovat vain 1mg:n vahvuisia. Mutta mulle lääkäri sanoi, että n uo 4mg ovat "pitkäkestoiseen" uneen vaikuttavia ja kaiketi sitten tuo 1mg auttaa vain nukahtamaan. Mutta melatoniini on vaaraton verrattuna unilääkkeisiin, jotka aiheuttaa riippuvuutta, minusta kannattaa kokeilla, josko apu löytyisi niistä. Samaten ruualla ja juomalla on valtava merkitys esim. hikoiluun. Jos syö paljon sokeria / makeata / pullaa jne, hikoiluttaa taatusti ihan urakalla. Samaten on kahvin ja alkoholin kanssa. Mitä terveellisemmin jaksaa elellä, sitä helpompaa on vaihtarioireiden kanssa.
Mutta tuohon ketjun aloittajan kysymykseen liittyen, niin em. kirjassa kuvailtiin, kuinka tarkkaa hommaa on itse kullekin sopivan estrogeeni-lääkityksen löytäminen. ja siinä pitäisi mitata verikokein aina, että miten pitoisuudet "istuu" eri naisille. Kahta samanlaista tapausta ei ole... onhan sekin nimittäin mahdollista, että jalkakivut jatkuivat, koska hormoni/estrogeenilääkitys oli alakanttiin, liian mietoa. Kirjasta saa sen käsityksen, että hoitoja pitäisi säätää useamminkin, eikä syödä putkeen jotain samaa lääkettä 10 vuotta - siinä ajassahan naisen kehossa ehtii jo tapahtua paljonkin: se lääke mikä oli hyvä alussa, ei välttämättä ole sitä enää 5 vuoden kuluttua. Itselleni tuli semmonen olo, että nyt saariittää 10 vuoden pituinen hikoilu, lihominen, alakulo, masennus, univaikeidet, väsymys, kiukku jne. En ole yhtäkään korvaushoitoa syönyt, koska pelkään syöpää. Mutta ei oo samantekevää, millasen lääkärin juttusille menee. Pitää löytää gyne, joka on aidosti kiinnostunut räätälöimään juuri minulle sopivaa hoitoa. - 17777
Näin josskin naistenlehdessä sellaista, että nykytyylinen putkeen nukkuminen olisikin vasta nykypäivän ilmiö, ja että esimerkiksi jo keskiajalla olisi nukuttu kahteen otteeseen, mutta ei siinä kerrottu millä tavoin, muuta kuin lyhykäisesti luonnollisen valon seuraamisrytmistä, mikä on kyllä ymmärrettävää ennen säköaikaa.
Se yöllinen heräily on elimistön reaktio vähentyneeseen estrogeeniin ja jos voi käyttää korvaushoitoa, niin sitä nukkuu melko hyvin vaikka joutuisi käymään kertaalleen vessassa.
Yllättäen minulle tuli vastaavanlainen vieroitusoireilmiö parin viikon antibioottikuurin loputtua, ja heräsin sellaiseen tunteeseen, että olen unohtanut ottaa jonkun tärkeän pillerin, taisin käydä unenpöpperöisenä sitä tarkistamassakin. - Täti^^
Melatoniini on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Sitä on myös time-release muodossa, joka liukenee hitaammin ja ylläpitää unta paremmin. Minulla on kyllä samalla laastarihoito, joka sopii mulle parhaiten kaikista kokeilemistani korvaushoidoista. Estrogeenin saanti on laastarilla tasaista 24/7 - vähän niin kuin oikeastaan kuuluukin olla. Pillereissä on tosi lyhyt puoliintumisaika, että vaikutus on vähän niin kuin ylös/alas/ylös/alas, joka ei sekään välttämättä sovi kaikille...
- mummokerholainen 54
Mulla alkoivat uniongelmat tai lähinnä nukahtamisongelmat viime vuonna.Siihen auttoi erintomisesti melatoniini nimeltä Circadin 2 mg. Kesän olin syömättä ja pärjäsin hyvin. Nyt illat alkavat piemenemään olen syönyt 1 mg.
- mie11
Hei! Auttoiko tuo melatoniini heti eka pillerillä? Joissain sanotaan että pitää syödä jonkin aikaa kunnes vaikuttaa. Itse ostin apteekista ilman reseptiä 1mg, en ainakaan huomannut niistä olevan minkäänlaista apua.
- 17777
Vaihdevuosien uniongelmat ilmenevät tyypillisesti aamuyön tunteina, kun herää ahdistukseen tai hikoiluun, mutta nukahtamisongelmat todennäköisesti jotain muuta, joten kannattaisi selvityttää syy.
- me151
17777 kirjoitti:
Vaihdevuosien uniongelmat ilmenevät tyypillisesti aamuyön tunteina, kun herää ahdistukseen tai hikoiluun, mutta nukahtamisongelmat todennäköisesti jotain muuta, joten kannattaisi selvityttää syy.
Kyllä vaihdevuosioireisiin kuuluu kaikenlaisia unihäiriöitä. Masennuskin aiheuttaa sekä aamuyön valvomista että nukahtamisvaikeuksia ja masennustahan on myös monella menopaussin aikaan.
- 17777
me151 kirjoitti:
Kyllä vaihdevuosioireisiin kuuluu kaikenlaisia unihäiriöitä. Masennuskin aiheuttaa sekä aamuyön valvomista että nukahtamisvaikeuksia ja masennustahan on myös monella menopaussin aikaan.
Ei minun mielestä, nukahtamisvaikeudet on jotain muuta. Voi se tietysti heijastua, jos koppa sekoaa, mutta siihen en ota kantaa, koska käytän itse korvaushoitoa. On niitä tapauksia, jos voi olla taipumustakin.
- Nimimerkitvarattu
17777 kirjoitti:
Ei minun mielestä, nukahtamisvaikeudet on jotain muuta. Voi se tietysti heijastua, jos koppa sekoaa, mutta siihen en ota kantaa, koska käytän itse korvaushoitoa. On niitä tapauksia, jos voi olla taipumustakin.
Ainakin Ruohonjuuri-kaupasta saa sitruunaruoho-inkivääriteetä. Itselläni auttoi yöhikoiluun. Kuppi teetä illalla ja nukun kahdeksan tunnin yöunet. Hormonikorvaushoitoa en käytä ja ikääkin on jo reilusti yli 50.
- Iris5
Ketjun aloittajana kommentoin: kaksi asiaa olen muuttanut tämän kahden kuukauden aikan, ja ne hiukan auttavat: käytin Menohop-luonnonestrogeenia. Lopetin sen - heti uni parani. Lisäksi olen vaihtanut osan rankasta liikunnassa metsälenkkeihin kävellen. Nyt saatan nukkua jopa 5 tuntia, valvoa vain tunnin ja nukkua vielä pari tuntia. Saapi nähdä, jatkuuko. Viimeisimmistä menkoista on nyt 2 v 3 kk, voi olla, että sekin vaikuttaa. On ollut päiviä, jolloin on vain 1-3 kuumaa aaltoa, mutta esim. eilen oli varmaan 15. Mieliala on ollut mielestäni olosuhteisiin nähden hyvä. Kun saan nukuttua, olen jopa hyvällä ja iloisella tuulella :).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka882513- 671465
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww831391EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje121206- 81933
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19910Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta102791Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe34785- 54783
- 30706