vanhenmat mallit

scania vabis

minä vuonna scania 80-110 mallien valmistus
loppui ja muuttui vähän toiselaisempaan nokka
malliin. kirjoitelkaahan tietäväiset aiheesta.
olen todella kiinnostunut niistä vanhenman mallin
autista. 80 todennäköisesti on 2akselinen ja 110
telivehje entäpä moottorit niiden koko ja tehot?

14

5012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvo

      80 ja 110 kuvastavat moottorin iskutilavuutta ylöspäin pyöristettynä eli 8 ja 11 litran koneita.

    • olivat

      Olisi mielenkiintoista tietää, vieläkö noita vanhoja nokkamallin Scanioita liikkuu ammattiajossa jossain päin Suomea?

      • kyllä

        vuosimallin 1975 scania vabis 80.
        soranajossa. mutta onko tuo 1975 viimeisiä
        toun sarjan autoja. muutuiko malli sen jälkeen?


      • hese
        kyllä kirjoitti:

        vuosimallin 1975 scania vabis 80.
        soranajossa. mutta onko tuo 1975 viimeisiä
        toun sarjan autoja. muutuiko malli sen jälkeen?

        Sain ajokiksi -73 110 nokkamallin, makuuhytillä, -74 tuli markkinoille kolmen tolpan, eli Scania 111. Scania Vabis 76super loppui jo -67 kun begehytti (puukorinen) muuttui peltikopaksi, ainakin -68 se oli ainoastaan Scania 110, ei Vabis. Pienemmän sarjan 80:stä, en osaa sanoa mitään.


      • intän
        hese kirjoitti:

        Sain ajokiksi -73 110 nokkamallin, makuuhytillä, -74 tuli markkinoille kolmen tolpan, eli Scania 111. Scania Vabis 76super loppui jo -67 kun begehytti (puukorinen) muuttui peltikopaksi, ainakin -68 se oli ainoastaan Scania 110, ei Vabis. Pienemmän sarjan 80:stä, en osaa sanoa mitään.

        meijän pihaan levitettiin mursketta mielestäni
        siinä oli vabis numero 80 muistaakseni.
        joskus ammoin 1970 luvun alkupuolella ollessani
        7-10v muistasin nähneeni 110 superin ja mielestäni kaikissa tuon nokkamallin autoissa
        on myös vabis tyyppinimi. väriltään kaikki
        todennäköisesti olleet tuollaisia porkkananvärisiä tosin jäkkeenpäin maalattuja
        tietysti on ollut riippuen yrittäjästä.
        varmaan ko. mallia saattaa löytyä hyväkuntoistakin kuten paloautona sitten asfalltti porukoilla ym. missä ei niin hirvetitä
        km. määriä tule.


      • Vha pieru
        intän kirjoitti:

        meijän pihaan levitettiin mursketta mielestäni
        siinä oli vabis numero 80 muistaakseni.
        joskus ammoin 1970 luvun alkupuolella ollessani
        7-10v muistasin nähneeni 110 superin ja mielestäni kaikissa tuon nokkamallin autoissa
        on myös vabis tyyppinimi. väriltään kaikki
        todennäköisesti olleet tuollaisia porkkananvärisiä tosin jäkkeenpäin maalattuja
        tietysti on ollut riippuen yrittäjästä.
        varmaan ko. mallia saattaa löytyä hyväkuntoistakin kuten paloautona sitten asfalltti porukoilla ym. missä ei niin hirvetitä
        km. määriä tule.

        Scania ja Vabis yhdistyivät 1911. Vuonna 1969 tuli puolestaan Saab, osti yhtiön ja sulautti sen itseensä. Automerkin nimestä oli loppuosa Vabis pudotettu pois jo 1968 – taustalla oli mm. riita Daimler-Benzin kanssa Scania-Vabiksen liikemerkin ja Mersun tähti-liikemerkin samankaltaisuudesta.

        http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/carmakes/k1cascan.htm

        Itse ajoin kesän 1969 ajan Scania-Vabis 75:ttä vm. 1960. Vapaastiläähättävä kone, nimellisteho 165 hevosen voimaa. Tällainen (entinen säiliö-täysperän veturi) oli lyhennetty rungostaan 1967 ja pantu paremman aihion (lue: rahan) puutteessa vetämään lavettia (nimelliskantavuus 32 tonnia, saatettiin joskus ylittääkin tonnilla tai parilla). Lattiasta törröttävät kepit olivat ylämäessä hyvinkin tarpeen!

        Silloin 1960-luvun lopulla yhdistelmien veturina (ja raskaammissa tehtävissä muutenkin) käytettiin jo yleisemmin Scania-Vabiksista 76 Superia tai sen 1968 korvannutta Scania 110:tä, joiden 11-litraisen turbomoottorin teho oli muistaakseni noin 270-280 hv. V8-moottorinen Scania 140 (14 litraa, 350 hv) esiteltiin 1969.


      • intäpäs
        Vha pieru kirjoitti:

        Scania ja Vabis yhdistyivät 1911. Vuonna 1969 tuli puolestaan Saab, osti yhtiön ja sulautti sen itseensä. Automerkin nimestä oli loppuosa Vabis pudotettu pois jo 1968 – taustalla oli mm. riita Daimler-Benzin kanssa Scania-Vabiksen liikemerkin ja Mersun tähti-liikemerkin samankaltaisuudesta.

        http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/carmakes/k1cascan.htm

        Itse ajoin kesän 1969 ajan Scania-Vabis 75:ttä vm. 1960. Vapaastiläähättävä kone, nimellisteho 165 hevosen voimaa. Tällainen (entinen säiliö-täysperän veturi) oli lyhennetty rungostaan 1967 ja pantu paremman aihion (lue: rahan) puutteessa vetämään lavettia (nimelliskantavuus 32 tonnia, saatettiin joskus ylittääkin tonnilla tai parilla). Lattiasta törröttävät kepit olivat ylämäessä hyvinkin tarpeen!

        Silloin 1960-luvun lopulla yhdistelmien veturina (ja raskaammissa tehtävissä muutenkin) käytettiin jo yleisemmin Scania-Vabiksista 76 Superia tai sen 1968 korvannutta Scania 110:tä, joiden 11-litraisen turbomoottorin teho oli muistaakseni noin 270-280 hv. V8-moottorinen Scania 140 (14 litraa, 350 hv) esiteltiin 1969.

        HEIENOA TYÖTÄ!!
        Kiitos tiedosta!
        Oletko työksesi autoilija ja onko kokemusta
        näistä 1960-70 luvun scanioista.
        En intä enää.


      • erimies
        intäpäs kirjoitti:

        HEIENOA TYÖTÄ!!
        Kiitos tiedosta!
        Oletko työksesi autoilija ja onko kokemusta
        näistä 1960-70 luvun scanioista.
        En intä enää.

        Voit itsekin lukea lisää Scanioista Björn-Eric Lindh`n tekemästä kirjasta Scania And Its Vehicles 1891-1991 ISBN 91-7886-075-X sieltä löytyy nuo jutut ja paljon kuviakin.


      • Vha pieru
        intäpäs kirjoitti:

        HEIENOA TYÖTÄ!!
        Kiitos tiedosta!
        Oletko työksesi autoilija ja onko kokemusta
        näistä 1960-70 luvun scanioista.
        En intä enää.

        PC-tietokonetta olen ajanut töikseni viimeiset 15 vuotta, kun ei kukaan suostu minulle eläkettäkään maksamaan vielä vuosiin. Ei ole ammattikoulutusta nykyiseen hommaan minulla pojalla poloisella, ei pomoa, alaisista nyt puhumattakaan. Leipä on pikku palasina maailmalla ja itse on laskutkin kirjoitettava, joilla nuo leipäeurot kokoon haalitaan.

        Lavetinajoni loppuivat syksyllä 1969, kun piti mennä sotavaltiota palvelemaan.

        Tuuraajan tuuraajana (eli välillä ajavana apumiehenä) käväisin hetken puoliperän puikoissa kesällä 1972. Scania oli sekin veturi; taisi olla nokaton LB76 Super. Kärryä sanottiin konttireteliksi; 20 jalan merikontin pystyi vekotin itse nostamaan sivulta päälleen ja päältä maahan (hydrauliikkaa ja muuta kivaa molemmissa päissä).

        Sen jälkeen ei ole tullut edes ajokortin C-osiolle monesti käyttöä – E-osiolle ei kertaakaan yli 30 vuoteen!

        Yhtä 3-akselista keksintöä sompailin tänä kesänä vajaat 100 km ja todistin ainakin itselleni, että h-autoa raskaampi peli pysyy vielä lapasissa ja ojien välissä.

        Nettivinkkejä:

        1960-luvun Scanioista (silloisista Scania-Vabiksista) löytyy yhtiön omaa juttua web-osoitteesta
        http://www.scania.com/about/history/05_in_the_rear_view_window/1960.asp

        Kotisivun http://www.scania.com takaa löytyy tietysti yhtä sun toista muutakin Scania-asiaa.

        Toinen "virallinen" Scania-sivusto löytyy suffiksilla se; osoite on siis http://www.scania.se


    • länsirannikolla

      Olon länsirannikolla käydessäni nähnyt huutokaupoissa usein pitkän vanhemman miehen sillä perinteisellä haalistuneella porkkananvärisellä 110-scanialla, jossa muistaakseni vielä puulavakin. Ilmeisesti joku eläkkeellä oleva entinen ammattiautoilija?.

      • eura

        Tunnen miehen asuu euran honkilahdella, elossa edelleen ja sama auto käytössa,


    • vuosimallit

      Scanialta on tullut uusi mallisarja jotakuinkin seitsemän vuoden välein. Eli siis:
      ..0 (50-140) 1968-1976
      ..1 (81-141) 1975-1983
      ..2 (82-142) 1982-1990
      ..3 (93-143) 1989-1997
      ..4 (94-164) 1996-2004
      ..5 (230-580)2003-2011
      -5-sarja siis nimettiin vallan uudellen hevosvoimien (eikä litrojen) mukaan...
      -aluksi oli myös 5- ja sittemmin 6-loppuiset numerot
      -sama hytti on ollut käytössä aina kahdessa perättäisessä mallisarjassa
      -joten seuraava mallisarja täysin uudella hytillä tullee siis 2010

      • päin

        Nokkamallinen 2-sarja tuli vähän etuajassa.

        Muuten olen sitä mieltä, että vanha nokkamalli olisi kannattanut haudata satakymppi-sarjan myötä ja ottaa L111-mallissa käyttöön sama moderni kori, kuin oli ollut jo jonkin aikaa käytössä mallissa L140.

        Nykyinen nokkamalli onkin muuten ainoa lajissaan Euroopassa. Volvot sun muut Kenworthit tuodaan Amerikan mantereelta.


      • joo'o

        malli sarjat 1,2,3,4 viitosta ei oo olemassakaan ja eikä tuukkaan koskaan uus scania kulkee joko T, P, taikka R sarjalaisina eli nokka, päivä ohjaano sekä pitkänmatkan ohjaamo. 4-sarja oli markkinoilla 9 vuotta eikä suinkaan 7 vuotta. scaniassa 14 ja 16 litraset koneet ovat v8 koneita 11,12,9 koneet kutoskoneita tosin ysi muuttuu 5 sylinteriseksi. 12 koneessa tällä hetkellä tehokkain on 470 HPI tosin sen teho tuleetippumaan 420 hv EURO4 myötä. 16 koneessa 580hv


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe