läppärin näyttö rikki..

_-_

Mulla on siis HP Compaq Presario CQ71, 17,3". Kone on ostettu 2009. Nyt näyttö on mennyt ilmeisesti lopullisesti rikki. Näyttö on musta, vilisee viivoja, ei tule normaalia "kuvaa" ollenkaan... Mietin nyt sitte että jos siihen vaihtais uuen näytön. Tuliskohan se sit hirveen kalliiks ja muuta.. Oon kyllä valmis maksamaan vähä enemmänkin et saan koneeni kuntoon. ja sitten missä korjauttaisin näytön? Mielellään Jyväskylässä, tietääkö joku onko mahdollista? Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vaivautua vastaamaan ! :)

13

3361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HP hajoaa käsiin

      HP:ta ei kannata vaivautua korjaamaan

      • _-_

        Kyllä minä vaivaudun.


    • Ihan vapaasti sit vaan, mut ihan vinkkinä tuo näytön vaihtaminen vaihtotyö tulee olemaan kallis. Voi maksaa lähes saman verran, kuin uusi kone. Toisaalta, nuo vilisevät viivat viittaisivat enemmänkin rikki menneeseen näytönohjaimeen. Mikä on ollut yleinen riesa HP:n tietyissä konemalleissa, mm tuo CQ71 on kuulunut niihin. Tuon vian korjaaminen vaatii aina emolevyn vaihdon. Uusi emolevy maksaa arviolta 300-400€ siihen työt päälle. Eli ei kannata lähteä korjauttamaan.

      • _-_

        Minä ku en noista emolevyistä ja näytönohjaimista ymmärrä.. Niin miks nekin sit pitäis vaihtaa? Ja mistä tiiä että näytönohjainkin on rikki? Kone toimii muuten ihan ku ennenkin, näyttö vaan ei..


      • _-_ kirjoitti:

        Minä ku en noista emolevyistä ja näytönohjaimista ymmärrä.. Niin miks nekin sit pitäis vaihtaa? Ja mistä tiiä että näytönohjainkin on rikki? Kone toimii muuten ihan ku ennenkin, näyttö vaan ei..

        Oletko koittanut konetta ulkoisella näytöllä, että tulevatko nuo viivat sinnekkin? Jos tulevat, niin peli on selvä, näytönohjain on rikki, jos ulkoisella näytöllä ei tuota näy, niin koneen oma näyttö on rikki.

        Kannettavissa koneissa näytönohjain on kiinteä osa emolevyä, eikä sitä voida vaihtaa. Poislukien jotkut harvat konemallit, tosin näissäkään tapauksissa vaihto-osa ei ole halpa.

        HP:n konemalleissa on ollut alimitoitettu jäähdytys, mikä on johtanut näytönohjaimen kärähtämiseen/muihin laitteiston ongelmiin. Kerta kone on kuitenkin vuodelta 2009, niin en näe mitään järkeä lähteä vaihtamaan edes näyttöä, vaikka sen vaihdolla selviäisikin. Kyseessä on kuitenkin sen verran hintava korjaus. Saat peruskannettavan uutena sillä rahalla, minkä käyttäisit huoltoon. Silloin vaihto olisi järkevä, jos varaosan saa halvalla, ja vaihtotyön osaa tehdä itse.


      • _-_
        pmtm81 kirjoitti:

        Oletko koittanut konetta ulkoisella näytöllä, että tulevatko nuo viivat sinnekkin? Jos tulevat, niin peli on selvä, näytönohjain on rikki, jos ulkoisella näytöllä ei tuota näy, niin koneen oma näyttö on rikki.

        Kannettavissa koneissa näytönohjain on kiinteä osa emolevyä, eikä sitä voida vaihtaa. Poislukien jotkut harvat konemallit, tosin näissäkään tapauksissa vaihto-osa ei ole halpa.

        HP:n konemalleissa on ollut alimitoitettu jäähdytys, mikä on johtanut näytönohjaimen kärähtämiseen/muihin laitteiston ongelmiin. Kerta kone on kuitenkin vuodelta 2009, niin en näe mitään järkeä lähteä vaihtamaan edes näyttöä, vaikka sen vaihdolla selviäisikin. Kyseessä on kuitenkin sen verran hintava korjaus. Saat peruskannettavan uutena sillä rahalla, minkä käyttäisit huoltoon. Silloin vaihto olisi järkevä, jos varaosan saa halvalla, ja vaihtotyön osaa tehdä itse.

        Unohtui aiemmin mainita, ulkoisella näytöllä toimii iha normaalisti. Ja vielä tuosta jäähdytyksestä, huomasin että näytön alaosa lämpenee. Tai siitä keskeltä alhaalta.. Ei varmaan ole normaalia :D


      • _-_
        _-_ kirjoitti:

        Unohtui aiemmin mainita, ulkoisella näytöllä toimii iha normaalisti. Ja vielä tuosta jäähdytyksestä, huomasin että näytön alaosa lämpenee. Tai siitä keskeltä alhaalta.. Ei varmaan ole normaalia :D

        Eli siis vain koneen oma näyttö on rikki, koska toimii ulkoisella ?


      • _-_ kirjoitti:

        Eli siis vain koneen oma näyttö on rikki, koska toimii ulkoisella ?

        Jos ulkoisella toimii normaalisti, niin silloin vika on koneen omassa näytössä.
        Näytön alaosa lämpenee kaikissa kannettavissa, koska näytön taustavalosta tulee aina lämpöä. Mikäli lämpeneminen on voimakasta, niin silloin se ei ole normaalia.
        Pikaisella vilkaisulla, käytettynä tuollaisen 17,3 " näyttöpaneelin saisi alle 100€:lla, mutta siitä puuttuisi näytön ja emolevyn välinen datakaapeli. Kaapeli olisi viisasta vaihtaa samalla. Huoltohintoja ei ollut näkyvillä, saa ilmeisesti selville, kun soittaa heille. Firma, jolla kyseistä osaa oli myynnissä, on PC Systems Finland, http://www.pcsystems.fi/
        Jenkeistä tilaamalla saisi ilmeisesti uuden paneelin 110 dollarilla, ja tuohon tietty rahti tullit päälle.


      • digi-info
        pmtm81 kirjoitti:

        Jos ulkoisella toimii normaalisti, niin silloin vika on koneen omassa näytössä.
        Näytön alaosa lämpenee kaikissa kannettavissa, koska näytön taustavalosta tulee aina lämpöä. Mikäli lämpeneminen on voimakasta, niin silloin se ei ole normaalia.
        Pikaisella vilkaisulla, käytettynä tuollaisen 17,3 " näyttöpaneelin saisi alle 100€:lla, mutta siitä puuttuisi näytön ja emolevyn välinen datakaapeli. Kaapeli olisi viisasta vaihtaa samalla. Huoltohintoja ei ollut näkyvillä, saa ilmeisesti selville, kun soittaa heille. Firma, jolla kyseistä osaa oli myynnissä, on PC Systems Finland, http://www.pcsystems.fi/
        Jenkeistä tilaamalla saisi ilmeisesti uuden paneelin 110 dollarilla, ja tuohon tietty rahti tullit päälle.

        On se tai näytönjohto, tyyppivika cq sarjassa etenki toi kaapeli joka kulkee saranan kautta, minulle tuli kanssa sellanen missä kuvan värit pätkii ja ruudun yli juoksee juovaa haaleesti - vihreä yliohjautuu. Ulkosella ruudulla normaali kuva, asiasta on paljon youtube videoita.


    • jannejannejanne

      ottaa sen vanhan paneelin irti ja ruuvaa uuden kiinni. ei ole iso homma mutta se liitin on erittäin tarkka asentaa. usein on täysin turhaa alkaa vaihtamaan sitä näytön ja näyttiksen välistä kaapelia. koko näytönvaihtotyö vie noin 10-20 minuuttia tekijän kokemuksesta riippuen. jos olet täysin peukalo keskellä kämmentä niin ei kannata edes vaivautua ja maksaa sitten sen 300 siitä vaihdosta ja uudesta näytöstä.

      • kannattamatonta

        Huutonetistä aikansa tarkkailemalla voi löytää halvan näyttöpaneelin.
        Varaosahinnoin merkkihuollossa vaihto on järjettömän kallis.

        Alle satasen on huutonetistä saanut ihan päteviä kokonaisia koneita.
        Vanhan korjauttaminen ei kannata, kone ei ole joka suhteessa nykytasoa.
        Keskusmuisti? USB 3? Kiintolevy?


      • Anonyymi
        kannattamatonta kirjoitti:

        Huutonetistä aikansa tarkkailemalla voi löytää halvan näyttöpaneelin.
        Varaosahinnoin merkkihuollossa vaihto on järjettömän kallis.

        Alle satasen on huutonetistä saanut ihan päteviä kokonaisia koneita.
        Vanhan korjauttaminen ei kannata, kone ei ole joka suhteessa nykytasoa.
        Keskusmuisti? USB 3? Kiintolevy?

        Joo kiintolevy hajonnut,eikä mene takuuseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kiintolevy hajonnut,eikä mene takuuseen.

        Typerykset yleistvät Suomessa kiihtyvällä vauhdilla. vastasit 2014 kysymykseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe