Millaisia edellytyksiä vammaisavustajalta vaaditaan. Onko 57v, mieshenkilö liian vanha tehtävään.Olen myös ymmärtänyt että työssä vaaditaan erityisen vahvaa "vittuikunsietokykyä" - kuten eräs nainen kerran sutkautti
Vammaisavustja
7
343
Vastaukset
- hoitohoitiko
Sehän nyt riippuu tapauksesta, mutta ei siinä perustyössä vaadita kuin ihan perus ihmisyyttä, toisen elämäntapojen kunnioitusta ja hänen elämän asemansa ymmärtämistä. Sitten on eri asia että kuinka vammainen avustettava on, tarvitseeko hänen nostelemiseensa voimia ym. Mutta sinähän pystyt itse päättämään minkälaisen avustajatyön otat vastaan.
Mutta se on perusvirhe jos avustaja alkaa pitämään jotain elämäntavan muutos saarnoja ym. Jos avustettava haluaa käydä kaljalla, siihen hänellä on oikeus. Eriasia on tietenkin jos hänellä on ongelma sen takia ja siihen on pitänyt puuttua jollain tavalla.
Jossain oli määritelmä että: "avustamisella tarkoitetaan sellaisia toimia, joita työnantaja itse tekisi, ellei hänen vammansa sitä estäisi. Henkilökohtaisen avustajan työ ei ole sairaanhoitoa eikä hoito- tai hoivatyötä, eikä myöskään tavanomaista kotitaloustyötä."
Niin ja se termihän on henkilökohtainen avustaja! Ja aina ne negatiiviset kokemukset nousevat ensimmäisenä esiin, joka asiassa. Emme me kaikki vittuile!- Berglack
Kiitos vastauksesta. Kumpaan kategoriaan kuuluut itse? vittuileviin vai ei-vittuileviin?
- hoitohoitiko
Olen sillä kannalla että koska joudun/saan viettää aikaani avustajan kanssa, ei vittuilu ainakaan paranna kommunikointiamme. Otan sitten puheeksi jos hän yrittää alkaa pomottamaan, sitä en siedä.
Ja muuten avustajani on 65v.- Bergklack
Hienoa kuulla että sulla homma toimii.Millä tavalla avustaja voisi edes pomottaa. Sellaiselle kuuluu antaa potkut. Kovasti on viime aikoina ollut juttua liikkeellä avustajien ja avustetteavien suhteista. Esim. siltä osin miten suuria vaatmuksia avustettava voi avustajalleen esittää. Tuleeko esim. avustajan suostua bilekaverksi ym.
- hoitohoitiko
Ensimmäinen avustajani oletti että en piittaa siitä että hän siirtelee tavaroitani, laittaa astiat kaappiin oman mielensä mukaan, vaikka minä käytän keittiötä ihan päivittäin ja laitan ruokani. ym.
Perusteellinen työsopimus on hyvä tehdä, sen tekemiseen kannattaa käyttää aikaa ja merkitä minkälainen työnkuva on. Jos avustettava ja avustaja ovat nuoria, ei se ole minun mielestä outoa että avustaja lähtee mukaan bilettämään. Tai no minkä ikäisenä tahansa. Sitä en kyllä kuitenkaan ymmärrä jos avustaja ryyppää myös eikä sitten pysty tekemään töitään. Koska eihän missään työssä saa olla "kännissä"
Se on kait eniten kiinni heidän arvomaailmoistaan ja perhetilanteista, mitä tekevät avustajan avustuksella. Käyvätkö teatterissa, pubissa, vai kummassakin : ) Kuulinpa tässä että avustaja voi jopa lähteä ulkomaanmatkoille mukaan avustamaan.- Bergklack
On varmasti monenlaisia avustaja-avustettava-suhteita joten yleisen toimenkuvan määrittäminen on tietenkin virhe. Olen pannut merkille että erit. nuorilla naisilla on usein kapakoissa seuraanaan ikäisiään avustajia joiden kanssa ottavat oluttta ja saattavat käydä yhdessä tupakallakin. Uskosin kuitenkin että kaverisuhdetta "virkamiemaisempi" suhde on pitkällä tähtäimellä avustettavalle suositeltavaa - vai mitä tuumit?
- Piirre
Bergklack kirjoitti:
On varmasti monenlaisia avustaja-avustettava-suhteita joten yleisen toimenkuvan määrittäminen on tietenkin virhe. Olen pannut merkille että erit. nuorilla naisilla on usein kapakoissa seuraanaan ikäisiään avustajia joiden kanssa ottavat oluttta ja saattavat käydä yhdessä tupakallakin. Uskosin kuitenkin että kaverisuhdetta "virkamiemaisempi" suhde on pitkällä tähtäimellä avustettavalle suositeltavaa - vai mitä tuumit?
Onhan noita henkilökuntajuhlia muissakin työsuhteissa. Aikuismaista käytöstä niissäkin edellytetään, sekä työnantajilta että työntekijöilta.
Virkamiesmäinen ote ei siis tarvitse kärsiä vaikka joskus yhdessä juhlittaisikin, kunhan muista työroolinsa, molemminpuolin. Mitä silloin avustajalta odotetaan, on hyvä selventää ennen juhlia. Onko hän juhlija avustaja vai ainoastaan kaverina tilaisuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108