MUUTTO BELGIAAN

mitänyt?

Eli te jotka ootte muuttanut suomesta Belgiaan. Miten saitte töitä? Entä lapselle hoitopaikan (jos lapsi mukana)? Miten saitte asunnon?
Itseä oikein houkuttaa lähteä Belgiaan vielä kun lapsi on pieni..
Flaamia/Hollantia puhun hieman, englanti on kuin toinen äidinkieli.
Olen ollut nyt kuukauden erilaisilla työnhaku sivustoilla esim. monster.be, stepstone
Mutta tähän mennessä on tullut töitä joihin minulla ei todellakaan riitä taidot! (esim. pääkokki ja golfkentän hoitaja-itse kun olen perushoitaja koulutukseltani)
APUA kaivataan sillä suunnitelmissa lähtö 8kk päästä!

19

3031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+2

      Oheiselta Belgiassa asuvien forumilta saatat saada joitakin vinkkejä, vaikka foorumi onkin melko rauhallinen.

      Olettaisi, että alaltasi töitä löytyisi riippuen miten hyvin edellytävät kieltä hallittavan.

      Mitä uutisia olen seurannut, niin lasten hoitopaikat saattavat olla melko haastava asia löydettäväksi.

      - http://www.suomi-klubi.com/foorumi/index.php?option=com_kunena&view=listcat&Itemid=12

      Ps. Asuntojen vuokrasopimuksiin kannattaa perehtyä huolella edeltäkäsin ettei tule yllätyksiä, sillä ne ovat poikkeusellisen sitovia sanktioineen.

      Belgiassa on vain määräikaisia sopimuksia ja niiden maksusta on vastuussa sopimuskauden loppuun saakka. Sopimuksen irtisanominen ennen määräikaa ei lyhyissä ole mahdollista, eli kolmeen vuoteen sakka kestävissä. Asunnon vaihtaminen ei käy joustavasti kuten Suomessa.

    • virtuaalimuuttajat

      Ettei vaan olisi näitä pienessä maistissa ilta-yöstä tehtyjä elämänmuutos-suunnitelmia...Oikein isoin kirjaimin "apua kaivataan" ja huutomerkin kera ...

      • LH!

        Tai sitten mies on saanut komennuksen Brysseliin...

        Kukaan täysjärkinen ei muuta Belgiaan tarkoituksenaan parantaa elämänsä laatua, ei siinä ole samanlaista (todellisuuteen pohjautumatonta) hohtoa kuin Malagassa/Kanariansaarissa jne. Olin itse 1,5v Brysselissä EU:n leivissä ja katson, että olen suorittanut oman velvollisuuteni palvelemalla säädetyn ajan Mordorissa.

        Nim. Ennemmin Kabul kuin Bryssel


    • 7+2

      "Nim. Ennemmin Kabul kuin Bryssel"

      Ei muuta kuin hyvää matkaa ja asettumista 'värikkääseen' Kabuliin ja näin vaikka ilman komennusta.

      Ps. Muttä älä sitten palaa takaisin indoctrioituna & aivopestynä à la charia4belgium.

    • apmitänyt

      Hei,
      Ei ole "pienessä maistissa päätetty"
      Miestä ei ole, kaksin lapsen kanssa muutetaan.
      Belgiassa syntyneenä ja siellä 8 vuotta asuneena on kaipuu takaisin!
      Tosi 8 vuotias ei tiedä miten sieltä sai töitä etc.
      Sen takia tänne kysely!

      • EU-hommissa minäkin

        Jaa. Itse olen asunut Brysselissä kohta 18 vuotta ja ihan tyytyväinen olen. Tottakai siellä on moni asia eri lailla kuin Suomessa mutta missä sitten ei ole?

        Koska väestöstä lähes 30 % on muualta tulleita Bryssel on poikkeuksellisen helppo paikka ulkomaalaisen asua. Ihmisten kirjo on niin suuri että sinne solahtaa nopeasti muiden joukkoon.

        Kabulin väittäminen paremmaksi asuinpaikaksi osoittaa äärimmäistä typeryyttä.


      • LH!
        EU-hommissa minäkin kirjoitti:

        Jaa. Itse olen asunut Brysselissä kohta 18 vuotta ja ihan tyytyväinen olen. Tottakai siellä on moni asia eri lailla kuin Suomessa mutta missä sitten ei ole?

        Koska väestöstä lähes 30 % on muualta tulleita Bryssel on poikkeuksellisen helppo paikka ulkomaalaisen asua. Ihmisten kirjo on niin suuri että sinne solahtaa nopeasti muiden joukkoon.

        Kabulin väittäminen paremmaksi asuinpaikaksi osoittaa äärimmäistä typeryyttä.

        Kabulin väittäminen paremmaksi asuinpaikaksi kiistämättä osoittaa äärimmäistä typeryyttä, tai siis osoittaisi jos joku olisi niin sanonut. Sanojen laittaminen toisen suuhun sitä vastoin on äärimmäistä typeryyttä, eikö niin?

        Brysseli nyt vaan sattuu olemaan maailman tylsin kaupunki ja siihen verrattuna Kabul on huomattavasti mielenkiintoisempi ja vivahteikkaampi.


      • EU-hommissa minäkin
        LH! kirjoitti:

        Kabulin väittäminen paremmaksi asuinpaikaksi kiistämättä osoittaa äärimmäistä typeryyttä, tai siis osoittaisi jos joku olisi niin sanonut. Sanojen laittaminen toisen suuhun sitä vastoin on äärimmäistä typeryyttä, eikö niin?

        Brysseli nyt vaan sattuu olemaan maailman tylsin kaupunki ja siihen verrattuna Kabul on huomattavasti mielenkiintoisempi ja vivahteikkaampi.

        Jos joku ilmoittaa asuvansa ennemmin Kabulissa kuin Brysselissä niin oletan että kyseisen henkilön mielestä Kabul on todellakin parempi asuinpaikka. Ellei kyseinen henkilö sitten ole masokisti. Sekin on mahdollista.

        Brysselin väittäminen tylsäksi kertonee enemmänkin siitä että kirjoittaja itse on tylsä. Brysselistä löytyy kauniita, mielenkiintoisia paikkoja ja aktiivista kulttuurielämää todella paljon.

        Mutta ehkä sinun 1,5 vuottasi EU-hommissa menivät enimmäkseen joko sisätiloissa tai sitten Pluxin kaljakuppiloissa muiden EU-virkamiesten kanssa. Et olisi ensimmäinen joka viettää kaiken vapaa-aikansa siellä ja luulee olleensa "Brysselissä".


    • virtuaalimuuttajat

      Kirjoituksistasi ei lainkaan käy ilmi kokemuksesi Belgista sitten lapsuuden.

      Samalla jää rivienvälisesti mielikuva mahdollisesti hieman hätäisellä aikataululla suuren muutoksen realisointiajatuksesta.

      Belgia saattaa näyttäytyä aikuisen silmin ja haastein hyvin erilaiselta kuin kauan sitten lapsen silmin.

      Viisainta olisi koettaa edetä etapein, mikäli vain mahdollista ja organisoida itselleen jokin koeaika Belgiaan, vaikkapa puoli vuotta tai vuosi ja tunnustella sen nyttemin itselle sopivuutta. Lopputulemana voi olla halu jäädä tai palata Suomeen.

      Mutta tokihan elämässä kannattaa toteuttaa erilaisia hankkeita haaveilun sijaan. Monia kiinnostavia asioita jää elämättä jos puuttu päätöksentekokyky, ja jämähtää kaava-ajateluun.

      Aivan kaikkea ei voi edeltä laskemoida ja ohjelmoida. Mutta hyvä pohjustus ja asioiden edeltä selvitys uusille hankkeille on kuitenkin aina suositeltavaa.

    • mitäsnyt?

      Kalustetun asunnon sain sedältäni Hasseltin keskustasta, hän itse asuu siinä vuokralla, mutta asuu vakituisesti tyttöystävänsä luona ja kuulemma tiputtaa vain kerran viikossa avaimet siivojalle. Hän kysyy nyt, mitä mieltä vuokran-antaja olisi, kun ilman hänen suostumustaan en siihen voi muuttaa. (taino voisinhan minä, mutta seuraamuksista kärsisi setäni) Tämä sillä hyvä kun lapsen yritän saada entisen. perhepäivähoitajani luo joka toimii Zonhovenissa.
      Apua myös siihen jos en lasta saakaan hänelle hoitoon?
      Nyt kysymyksenä en'ään vain työpaikka??Mistä hakea? Mistä saisi?
      Vinkkejä?

    • babs1

      Miksei jonnekin muuaalle kuin Brysseliin? Katso täältä töitä, flaami työkkärin sivuilta. Flaami alueella pärjää vähällä hollanninkielellä jos englanti kunnossa.

      http://www.vdab.be/english/

      • eräs opiskelija

        Olen aikeissa lähteä free mover statuksella työharjoitteluun Belgiaan, mutta huomasinkin suureksi yllätyksekseni että englannilla ei oikein pärjää? Onko niin? Siellähän ymmärtääkseni puhutaan ranskaa ja flaamia. Mietin, kun vahvat kieleni on enkku ja saksa, niillä pärjäisin.. kertokaa, kannattaako Belgiaan lähteä?


    • language

      >> ... mutta huomasinkin suureksi yllätyksekseni että englannilla ei oikein pärjää?

      Havaitsit missä puitteissa ja miten? Ammatillisesti ajatellen olisi lienee hyvä osata kohtuullisesti ainakin yhtä Belgian virallisista kieltä. Riippunee myös haetusta harjoitelupaiksta / työn kuvasta.

      Arkiasioissa puolestaan tulee hyvin toimeen englanniksi, joskin ehkä hieman vähemän ranskankielisissä kommuuneisa / alueilla.

      Löytyisköhän sinulle jotakin kiinnostavaa työtä Belgian saksankielisistä kommuuneista maan itäosassa?

      Municipalities with language facilities

      - http://en.wikipedia.org/wiki/Municipalities_with_language_facilities

      - http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Faciliteitengemeenten_fr.png

      - http://www.lexilogos.com/belgique_carte.htm

      • Eräs opiskelija

        Kiitos language - asiallisesta vastauksestasi, helpotti paljon !

        kiitos,


      • ♥♥♥♥♥♥♥♥
        Eräs opiskelija kirjoitti:

        Kiitos language - asiallisesta vastauksestasi, helpotti paljon !

        kiitos,

        Ois upeeta asuu mm ranskassa chamonix. Le havre grenoble. Maa rseille. Reims. Caen. Belgiassa genk. Charleroi. Ja ranskassa reims


      • eihohtoa
        ♥♥♥♥♥♥♥♥ kirjoitti:

        Ois upeeta asuu mm ranskassa chamonix. Le havre grenoble. Maa rseille. Reims. Caen. Belgiassa genk. Charleroi. Ja ranskassa reims

        Hyva on myos muistaa, etta kerran kun sen tyon sattuu loytamaan, niin varsin pienipalkkaisellakin on todella ankara verotus. Tahan nahden Suomi on melkeinpa veroparatiisi. Korkeammilla tuloilla tilanne hieman tasoittuu. Esimerkiksi sairaanhoitajan palkalla parjaa paremmin sSuomen pk seudulla kuin Brysselissa, missa vuokrat ja elinkustannukset ovat varsin korkeat ja verotus aivan jarjeton palkkaan nahden. Voi menna hieman metsaan, mutta karkeasti sanottuna, jos Suomessa veroprosentti 20%, niin Belgiassa vastaavilla tuloilla jo yli 30%. Belgiassa erittain pieni osa (tyossakayvat ihmiset) koko vaestosta elattaa maahanmuuttajat, elakelaiset, tyottomat ja korruptoituneen byrokratiakoneiston. Kylla se hohto tassa systeemissa aika nopeasti himmenee. EU ihmisilla yleisesti ottaen edullisempi verosysteemi, eihan sinne muuten ketaan saataisinkaan hommiin.


    • language

      eihohtoa:lle

      Pitää paikkansa, että Belgia on aivan EU:n kärkimaita mitä tulee palkkaverotukseen. Jää nähtäväksi millaisia muutoksia nyt lähikuukaisina toteutettavaksi suunniteltu vero-reformi tuo tullessaan.

      Taisi olla juuri eilen kun jotkin sosialistipuolueen (?) edustajat manifestoivat Brysseillä ja vaativat "rikkaiden" pääomatuloille ammattiveroastetta, jotta palkkaveroa voisikohtuullistaa.

      Noissa populistisen karikatyrisissä mielenosoituksissa ja massojen kosiskelussa häiritsee niiden propagandistisuus ja tarvittavan nyanssin puute.

      Suomessa ilmeisestikin maksetaan 20%:n vero noin - 25000e vuostuloista, ellen erehdy.

      Alla Belgian tuloveroa koskeva taulukko ja veroprosentit vuosituloista.

      "Tranches d'imposition"

      - http://www.belgium.be/fr/impots/impot_sur_les_revenus/particuliers_et_independants/declaration/imposition/

      Keskitulo vuonna 2011: "Le Belge moyen gagne 3.192 € brut par mois"

      - http://www.references.be/carriere/le-belge-moyen-gagne-3103-%E2%82%AC-brut-par-mois

      "Les Belges paient 6.200 € d'impôts en plus que leurs voisins"

      "Une famille belge paie en moyenne 6.200 euros d'impôts en plus par an qu'une famille dans un pays voisin, ressort-il d'une étude du think tank Itinera."

      - http://www.7sur7.be/7s7/fr/14218/Tax-on-web/article/detail/1765779/2013/12/30/Les-Belges-paient-6-200-euro-d-impots-en-plus-que-leurs-voisins.dhtml

      "Qui paie le plus d'impôts, taxes et charges sociales en Europe?"

      - http://www.challenges.fr/economie/20130430.CHA8915/qui-paient-de-plus-d-impots-taxes-et-charges-sociales-en-europe.html

      Yleensä koetan välttää politikointia, mutta Belgiassa on toki ongelmia immigraation suhteen.

      Belgian ei eurooppalaisperäisten siirtolaisten työttömyysaste on EU:n korkein, peräti 45,8% (2012).

      "Le taux d'emploi des résidents de Belgique nés hors de l'Union européenne s'élevait l'année dernière à 45,8%. Aucun autre pays européen ne compte si peu d'immigrés au travail, peut-on lire mardi dans De Standaard."

      - http://www.7sur7.be/7s7/fr/1502/Belgique/article/detail/1546969/2012/12/11/La-Belgique-compte-le-plus-d-immigres-sans-emploi.dhtml

      "Près de 30% de chômage à Molenbeek et Saint-Josse"

      - http://www.7sur7.be/7s7/fr/1502/Belgique/article/detail/1619468/2013/04/22/Pres-de-30-de-chomage-a-Molenbeek-et-Saint-Josse.dhtml

      "Le taux de chômage à Bruxelles dépasse la barre des 20%"

      - http://www.7sur7.be/7s7/fr/3007/Bruxelles/article/detail/1680102/2013/08/02/Le-taux-de-chomage-a-Bruxelles-depasse-la-barre-des-20.dhtml

      Belgia on myös yhteiskuntarakenteeltaan varsin kalliiksi tuleva organisaatio eri kielialueineen joilla kaikilla omat toisiaan vastaavat instituutiot, sekä ilmeisemminkin lukuisat päällekkäiset ja / osittain päällekkäiset organisaation kuntian ja valtion tasolla. Kaikki sekin tulee kalliiksi ylläpitää ja kukaan ei luonnillisestikaan halua luopua asemastaan.

      Ps. Tuo sairaanhoitajan palkalla (€ ?) Helsingissä toimeentuleminen on itselleni hieman avoin asia.

      Helsingissä asumiskulut ovat nousseet todella koviksi ja on aloja joiden on vaikea saada henkilökuntaa korkeiden asumiskulujen vuoksi joihin keskiverto- tai sitä hieman alempi palkka ei tahdo riitää. Jo pienistä yksiöistä Helsingissä joutuu maksmaan kovia hintoja.

      Ensiasuntoa ostaville keskituloisille Helsinki on ollut jo pidemmän aikaa liki mahdoton saavutus.

    • Mikko49

      Muuttokuljetus Belgiaan edullisesti 30kuutiota perälautanosturi.
      Mikko 0400499937

      • language

        Teetkö keikkoja Välimerelle saakka? Missä kaikkialla liikut ja miten usein? Oma yritys ja kaikki tarvittavat vakuutukset?

        Itsellä jossakin vaiheessa saatta tulla eteen muutto etelästä Belgiaan (noin 1000km:n suunta) , eli jos sinulla olisi täysi kuorma etelään, niin samalla saisi kuorman paluusuuntaan. Haasteena olisi ajoitus.

        Ps. Olen saanut tarjouksen vastaavan auton vuokraamisesta edullisesti ja siihen päälle tietysti polttoaineet ja moottoritiemaksut, sekä auton tyhjänä takaisin etelään ajo, ellei sitten jonkun etelään muutto osuisi kohdilleen. Mutta jos joku tekisi keikan, niin ei tarvitsisi ajaa edes-takaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe