Olen ostanut joka vuosi marjat tankkausreissulla. Naapurit hätäilevät, että jos minua huiputetaan. Pitäisi olla vaaka kuulemma mukana, etteivät marjamummot huijaa. Voi hyvät hyrskeet! Kun sen huoleni pidän, että marjat ovat roskattomia ja tuoreita, niin mitä halvatun vaakoja siinä sitten tarvitaan. Naiset (ja äijät ja penskat) ressuttaneet saloilla ja tuovat marjat tienvarteen, jossa istuvat päivän pyydystämässä ensi talven toimeentuloa. Kilpailu (=puute, ahkeruus) on kovaa joten ostajan markkinat vallitsevat. Suunnilleen kahdeksan vuotta olen kahellut telkkaria tai muuten huvitellut sillä aikaa kun toiset on marja/sienimehässä, ja ostamaani saaliiseen aina saanut olla tyytyväinen.
Joten, jos puuttuu joku sata grammaa, mitä väliä, minun on valinta. En valita.
Marjamatka
18
483
Vastaukset
- _TKS_
Kävin kaksi viikkoa sitten hillastamassa Arkangelin alueella Onegan piirin soilla. Hyvä oli hillasato myös niillä nurkilla ja pari viiden litran purkkia tuli kotiintuomisina matkalta. Karpalosatoa lupailee aivan mahtavaa noille seuduille sillä raakiletta olivat suot täynnä. Kyllä tänä vuonna Pohjolan suot hellivät antimillaan. Oikein harmittaa olla työelämässä, kun jää nämä mahtavat marjasadot nyt minulta keräämättä. Eivät niitä paikallisetkaan pysty lähes tulkoon kaikkia noukkimaan, sen verta syrjäisiä ja suuria ne suot siellä ovat.
- yksristikans
Vieläkö on voimassa se karpalon (ja muiden marjojen?) kielto viedä Venäjältä muihin maihin? Semmoista joskus huhuttiin.
- lakt ja kanttikset
saas nähdä tuleeko kateus tulli sedille/naisille ja alkavat tyhjentää marja -astioita omiin sammioihinsa ??? toistaiseksi eivät ole puuttuneet mummoilta tien varsilta ostetteuihin mustikoihin...
- j puskassa
Ootteko marjoja ostaessa vilkaiseet siihen lähistölle? Jossain lähettyvillä istuu jobbari autossaan, lienee hän joka rahoista suurimman osan vie...
- yksiristikaks
Joo, kerran viime kesänä näin kun mummo istui marjaa myymässä tien varressa, tuli siihen nuorehko mies, nainen ja kaksi lasta marjasankojen kanssa metsästä. Joppareita kaikki.
- 43t
Eikö se marjojen tuontikielto 2kg/henkilö olekkaan enään voimassa????????????????????????????????????????
- vastaukset saa
Milloin tuollainen marjojen tuonti rajoitus on ollut voimassa ei ehkä koskaan.Joitain vuosia sitten kerrottiin että sienet oli Suomen tulli ottanut pois että ei saa tuoda..Otin sähköpostilla yhteyttä Tullihallitukseen sieltä vastattiin että omaan tarkoitukseen n.10kg saa tuoda.Marja asiakin selviäis kun osaatte nettiä näemmä käyttää kun otatte yhteyden sähköpostilla tullihallitukseen kyllä sieltä vastaukset löytyy eikä tarvitse arvailla.
- Rus_Custom
Se onkin eri asia Suomen tullihallitus ja Venäjän alati vaihtuvat tullilait.
Eli nimenomaan Venäjän tulliin saattaa jäädä marjat tai sienet, jos on jäädäkseen. - 413665748
Niinkuin seuraava kirjoitti, ei se suomen tullihallituksen asia ole jos venäjän vastaava ministeriö kieltää marjojen viennin maasta pois.
Asiasta on erillaisia käytäntöjä eri rajaasemilla jos nyt yleensä "näkevät" marjaämpärit.
Ihan tuurissaan miten suhtautuvat näkemäänsä.
Itse olen tuonut viime syksynä Lytästä ämpärillisen puolukoita,,,en piilottanut vaan reilusti näkyvissä peräkontissa,,,,,katselivat pitkäkseltään ja kysyivät keltä ostin?
Mistä minä tiedän kaikkien baabuskojen nimiä ????
Sanoin vain, että tienvarresta,,,eivät ottaneet pois.
Suomen tullissa vartiuksessa kysyivät vain päivän hinnan.
- marjamiehinen
On kumpikin tulli ihan yhtä.....
EU-maiden ulkopuolelta Euroopan alueelta Suomeen
(mm. Venäjä, Norja ja Kanarian saaret) matkustaja voi tuoda Suomeen omaan käyttöönsä ilman
kasvinterveystodistusta
• 5 kpl taimitarhakasveja multapaakkuineen (mm. puita, pensaita ja perennoja), paitsi
tulipoltteen isäntäkasveja
• 5 kpl ruukkukukkia ja viherkasveja (Huom. orkideoilla kuitenkin CITES-rajoitus)
• 3 kg kukkasipuleita, -mukuloita ja –juurakoita
• 3 kg tuoreita sitrus –hedelmiä. Muita hedelmiä, marjoja ja vihanneksia saa tuoda omaan
käyttöön
• 500 g siemeniä
• 20 kpl leikkokukkia
• 2 m³ havupuutavaraa ja muuta terveystodistusta vaativaa puutavaraa, ei kuitenkaan
lehtikuusta (rajoitukset koskevat havupuutavaraa ja tiettyjä lehtipuulajeja)
sekä muita kasvituotteita, jotka eivät vaadi terveystodistusta. Tuontikiellossa ovat ruoka- ja
siemenperuna, tulipoltteen isäntäkasvit sekä maa-aines (peltomulta), komposti ja lanta
................................
Venäjä kielsi lakkojen tuonnin Suomeen
23.7.2010 23:50
Kaleva kertoo:
"Venäjä on kieltänyt lakkojen tuonnin Suomeen. Asiasta kertoo sanomalehti Kaleva verkkosivuillaan. Rajan takaa on aiemmin saanut tuoda hilloja 300 euron arvosta, mutta ei enää.
Kalevan tietojen mukaan hillojen tuontikielto johtuu Venäjän, Valko-Venäjän ja Kazakstanin solmimasta tullisopimuksesta, joka astui voimaan 1. heinäkuuta. Lakkojen lisäksi Venäjältä ei uusien määräysten mukaan saada tuoda karpaloita.
Kaleva kertoo, että Venäjä ei ole tiedottanut kiellosta mitään. Tieto tuli Kuusamon rajanylityspaikan tullin henkilöstölle rajan takaa tulleiden suomalaisten mukana. Muilla raja-asemilla tuontikiellosta oltiin täysin tietämättömiä."
Lähde: Kaleva / STT / Uusi Suomi - _TKS_
Vai että totaali lakantuontikielto. Tulipahan sitten salakuljetettua pari purkkia lakkoja Suomeen. Saman aion tehdä karpaloiden suhteen, jahka satun Venäjälle karpalon keruuaikaan.
- Vientikielto...
Asiaa koskevan Venäjän lainsäädännön perusteena on oman marjajalostuksen turvaaminen. Petroskoin lähistölle perustettiin jokunen vuosi sitten marjajalostamo, joka tuottaa karpaloista ja lakoista erilaisia hilloja ja mehuja. Varsinkin Karjalan Tasavallassa vientikiellolla saattaa olla merkitystä ainakin heikoimpina marjavuosina.
Tämä kesä taitaa kuitenkin olla poikkeuksellisen hyvä marjakesä, joten jalostettavaa kyllä luulisi riittävän.
Poimijat saattavat saada turisteilta paremman hinnan kuin myymällä marjat jalostamolle. - kaksviis
Paremman hinnan saavat tottakai, mutta siististä marjasta. Liekö keräily mitenkin hyvin järjestetty Karjalan alueilla?
- 345343434
Ottakaa selvää mitä laki sanoo. EU Alueen ulkopuolelta (ESIM VENÄJÄ) ei saa tuoda marjan marjaa. Sama koskee myös LIHA ja MAITO tuotteita. Semmoinen se EU on. (siis ilman säteily tutkimuksia ja satoja lupia!)
- karpalokale
EI EU ihan kaikkea sentään kiellä.......
--------
"Esimerkiksi Venäjältä, Norjasta ja Kanariansaarilta
matkustaja voi tuoda Suomeen omaan käyttöönsä ilman
kasvinterveystodistusta mm:
• 3 kiloa tuoreita sitrushedelmiä. Muita hedelmiä, marjoja ja vihanneksia saa tuoda omaan käyttöön."
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/Esitteet/tiedostot/tuontirajoituksia_2013_A4.pdf
-----------------
Paino sanoilla muita ja omaan käyttöön. - Juuri näin....
karpalokale kirjoitti:
EI EU ihan kaikkea sentään kiellä.......
--------
"Esimerkiksi Venäjältä, Norjasta ja Kanariansaarilta
matkustaja voi tuoda Suomeen omaan käyttöönsä ilman
kasvinterveystodistusta mm:
• 3 kiloa tuoreita sitrushedelmiä. Muita hedelmiä, marjoja ja vihanneksia saa tuoda omaan käyttöön."
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/Esitteet/tiedostot/tuontirajoituksia_2013_A4.pdf
-----------------
Paino sanoilla muita ja omaan käyttöön.Ei EU:n lainsäädäntö kiellä esimerkiksi marjojen tuontia Venäjältä. Kun Venäjän lainsäädäntö rajoittaa osin tuontia, se on aivan eri asia.
Ja nimenomaan omaan käyttöön.
Jos sitten tuodaan myytäväksi jotain, täytyy siitä olla tuontiluvat. Tosin nythän myös Venäjä on WTO:n jäsen, joten taitaapa lainsäädäntö olla hieman ajastaan jäljessä Venäjälläkin. - 34534343
345343434 otahan itse parempi selvä asioista kirjoittele vasta sitten kyllä marjoja saa tuoda eri asia on sitten mitä venäjän laki kieltää.se kuuluu näin Venäjältä matkustaja saa VIEDÄ sitä ja tätä.
- villiomenamatka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978