60d ja liikkuvat kohteet

kyyskytdee

No ni... uusi hieno kamera olis mutta millä 'asetuksilla' suosittelette aloittelijaa kuvaamaan liikkuvia eläimiä? Kaikki vinkit tervetulleita että pääsee kokeilemaan muutakin kuin valmista urheilukuvaus asetusta.

5

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, siis ei

      1) Objektiiviksi riittävän nopeasti tarkentava prime. Lintuihin 300 mm ja isompiin kohteisiin sitten 85, 135 tai 200 mm.

      2) säädät ISO:t niin, että saat riittävän lyhyen ajan: aloita kokeilu sekunnin osia yhtä paljon kuin millejä objektiivissa ja himmennystä pari aukkoa.

      • xcvvzxds

        "ja himmennystä pari aukkoa."

        Tuohon se homma sitten tyssää. Halvoissa 5,6 valovoimaisissa objektiiveissa ei yleensä luonnonoloissa ole himmennysvaraa. Suljinaika tulee liian pitkäksi, tai herkkyys liian suureksi.

        Vaatii vähän kokeilua.
        Suurin ISO-herkkyys, jolla kamera tuottaa hyvää kuvaa ja niin nopea suljinaika, kuin valaistus sallii. Himmennykseen on harvoin varaa, ellei ole jokin 2-2,8 valovoimainen objektiivi, tai vielä parempi.
        Talvella aukealla auringossa lumella voi joutua ja saada vähän himmentääkin.
        Mutta metsässä, varjossa ja illalla on hyvä, että pystyy käsivaralta kuvaamaan.

        Kuvasin metsässä joku vuosi sitten supipoikuetta auringon paistaessa oksien välistä niiden kylkeen. Arvot: ISO 800, aukko 5,6, Suljinaika peräti 1/20 s. Ilman vakaajaa ei olisi onnistunut. Liikkuvat yksilöt tuli vauhtiviivoiksi, mutta paikallaan töllöttävät tuli käyttökelpoisia.
        Sittemmin en ole himmentänyt 2,8-4 enempää, vaikka terävyysalue kärsii. Valo ei varjossa riitä. Aukealla pellolla on homma paaljooon helpompaa.

        Kokeilemalla oppii, eikä täsmällisiä ohjeita voi antaa, kuin paikalla ollen tilanteen nähden.


      • asdf098
        xcvvzxds kirjoitti:

        "ja himmennystä pari aukkoa."

        Tuohon se homma sitten tyssää. Halvoissa 5,6 valovoimaisissa objektiiveissa ei yleensä luonnonoloissa ole himmennysvaraa. Suljinaika tulee liian pitkäksi, tai herkkyys liian suureksi.

        Vaatii vähän kokeilua.
        Suurin ISO-herkkyys, jolla kamera tuottaa hyvää kuvaa ja niin nopea suljinaika, kuin valaistus sallii. Himmennykseen on harvoin varaa, ellei ole jokin 2-2,8 valovoimainen objektiivi, tai vielä parempi.
        Talvella aukealla auringossa lumella voi joutua ja saada vähän himmentääkin.
        Mutta metsässä, varjossa ja illalla on hyvä, että pystyy käsivaralta kuvaamaan.

        Kuvasin metsässä joku vuosi sitten supipoikuetta auringon paistaessa oksien välistä niiden kylkeen. Arvot: ISO 800, aukko 5,6, Suljinaika peräti 1/20 s. Ilman vakaajaa ei olisi onnistunut. Liikkuvat yksilöt tuli vauhtiviivoiksi, mutta paikallaan töllöttävät tuli käyttökelpoisia.
        Sittemmin en ole himmentänyt 2,8-4 enempää, vaikka terävyysalue kärsii. Valo ei varjossa riitä. Aukealla pellolla on homma paaljooon helpompaa.

        Kokeilemalla oppii, eikä täsmällisiä ohjeita voi antaa, kuin paikalla ollen tilanteen nähden.

        Liikkuvien kohteiden kuvaamisesta kun on kysymys, niin kannattaa ensiksi opetella pannaamaan, eli seuraamaan kohdetta kameralla ja laukaisemaan vauhdista. Tarkennukseksi kannattaa likkuvalle valita jatkuva tarkennus AI servo ja tarkennuspisteiksi esim. lentävää lintua tai lintuparvea kuvatessa kaikki. Sitten vaan kuvaamaan, ei se kalustosta jää kiinni, aika paljon täytyy panostaa aikaa myös kuvankäsittelyyn.


    • laita kiekosta tv mode, iso automaatille, yksittäis tai sarjakuvaus ja valitse mahdollisimman nopea suljinaika. 1/640 pysäyttää jo aika hyvin.

      ja niinkuin joku sanoi, harjoittele pannausta.

    • hgfh

      Mikä eläin, missä tilassa, mikä/mitkä objektiivi/-t ja onko sinulla kääntyvä päistä salamaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe