palata vai ei?

pen sioner

Olen vielä kesävieraana Suomessa, mutta alkanut pohtia jatkoa...

Plussat:
jokapäiväinen elämä helppoa ja sujuvaa
täällä on siistiä ja turvallista
lakeja noudatetaan ja oikeus toteutuu (yleensä)
en jää ulkopuoliseksi vajaan kielitaidon takia
kesän lämpötilat ihanteellisia tai siedettäviä

[näistä voi päätellä nykyisen asuinmaan miinukset ;-) ]

Suomen miinukset:
- pitkä, kylmä, pimeä vuodenaika
- vaikea tutustua/saada ystäviä tässä iässä
- ihmisten torjuvuus/sulkeutuneisuus, joka jättää vieraan yksin ja ulkopuoliseksi

Summa summarum: hyvät puitteet, mutta elämä olisi yksinäistä pakertamista.
Ei nyt täysin yksin, kun yksi aikuinen lapsi on täällä ja toinenkin taitaa olla palaamassa. Olisiko siinä riittävästi syytä tulla takaisin? Jokainen seisoo omilla jaloillaan, mutta jos hätä kasvaa suureksi, apu on lähellä.

23

1237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgfghfghd

      Jos joutuisit turvautumaan työttömyys"turvaan" tai sosiaalitoimistoon, ehkä ei kannata muuttaa tänne. Jos voit ostaa oman asunnon, sinulla on työpaikka tai olet eläkeläinen, paluusi voi olla vaivattomampaa. Sairastaminen on kallista tässä maassa. Tulee ihan ikävä Australian potilaille ilmaisia julkisen sairaalan palveluja.

      Suomi on silmälläpitoyhteiskunta, jossa osa kansalaisista on kaapannut vallan, pitää kynsin hampain kiinni viroistaan ja asemistaan. Osa meistä on kroonisesti köyhiä ja syrjäytettyjä. Yrittäminen on verotuksen ja pakkomaksujen vuoksi melkein mahdotonta. Verotus muutenkin kohtuutonta, kun ottaa huomioon, miten huonoa "palvelua" verorahoin kustannetaan. Suomessa kaikki on pakollista, tai sitten kiellettyä.

      Pitkää talvea en pelkää, vaan nautin siitä melkein yhtä paljon kuin kesästä. Australian jatkuva auringonporotus alkoi jo viedä energisyyttäni. Lyhyt kesä tuntuu sitten niin uskomattoman ihanalta, samoin syksy ja kevät. Ilman kumppania täällä en jaksaisi. Sen enempää seuraa en sitten kaipaakaan. Suomen kieli ja Suomen luonto ovat ehkä ne tärkeimmät asiat, joista täällä nautin. Ja jos haluat ostaa vanhan talonröttösen Helsingin ulkopuolelta, hinnat ovat kohtuulliset monien muiden maiden hintoihin verrattuna.

      Harkitse tarkkaan. Uudestaan lähtö voi sitten ollakin hankalaa ja kallista. Minä olen täällä jäädäkseni, mutta voin kuvitella, miten vaikeaa olisi, jos olisi lähdettävä takaisin. Vanhasta elämästä jäi kaksoiskansalaisuus, millä silläkin voi olla etunsa.

    • pen sioner

      Kiitän kommentistasi. Raha ei ole koskaan ollut minulle syy lähteä tai palata, muut asiat ratkaisevat.
      Olen asunut useammassa maassa, myös Australiassa. :)
      Olen samaa mieltä kanssasi jatkuvasta paahteesta. Nuorempana sitä olisi jaksanut, enää ei. Suomen kesän 20 astetta riittää mainiosti!
      Sanot, että kumppani on sinulle elinehto Suomessa jaksamiseen. Hmm... tiedän vanhastaan, että Suomessa yksineläjä on _todella yksin_. Toisin on monessa, ehkä useimmissa muissa maissa. Tämä on piiiitkä miinus.

    • dfgfdghfh

      "Raha ei ole koskaan ollut minulle syy lähteä tai palata, muut asiat ratkaisevat."

      Tuletko toimeen ilman rahaa, onko sinulla varma ja jatkuva eläke, vai elätkö jonkun siivellä? Voihan sitä kuvitella, ettei raha ratkaise, kun rahaa on. Jos kuitenkin joudut huomaamaan olevasi tuloton, rahasta tulee yhtäkkiä sinullekin hyvin tärkeä asia, vai mitä?

    • alppijärvi

      Nimimerkki on pen sioner=eläkeläinen
      Itse olen paluumuuttaja ja olen työelämässä. Kun rahaa on, niin aina voi lomilla matkustella. Ei sitä ainaista auringon paistettakaan enää vanhemmiten kukaan jatkuvasti jaksa. En minä ainakaan. Itse en ole ainakaan yksinäinen. Olen löytänyt työväenopiston kursseilta ja kuntosalilta ystäviä. Se on ihan itsestä kiinni, sillä kotoa ei kukaan tule sinua hakemaan. Jos olet eläkeläinen, niin liity johonkin eläkeläisten ryhmään, sieltä löytyy varmasti uusia tuttavuuksia.

    • eläkkeellä....

      Muutama vuosi sitten oli vähän mielessä kun jäin yksin.

      Lapseni ovat täällä syntyneet vanhin jo 40v ja lapsen lapsia tosin he eivät osaa suomea.

      Lomalla on hyvä käydä Suomessa suurissa kaupoissa ja laatu on hyvää ja halpaa kaikki.

      Mitä suomalaisiin tulee samanlaisia kuin ennen on vähän puhuvia ja paljon, haittaa vain kielien huono puhuminen.
      Suomalaiset ovat kyllä tavallaan raitistuneet ja ehkä enemmin sivistyneet.

    • ex-ateenalainen

      Paluumuuttajan olen kovin pettynyt, asiat ei toimi niinkuin mainostetaan.
      Olen havainnut, nyt ulkomailla asuttuani, etta YLEENSa suomalaiset ovat tylyja, kateellisia, ja vaikka puhun suomea hyvin, on vaikea kommunikoida heidan kanssaan.
      Jatan ilmasto kysymyksen valiin. Ulos en mene talvella juuri ollenkaan, liukasta.
      Mita tulee sosiaaliseen elamaan, on tietenkin tarjolla eri kerhoja yms vaan paikallisilla tuntuu olevan liian tiukka aikataulu, kaikki suunnitellaan etukateen minuutin tarkkuudella. Joustovaraa ei ole.

      Mihinkahan heilla on sellainen kiire, ihmettelen?
      Asun nyt toistaiseki Suomessa vaan olen paattanyt muuttaa pois, en kesta jotenkin tata tiukka pipoisuutta, johon en valitettavasti tottunut.
      Tassa vain yhden paluumuuttajan nakokanta.
      Helsinki varsinkaan ei ole turvallinen, en mene ulos yksin pimean tultua mihinkaan. Humalaisia liikaa, joka todella oksettaa katsella. Tallaista menoa Euroopassa ei ole, vaikka alkoholi siella vapaampaa.

      • dsfdfghdfhs

        Kommentissasi iskee silmään tuo sana "paikallisilla". Ja itseäsi kutsut ex.ateenalaiseksi. Etkö pidä itseäsi suomalaisena ja paikallisena, kotimaassasi asuessasi? Onko entinen Kreikassa asumisesi niin välttämätön osa identiteettiäsi, että joudut korostamaan sitä koko ajan? Ehkä se tarkoittaa sitä, että sinun pitää asua ulkomailla vielä muutama vuosi, ennenkuin olet valmis palaamaan suomalaiseksi, joka olet?

        Tämä on vain minun mielipiteeni ja minun kokemukseni. Suomalaisuus solahti päälleni tänne palattuani, enkä ole paluutani katunut. En tunne tarvetta korostaa muualla asumistani, mutta kerron siitä, jos kysytään. Suomesta löytynyt mieheni kyllä siitä usein muistuttaa uusille tuttaville - pitää sitä jonkinlaisena kuriositeettina. Pidän vuodenajoista, en tarvitse sosiaalista elämää, harrastukseni ovat omien seinien sisällä ja omalla pihalla ja omassa autossa. Olen siis kai supisuomalainen. Ulkomaan vuodet eivät muuttaneet minua perin pohjin. Ehkä se oli sopeutumiskyvyttömyyttäni, että en osannut koskaan tulla oikein senmaalaiseksi. Vasta nyt tajuan, miten suomalaisena siellä toikkaroin. Täällä kotona on hyvä olla. Toivon, että sinäkin löydät kodin, mistä sitten löydätkin.

        Alkoholiasioista olen samaa mieltä kanssasi. Muualla alkoholi on usein seurustelujuomaa, Suomessa keino tehdä itsestään naurettava tai pelottava.


    • ex-ateenalainen

      Vastaukseksi, en halua korostaa missa ja kuinka kauan olen asunut ulkomailla, vaan sita etten tunne itseani enaa suomalaiseksi. Identiteettini ei ole suomalainen enaa.
      Meita on kaiken laisia, toisille riittaa koti, 4 seinaa, elama sisalla, toisille se ei riita, vaan sita jotenkin haluaa "elamaa" muutakin kuin konsertteja, kahviloita ja metro lehtia. Voihan muuallakin viettaa vain kotielamaa.

      • sdfgdrfhffs

        Sinulla vaikuttaa olevan aika negatiivinen asenne, eikö? Joku nauttii Suomen ihanasta luonnosta, sinä ilmeisesti et. Miksi palasit? Halusitko Suomen elättävän sinut paremmin kuin Kreikka osasi tai halusi? Veikkaan, että olet hyvinkin suomalainen, mutta et myönnä sitä itsellesi. Sinulla on tarve uskotella itsellesi ja muille, että sinusta on tullut jotenkin "parempi" ihminen (= sosiaalisempi) ulkomailla asuessasi? Asenteesi varmaan karkottaa ihmisiä luotasi. No, palaa Kreikkaan, jos pystyt. Miksi sinulla on tarve mollata muita suomalaisia oman sopeutumattomuutesi takia? Jokaisen onnellisuus on lopulta hänestä itsestään kiinni, ei muista.


    • totuuseipalatulessakaan

      Asuttuani ulkomailla 25 vuotta ja palattuani Suomeen kaksi vuotta sitten ,kadun paatostani paivittain. Kukaan ei voi valmistaa sinua kultturi shokille ja sille ,etta olet itse muuttunut ja olet henkisesti vapaampi kuin taalta lahtiessasi ja nahnyt maailmaa monelta kantilta.Taallahan kaikkien pitaa pysya samalla viivalla.Kukaan ei ole Suomessa kiinostunut kokemuksistasi , ulkomalaisista papereistasi tai ammatistasi. Kukaan ei halua sinua tanne ,kaikki vain tormailevat sinuun kadulle ilman minkaanlaisa kaytostapoja. Siis kokemuksen rinta aanella: Jos asiat ovat hyvin ulkomailla ala ihmeessa palla Suome kuvitellen , etta Suomi ottaisi sinut avasylin vastaan.....

    • Lemminkäine

      Enpä ole sen enempää ajatellut asiaa, lapset asuu Ruotsissa, ei niitä voi jättää vaikka olis Suomessakin paikka.-

      • Skånepåg

        Niinpä, Käymään vain sinne mennään eikä olemaan .-


    • kanadaparassuomitoinen

      palasin,,ja laksin taas ..kestin suomea 2 vuotta,,ei koskaan enaa,,muutoin kun kaymaan suomeen.. olen ollut liki 40v pois..en sopeudu suomeen enaa..muu maa mansikka..ainakin minun kohdalla

    • KHJSydney

      On mielenkiintoista lukea teidän kaikkien kommetteja. Olen ollut Suomessa nyt pari kolme viikkoa ja tutkimassa haluasinko palata ja olisiko minulla siihen mahdollisuutta.

      Minkä olen monen vuoden aikana huomannut että joka kerta kun palaan vuosien välin tänne on meneillään jokin "muoti suuntaus". Tarkoitan sitä että jokin asia tai valtaus on pinnalla.

      Tällä kertaa 2017 huhtikuussa ennen kunnallisvaaleja tuntuu suomi todella erilaiselta.
      Paljon on uusia kasvoja eri maista kaupunki kuvassa, Suomalaiset ovet alkaneen pukeutua
      erilailla kun viimeksi vuosisadan alun tyyliin, suomalaista herraskansaa. Nuoret naiset meikkaavat entistä enemmän. On aika kansainvälinen tunnelma täällä Helsingissä joka on
      positiivista.
      Mutta en uskalla jäädä, poliittisesti tämä maa on vaara tilanteessa. Supistetaan palveluita,
      aloitteliaisuus puuttuu,mahdollisesti mennään jopa Ruotsin tyyliin jossa hyvinvointi valtio kaikille on menneisyyttä. Nykyinen poliittinen valta on aika korruptoitunut pääminiteriä myöten. Tämä on minulle aivan uutta suomesta että täällä on paljastunut niin paljon korruptiota.
      Valitetaan ettei ole rahaa ja että on pieni maa jne. Miten muut pienet maa maailmassa parjäävät hyvin.

      Lukevatko Suomen kansalaiset koskaan omaa budjettiaan ja mihin verorahoja kaytetään.
      Miksi täällä on niin monta kuntaa, se on taloudellisesti epäpätevää. Niitä voisi aivan hyvin yhdistää, se säästäisi. Sen sijaan että aletaan myydä muita palveluita yksityisille.

      Ja viellä lopuksi. Suomi on tunnettu luonnon puhtaudesta. Miksi täällä suuret yhtiot haluavat
      tehdä tästä maasta maailman kemiallisen jätteen kaatopaikkaa. Australiasta mm. rahdataan kohta puolin kemiallista jätettä poltettavaksi mitä siellä ei ole pystytty hävittämään.Sitä on 130
      tonnia.
      Siellä sanotaan ettei mikään maa sitä voi turvallisesti hävittää saastuttamatta maaperää
      ja ilmaa. Mutta Suomi on valmis laivaamaan sen toiselta puolelta maapalloa viiden vuoden
      ajan, toivottavasti heillä on vakuutukset kunnossa luonnon katastrofin varalta!
      Eipä sen enempää..

      • Saa-Mari

        Kiinnostavaa luettavaa. Itäinen naapurimaa on kuin kaatopaikka ja tyranni siellä on päättänyt laajentaa kaatopaikan Suomeenkin.
        Ruotsissa kuljetaan jo koraani kainalossa ja muslimit valtaavat kaupungit ja kylät. Heidän pilliensä mukaan eletään. Muuten ollaan rasisteja!
        Ruotsalaiset vellihousut ovat menettäneet ohjakset heille täydellisesti.
        Niitä tyranneja löytyy nyt Venäjältä, Amerikasta, Pohjois-Koreasta, Syyriasta
        ja ovat vielä lyöneet viisaat päänsä yhteen, joten mitä voidaan odottaa?


      • SiltiEnKadu

        Niitä Suomen 'poliittisesti korrekteja' muoteja on paljon tällä hetkellä: homottaminen, mamuttaminen (mamu=maahanmuuttaja, voi nimittää myös matuksi=maahantunkeutuja), ilmastonmuutosuskovaisuus, 'vihapuheen' vihaaminen (vihapuhe=toisinajattelijoiden puhe), 'rasismin' vihaaminen (rasismi=holtittoman kansainvaelluksen kontrollointihalu), suvakismi (kaikkea pitää suvaita, paitsi suomalaisuutta, isänmaallisuutta, Trumpia, Putinia, Assadia, hetoroja, kristittyjä, persuja).

        Nyt pitää halveksia Suomen puolta miljoonaa työtöntä, normaalin avioliiton kannattajia, Suomen itsenäisyyden palauttamisen vaatimista, maalla asumista.

        Pitää kannattaa globalismia, 'kestävää kehitystä', homoliittoja, kommunisteja, islamia ja partalapsia (maahantunkeutujia, jotka väittävät olevansa 17, jotta voisivat lukeutua 'pakolaislapseksi'). Pitää rakastaa kulttuureja, paitsi suomalaisuutta. Pitää rakastaa ihonvärejä, paitsi vaaleaa. Pitää olla päällekäyvän seksuaalinen, vulgääri, kiroilla, juopotella, olla 'rento'.

        Pitää pakottaa työttömät valvottuun joutavaan puuhasteluun jossain kehitysvammaisten ja alkoholistien pajalla, mutta heidän vapaaehtoistyötään ei saa sallia. Harmaan työn tekijät on oitis ilmiannettava, vaikka hurjien sivukulujen vuoksi kukaan ei enää palkkaa ketään avoimesti mihinkään. Pahin rikos työttömälle on alkaa tehdä töitä omaan laskuun: se katkaisee työttömyyskorvauksen heti, eli työtön joutuu lopettamaan yrittämisensä ja palaamaan häntä koipien välissä takaisin anomaan tukiaan takaisin. (Niin, helppo lukea rivien välistä, että tämä paluumuuttaja on työtön. Valitettavasti. Jo vuosia.)


      • Saa-Mari

        Nauraa hekotan vuodatustasi - vedet silmistä valuen.
        Eivät ole hupi-ilosta, vaan karvaasta todesta, mutta mitä tehdä?
        Pohjoismaisia alle 18-vuotiaita kutsutaan nuoriksi.
        Maahanmuuttavia vastaavia kutsutaan lapsiksi!
        Mitähän suhtautumista sillä yritetään manipuloida?

        Kuuntelin juuriTV:stä Suomen 100-vuotis ohjelmaa.
        Siinä surtiin Suomen puolesta, että työväki lähti Ruotsin hyvinvointia nostamaan. Minäkin lähdin siihen kirottuun hommaan, kun en saanut Suomen hyvinvointia nostaa. Kuten ei moni muukaan aina tähän päivään asti.

        Sydän jäi Suomeen, vaikka jalat tallaa Svea-mamman helmoja!


    • Anonyymi

      Katsoppa mikä on ruotsalaisen yhteiskunnan tulevaisuus:

      https://www.startpage.com/

      On synkempi kuin syksyinen räntäpilvi. Ei kannata jäädä. Kannattaa lähteä vielä kun Suomessa on vapaita asuntoja ja työpaikankin saa suht helposti.

      • Anonyymi

        Ei tuolta sun linkin takaa löytynyt mitään.

        Olen samaa mieltä, että jos haluaa muuttaa Suomeen, ei kannata ikuisesti odotella. Tällä hetkellä on vielä hyvin tarjontaa asunnoista ja työpaikkojakin on monilla aloilla ja monissa paikoissa. Kuitenkin jos sattuisi käymään niin, että muuttajia erityisesti Ruotsista Suomeen alkaisi tulla enemmän, niin sitten voi kyllä aiheutua pulaa kodeista ja muustakin. Muuttoliike Ruotsista Suomeen on jo nyt kiihtynyt, mutta ei vielä niin paljon, etteikö täällä tilaa ja töitä olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuolta sun linkin takaa löytynyt mitään.

        Olen samaa mieltä, että jos haluaa muuttaa Suomeen, ei kannata ikuisesti odotella. Tällä hetkellä on vielä hyvin tarjontaa asunnoista ja työpaikkojakin on monilla aloilla ja monissa paikoissa. Kuitenkin jos sattuisi käymään niin, että muuttajia erityisesti Ruotsista Suomeen alkaisi tulla enemmän, niin sitten voi kyllä aiheutua pulaa kodeista ja muustakin. Muuttoliike Ruotsista Suomeen on jo nyt kiihtynyt, mutta ei vielä niin paljon, etteikö täällä tilaa ja töitä olisi.

        HUOMAUTUS!!

        Älkää hyvät ihmiset avaa mitään linnkejä ilman että varmistatte että on turvallinen! Tämä henkilö on laittanut linkkejä moneen paikkaan. Hän voi olla huijari kuka tartuttaa teidän koneet viruksella tai vaikoiluohjelmilla.

        Jos teillä on tullut tääläinen, ja teillä on Windows 10, suorittakaa Microsoftin Clean Installation, mikä puhdistaa kaikki tälläiset epämukavat vakoiluohjelmat. Jos googlaatte "clean installation" saatte tietoa.


    • Anonyymi

      Palasin suomeen 20v pois oltuani , olin työikäinen. Työkkärin virkailija työnsi ulkomaiset suosituskirjeet ja cv sivuun ja kysyi mitä olet suomessa tehnyt! Tämä tapahtui Turussa, eli ei ihan syrjäkylällä! Suuni taisi loksahtaa auki, kysyin uudelleen; 20v sitten?! Niin se vain oli, siitä sitten erinäisille "tyollisyyskursseille" jne. Jos olisin moisen tiennyt, en olisi palannut. Entisessä euroopan maassa sain aivain hyviä töitä jne. vaikken kovin koulutettu ollutkaan.
      Samoin varaudu siihen että sinua pidetään outona ylipäätään.

      • Anonyymi

        Herää kysymys, mitä hommia olet ulkomailla nämä vuodet tehnyt. Mietin onko tuo kertomasi tarina tottakaan.

        Palasin puolisen vuotta sitten Ruotsista Suomeen. Vanhempani veivät minut mukanaan Ruotsiin ollessani lapsi, joten olen käynyt koulut siellä eikä Suomesta ollut mitään työkokemusta. Mietin paluumuuttoa Suomeen parin vuoden ajan ja sinä aikana ehdin tutustua noin 20 paluumuuttajaan, joista suurin osa on muuttanut Suomeen Ruotsista. Varsinkin ennen Suomeen muuttoa pyrin löytämään nimenomaan Ruotsista Suomeen muuttaneita, koska ajattelin heillä olevan minulle eniten vinkkejä. Siksi en ole tutustunut niin paljon muista maista Suomeen muuttaneiden kanssa eikä tänne muuton jälkeen enää ole ollut niin paljon aikaa eikä tarvetta tutustua muihin paluumuuttajiin. Käsitykseni siis liittyvät eniten Ruotsista Suomeen muuttaneisiin.

        Ruotsissa opiskelin sikäläisen peruskoulun lisäksi vain kokkialan lukion (vastaa Suomen ammattikoulua). En ole koskaan ollut mikään hyvä oppilas enkä innokas koulunkävijä. Ruotsissa ehdin valmistumisen jälkeen tehdä monia töitä. Työskentelin lentokentän ravintolassa, sairaalan jättikeittiössä, elintarviketeollisuudessa ja elintarvikkeiden tukkuliikkeessä. En ole koskaan suunnitellut työuraa vaan olen mennyt työpaikkojen perässä sinne tänne. Suomeen tullessa olisin saanut töitä ihan heti, mutta aika matalalla palkalla ja oudolla työsopimuksella eli suullisella työsopimuksella, josta ei käynyt kunnolla selväksi työaikoja, palkkausta eikä juuri muutakaan. Ystävät sanoi heti, että älä mene sinne. Sain myös suurkeittiöalan keikkatyötä erään vuokrafirman kautta, mutta se oli vain osa-aikaista työtä eikä kovin antoisaa, mutta hyvä alku.

        Menin ystäväni kehotuksesta työvoimatoimistoon urasuunnittelijalle. Haaveeni oli löytää kokopäivätyö normaalilla työsopimuksella ja mieluummin sellainen, joka on mahdollisimman pitkäaikainen työ. Työn teon kannalta ongelmia aiheuttaa muutamat pitkäaikaiset sairauteni (mm. hankala psoriasis).

        Työkkärin virkailija (se oli kai joku koulutus- tai urasuunnittelija) suhtautui tilanteeseeni kiinnostuneesti. Mitään papereita hän ei kysynyt, vaan pyysi kertomaan opinto- ja työhistorian sekä toiveita työelämän osalta. Pidän elintarvike- ja keittiöalasta, mutta terveystilanteeni rajoittaa sen alan töiden tekemistä aika paljon, koska ihoni on huonossa kunnossa erityisesti käsistä jos joudun käsiä paljon pesemään ja altistamaan kosteudelle. Varsinkin keittiöalalla olisi Suomessa kuitenkin paljon töitä tarjolla.

        Työvoimavirkailijan kanssa mietimme, mikä voisi olla minulle sellainen pitkäaikainen "unelmatyö" joko entisen alan sisältä tai joltain ihan muualta alalta. Sain tietoa, sain tutkia materiaalia (mm. videoita) netistä kotonakin käsin ja pääsin vierailemaan muutamiin yrityksiin. Lopulta päätin hakeutua ihan uuden alan koulutukseen, joka tosin kesti alussa vain kaksi viikkoa. Uusi alani on logistiikka (myös trukin ajo) ja työskentelen nyt ainakin aluksi elintarvikkeiden parissa. Sain heti mieleisen työpaikan ja koulutusta on annettu lisää sekä työn ohessa työpaikalla että muutamilla viikon kurssipätkillä. Olen tosi tyytyväinen tällä hetkellä ja myös fyysinen terveyteni on paremmassa kunnossa. Nykyisen työn kautta voin myös edetä uralla ja vaihtaa hieman työnkuvaa, jos siihen tulee tarvetta esim. terveydellisistä syistä.

        Olen kuullut monilta paluumuuttajilta, että he ovat työllistyneet ilman suurempia ongelmia omin avuin Suomeen tai saaneet hyvää palvelua työvoimatoimistosta. Työkkäreissä on ajoittain paljon asiakkaita, eikä heillä kaikilla ole haluakaan työllistyä. Täytyy siis olla itsekin aktiivinen ja pyrkiä käyttämään tarjolla olevia palveluita (esimerkiksi urasuunnittelija). Moni paluumuuttaja on työllistynyt myös vuokrafirmojen kautta.

        Yhden paluumuuttajien ongelmaryhmän tiedän. He ovat sellaisia, jotka ovat ulkomailla työskennelleet pimeästi eri toimialoilla tai sitten suoranaisesti toimineet ammattirikollisina. Heillä ei ole työ- eikä koulutustodistuksia eikä suosittelijoita tai sitten ne ovat väärennettyjä. Monilla heistä ei oikein ole työtaitojakaan tai he eivät halua paljastaa historiaansa rikoksista kiinnijäämisen pelossa. Monet heistä eivät halua tehdä tavallisia töitä, koska ovat rikosten parissa rikastuneet niin helposti joutumatta juuri itseään töillä vaivaamaan. Osa pelkää kostajia, kiinnijäämistä tai vastaavaa ja he ovat säikkyjä sekä vainoharhaisia. Moni ex-rikollinen tai edelleen rikollinen ei osaa asettua työporukoihin, koska he ovat olevinaan muita parempia tai ilkeitä muita kohtaan. Usein heitä kartetaan työpaikoilla, minkä he kokevat kiusaamiseksi. Osa heistä käyttää päihteitä niin paljon, että sekin haittaa töitä. Nämä tällaiset rikolliset paluumuuttajat kuitenkin ovat mielellään äänessä paluumuuttajien puhuttaessa ja haukkuvat Suomea. Kannattaa pohtia, miksi joku haukkuu Suomea ja kysellä yksityiskohtia. Niistä usein selviää, onko jutut tottakaan.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe