No ni... uusi hieno kamera olis mutta millä 'asetuksilla' suosittelette aloittelijaa kuvaamaan liikkuvia eläimiä? Kaikki vinkit tervetulleita että pääsee kokeilemaan muutakin kuin valmista urheilukuvaus asetusta.
60d ja liikkuvat kohteet
5
331
Vastaukset
- Joo, siis ei
1) Objektiiviksi riittävän nopeasti tarkentava prime. Lintuihin 300 mm ja isompiin kohteisiin sitten 85, 135 tai 200 mm.
2) säädät ISO:t niin, että saat riittävän lyhyen ajan: aloita kokeilu sekunnin osia yhtä paljon kuin millejä objektiivissa ja himmennystä pari aukkoa.- xcvvzxds
"ja himmennystä pari aukkoa."
Tuohon se homma sitten tyssää. Halvoissa 5,6 valovoimaisissa objektiiveissa ei yleensä luonnonoloissa ole himmennysvaraa. Suljinaika tulee liian pitkäksi, tai herkkyys liian suureksi.
Vaatii vähän kokeilua.
Suurin ISO-herkkyys, jolla kamera tuottaa hyvää kuvaa ja niin nopea suljinaika, kuin valaistus sallii. Himmennykseen on harvoin varaa, ellei ole jokin 2-2,8 valovoimainen objektiivi, tai vielä parempi.
Talvella aukealla auringossa lumella voi joutua ja saada vähän himmentääkin.
Mutta metsässä, varjossa ja illalla on hyvä, että pystyy käsivaralta kuvaamaan.
Kuvasin metsässä joku vuosi sitten supipoikuetta auringon paistaessa oksien välistä niiden kylkeen. Arvot: ISO 800, aukko 5,6, Suljinaika peräti 1/20 s. Ilman vakaajaa ei olisi onnistunut. Liikkuvat yksilöt tuli vauhtiviivoiksi, mutta paikallaan töllöttävät tuli käyttökelpoisia.
Sittemmin en ole himmentänyt 2,8-4 enempää, vaikka terävyysalue kärsii. Valo ei varjossa riitä. Aukealla pellolla on homma paaljooon helpompaa.
Kokeilemalla oppii, eikä täsmällisiä ohjeita voi antaa, kuin paikalla ollen tilanteen nähden. - asdf098
xcvvzxds kirjoitti:
"ja himmennystä pari aukkoa."
Tuohon se homma sitten tyssää. Halvoissa 5,6 valovoimaisissa objektiiveissa ei yleensä luonnonoloissa ole himmennysvaraa. Suljinaika tulee liian pitkäksi, tai herkkyys liian suureksi.
Vaatii vähän kokeilua.
Suurin ISO-herkkyys, jolla kamera tuottaa hyvää kuvaa ja niin nopea suljinaika, kuin valaistus sallii. Himmennykseen on harvoin varaa, ellei ole jokin 2-2,8 valovoimainen objektiivi, tai vielä parempi.
Talvella aukealla auringossa lumella voi joutua ja saada vähän himmentääkin.
Mutta metsässä, varjossa ja illalla on hyvä, että pystyy käsivaralta kuvaamaan.
Kuvasin metsässä joku vuosi sitten supipoikuetta auringon paistaessa oksien välistä niiden kylkeen. Arvot: ISO 800, aukko 5,6, Suljinaika peräti 1/20 s. Ilman vakaajaa ei olisi onnistunut. Liikkuvat yksilöt tuli vauhtiviivoiksi, mutta paikallaan töllöttävät tuli käyttökelpoisia.
Sittemmin en ole himmentänyt 2,8-4 enempää, vaikka terävyysalue kärsii. Valo ei varjossa riitä. Aukealla pellolla on homma paaljooon helpompaa.
Kokeilemalla oppii, eikä täsmällisiä ohjeita voi antaa, kuin paikalla ollen tilanteen nähden.Liikkuvien kohteiden kuvaamisesta kun on kysymys, niin kannattaa ensiksi opetella pannaamaan, eli seuraamaan kohdetta kameralla ja laukaisemaan vauhdista. Tarkennukseksi kannattaa likkuvalle valita jatkuva tarkennus AI servo ja tarkennuspisteiksi esim. lentävää lintua tai lintuparvea kuvatessa kaikki. Sitten vaan kuvaamaan, ei se kalustosta jää kiinni, aika paljon täytyy panostaa aikaa myös kuvankäsittelyyn.
laita kiekosta tv mode, iso automaatille, yksittäis tai sarjakuvaus ja valitse mahdollisimman nopea suljinaika. 1/640 pysäyttää jo aika hyvin.
ja niinkuin joku sanoi, harjoittele pannausta.- hgfh
Mikä eläin, missä tilassa, mikä/mitkä objektiivi/-t ja onko sinulla kääntyvä päistä salamaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654