Painajaiset työntyy uniin

Orvokki

Ollessani vaihto oppilaana Australiassa viime keväänä jouduimme isäntäperheeni kanssa kolarioaikalle,jonne ei tullut muita yli 5 minuuttiin,se tuntui pitkältä ajalta.Maaseudun paikallistiellä oli lapsiperheen tila-auto törmännyt nuorten autoon.

Rajun nokkakolarin seurauksena keulat olivat kasassa,tila-auton vanhemmat olivat juuttuneet etupenkeille jaloistaan kiinni,heidän jalat olivat pahoin rusentuneet,avomurtumia,olivat tajuttomina mutta turvavyön ja airbagien ansiosta päässä ei näkyviä vammoja.

Noin 17 vuotias tyttö retkotti turvavyössään myöskin tajuttomana mutta hengitti onneksi,vieressään itki 2v poika turvaistuimessaan ehjän näköisenä.
Takanaan oli noin 8v tyttönen omassaan turvaistuimessaan hän oli kunnossa kun kykeni puhumaankin,tosin järkyttynyt muista perheenjäsenistä.Tyttö ei päässyt irti turvaistuimestaan kun vyön lukko oli juuttunut rajun törmäyksen seurauksena kiinni.Mekään ei voitu auttaa tai ei olisi autettu vaikka olisi ollut puukko,sillä pelkäsin tytön kaularangan mahdollisesti vaurioituneen ja istuimessa pää olisi paremmin tuettuna.Yritin rauhoitella tyttöä ettei riuhtoisi päätään järkytyksestä.

Toisen auton etupenkkien miehet olivat kuolleet ehkä heti sillä matkustamo oli painunut niin kasaan,ettei heillä ollut mahdollisuuksia.

Takapenkillä olleet tytöt olivat loukkaantuneet,heistä yksi keskellä lannevyössä istunut ilmeisesti pahiten,hänen kasvonsa olivat veressä ja hän rimpuili kovissa tuskissa.Veren sekainen oksennus valui syliin hampaita oli poikki tämä näky oli karmeinta ja sitä en voi unohtaa.Avuttomuuden tunne valtasi vaikka meitä oli viisi paikalla,ketä pitäisi auttaa,onko tämä tyttö sittenkään pahiten loukkaantunut?

Hänen vierellään olleet tytöt huusivat kovissa tuskissaan,heillä oli ilmeisesti sisäisiä vammoja sillä päällepäin ei mitään pahempaa näkynyt.Turvavyöt olivat suojanneet heidän kasvonsa toisin kuin keskellä istunut tyttö joka oli lyönyt päänsä polviin.

Onneksi apua saatiin kuitenkin nopeasti sillä tuo viisiminuuttinen aiheuttaa jatkuvia painajaisia yöllä ja herättää ylös,autossa matkustamista en ole sillai pelännyt siitä pidän kyllä huolen että kaikilla on turvavyö,vaikka pojat pitävät tiukkapipona.Tytöt ovat parempia ymmärtämään minua.

Isäntäperheeltä olen kuullut että perheen vanhemmat liikkuvat pyörätuoleilla vielä 2kk kolarin jälkeenkin,lapset ovat toipuneet kuntoon,toisen auton tytöt myös ovat toipuneet hyvin,keskellä ollut sai pysyvät arvet kasvoihinsa.Kuolleita oli vain 2 kiitos turvavöiden ilman niitä varmasti enemmän,kaikki osalliset olivat vöissä,joten monta nuorta elämää säästyi.

5

1571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghu

      Istuuko 8 vuotias turvaistuimessa,istuimen omissa vöissäen ole nähnyt edes 5 vuotiasta????

      • Orvokki

        Oli siis tämä tyttö omassa turvaistuimessa 5 pistevöissään.Katsoin netistä hakusanalla BRITAX ja sieltä löytyi kyseinen istuintyyppi,Britax travellern tai husky joka on USA:n markkinoilla oleva samainen istuin pienin muunnelmin.

        Tämä istuin on tarkoitettu 9-36kg lapsille eli noin 11 vuotiaillekin sopii jopa.Suomessa vaan ei juuri yli 4 vuotiaita näe turvaistuimissa vaan ovat koroketyynyllä joka on huonompi vaihtoehto.


    • ----

      Minkä merkkinen tila-auto??

      • Orvokki

        Rellu se oli ilmeisesti Espace


    • mie vaan

      Mitä sinä kysyt? Etsikötkö apua painajaisiin, haluatko vertaisseuraa vai mitä? Uskon todella, että jos tuon olet kokenut, niin silmissäsi näet tilanteen harva se päivä. Saitko kriisiapua? Mene ihmeessä puhumaan asiasta jonkun kanssa! Itse olen joutunut ryöstön kohteeksi, ja kesti aikansa, ennenkuin tajusin, että apua on haettava! Jos et halua puhua asiasta, voit kokeilla vaihtoehtoisterapioita - yksi hyvä on esim. Rosenterapia. Kannattaa kokeilla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe