Hei,
Minulla on 3,5 vuotias 3 kg painava havannankoira narttu joka sai pentuja n. klo 12.00 eilen (torstaina).
Synnytys sujui normaalisti ja nopeasti, ja emo voi hyvin, mutta maitoa ei ole tullut, paitsi juuri nähtävissä oleva pisara jos nisää puristaa.
Pennut olivat varsin pirteitä syntymänsä jälkeen ja imivät ja ääntelivät jatkuvasti, mutta koska eivät tod. näk. ole saaneet maitoa paria tippaa enempää, niin ovat nyt paljon hiljaisempia ja "hyytyneempiä". Pennut olivat syntyessään painoltaan vain 100g ja 120g, mutta en pitänyt outona kun pieni on emokin.
Emolle olen ruokkinut Royal Caninin penturuokaa ja Laktoositonta maustamatonta jogurttia, sekä paljon vettä, ja emo syö hyvällä halulla ja paljon.
Koitin tänä aamuna syöttää pennuille koiranmaidonkorviketta, mutta eivät ole suostuneet juomaan ollenkaan, itkevät vain, pitävät suunsa visusti kiinni ja kääntävät päänsä pois. Onko tämä merkki siitä että asiat alkavat olla huonosti? Kun pennut eivät tosiaan nisistäkään ole kiinnostuneet...
Soitin eläinlääkärille joka sanoi vaan tehdä nuo asiat jotka jo tuossa luettelinkin... Joten käännyn nyt teidän puoleenne. Eli mitä minun pitäisi tehdä että emolta tulisi maitoa?Olen kiitollinen jokaisesta neuvon hippusestakin, en halua että pikku söpöläisille käy huonosti...
Kiitos etukäteen!
Emokoiralta ei tule maitoa! Mitä tehdä?! Auttakaa pian!
11
9734
Vastaukset
- bolokasvattaja
Minä juotan emälle aina Royalin maidonvastiketta, siitä emä saa myös energiaa! Jos maitoa ei ala herua niin pyydä lääkäriltä lääkettä joka auttaa maidon laskeutumisessa. Anna pennuille maidonvastike pienelläruiskulla, pakkosyötä etteivät kuivu kokonaan. Varo kuitenkin ettei ruiskusta tule liikaa etteivät pennut tukehdu. Pentuja pitää syöttää 2h välein. Jos pennut saavat vähän edes imettyä niin sekin auttaa emää ja myös pentuja. Älä luovuta ja pidä pennut lämpöisinä!
- nuuskamuikkunen123
Kiitos vastauksesta! Olen jo juottanut emälle jonkin verran maidonvastiketta, josta se tuntuu pitävän paljon. Lisäksi annoin primperan-lääkettä jotta maito laskeutuisi, mutta maitoa ei vieläkään tule... Sentään olen saanut vastiketta muutamia pisaroita pentujen kurkuista alas. Onneksi kohtuu pirteitä pennut vielä ovat, vaikkakin laihoja... Kuinka vähällä ruualla koiranpennut pystyvät elämään/kasvamaan? Ihmettelin kun tänään pennut (jotka siis eilen painoivat 100g ja 120g) painoivat molemmat muutaman gramman enemmän, ravinnon niukkuudesta huolimatta...
- rusettirinta
Pennut kuivuvat nopeasti, siksi niitä pitää syöttää kahden tunnin välein. Käsittele emon nisiä niin kuin lypsäisit, jotta tiehyeet aukeavat. Vaikka paria nisää, mutta useasti. Pennuille tuttiin sellainen reikä, että voit tuttia painamalla tiputtaa tipan maitovastiketta kerrallaan. Täytyy vaan olla tarkkana, ettei mene henkitorveen, siksi tippa kerrallaan, jotta pentu nielee.
Toisinaan on niin, ettei maitoa heti synnytyksen jälkeen tule, mutta pentujen imiessä tämä korjaantuu ihan muutamassa päivässä. - Kennelisti
Pentujen kanssa ei ole niin kova paniikki kuin aina halutaan lietsoa. Se kuivuminen ei todellakaan tapahdu nopeasti. Jokunen vuosi sitten meille syntyi pentue, jossa yhdellä oli kitahalkio ja muita kehityshäiriöitä kuonossa, korvissa ja tassuissa. Uskoin, että pentu kuolee nopeasti, ja annoin sen mennä emän vieressä. Loppu ei sitten tullutkaan nopeasti. 2 vuorokautta se sinnitteli hengissä juomatta tippaakaan. Usein ollaan paniikissa heti kun emältä näyttää maito loppuvan tai jos pentu on ollut juomatta vaikka 4-5 tuntia. Ei se elämä edes vastasyntyneestä niin vaan kaikkoa.
- Auttaja5
En muista mitä meidän ell. antoi mukaan keisarinleikkauksen jälkeen mutta ne pillerit edisti maidontuotantoa. Eläinlääkäri on siis luottettavin auttaja.
- Irmelieee
Maidontulon edistämisestä en tiedä. Mutta korvikkeella juotosta kyllä. Eli siis pennulle voi ostaa vaikka ns. Tiskirätin, keittää sen. Tehdä siitä nännin mallinen töppö joka tulee sen verran pitkälle suusta että pystyy pipetillä tiputtaa maito tippoja. Näin pentu ei vedä henkeen ruokaa. Jotkut pennut ei yhtään tykkää korvikkeesta, lutkuttaa tyhjää tissiä mieluummin kuin korviketta, jos saa pisaranki tisusta.
Sillä pipetillä pystyy tipan kerrallaan tiputtaa suuhu, kun harjoittelee, mutta pitää olla tosi varovainen, ettei vedä henkeen - minelan
yksi tapa saada edes antaa pennuille pipetillä vesi , suola ja sokeriseosta. sain tämän ohjeen edesmenneeltä mäyräkoirien pentuvälittäjältä ja se tehosi.Mutta näin ei voi jatkua kun pari päivää
- JopasKummaa
Vie se koira ja pennut heti kunnolliseen lääkäriin ja soita oman koirasi kasvattajslta neuvot!
- wwaanha
Aloitus vuodelta 2013 joten eiköhän ole noi pennut jo kasvaneet aikuisiksi tai sitten kuolleet pentuina
- kus-taa
Voi ite koittaa imeä siitä nisästä niin parhaiten tietää ja alkaa tulla.
- Anonyymi
Itse annamme Vuohenmaito emälle jo heti synnytyksessä ja siitä eteenpäin lähes koko imetyksen ajan. Tämä toimii. Saa kaupasta uht hyllystä. Saa antaa aika reilusti. Joka ruokaan sekoitamme sitä ja lisäksi vielä kupista Saa juoda. Kyllä maitohanat aukeaa. 2 päivässä mennyt nyt reilu litra vuohenmaitoa.
Suosittelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065587Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453703Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4542589Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611620- 871366
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131319Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321293- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511196