Harjallinen vs. harjaton moottori?

crossailija

Ajoin sähkökäyttöisellä vuokramotocross-pyörällä ja pyöräfirman kaveri sanoi, että pyörässä on harjallinen moottori.

Mitä etua on käyttää harjallista moottoria, kun harjattomassa ei ole kuluvia osia ja hyötysuhde on parempi? Rahasta ei voi olla kiinni, koska pyörän hinnaksi sanottiin 10 000 € ja kaasukahvan klappia ja lineaarisuutta sekä tehoja pystyy ohjelmallisesti säätämään. Elektroniikkaa siis on kuitenkin. Halpislennokeissakin käytetään harjattomia koneita.

Mikään pyörä ei muuten revi ja lähde sellaisella voimalla kuin sähköpyörä. Sähkömoottorin vääntö ja voima on jotain käsittämätöntä. Rahalla saa.

11

6272

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RC:tä ja CRC:tä

      Kyllä se vaan taitaa olla raha, joka ratkaisee. Harjallisella saadaan parempi kate, jos myyntihinta on tuon 10k€. Harjaton säädin kuitenkin suhteellisen kallis valmistaa tuohon teholuokkaan. Syynä tähän juurikin kolmevaihetta ja isot virrat tai vastaavasti jännitteenkesto riippuen akku ratkaisusta, fetit maksaa ja samoin softa on mutkikkaampi. Lennokeissa, rc-autoissa ja muissa 10-50A@4S Lipo säätimiä käyttävissä on osat saatu halvaksi, mutta isot 200-500A @ 48V systeemit maksaa edelleen.

    • 1234+5678

      On aika lailla samanlainen hyötysuhde tehtiin katkonta transistoreilla tai mekaanisella kommutaattorilla.

    • F84.5

      Mitä ihmeen sontaa tänne palstalle on taas ulostettu?

      Harjallisella koneella saadaan huomattavasti suurempi magnetointivirta roottoriin kuin indusoimalla!!!

      Esim porakoneet/rälläkät sisältävät lähes poikeuksestta harjallisen yleisvirtamoottorin, siksi että kevyeeseen ja pienikokoiseen moottoriin saadaan enemmän ruutia, eikä laitetta tarvitse kannatella nosturilla.

      Harjallisen koneen ongelma on sen suuri huollon tarve kuluvien hiilien sekä kommuttaattorin takia. Siksi useasti, jatkuvassa käytössä olevaksi moottoriksi valitaan huomattavasti isompikokoinen esim. oikosulkumoottori, jonka kuluvat osat on oikein asennettuna vain laakerit.

      Harjallinen moottori kertoo suuresta tehosta suhteessa moottorin kokoon., sekä räjähtävästä käynnistysmomentista, eli lähtee mopo keulimaan...

      • F84.5

        Tarkennan:

        Noissa fettiohjatuissa harjattomissa koneissa on kestomagneettiroottori johon ei indusoidu jännitettä, toisin kuin oikosulkumoottorissa, tai harjattomissa tahtikoneissa.

        Tuo sarjakäämimoottorin etu on siinä että roottorin pyörimisnopeus luo taajuudeen joka vaikuttaa näin koko moottorin impedanssiin, ja sitä kautta sen ottamaan virtaan.

        Jos moottori esimerkiksi lukitaan täysin paikoilleen, vastustaa (tasavirtalähteessä) ainoastaan resistiiviset häviöt ja virta on suurimmillaan, samoin vääntömomentti.

        Tuo jatkuvalla virralla kyllästymispisteeseen magnetoitu roottori voittaa vahvuudessa kestomagneettiroottorin.


      • RC-fani...

        Ajattelepa, että roottori on paikoillaan ja moottorin ulkokuori pyörii. Tällaisessa tapauksessa roottorille voidaan syöttää virta kiinteillä johtimilla ilman harjoja. Näin syntyi ns. harjaton ulkopyörijä joita käytetään RC-lentokoneissa. Järeän väännön ansiosta alennusvaihdetta ei tarvita ollenkaan vaan potkuri on moottorin akselilla.

        Omassa lennokissani on 200-wattinen moottori joka on käsittämättömän pieni ja kevyt. Nopeudensäädinkin on kokoa postimerkki.

        Vähän veteen piirretty viiva harjattomien ja harjallisten välillä.


    • 1234+5678

      Pari viikkoa sitten remontoin 550 kW tasasähkömoottorin, jota käytetään kaapelitehtaalla kelaukseen.

      Nimellisjännite 440 V. Ihan hyvin tuo pyöri 1,5 voltilla ja virta oli 9 A. Kahdella kilowatilla sai nimellisnopeuden. Eipä onnistu tuo minkäänsortin oikosulkukoneella.

    • F84.5

      Yleensä moottoreissa pyörii sen "keskiosa" ja "reunusta" on paikoillaan mutta poikeuksia tietysti on.

      Sen siaan roottori on aina pyörivä osa riippumatta siitä onko se keskiosa vai reuna. Roottori tule sanasta rotate ja staattori stabile.

      moottorissa tarvitaan aina toiseen osapuoleen vaihtumaton magneetti ja vastaosapuoleen napaisuutta vaihtava magneetti. Riippumatta siitä onko roottori vai staattori.

      Kestomagneeteilla voidaan korvata ainoastaan vaihtumaton magneetti, Sähkö tietysti käy molempiin tarkoituksiin mutta on silkkaa energian haaskausta.

      Ennenvanhaan rc-autoissa oli tasavirtamoottorit kestomagneettistaattorilla ja sähköroottorilla. Puolijohteiden kehittyminen on mahdollistanut kestomagneetit roottorin puolelle.

      Edelleen sovelluksissa joissa tarvitaan räjähtävää voimaa on kommutaattorilla varustettu yleisvirtamoottori, esimerkkinä vaihtovirran puolelta rälläkkä sekä käsiporakone, ja tasavirran puolelta auton starttimoottori sekä sähkökäyttöinen maastoauton vinssi.

      Teho todennäköisesti olisi tarpeen myös rc-autoissa mutta hyötysuhde on huomattavasti huonompi, kun kaikki magneetit ovat sähköisiä

    • Brushless Power

      F84.5 Sä vaikutat olevan vielä -90 luvulla näiden moottoreiden kanssa tai muuten provo?

      RC:n kehitys on nimeenomaan hypännyt valtavasti eteenpäin 90-luvulta juurikin harjattomien moottoreiden ja Lipo akkujen myötä. Autoissa ja lennokeissa tehot ja käyttöajat moninkertaistuneet ja tänä päivänä tehotkin on jokaluokassa paremmat kuin polttomoottorilla.

      Otetaan ero vaikka "akkuporakone" 550/600 kokoluokan moottoreissa. RC-autoissakin käytettävissä 2-4 napaisissa tuon kokoluokan sisäpyörijöissä on ottotehoa helposti 1-2 KW:ia, kun vastaavasti harjallisista saadaan parhaimmillaan puolet siitä. Hyötysuhde on myös harjattomissa omaa luokkaansa ollen tyypillisesti 70-85% ja jopa yli. Harjallisissa jo 65% on hyvä ja isoilla tehoilla moottori lämpenee nopeasti ja hiilet sekä kollektori on pilalla. Harjattomissa tehoa rajoittaa lämpökuorma, laadukkaissa moottoreissa neodyymi magneetit kestää n. 105-120°C lämpöä menettämättä ominaisuuksiaan ja käämit jopa 200°C.

      Myöskään väite, että harjallinen hakkaa pienillä kierroksilla tai 0 rpm harjattoman väännössä ei täysin pidä paikkaansa. On totta, että esim ulkopyörijä "lennokki" harjaton ei väännä 0 rpm juurikaan, mutta se johtuu pelkästään säätimestä ja sen toiminta periaatteesta (säästetty koska "alavääntöä" ei tarvita ja vaihetunnistus tehty yleensä Back EMF hyödyntäen joka vaatii hiukan kierroksia moottoriin).

      Autoissa sen sijaan käytetään yleisesti sensorillisia säätimiä ja moottoreita, joissa roottorin asento tunnetaan kierroksista riippumatta ja vaiheita voidaan ajaa oikealla pwm:llä jokatilanteessa, jolla saadaan täysi vääntö heti nolla kierroksilta tarvittaessa. Esim Crawlereissa on erityisen tarkkaa hyvä kaasun kontrolli jo nolla kierroksilta.

      Linkissä on ison Logo 800 RC-kopterin moottori. Mitat 61mmx66mm ja paino 697g. Jatkuva teho vajaa 5KW ja hetkellisesti muutamien sekuntien ajan tuostakin otetaan 10-12KW. Mistä löytyy harjallinen vaihtoehto tuolla painolla ja koolla? Ja tuo ei ole mikään erikoisuus vaan ihan arkipäivää:

      http://shop.mikado-heli.de/LOGO-800-XXTREME/Motor-and-Speedcontroller/Motor-Scorpion-HK-5035-380.htm?shop=k_mikado_e&SessionId=&a=article&ProdNr=04590&t=4538&c=6208&p=6208

      • series wound motor

        Et tainnut ymmärtää yhtään sanomaani, jos viittaat että uskon rc-kehityksen menneen huonompaan, tai että kehuisin yleisvirtamoottorin hyötysuhdetta?

        Väitin sähköisen magneetin olevan vahvempi kuin kestomagneetti josta olen edelleen samaa mieltä, mutta kuinka paljon, sitä en osaa sanoa.

        Sen siasta tuo on varmasti totta että tehoa tosiaan saadaan harjattomasta enemmän kun se otetaan ulos kierrosnopeutena tätä en ajatellut, näin korjaan lausuntoani väännöksi.

        Kierroskoneen sovittaminen alhaiselle pyörimisnopeudelle vaihteistolla ei ole taloudellista jolloin ollaan napaparien lisäämisessä, jonka voi tehdä muunkin tyyppisille koneille.

        Perustin väitteeni siihen että sähkömagneetit ovat vahvempia kun kestomagneetit ja näin samoilla napapareilla suurempi käynnistysmomentti. Siinä missä sinä kerrot roottorin asentotunnistimista jotka sovittavat taajuuden sopivaksi pyörimisnopeudelle. Eriasia sitten on että kolmivaihemoottorin ja tasavirtamoottorin askelmaa ei saa tasan niin että niitä pystyisi vertaamaan.

        Mistähän olet akkuporakoneen löytänyt jossa on yleisvirtamoottori, tai moottori ylipäätänsä pelkillä sähkömagneeteilla??? Varmaan mahdollista, en vain itse ole ikinä törmännyt? Omat löytöni ovat olleet järjestäen tasavirtamoottoreita joissa kestomagneetit staattorilla...

        Mielenkiintoa herätti myös "harjallisen koneen hyötysuhde"... niitä kun on muutama enemmänkin kun tuo yksi tyyppi joita rc-autoissa on käytetty 90-luvulla. Jos kaikki magneetit ovat sähköisia hyötysuhde ei varmasti ole sitä luokkaa.


    • Brushless power

      Enpäs missään välissä olekaan maininnut mitään yleisvirtamoottorista vaan RC pohjalta kun joku mainitsee harjallisen moottorin niin hän tarkoittaa juurikin tasavirtamoottoria, jossa on hillet/harjat ja kestomagneetit staattorilla. Näitä myös siis löytyy akkuporakoneista....Myöskään RC:ssä ei juuri muita ole nykyisten harjattomien lisäksi käytettykään, servoista löytyy tänäkin päivänä, harjattomiakin on tosin jo niissäkin.

      Akkuporista puheenollen hitaasti on brushless tekniikka yleistynyt, vaikka tekniikka ollut saatavilla jo n. 15v. Vasta viimevuonna niitä alkoi näkymään isommilta valmistajilta.

      • Series wound power

        Juu, en pidä tuota rc-tekniikkaa autuaaksi tekevänä, sovelluksissa jossa tehoa ei pystytä järkevästi ulosmittaamaan mielettömänä kierrosnopeutena.

        Tuo corssipyörä on sitten toinen maailma johon se saattaisi soveltuakkin, mutta jos kerran puhutaan harjakoneesta niin en näe normaalissa tasavirtamoottorissa suurempaa järkeä.

        Yleisvirtamoottoria ei yleensä laiteta sovelluksiin jossa saatavavilla oleva energia on rajallinen, äkkipäältään voisi kuvitella normaalin tasavirtamoottorin häviävän tehoissa mutta antavan sen takaisin akkujen painossa.

        Tuohon en kyllä usko että tasavirtamoottorin ohjaaminen olisi halvempaa, tai voi ollakkin muta ei niissä määrin että olisi ollut syy tuon hintaisessa laitteessa.

        Laitteen jännitteet ja virrat eivät ole nyt tiedossa että voisimme alkaa ohjauspiiriä mitoittamaan mutta käytetään sitä postimerkin kokoista ohjainta jolla ohjataan vaikka muutamaa kymmentä tuollaista.
        http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=14958

        Kappalehinta 11€ ja isompina määrinä ostettuna hinta on tuosta neliöjuuri. Myös tasavirtamoottorin ohjaaminen tapahtuu fettiohjatusti pulssileveysmodulaationa mikä vaatii samat romppeet. Kerran suunniteltuna mikropiiri kolmivaiheiseksi ei pitäisi olla paljon vaikeampaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe