minä vuonna scania 80-110 mallien valmistus
loppui ja muuttui vähän toiselaisempaan nokka
malliin. kirjoitelkaahan tietäväiset aiheesta.
olen todella kiinnostunut niistä vanhenman mallin
autista. 80 todennäköisesti on 2akselinen ja 110
telivehje entäpä moottorit niiden koko ja tehot?
vanhenmat mallit
14
5012
Vastaukset
- Volvo
80 ja 110 kuvastavat moottorin iskutilavuutta ylöspäin pyöristettynä eli 8 ja 11 litran koneita.
- olivat
Olisi mielenkiintoista tietää, vieläkö noita vanhoja nokkamallin Scanioita liikkuu ammattiajossa jossain päin Suomea?
- kyllä
vuosimallin 1975 scania vabis 80.
soranajossa. mutta onko tuo 1975 viimeisiä
toun sarjan autoja. muutuiko malli sen jälkeen? - hese
kyllä kirjoitti:
vuosimallin 1975 scania vabis 80.
soranajossa. mutta onko tuo 1975 viimeisiä
toun sarjan autoja. muutuiko malli sen jälkeen?Sain ajokiksi -73 110 nokkamallin, makuuhytillä, -74 tuli markkinoille kolmen tolpan, eli Scania 111. Scania Vabis 76super loppui jo -67 kun begehytti (puukorinen) muuttui peltikopaksi, ainakin -68 se oli ainoastaan Scania 110, ei Vabis. Pienemmän sarjan 80:stä, en osaa sanoa mitään.
- intän
hese kirjoitti:
Sain ajokiksi -73 110 nokkamallin, makuuhytillä, -74 tuli markkinoille kolmen tolpan, eli Scania 111. Scania Vabis 76super loppui jo -67 kun begehytti (puukorinen) muuttui peltikopaksi, ainakin -68 se oli ainoastaan Scania 110, ei Vabis. Pienemmän sarjan 80:stä, en osaa sanoa mitään.
meijän pihaan levitettiin mursketta mielestäni
siinä oli vabis numero 80 muistaakseni.
joskus ammoin 1970 luvun alkupuolella ollessani
7-10v muistasin nähneeni 110 superin ja mielestäni kaikissa tuon nokkamallin autoissa
on myös vabis tyyppinimi. väriltään kaikki
todennäköisesti olleet tuollaisia porkkananvärisiä tosin jäkkeenpäin maalattuja
tietysti on ollut riippuen yrittäjästä.
varmaan ko. mallia saattaa löytyä hyväkuntoistakin kuten paloautona sitten asfalltti porukoilla ym. missä ei niin hirvetitä
km. määriä tule. - Vha pieru
intän kirjoitti:
meijän pihaan levitettiin mursketta mielestäni
siinä oli vabis numero 80 muistaakseni.
joskus ammoin 1970 luvun alkupuolella ollessani
7-10v muistasin nähneeni 110 superin ja mielestäni kaikissa tuon nokkamallin autoissa
on myös vabis tyyppinimi. väriltään kaikki
todennäköisesti olleet tuollaisia porkkananvärisiä tosin jäkkeenpäin maalattuja
tietysti on ollut riippuen yrittäjästä.
varmaan ko. mallia saattaa löytyä hyväkuntoistakin kuten paloautona sitten asfalltti porukoilla ym. missä ei niin hirvetitä
km. määriä tule.Scania ja Vabis yhdistyivät 1911. Vuonna 1969 tuli puolestaan Saab, osti yhtiön ja sulautti sen itseensä. Automerkin nimestä oli loppuosa Vabis pudotettu pois jo 1968 – taustalla oli mm. riita Daimler-Benzin kanssa Scania-Vabiksen liikemerkin ja Mersun tähti-liikemerkin samankaltaisuudesta.
http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/carmakes/k1cascan.htm
Itse ajoin kesän 1969 ajan Scania-Vabis 75:ttä vm. 1960. Vapaastiläähättävä kone, nimellisteho 165 hevosen voimaa. Tällainen (entinen säiliö-täysperän veturi) oli lyhennetty rungostaan 1967 ja pantu paremman aihion (lue: rahan) puutteessa vetämään lavettia (nimelliskantavuus 32 tonnia, saatettiin joskus ylittääkin tonnilla tai parilla). Lattiasta törröttävät kepit olivat ylämäessä hyvinkin tarpeen!
Silloin 1960-luvun lopulla yhdistelmien veturina (ja raskaammissa tehtävissä muutenkin) käytettiin jo yleisemmin Scania-Vabiksista 76 Superia tai sen 1968 korvannutta Scania 110:tä, joiden 11-litraisen turbomoottorin teho oli muistaakseni noin 270-280 hv. V8-moottorinen Scania 140 (14 litraa, 350 hv) esiteltiin 1969. - intäpäs
Vha pieru kirjoitti:
Scania ja Vabis yhdistyivät 1911. Vuonna 1969 tuli puolestaan Saab, osti yhtiön ja sulautti sen itseensä. Automerkin nimestä oli loppuosa Vabis pudotettu pois jo 1968 – taustalla oli mm. riita Daimler-Benzin kanssa Scania-Vabiksen liikemerkin ja Mersun tähti-liikemerkin samankaltaisuudesta.
http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/carmakes/k1cascan.htm
Itse ajoin kesän 1969 ajan Scania-Vabis 75:ttä vm. 1960. Vapaastiläähättävä kone, nimellisteho 165 hevosen voimaa. Tällainen (entinen säiliö-täysperän veturi) oli lyhennetty rungostaan 1967 ja pantu paremman aihion (lue: rahan) puutteessa vetämään lavettia (nimelliskantavuus 32 tonnia, saatettiin joskus ylittääkin tonnilla tai parilla). Lattiasta törröttävät kepit olivat ylämäessä hyvinkin tarpeen!
Silloin 1960-luvun lopulla yhdistelmien veturina (ja raskaammissa tehtävissä muutenkin) käytettiin jo yleisemmin Scania-Vabiksista 76 Superia tai sen 1968 korvannutta Scania 110:tä, joiden 11-litraisen turbomoottorin teho oli muistaakseni noin 270-280 hv. V8-moottorinen Scania 140 (14 litraa, 350 hv) esiteltiin 1969.HEIENOA TYÖTÄ!!
Kiitos tiedosta!
Oletko työksesi autoilija ja onko kokemusta
näistä 1960-70 luvun scanioista.
En intä enää. - erimies
intäpäs kirjoitti:
HEIENOA TYÖTÄ!!
Kiitos tiedosta!
Oletko työksesi autoilija ja onko kokemusta
näistä 1960-70 luvun scanioista.
En intä enää.Voit itsekin lukea lisää Scanioista Björn-Eric Lindh`n tekemästä kirjasta Scania And Its Vehicles 1891-1991 ISBN 91-7886-075-X sieltä löytyy nuo jutut ja paljon kuviakin.
- Vha pieru
intäpäs kirjoitti:
HEIENOA TYÖTÄ!!
Kiitos tiedosta!
Oletko työksesi autoilija ja onko kokemusta
näistä 1960-70 luvun scanioista.
En intä enää.PC-tietokonetta olen ajanut töikseni viimeiset 15 vuotta, kun ei kukaan suostu minulle eläkettäkään maksamaan vielä vuosiin. Ei ole ammattikoulutusta nykyiseen hommaan minulla pojalla poloisella, ei pomoa, alaisista nyt puhumattakaan. Leipä on pikku palasina maailmalla ja itse on laskutkin kirjoitettava, joilla nuo leipäeurot kokoon haalitaan.
Lavetinajoni loppuivat syksyllä 1969, kun piti mennä sotavaltiota palvelemaan.
Tuuraajan tuuraajana (eli välillä ajavana apumiehenä) käväisin hetken puoliperän puikoissa kesällä 1972. Scania oli sekin veturi; taisi olla nokaton LB76 Super. Kärryä sanottiin konttireteliksi; 20 jalan merikontin pystyi vekotin itse nostamaan sivulta päälleen ja päältä maahan (hydrauliikkaa ja muuta kivaa molemmissa päissä).
Sen jälkeen ei ole tullut edes ajokortin C-osiolle monesti käyttöä – E-osiolle ei kertaakaan yli 30 vuoteen!
Yhtä 3-akselista keksintöä sompailin tänä kesänä vajaat 100 km ja todistin ainakin itselleni, että h-autoa raskaampi peli pysyy vielä lapasissa ja ojien välissä.
Nettivinkkejä:
1960-luvun Scanioista (silloisista Scania-Vabiksista) löytyy yhtiön omaa juttua web-osoitteesta
http://www.scania.com/about/history/05_in_the_rear_view_window/1960.asp
Kotisivun http://www.scania.com takaa löytyy tietysti yhtä sun toista muutakin Scania-asiaa.
Toinen "virallinen" Scania-sivusto löytyy suffiksilla se; osoite on siis http://www.scania.se
- länsirannikolla
Olon länsirannikolla käydessäni nähnyt huutokaupoissa usein pitkän vanhemman miehen sillä perinteisellä haalistuneella porkkananvärisellä 110-scanialla, jossa muistaakseni vielä puulavakin. Ilmeisesti joku eläkkeellä oleva entinen ammattiautoilija?.
- eura
Tunnen miehen asuu euran honkilahdella, elossa edelleen ja sama auto käytössa,
- vuosimallit
Scanialta on tullut uusi mallisarja jotakuinkin seitsemän vuoden välein. Eli siis:
..0 (50-140) 1968-1976
..1 (81-141) 1975-1983
..2 (82-142) 1982-1990
..3 (93-143) 1989-1997
..4 (94-164) 1996-2004
..5 (230-580)2003-2011
-5-sarja siis nimettiin vallan uudellen hevosvoimien (eikä litrojen) mukaan...
-aluksi oli myös 5- ja sittemmin 6-loppuiset numerot
-sama hytti on ollut käytössä aina kahdessa perättäisessä mallisarjassa
-joten seuraava mallisarja täysin uudella hytillä tullee siis 2010- päin
Nokkamallinen 2-sarja tuli vähän etuajassa.
Muuten olen sitä mieltä, että vanha nokkamalli olisi kannattanut haudata satakymppi-sarjan myötä ja ottaa L111-mallissa käyttöön sama moderni kori, kuin oli ollut jo jonkin aikaa käytössä mallissa L140.
Nykyinen nokkamalli onkin muuten ainoa lajissaan Euroopassa. Volvot sun muut Kenworthit tuodaan Amerikan mantereelta. - joo'o
malli sarjat 1,2,3,4 viitosta ei oo olemassakaan ja eikä tuukkaan koskaan uus scania kulkee joko T, P, taikka R sarjalaisina eli nokka, päivä ohjaano sekä pitkänmatkan ohjaamo. 4-sarja oli markkinoilla 9 vuotta eikä suinkaan 7 vuotta. scaniassa 14 ja 16 litraset koneet ovat v8 koneita 11,12,9 koneet kutoskoneita tosin ysi muuttuu 5 sylinteriseksi. 12 koneessa tällä hetkellä tehokkain on 470 HPI tosin sen teho tuleetippumaan 420 hv EURO4 myötä. 16 koneessa 580hv
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803