60d ja liikkuvat kohteet

kyyskytdee

No ni... uusi hieno kamera olis mutta millä 'asetuksilla' suosittelette aloittelijaa kuvaamaan liikkuvia eläimiä? Kaikki vinkit tervetulleita että pääsee kokeilemaan muutakin kuin valmista urheilukuvaus asetusta.

5

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, siis ei

      1) Objektiiviksi riittävän nopeasti tarkentava prime. Lintuihin 300 mm ja isompiin kohteisiin sitten 85, 135 tai 200 mm.

      2) säädät ISO:t niin, että saat riittävän lyhyen ajan: aloita kokeilu sekunnin osia yhtä paljon kuin millejä objektiivissa ja himmennystä pari aukkoa.

      • xcvvzxds

        "ja himmennystä pari aukkoa."

        Tuohon se homma sitten tyssää. Halvoissa 5,6 valovoimaisissa objektiiveissa ei yleensä luonnonoloissa ole himmennysvaraa. Suljinaika tulee liian pitkäksi, tai herkkyys liian suureksi.

        Vaatii vähän kokeilua.
        Suurin ISO-herkkyys, jolla kamera tuottaa hyvää kuvaa ja niin nopea suljinaika, kuin valaistus sallii. Himmennykseen on harvoin varaa, ellei ole jokin 2-2,8 valovoimainen objektiivi, tai vielä parempi.
        Talvella aukealla auringossa lumella voi joutua ja saada vähän himmentääkin.
        Mutta metsässä, varjossa ja illalla on hyvä, että pystyy käsivaralta kuvaamaan.

        Kuvasin metsässä joku vuosi sitten supipoikuetta auringon paistaessa oksien välistä niiden kylkeen. Arvot: ISO 800, aukko 5,6, Suljinaika peräti 1/20 s. Ilman vakaajaa ei olisi onnistunut. Liikkuvat yksilöt tuli vauhtiviivoiksi, mutta paikallaan töllöttävät tuli käyttökelpoisia.
        Sittemmin en ole himmentänyt 2,8-4 enempää, vaikka terävyysalue kärsii. Valo ei varjossa riitä. Aukealla pellolla on homma paaljooon helpompaa.

        Kokeilemalla oppii, eikä täsmällisiä ohjeita voi antaa, kuin paikalla ollen tilanteen nähden.


      • asdf098
        xcvvzxds kirjoitti:

        "ja himmennystä pari aukkoa."

        Tuohon se homma sitten tyssää. Halvoissa 5,6 valovoimaisissa objektiiveissa ei yleensä luonnonoloissa ole himmennysvaraa. Suljinaika tulee liian pitkäksi, tai herkkyys liian suureksi.

        Vaatii vähän kokeilua.
        Suurin ISO-herkkyys, jolla kamera tuottaa hyvää kuvaa ja niin nopea suljinaika, kuin valaistus sallii. Himmennykseen on harvoin varaa, ellei ole jokin 2-2,8 valovoimainen objektiivi, tai vielä parempi.
        Talvella aukealla auringossa lumella voi joutua ja saada vähän himmentääkin.
        Mutta metsässä, varjossa ja illalla on hyvä, että pystyy käsivaralta kuvaamaan.

        Kuvasin metsässä joku vuosi sitten supipoikuetta auringon paistaessa oksien välistä niiden kylkeen. Arvot: ISO 800, aukko 5,6, Suljinaika peräti 1/20 s. Ilman vakaajaa ei olisi onnistunut. Liikkuvat yksilöt tuli vauhtiviivoiksi, mutta paikallaan töllöttävät tuli käyttökelpoisia.
        Sittemmin en ole himmentänyt 2,8-4 enempää, vaikka terävyysalue kärsii. Valo ei varjossa riitä. Aukealla pellolla on homma paaljooon helpompaa.

        Kokeilemalla oppii, eikä täsmällisiä ohjeita voi antaa, kuin paikalla ollen tilanteen nähden.

        Liikkuvien kohteiden kuvaamisesta kun on kysymys, niin kannattaa ensiksi opetella pannaamaan, eli seuraamaan kohdetta kameralla ja laukaisemaan vauhdista. Tarkennukseksi kannattaa likkuvalle valita jatkuva tarkennus AI servo ja tarkennuspisteiksi esim. lentävää lintua tai lintuparvea kuvatessa kaikki. Sitten vaan kuvaamaan, ei se kalustosta jää kiinni, aika paljon täytyy panostaa aikaa myös kuvankäsittelyyn.


    • laita kiekosta tv mode, iso automaatille, yksittäis tai sarjakuvaus ja valitse mahdollisimman nopea suljinaika. 1/640 pysäyttää jo aika hyvin.

      ja niinkuin joku sanoi, harjoittele pannausta.

    • hgfh

      Mikä eläin, missä tilassa, mikä/mitkä objektiivi/-t ja onko sinulla kääntyvä päistä salamaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe