Lisämittareiden asennus?

flyikkarille

Olisi tarkoitus asentaa yläohjaamoon veden lämpötila- sekä öljynpainemittari joita siellä ei ennestään ole. Voiko ne varastaa suoraan alaohjaamon piuhoista vai onko jotakin vedettetävä koneelle asti. Jotkut edulliset tarvikemittarit ajattelin hommata. Kone on vanha merc diesel.

6

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jore6

      Suosittelen, että hankit alkuperäisen anturin paikalle T-haaran, johon kytket eri mittaraiden anturit. Eri mittarit ei välttämättä toimi oikein yhteisellä anturilla - itse asiassa todennäköisesti ei toimi.

      • flyikkarille

        Kiitos vastauksestasi. Itse asiassa tarkemmin tutkiskeltuani huomaan että nykyisen yläohjaamon paneelin (jossa kierroslukumittari, summeri, merkkivalot yms) alla on joukko moottorilta tulevia vapaita piuhoja? Todennäköisesti näistä voisivat jotkut olla tarkoitettuja juuri lämpötilalle ja öljynpaineelle. Olisko vinkkejä miten näistä selvittäisi mitkä kuuluu mihinkin?

        Ja onkohan tuollaisissa halpismittareissa jokin standaardi, sopivatko heittämällä vai pitäiskö hankkia jotain alkuperäiskamoja? Vielä jos joku osaa vinkata mistä mittareita kannattaisi edullisesti katsella, valkoisia ei uppoasennukseen.


      • merccruisermerc
        flyikkarille kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Itse asiassa tarkemmin tutkiskeltuani huomaan että nykyisen yläohjaamon paneelin (jossa kierroslukumittari, summeri, merkkivalot yms) alla on joukko moottorilta tulevia vapaita piuhoja? Todennäköisesti näistä voisivat jotkut olla tarkoitettuja juuri lämpötilalle ja öljynpaineelle. Olisko vinkkejä miten näistä selvittäisi mitkä kuuluu mihinkin?

        Ja onkohan tuollaisissa halpismittareissa jokin standaardi, sopivatko heittämällä vai pitäiskö hankkia jotain alkuperäiskamoja? Vielä jos joku osaa vinkata mistä mittareita kannattaisi edullisesti katsella, valkoisia ei uppoasennukseen.

        Noihin moottoreihin löytyy netistä sähkökaavioita, joissa kerrotaan myös kaapeleiden värit. Esim minulla sattumalta löytyi 4 l bensakoneen kaavio , joka oli tullut mukana kun etsin vetolaitteen trimmianturin johtoa (joka löytyikin tuon ansiosta). Tuossa bensakoneen kaaviossa ylä ohjaamon ö-painemittarin kolme piuhaa on musta, purppura ja vaal sininen. Veden lämpö on musta, purppura ja vaal ruskea.
        Kannatanee hakea ko. moottorin kaavio , mutta voi hynkin olla samat värit. Vaal. sin ja vaal ruskea näyttävät menevän S - napaan , eli siihen mikä on kai anturin Sender - napa. Ja musta on tietysti maa.


    • Ei niin !
      Mittarit näyttävät vain vastuksen arvoa, yksi anturi riittää, joten voit vallan mainiosti kytkeä yläohjaamon mittareiden piuhat olemassa oleviin mittareihin.
      Se tarkoittaa että kummatkin mittarit on kalibroitava, tai jos ei voi, niin tiedät ainakin itse, mikä näyttö tarkoittaa mitäkin tilannetta (asteikko)

      • 17+6

        Huono vastaus edkiltä.

        Yksi anturi riittää kyllä kunhan se on tyypiltään oikea, kahden mittarin asennukseen tehdyissä antureissa on erilaiset vastusarvot.

        Aika harvassa lämpö- tai öljynpainemittarissa on enää mitään kalibrointimahdollisuutta, eli kannattaa unohtaa tuo vaihtoehto.

        Asteikkojen turaaminen mittareihin on tyhmää ja yleensä nuo mittarit eivät ole avattavia ja jos avaat mittarin, niin se ei välttämättä sen jälkeen olekaan vesitiivis.

        Vanha ketju tämäkin ja "ongelma" on varmasti ratkennut. Tuli vaan mieleen kun naapuri teki vastaavaa asennusta ja homma ei ollut ihan hanskassa...


    • jore6

      Käytännössä kaikki mittarit on uppoasennettavia, joissakin on vain pinta-asennuskotelo mukana ja toisiin kotelon saa. Mittareiden halkaisijat ovat lähes vakioita.

      Antureiden kierteet ovat vakioita ja niihin saa T-haaroja helposti.

      Mitä sitten tulee siihen johtonippuun, niin vastusmittari on aika hyvä tapa selvittää mikä on mikä ellei sitten piuhat tule jostain matolaatikosta, jolloin käyttöohje on ja kytkentäkaavio erinomainen apu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe