oisko ketään...

Anóriel

Moi mä olen tämmönen 13 vuotias pakanuudesta (erityisesti wiccasta) kinnostunut ihminen (tyttö) etelä suomesta. Mua on aina pidetty jotenki "outona", mulla on omat mielipiteet asioista, ja mä olen jo pienestä asti "pohtinu syvällisiä" esim, elämän tarkoitusta ja jumalaa & uskontoa. Nyt muutama kuukausi sitten löysin wiccan (mistaakseni vielä tältä keskustelupalstalta) ja käsitin että se vastaa suurelta osin mun omia näkemyksiä ja elämän arvoja. En ole vielä omistautunut wiccalle, mutta tutkinut sitä todella ahkerasti ja kutsunkin itseäni leikillisellä mielellä "wiccanoviisiksi" Että siis oisko täällä ketään, mieluiten suht saman ikäistä ihmistä, joka 0lis kiinnostunu rupeemaan esim mun mailikamuksi??? Jos on, ni vastaa ihmeessä tähän viestiin, ni voin antaa maili osotteeni. Tää selostus tässä on (ymmärrettävistä syistä) vähän suppea, mutta mä kerron mielelläni lisää jos jotakuta kiinnostaa. Vastailkaa

33

1139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teala

      ..yks 14-vuotias tyttö. Myöski noviisi Etelä-Suomesta, aikas samanlaisii ollaan ainaki nyt ton perusteella.. Siis on sitä itekki tullu mietittyy kaikkee uskontoon liittyvää eikä kristinusko oikeen sopinu mulle, vaikka mä oonki kristitty. Pitää vaan ottaa selvää siit mikä kiinnostaa ja minkä tuntee sopivaks itelleen. no joo, ainaki wicca on ihan ku mulle tarkotettu.. Aika erilainen tyyppi mäki oon..

      • Anóriel

        kiva, mä aattelinki et täält netist vois löytyy samanlaisii ihmisii, ku ei tuol omas kaveriporukas oikee.... juu, kyllä toi wicca mullekki kolahti. Olen kristitty, ku ei anneta erota kirkosta... mistä päin tätä "laajaa" =) Etelä-Suomea sä oot? Mä oon vantaalta. Jos viel kiinnostaa, ni laita vaik maili osottees tänne?
        Tai jos sä et voi/ halua antaa sun mailia täällä, ni ilmottele ainaki ittestäs ni mä voin antaa oman mailini? OK?


      • Teala
        Anóriel kirjoitti:

        kiva, mä aattelinki et täält netist vois löytyy samanlaisii ihmisii, ku ei tuol omas kaveriporukas oikee.... juu, kyllä toi wicca mullekki kolahti. Olen kristitty, ku ei anneta erota kirkosta... mistä päin tätä "laajaa" =) Etelä-Suomea sä oot? Mä oon vantaalta. Jos viel kiinnostaa, ni laita vaik maili osottees tänne?
        Tai jos sä et voi/ halua antaa sun mailia täällä, ni ilmottele ainaki ittestäs ni mä voin antaa oman mailini? OK?

        ..tää on jo outoo:) nimittäin mäki oon Vantaalt.. mistäs päin Vantaata sä sit oot?


      • Sishaw
        Teala kirjoitti:

        ..tää on jo outoo:) nimittäin mäki oon Vantaalt.. mistäs päin Vantaata sä sit oot?

        Mäkin kuulun muuten tähän joukkoon, mut olen Hesasta... Lauttasaaresta. Mullekkin wicca on kuin nakutettu. Käyn huomenna ostamassa Käyttöopas wiccan harjoittamiselle- kirjan. Olen sitä muutenkin jo puoli vuotta harjoittanut... Ja yritän aina kaverien kanssa alkaa juttelee siitä, että miten me ollaan tänne maahan jouduttu, miten tää juttu oikeen toimii... Mutta eipä olla mua kuunneltu... Mut jos kiinnostaa, niin: [email protected]


      • Anóriel
        Teala kirjoitti:

        ..tää on jo outoo:) nimittäin mäki oon Vantaalt.. mistäs päin Vantaata sä sit oot?

        ... olen ilola-tikkurila akselilta. Missä koulussa sä oot? Mun sähköposti osote on muuten:
        [email protected] Että kirjottele sinne jos kiinnostaa.


      • LappiWicca
        Anóriel kirjoitti:

        ... olen ilola-tikkurila akselilta. Missä koulussa sä oot? Mun sähköposti osote on muuten:
        [email protected] Että kirjottele sinne jos kiinnostaa.

        Ei kannata kertoa näin julkisella palstalla liian tarkkoja tietoja itsestänne. Näitä lukevat muutkin kuin ne, jotka vastaavat viesteihin.. eivätkä kaikki ole hyvällä asialla.

        Omaa koulua, osoitetta, nimeä tai muuta, josta sinut voisi tuntemattomampikin löytää ei kannata tänne kirjoitella.

        Sähköpostiosoitteen avulla on vaikeampi löytää ihmistä, joten se ei vielä ole niin vaikea havainnollistaa, mistä toinen on .. jos sitten sähköpostiosoite ei ole [email protected] .. kannattaa hommata ilmainen sähköposti tuossa tapauksessa jostain suomi24, luukku, jippii tai hotmail-tyylisistä paikoista ja käyttää sitä.


      • Teala
        LappiWicca kirjoitti:

        Ei kannata kertoa näin julkisella palstalla liian tarkkoja tietoja itsestänne. Näitä lukevat muutkin kuin ne, jotka vastaavat viesteihin.. eivätkä kaikki ole hyvällä asialla.

        Omaa koulua, osoitetta, nimeä tai muuta, josta sinut voisi tuntemattomampikin löytää ei kannata tänne kirjoitella.

        Sähköpostiosoitteen avulla on vaikeampi löytää ihmistä, joten se ei vielä ole niin vaikea havainnollistaa, mistä toinen on .. jos sitten sähköpostiosoite ei ole [email protected] .. kannattaa hommata ilmainen sähköposti tuossa tapauksessa jostain suomi24, luukku, jippii tai hotmail-tyylisistä paikoista ja käyttää sitä.

        ..tiedetään. ja ollaan varovaisii.. mulle voi lähettää sähkärii osotteeseen [email protected]


    • :o)

      Mäki oon 13 ja toi texti vois yhtä hyvin olla mun kirjottama, paitsi et oon keski-suomest..:)
      Mut mailaa mullekki (jos viitit) ossaan: [email protected].

      • Galderas

        16-vuotias mieshenkilö täältä Oulun läänistä. (Entisestä, nykyisinhän läänijako on jo lopetettu).

        Jumaluudesta kiinnostunut aina (onko näin itsetyytyväistä sanoa? Kenties, mutta näin on.) joskaan kristinusko ei koskaan oikein kolahtanut. Myöhemmin sitten tuli löydettyä wicca, joskin tämä tapahtui vasta sen JÄLKEEN, kun Jumalatar teki visiitin luonani. (Jumalten kiitos siitä).

        Kiinnostaisi vaihtaa ajatuksia kanssanne, jos 'rinkiin' vielä mahtuu?

        - Galderas


      • Galderas
        Galderas kirjoitti:

        16-vuotias mieshenkilö täältä Oulun läänistä. (Entisestä, nykyisinhän läänijako on jo lopetettu).

        Jumaluudesta kiinnostunut aina (onko näin itsetyytyväistä sanoa? Kenties, mutta näin on.) joskaan kristinusko ei koskaan oikein kolahtanut. Myöhemmin sitten tuli löydettyä wicca, joskin tämä tapahtui vasta sen JÄLKEEN, kun Jumalatar teki visiitin luonani. (Jumalten kiitos siitä).

        Kiinnostaisi vaihtaa ajatuksia kanssanne, jos 'rinkiin' vielä mahtuu?

        - Galderas

        Anteeksi, unohtui edellisestä, enkä löytänyt "Muokkaa"-painikettaa.

        Meiliä voi siis pistää osoitteeseen [email protected]

        - Galderas


      • SmileyFace:)
        Galderas kirjoitti:

        16-vuotias mieshenkilö täältä Oulun läänistä. (Entisestä, nykyisinhän läänijako on jo lopetettu).

        Jumaluudesta kiinnostunut aina (onko näin itsetyytyväistä sanoa? Kenties, mutta näin on.) joskaan kristinusko ei koskaan oikein kolahtanut. Myöhemmin sitten tuli löydettyä wicca, joskin tämä tapahtui vasta sen JÄLKEEN, kun Jumalatar teki visiitin luonani. (Jumalten kiitos siitä).

        Kiinnostaisi vaihtaa ajatuksia kanssanne, jos 'rinkiin' vielä mahtuu?

        - Galderas

        .. tässä vaan kyselen. Haluaisin tietää lisää kokemuksestasi. Kuinka hän "teki visiitin" kotiisi?

        Tarkoitukseni ei ole pilkata, vaan minua kiinnostaa tietää miten toiset ihmiset ovat löytäneet Jumalattaren. Muutkin voivat laittaa kokemuksiaan, mikäli kokevat että Jumalatar on jollain tapaa kutsunut tai tullut heidän luokseen. :)


      • fennris
        SmileyFace:) kirjoitti:

        .. tässä vaan kyselen. Haluaisin tietää lisää kokemuksestasi. Kuinka hän "teki visiitin" kotiisi?

        Tarkoitukseni ei ole pilkata, vaan minua kiinnostaa tietää miten toiset ihmiset ovat löytäneet Jumalattaren. Muutkin voivat laittaa kokemuksiaan, mikäli kokevat että Jumalatar on jollain tapaa kutsunut tai tullut heidän luokseen. :)

        Tämä pisti omaankin silmään.

        Lisää tietoja ichminen! Ellet sitte ole ayahuascapössyissä kyseistä persoonaa tavannut? ;)


      • Galderas
        fennris kirjoitti:

        Tämä pisti omaankin silmään.

        Lisää tietoja ichminen! Ellet sitte ole ayahuascapössyissä kyseistä persoonaa tavannut? ;)

        Anteeksi, jos kovin loukkaan mahdollisesti omia metodejasi, mutta en välitä laajentaa tajuntaani Mahdollisten näkyjen aitous kärsimään, jos alitajunta puuttuu asioihin hallitsemattomasti.

        Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, niin ei kirjaimellisesti - onko se kummoinenkaan jumalolento, joka joutuu todistamaan aitouttaan olemalla sen aineellisempi kuin kuka tahansa meistäkään? - vaan henkimaailman puolella. Tilanne alkoi olla siinä pisteessä, että jonkinlaisen jumaluuden etsintä oli se viimeinen oljenkorsi ennen katolta hyppäämistä (joskin käyttäisin mieluummin myrkkyä, jos oman henkeni ottaisin. Paljon siistimpää).

        Anteeksi, lähti rönsyilemään. Eli käytännöllisesti katsoen menin henkimaailmaan, istuin alas, lausuin jonkin sortin rukouksen (tästä on jo aikaa ja muistot ovat alkaneet haalistua... valitan) siitä, että jokin jumaluus ottaa minut omakseen, jos tahtoo. Hetki tämän jälkeen Jumalatar saapui.

        Tämän jälkeen seurasi keskustelua, mutta kuten sanoin, muistot ovat jo haalenneet, enkä muista enää olennaista sisältöä.

        Joka tapauksessa noin yksinkertaisesti kerrottuna näin. Tämän jälkeen aloin vasta varsinaisesti _hankkia_ tietoa asioista.


      • fennris
        Galderas kirjoitti:

        Anteeksi, jos kovin loukkaan mahdollisesti omia metodejasi, mutta en välitä laajentaa tajuntaani Mahdollisten näkyjen aitous kärsimään, jos alitajunta puuttuu asioihin hallitsemattomasti.

        Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, niin ei kirjaimellisesti - onko se kummoinenkaan jumalolento, joka joutuu todistamaan aitouttaan olemalla sen aineellisempi kuin kuka tahansa meistäkään? - vaan henkimaailman puolella. Tilanne alkoi olla siinä pisteessä, että jonkinlaisen jumaluuden etsintä oli se viimeinen oljenkorsi ennen katolta hyppäämistä (joskin käyttäisin mieluummin myrkkyä, jos oman henkeni ottaisin. Paljon siistimpää).

        Anteeksi, lähti rönsyilemään. Eli käytännöllisesti katsoen menin henkimaailmaan, istuin alas, lausuin jonkin sortin rukouksen (tästä on jo aikaa ja muistot ovat alkaneet haalistua... valitan) siitä, että jokin jumaluus ottaa minut omakseen, jos tahtoo. Hetki tämän jälkeen Jumalatar saapui.

        Tämän jälkeen seurasi keskustelua, mutta kuten sanoin, muistot ovat jo haalenneet, enkä muista enää olennaista sisältöä.

        Joka tapauksessa noin yksinkertaisesti kerrottuna näin. Tämän jälkeen aloin vasta varsinaisesti _hankkia_ tietoa asioista.

        Onnittelut, jos näin on käynyt. :/ mutta sen verran vielä, että ayahuascaa on käytetty shamanistisiin rituaaleihin jo ties kuinka kauan, eikä se ole verrattavissa esim. LSD:hen taikka muihin vastaaviin "katuhuumeisiin." Ei sillä että olisit näkemyksiäni loukannut, mutta ajattelin informoida kyseisen aineen olemassaolosta. Jopa suomalaiset muinaishamaanit ovat lisäaineita matkoillansa käyttäneet, enkä ainakaan itse sitä tuomitse kun en asiasta sen enempää tiedä.


      • Galderas
        fennris kirjoitti:

        Onnittelut, jos näin on käynyt. :/ mutta sen verran vielä, että ayahuascaa on käytetty shamanistisiin rituaaleihin jo ties kuinka kauan, eikä se ole verrattavissa esim. LSD:hen taikka muihin vastaaviin "katuhuumeisiin." Ei sillä että olisit näkemyksiäni loukannut, mutta ajattelin informoida kyseisen aineen olemassaolosta. Jopa suomalaiset muinaishamaanit ovat lisäaineita matkoillansa käyttäneet, enkä ainakaan itse sitä tuomitse kun en asiasta sen enempää tiedä.

        Nyt kun tarkemmin muistelen, kyseisestä juomasta taidettiin mainita kirjassa "Kaupunkishamaani".


    • olen rehellinen koke

      Hekimaailma on todellisuutta: on olemassa Jumalan valtakunta ja sitten langenneen enkelin Luiciferin, saatanan valtakunta. Näissä asioissa voi joutua todella syvälle allikkoon ja pimeyden voimien kahleisiin. Monet ovat päätyneet mileisairaalaan ja itsemurhaan. Sinu iässä kiinnostaa kaikki jännittävä ja mystinen. etsi apua kristinuskonsta ja Raamatusta.

      • olen rehellinen koke

        Mutta vastauskeni on ajakohtainen monelle tänäänkin.


      • wiccan-acolyte
        olen rehellinen koke kirjoitti:

        Mutta vastauskeni on ajakohtainen monelle tänäänkin.

        Etsi sinä apua oikeinkirjoituksen tarkistajalta ja lakikirjasta, joka selvästi sanoo että on uskonnonvapaus. TEITÄ TEKOPYHIÄ SAARNAAJIA EI WICCAPALSTALLE KAIVATA!!!


      • Galderas
        wiccan-acolyte kirjoitti:

        Etsi sinä apua oikeinkirjoituksen tarkistajalta ja lakikirjasta, joka selvästi sanoo että on uskonnonvapaus. TEITÄ TEKOPYHIÄ SAARNAAJIA EI WICCAPALSTALLE KAIVATA!!!

        Aika uljas, tulenpalava vastine.


    • harakkatar

      Pisti silmään tässä keskusteluketjussa maininta huumeista. Itse olen ehdottomasti niiden käyttöä vastaan. Työni päihdehuollossa varmasti vaikuttaa asiaan. Mutta wiccalaisesta näkökulmasta asiaan:

      Huumeet ovat "oikopolku", joilla pyritään nopeasti pääsemaan toisenlaisiin tietoisuuden tiloihin. Käytännössä tässä on kolme vakavaa vaaratekijää:

      1. Henkilö ei ole opetellut maagisia tekniikoita kunnolla eikä ole vielä henkisesti kypsä lähtemään mielessään niille poluille, joille huumeet vievät kertaheitolla. Eli tämä on mielestäni laiskan ratkaisu: ei ole viitsitty harjoitella, opiskella ja harjoitella vielä lisää. Seuraukset voivat olla vakavatkin. Valmistumaton mieli voi järkkyä.

      2. Huumeiden käyttö voi muuttaa aivokemioita pysyvästi ja korjaamattomasti. Tämä tarkoittaa sitä, että ajan kanssa älli katoaa pehmenevään aivomössöön. Itsellä voi olla todella oivaltava olo ("Nyt vasta tajuan kuinka kaikki liittyy kaikkeen, onpa maailmankaikkeus kaunis!"), mutta todellisuudessa mieli karkaa yhä kauemmaksi tästä maailmasta, jossa Jumalat ovat tarkoittaneet meidän tutkivan ja ratkovan niitä haasteita, joita tässä elämässä on meille tarkoitettu. Muiden ihmisten mielestä alat myös vaikuttaa erittäin hitaalta ja tyhmältä. Et ole enää ihan "kärryllä asioista". Tietoinen opiskelu päättyy myös usein tähän.

      3. Huumeet aiheuttavat paitsi fyysistä riippuvuutta, myös henkistä riippuvuutta. Lopulta mikään ei tunnu enää miltään ja tarvitaan jatkuvasti suurempia kokemuksia ja elämyksiä, jotta mieli pysyisi rauhallisena. Ja tämä on itseä vahingoittavaa käytöstä. Harm none, including your self!

    • Komppaan Harakkatarta kovasti.

      Yksi, mikä tässäkin ketjussa tullut esiin on perusteluna, miten alkuperäiskansat käyttävät huumaavia aineita.

      Se ei tarkoita, että heidän elintavansa, uskonnolliset kokemukset ja näkemykset, sekä heidän kulttuurinsa olisi jotenkin huonoa, jos kritisoidaan huumausaineiden käyttöä wiccassa. Heidän tapansa ovat valideja, MUTTA wiccassa ei ole tarvetta näiden aineiden käyttöön. Meille on annettu muitakin mahdollisuuksia kohdata ja kokea.

      Parempi oppia pitemmän kautta ja näin saada varmempi yhteys.

    • Galderas

      Hmm... ennen kuin tämä paisuu perinpohjaiseksi käännytykseksi kemialliseen raittiuteen, täytynee huomauttaa, ettei kukaan ollut aikeissa kokeilla ko. juomaa.

      • Velho~

        Älkää nuoret tytöt haksahtako Wiccaan, josta harjoittajatkaan eivät ole samaa mieltä keskenään. Menette ojasta allikkoon, kun huomaattekin, että ette saa mistään Wiccasta käsiteltävistä asioista kunnon otetta, tulette vain entistä toivottomammiksi ja epävarmoiksi siitä mihin oikein kannattaa uskoa. Odottakaa ainakin 18- vuotiaaksi, sitten voitte edes jotain päätellä missä mennään, muuten olette muiden höynäytettävissä. Itse harjoitan magiaa, mutta olen kristitty. Wicca ei tuo mitään uutta magian harjoittamiseen ja luonnon tuntemiseen. Ja kyllä, olen perehtynyt myös wiccaan tutkimusmielessä, mutta en harjoita sitä. Huom! Tytöt, varokaa miespuolisia Wiccoina esiintyviä! Ikää voi olla puolet enemmän!


    • Galderas

      Velho hyvä, et sinä suinkaan vihjaa, että olisimme jonkin sortin magiaa harjoittavia tyttöjä jahtaavia pedofiileja...?

      Ja eiköhän suosiosta anneta ihmisten tutustua wiccaan, jos he niin haluavat.

      • Velho~

        "Velho hyvä, et sinä suinkaan vihjaa, että olisimme jonkin sortin magiaa harjoittavia tyttöjä jahtaavia pedofiileja...?"

        Jos kysyjänä on alaikäisiä, jotka ovat täysin vietävissä itseään vanhempien mielipiteille ja ohjeille, on tämä vakavasti otettava varoitus. Kenenkään teistä ei pitäisi keskustella Wiccaan tai yleensä noituuteen liittyvissä asioissa lasten kanssa, jotakin on silloin vialla. Miksi teidän pitäisi päteä 13-vuotiaiden silmissä, jotka eivät itsekään vielä ole kypsiä päättämään mihin pitäisi uskoa?! Olen itsekin miespuolinen, mutta en kommentoi alaikäisten kysymyksiin, vaikka vastaukset tietäisinkin. 13 v. on aivan liian nuori tällaisiin asioihin.

        Neuvoni nuorille on: Kristinusko antaa hyvät moraaliset ja siveelliset ohjeet elämälle. Niitä noudattamalla on elämässä kiinni, muuta ette tarvitse tässä vaiheessa. Magia on riippumaton uskonnosta, ei tarvitse olla Wicca harjoittaakseen magiaa, voi yhtä hyvin olla kristitty.


    • Galderas

      Pieni kuvotus kyllä nousee pintaan, kun joutuu lukemaan jotakin tuollaista. Voisin vastata pitkästikin, mutta tekstin selkeyden vuoksi kommentoin vain viestin osasia.

      Et muuten vastannut kysymykseen.

      "Kenenkään teistä ei pitäisi keskustella Wiccaan tai yleensä noituuteen liittyvissä asioissa lasten kanssa, jotakin on silloin vialla."

      - Saanen kysyä, kuka sinä olet kertomaan, kenen kanssa me saamme keskustella ja mistä...
      - Ja mitäköhän sinun mielestäsi on vialla?

      "Miksi teidän pitäisi päteä 13-vuotiaiden silmissä, jotka eivät vielä ole itsekään kypsiä päättämään mihin pitäisi uskoa?!"

      - Nähdäkseni täällä ei kukaan "päde" mitään, vaan luodaan piiriä, jossa keskustella asioista. Ilman erinäisiä häiriötekijöitä.
      - 13-vuotias voi hyvinkin ymmärtää enemmän, kuin luulet. Synnyitkö itse parikymppiseksi?

      "-- en kommentoi alaikäisten kysymyksiin, vaikka vastaukset tietäisinkin. 13 v. on aivan liian nuori tällaisiin asioihin."

      - Aika julmaa pihdata tietoa kysyvältä, jos sitä on. Tietenkin jotkit asiat on paras löytää itse.
      - Milloin sinun mielestäsi EI ole liian nuori "tällaisiin asioihin"?

      "Kristinusko antaa hyvät moraaliset ja siveelliset ohjeet elämälle. Niitä noudattamalla on elämässä kiinni, muuta ette tarvitse tässä vaiheessa."

      - Niinpä niin... Tyrkyttäminen vaatii kohtapuoliin oman palstansa.
      - Ei kukaan kiellä, etteikö voisi wiccana(kin) elää kristillisten ohjeiden mukaan! Wicca ei vihi kannattajiaan kammottavilla initiaatiorituaaleilla, joissa vanhat elintapansa vaaditaan hyläämään.

      "Magia on riippumaton uskonnosta, ei tarvitse olla Wicca harjoittaakseen magiaa, voi yhtä hyvin olla kristitty."
      - Alkuosa meni hyvin, ja sitten lähti alamäkeen. Aika paljolti ovat kaikenkarvaiset kiihkoilijat huomautelleet, että Raamatussa kielletään kaikkinainen noituuden kanssa toimiminen Jumalan tahdon vastaisena. Ovatko väärässä (?)

    • Velho~

      21-vuotiaana ihminen on valmis ottamaan itse kokonaan vastuun elämästään. On naurettavaa olettaa 13-vuotiaan tietävän tarpeeksi missä mennään uskontojen suhteen jo henkisen kehityksen vuoksi.
      Ei ole julmaa pihdata vastauksia, niin on tehty vuosituhansia sitten, ja niin tehdään tänäkin päivänä. Kysymys ei ole kenenkään itsensä korottamisesta vaan OIKEASTA välittämisestä. Tarvittaessa voisin jakaakin tietoani, mutta se on välttämättä henkilökohtaista ja edellytyksenä on riittävän henkisen kehitysasteen saavuttanut ihminen. Olen itsekin saanut opetusta oikealta maagilta.

      Tiedän kokemuksesta, missä ikävaiheessa voidaan opettaa mitäkin. En sano sinusta mitään Galderas (vaikka voisinkin...), saat olla mitä mieltä haluat, mutta kaikista kysymyksistäsi olen eri mieltä, viimeisestäkin...... Sanon vain sen, että joudutte kantamaan vastuun siitä, mitä ja miten opetatte/neuvotte alaikäisiä, karman laki toimii aina....

    • Galderas

      "21-vuotiaana ihminen on valmis ottamaan itse kokonaan vastuun elämästään. On naurettavaa olettaa 13-vuotiaan tietävän tarpeeksi missä mennään uskontojen suhteen jo henkisen kehityksen vuoksi."

      - Miksi juuri 21? Suora vastaus, eikä mitään kiertelyjä tällä kertaa. Kiitos

      • Velho~

        "Miksi juuri 21? Suora vastaus, eikä mitään kiertelyjä tällä kertaa. Kiitos


      • harakkatar
        Velho~ kirjoitti:

        "Miksi juuri 21? Suora vastaus, eikä mitään kiertelyjä tällä kertaa. Kiitos

        "21 vuotiaana ihminen on niin sanotusti kehittynyt henkisesti valmiiksi täysikasvuiseksi aikuiseksi."

        No ei kyllä ole. Itse olin ihan naivi ja kakara 21-vuotiaana. Enkä usko, että kukaan muutenkaan tulee koskaan "valmiiksi".

        Mutta kukaan ei voi kasvaa, jos ei saa ajatella. Ajattelu on se, joka kasvattaa. Jos minä olisin elänyt jossain lasikuplassa ohi murrosiän miten olisin voinut kasvaa aikuiseksi?

        Minä ainakin luin 15-vuotiaana niin paljon filosofista ja uskonnollista kirjallisuutta kuin käsiini sain. Ja maailma laajeni lisää lukiossa ja entisestään sen jälkeen.

        Sen opin, että mitä enemmän opin, sitä vähemmän tiedän. Mutta oppiminen kannattaa aina. Eikä se ole mikään täysi-ikäisten oikeus.

        Itse toimin covenissa ja sinne otamme jäseniksi vain täysi-ikäisiä. Mutta mielestäni on nuoria aliarvostavaa, typerää ja ylenkatsesta kieltää filosofinen keskustelu sillä perusteella, että pitäisi muka olla 21-vuotias ennekuin alkaa ajatella omilla aivoillaan.


    • Galderas

      Nyt käytän kaiken hyödyn irti nuoresta iästäni ja totean sukupolvelleni tyypillisen kommentin: "vittu oot kyllä pelle jätkä".

      Vittu oot kyllä pelle jätkä!

      No niin, ja kun se on tullut sanottua ja vitutus sitä myöten purettua, todettakoon, että lopetamme tämän naurettavan offtopic-keskustelun tähän, emmekä enää puhu toisillemme tai kommentoi toistemme sanomisia. Kelpaavatko ehdot?

      Poistaa ja lisäillä saa (ehtoja, nimittäin).

      • Velho~

        Hyvä, että sait ladattua täyslaidallisen, tekee hyvää sinulle! Minulle sillä ei ole mitään vaikutusta, tulin toki hyvälle tuulelle ja sain hyvät naurut : D. Katsos asioihin voi suhtautua toisellakin tavalla.
        Ehdot sopii mulle, olen niistä samaa mieltä, vaikka minulla ei mitään sinua vastaan olekaan. Sen taas ymmärrän, jos sinulla on. Hyviä jatkoja! : )


    • Galderas

      Tai näin jälkikäteen ajateltuna, voimme tietysti tehdä niinkin, että puhumme normaalisti keskenämme, ja mikäli kohtuutonta vitutusta kerääntyy, jätämme viestin ignorelle?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe