Akaattikotilon hankkimassa :)

PyryTheKotilo

Kunnon kokoinen terraario on jo tiedossa, sitten pitäisi se vielä turvallisesti sisustaa :) Luin hieman alustavasti tietoa wikipediasta, mutta luotan kuitenkin enemmän ihmisten kokemuksiin ja neuvoihin :) Joten kertokaa siis ihmeessä kokemuksia ja neuvoja näihin asioihin:

1. Millainen ruokakuppi? Muovinen siis kyllä, mutta minkälaisia te olette käyttäneet? :)
2. Mistä saisin lannoittamatonta multaa/turvetta, kohtuuhintaan? :) Zooplussasta kun katsoin, niin toimituskulut olivat aika huimat, ja minimitilaus oli 30€...
3. Kuinka monta senttiä pohjamateliaalia olisi hyvä laittaa? :)
4. Mimmoiset koristeet olisivat hyviä ja turvallisia terraarioon? :)
5. Kuinka usein, ja kuinka paljon kerralla, kotiloita on hyvä ruokkia? :) Onko mahdollista, että pärjäisivät esim viikonlopun yli, jos jättää jotain ruokaa mikä ei homehdu? :)

Saan kaveriltani ihan pikkuisen kotilon, jonka kasvamista saan sitten seurata :) Pelottaa vain, että jos se tippuu kauhean korkealta terraariosta, että se kuolee :(

6

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      Voisiko kukaan auttaa mua ?....
      Olisin hankkimassa kotiloita. Otan niitä luonnosta.

      1.kuinka ison terraarion pitää hankkia jos on vain 2 kotiloa?
      2.Voiko kotilot laittaa muovirasiaan jos kanteen tekee ilmareikiä?

      p.s. puhun itse LEHTOKOTILOISTA.

      • kotilo128

        1. 2litraa per kotilo eli vaadi paljoa.
        2. voi jos muovirasia on oikean kokoinen.


      • Anonyymi

        Mulla on lehtokotiloita, ja älä mieluusti laita muovirasiaan!
        Pieni matkaterra on tosi hyvä!🐌
        Mustissa ja Mirrissä myydään 13 €urolla matkaterra, ja kannen värin saa valita🐌

        Moi kaikille me ollaan lehtokotilot Sauli Niinistö ja Tarja Halonen!!! Terkkuja täältä Lahdesta!!!!

        Juu. Sellaset terveiset mun kotiloilta😅🐌😘


    • kotilo128

      1. movi kippo käy hyvin mielellään matala jotta kotilon on helppo mennä syömään.
      2.eläin kaupasta ostan aina kotiloilleni turpeet hinta riippuu turpeen merkistä yleensä olen saanut turpeen alle 10 e
      3.kotilon kuoren verran jotta kotilo mahtuu kaivautumaan turpeeseen.
      4.keppejä jamuovi kasveja oikeita kasveja voi laittaa kunhan varmistaa että ne ei ole myrkyllisiä, ja kiviä ei voilaittaa ettei kotilo tipu kiven päälle ja jos näi käy kotilo toden näköisesti kuolee.
      5.joka päivä ruoka tulisi vaihtaa mutta eiköhän viikon lopun yli hienosti pärjää


      pikku kotilo kannattaa laittaa vaan purkiin ja kun kasvaa isommaksi niin sitten voit siirtää sen terraan;)

    • Aksulien mammuli

      Heips! Itselläni on ollut koko ajan kookosturvetta, ja olen siihen tyytyväinen. Nettieläinkaupasta tilasin, tosin asun niin lähellä, että hain paketin itse firmasta. Kallistahan se on, mutta isosta paketista riittää pitkäksi aikaa. Ja käyttämäni turve on raikkaan tuoksusta, eikä ole homehtunut, vaikka alkuun sumuttelin liikaa.

      Ruokakippona olen käyttänyt pakasterasian (taitaa olla Orthex) kantta. Terävät reunat alaspäin. Se on aika iso 60 litran terraan, mutten ole parempaakaan vielä keksinyt. Haluan että ruokakipossa on matalat reunat, ettei siihen jää niin paljon kosteutta, että joku pääsisi hukkumaan.

      Itselläni on samassa terraariossa kolme akaattikotiloa ja kaksi luonnosta otettua lehtokotiloa (en tietenkään suosittele samaa muille, koska luonnonvaraisissa eläimissä on tautiriski). Hyvin tulevat toimeen keskenään, mutta lehtokotilot tuntuvat olevan herkempiä kuivumaan ja koska ovat niin pieniä varon, ettei jää isoja vesialueita, johon voivat hukkua (sumuttelen päivittäin pintoja, saavat siitä juomavettä). Itse olen jättänyt kotilot pariksi yöksi yksin, mutta eivät syöneet mitään sinä aikana. Terraario taisi olla liian kuiva. Lehtokotilot olivat jo vaipuneet lepotilaan. Eli kannattaa ainakin kostuttaa terraario kunnolla loman ajaksi. Viikossa kaikki ruoka ennättää pilaantua, eli kotilot hoitoon tai niitä joku luotettava hoitaja katsomaan parin päivän välein. Ei tunnu inhimilliseltä antaa niiden vaipua lepotilaankaan, minkä tekevät, jos olosuhteet eivät ole hyvät.

      Itselläni oli alkuun tekokasvi ym., mutta kun kotilot varttuivat, otin turhat rojut pois. Tekokokasvi ei enää kestänyt niiden painoa ja oksa homehtui. Lisäksi ilmeisesti huonosti puhdistetun ruuan mukana tuli matoja, joten kaikki piti saada puhtaaksi. Kotilot kiipeilevät terraarion seinämissä ja katossa. Lisänä on pari vanhasta tehosekoittimen sekoituskiposta sahattua putkea (neuroottisena mammana sahasin pohjat pois, jotteivat kotilot jää jumiin. Tosin aika ketteriä ne ovat, vaikkeivat osaisikaan peruuttaa). Muovinen kukkaruukku ajaa saman asian. Niillä on kiva olla joku pesä, johon pääsee piiloon valoa ja "petoja".

      Taustakuvan maalasin itse vesiväreillä ja teippasin terraarion takaseinän ulkopuolelle.

    • jaanajoojoo

      voiko lehtokotiloja pitää akaattikotiloitten kkaaaa!? ite pidän nii saisko?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      261
      2433
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      85
      1931
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1586
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      149
      1399
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1175
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1000
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe