Mitenkähän tämä nyt menee, kun en mitään tietoa netistäkään tunnu löytävän.
Eli voinko myydä omia käsitöitäni / maalaamiani tauluja vaikka olen työtön ja saan työmarkkinatukea? Pitääkö niistä ilmottaa työkkäriin / kelaan / verottajalle?
Voinko mainostaa töitäni netissä? Olisin tiedoista erittäin kiitollinen! :)
Harrastetöiden myyminen työttömänä?
42
7322
Vastaukset
- ...
Voit myydä kättesi töitä, mutta tulot niistä pitää ilmoittaa sekä verotoimistoon että Kelaan. TE-toimistoon ei tarvitse ilmoittaa, ellei harrastamisesi ole kokopäiväistä ja estä työnhakua - tällöinhän olisit jo käytännössä yrittäjä.
Itse myin työttömänä ollessa omia töitäni, mutta ostin jatkuvasti lisää materiaaleja ja työvälineitä, jolloin kyseessä oli tappiollinen harrastus eikä myynnistä tarvinnut ilmoittaa mihinkään. Kuitit hankinnoista ja muista menoista (esim. työhuone, puhelinkulut) kannattaa säästää. - Yksi keino
Jos myisit sukulaisille tai tutuille, niin pyydä korvaus vaikkapa ruokaostoksina, vaatteena, käyttötavarana, hiustenleikkuuna, tai siten että käsityön saaja maksaa jonkun laskusi omalta tililtään sinun puolestasi.
- Yksi keino
Hmm..." tai siten että käsityön saaja maksaa jonkun laskusi omalta tililtään sinun puolestasi".
En kyllä tiedä Kelasta ja työkkäristä mitään, joten ehkä tuo viimeinen vinkkini ei toimi mikäli tutkivat tiliotteitasi. - Mutkallista
Yksi keino kirjoitti:
Hmm..." tai siten että käsityön saaja maksaa jonkun laskusi omalta tililtään sinun puolestasi".
En kyllä tiedä Kelasta ja työkkäristä mitään, joten ehkä tuo viimeinen vinkkini ei toimi mikäli tutkivat tiliotteitasi.Eikä se ruokapalkka ole sen luvallisempaa tuloa kuin eurot, mutta kyllähän tuota tapahtuu enkä asiaa moralisoi.
- Ei näillä tidoilla
3000 €/ 365 päivään ja ei tarvitse, 3001 € niin tarvitsee.
Nämä saa parhaiten tietoonsa verottajalta eikä suomi24:jältä,
olisiko liikaa nostaa se puhelin? Verottaja on siellä vain ja ainoastaan sitä varten, että se jeesii suo näissä jutuissa ja oma tietoni voi olla vanhentunutta.
Mutta kertaalleen verotarkastuksesta selvinneenä pääsin puhtain läpi
kun verottaja ja Kela hyväksyivät touhuni, joutui sosiaalitoimikin ne hyväksymään.
Taisi sieltä sakkoa tulla 1,5 kk toimeentulo tuki, mutta siinä kohtaa olikin jo tullut 9000 € voittoa kolmelta vuodelta. - Tuittu-Tinttu
Kiitos kaikille vastanneille. Aionkin vielä kysyä verotoimistosta ja mahdollisesti myös työkkäristä. Mitä mieltä ovat sitten siitä. Myös tuo Eezyn toiminta kiinnostaa.
- Tee-se-itse
Jos tosiaan alle 3000e tienaat vuodessa, niin ei tarvi minnekään ilmoitella. Tuon rajan jos ylität tuloillasi, niin sitten jo alkaa vaikuttamaan tukiisi!
Itse ainakin askartelen jatkuvasti kaikenlaista ja myyn sukulaisille (myös tilaustöitä paljon), mutta myyn käteisellä tietenkin etteivät rahat näy missään tileissä.
Olen kuitenkin mielenkiinnosta pitänyt kirjaa jo muutaman vuoden askartelu- ja käsityötoimintani menoista ja tuloista, ja aika tappiollistahan tämä pakkaa olemaan kun uusia materiaaleja, lehtiä ja välineitä on niin kiva shoppailla... :)
Että niin kauan kun hädintuskin pääsen edes -0 tulokseen, niin en aio mihinkään kyllä tästä touhusta ilmoitella! Parhaimpana vuotena taisin joskus aikoinaan päästä n.600e plussalle, että eipä semmoinenkaan summa mitään "ylempää tahoa" kiinnosta.
Viime vuodet olen ollut työssäkäyvä, joten siksikään ei aikaa ole tehdä kovin paljon myytävää tavaraa. Tilaustöitä olis nytkin jonossa, kun vain olisi sitä aikaa! Kadehdin työttömien vapaa-aikaa, se on luksusta tähän onnettomaan puurtamiseen verrattuna! - Harrastelija.
Hyvä kysymys ja moni varmaan miettii tätä asiaa.
Olisitko ystävällinen ja ilmoittaisit minkä vastauksen saat noilta virallisilta tahoilta. - huoh.
Tuo "3000 euron raja" on täysin väärää tietoa. Jos saa Kelan päivärahaa/työmarkkinatukea, kaikki ansiotulot vaikuttavat siihen ja sinne pitää ilmoittaa kaikki tulot, vaikka olisi 10 eur/kk. Samoin verotoimistoon pitää ilmoittaa kaikki tulot - tosin voi olla että jos tulot ovat erittäin pienet, niistä ei mene veroa. Mutta ilmoittaa pitää silti.
Poikkeuksia, eli verottomia tuloja ovat mm.
- käytetyn tavaran kirpputorimyynti
- luonnonmarjojen ja sienien keruu ja myynti
- äidinmaidon myynti
mutta käsityötuotteet eivät siis kuulu näihin. Olisiko 3000 eurosta höpöttäjillä mennyt sekaisin tulovero ja arvonlisävero?- ÄÄNEKOSKEN SEUTU
MINÄ KYSYIN VEROTOIMISTOSTA, JA MINULLE VASTATTIIN, ETTÄ VOIN SATUNNAISESTI MYYDÄ KÄSITÖITÄNI MYYJÄISISSÄ TORILLA, JA TUTTAVILLE, KUNHAN TOIMINTA EI OLE JATKUVAA. EI VEROSEURAAMUKSIA.
- huoh.
ÄÄNEKOSKEN SEUTU kirjoitti:
MINÄ KYSYIN VEROTOIMISTOSTA, JA MINULLE VASTATTIIN, ETTÄ VOIN SATUNNAISESTI MYYDÄ KÄSITÖITÄNI MYYJÄISISSÄ TORILLA, JA TUTTAVILLE, KUNHAN TOIMINTA EI OLE JATKUVAA. EI VEROSEURAAMUKSIA.
Älä huuda, kiitos.
- äläpuutu
huoh. kirjoitti:
Älä huuda, kiitos.
huoh.
äänekosken tieto oli asiallinen, selkeä ja hyvä. mukavaa että se erottui muusta, vähempiarvoisesta tekstistä. - isokilai
huoh. kirjoitti:
Älä huuda, kiitos.
miten täällä huudetaan,ei ole kaiutinta eikä mikkiä,vain tekstiä.
TEKSTILLÄ EI VOI HUUTAA,
PITÄÄ KIRJOITTAA ETTÄ KIRJOITA PIENILLÄ KIRJAIMILLA.
"Siis näin"
- saamyydämitävain
Ei tarvitse mihinkään ilmoittaa kun pidät vain tulot omana tietonasi.Minä olen myynyt käsitöitäni myyjäisissä,toreilla ja kirppareilla useita kymmeniä vuosia eikä ole kukaan tuloja niistä kysellyt.siis myyt vaan niitä.
- soosoo,
Voit toki kertoa, kuinka itse toimit, mutta älä kehota muita rikokseen.
- Voi juma.
Minäkin myin viime talvena kaksi paria villasukkia 30:llä:
Pitäisköhän soittaa kelaan ja verotoimistoon.- Näpertelijä
No niinpä! :D Järki käteen näissä hommissa ihmiset!!!
Jos joku nyt myy muutamat sukat tai ompelukoneella väkertämänsä tyynynpäälliset jossain markkinoilla, tai tuttaville, niin myyköön! Ei tuommoisista tarvitse kenellekään ilmoitella. Ihmekään että maailmallakin nauravat suomalaisille, jotka noudattavat pilkuntarkasti ja tunnollisesti kaikkein typerimpiäkin sääntöjä....
JA JOS OIKEASTI JOKU ELÄÄ VAIKKAPA TOIMEENTULOTUELLA, JA ONNISTUU HANKKIMAAN KÄSITÖILLÄ MUUTAMAN KYMPIN LISÄTULOA, NIIN SE HÄNELLE SALLITTAKOON! Ei oikeasti voi aikuiset ihmiset olla mustasukkaisia siitä että jos joku tienaa kympin tai kaksi, uskomatonta! - ...
Näpertelijä kirjoitti:
Jos joku nyt myy muutamat sukat tai ompelukoneella väkertämänsä tyynynpäälliset jossain markkinoilla, tai tuttaville, niin myyköön! Ei tuommoisista tarvitse kenellekään ilmoitella. Ihmekään että maailmallakin nauravat suomalaisille, jotka noudattavat pilkuntarkasti ja tunnollisesti kaikkein typerimpiäkin sääntöjä....
JA JOS OIKEASTI JOKU ELÄÄ VAIKKAPA TOIMEENTULOTUELLA, JA ONNISTUU HANKKIMAAN KÄSITÖILLÄ MUUTAMAN KYMPIN LISÄTULOA, NIIN SE HÄNELLE SALLITTAKOON! Ei oikeasti voi aikuiset ihmiset olla mustasukkaisia siitä että jos joku tienaa kympin tai kaksi, uskomatonta!No tämähän on sama juttu kuin jos joku kysyisi, saako punaisia päin kävellä. Siihen täytyy vastata, että lain mukaan ei saa, koska laki kieltää sen. Kuitenkin päivittäin lukemattomat ihmiset kävelevät päin punaisia oman harkintansa mukaan ja tilanteen huomioon ottaen, eivätkä edes saa siitä mitään rangaistusta. Silti ei voi sanoa, että punaisia päin saa kävellä.
- n11n
Näpertelijä kirjoitti:
JA JOS OIKEASTI JOKU ELÄÄ VAIKKAPA TOIMEENTULOTUELLA, JA ONNISTUU HANKKIMAAN KÄSITÖILLÄ MUUTAMAN KYMPIN LISÄTULOA, NIIN SE HÄNELLE SALLITTAKOON! Ei oikeasti voi aikuiset ihmiset olla mustasukkaisia siitä että jos joku tienaa kympin tai kaksi, uskomatonta!se raha menee yhteen tai kahteen kauppareissuun. Itse ansaittu raha tuntuu silti aina hyvältä, vaikka olis pieni.
- jossain kai raja
Näpertelijä kirjoitti:
JA JOS OIKEASTI JOKU ELÄÄ VAIKKAPA TOIMEENTULOTUELLA, JA ONNISTUU HANKKIMAAN KÄSITÖILLÄ MUUTAMAN KYMPIN LISÄTULOA, NIIN SE HÄNELLE SALLITTAKOON! Ei oikeasti voi aikuiset ihmiset olla mustasukkaisia siitä että jos joku tienaa kympin tai kaksi, uskomatonta!Olen samaa mieltä, että jos joku hankkii kympin tai kaksi käsitöillään, niin hankkikoon. Tai hoitaa kerran kuussa naapurin lasta ja saa siitä muutaman kympin.
Mutta kyse onkin siitä, missä menee raja. Entä kun hankkii käsitöillään satasen tai viisisatasen kuussa - verottomana ja edelleen sossun tukia nostaen?
Siksi kai se ilmoitusvelvollisuus periaatteessa on olemassa, että jossain vaiheessa ne pienet lisätulot eivät ehkä enää olekaan vain pieniä lisätuloja, vaan jo niin suuria, että ne vaikuttavat verotukseen ja tukiin.
- waterlilly
Itselläni oman paikkakuntani käsityöläisten tuotteita myynnissä. Kehotan jokaista pitämään kirjaa tuloista ja menoista liittyen tuotteidensa myyntiin, myös matkakulut! Joku kateellinen naapuri kuitenkin saattaa tehdä verottajalle ilmoituksen ja tulevat kyselemään... silloin on ehdottoman suotavaa, että on joku ruutuvihko, josta näyttää se viivan alle jäänyt summa. Todella monella se on miinusmerkkinen...
- mustamarkkina
Itse verottaja ei ole kiinnostunut vasta kun tuotto on yli n. 300€/kk, jolloin se lasketaan vielä harrastetoiminnaksi. Työvoimatoimiston kanta toisaalta voi olla samaan asiaan paljon tiukempi.
- mek
Älä ilmoita mihinkään vaan hoida homma pimeesti ettei työkkäri laita sinua yriittäjäksi ja sen jälkeen et ole tytöötömyyskorvausten piirissä.
- kauppa2
Yrittäjyydessä pitäs tienata vähäsen enemmän kuin satunnaisessa myynnissä.
- Kirpputorimyynneistä
Verotuksessa oli joskus velvollisuutta ilmoittaa omaisuuden /irtaimiston luovutusvoitoista, el eikö se tarkoita myös ns. kirppismyyntiä? Jos onnistuu myymään tasan samalla hinnalla kuin on ostanut, ei tarvitse ilmoittaa?
- Max Martin
Itsetehtyä taidetta saa myydä verottomasti 7000 eurolla vuodessa ja siitä summasta voi vielä vähentää tarvikekulut. Tietoa verottomasta taidemyynnistä löytyy Internetin sivuilta, että yksyisesti pientä taidekauppaa voi ihan vapaasti tehdä. Vaikka kotona myydä tai sitten markkinoilla tai Internetissä, jos löytyy osatjia.
- Max Martin
Että käsitöidenkin myynti on kokonaan verottajan ulkopuolella tapahtuvaa taidemyyntiä. Sitten kuuluu itse pitää kotona omaa vihkoa kuluista ja tuloista, että ne jäävät alle 7000 euroon/vuosi. Mutta koska mitään ilmoitusta ei tarvitse tehdä verottajalle, niin ei sitä tarvitse työvoimatoimistoonkaan ilmoittaa. Vaan sellainen pienimuotoinen käsityökauppa tai taidekauppa luokitellaan normaalielämään kuuluvaksi ilmiöksi ja lähestulkoon tavaroiden vaihdoksi vain.
Sitten taas, jos on rekisteröitynyt taiteilijaksi liittoon, niin tätä verotuksen ulkopuolella tapahtuvaa taidekauppaa ei voi tehdä. Sillä silloin on ammattina taiteilija, jolloin mukaan tulee eläkemaksut, palkanmaksut ja moni taiteilija sitten elääkin tavallisen palkansaajan lailla. Moni taiteilija on ihan mielellään veroja maksava freelanceri. Mutta työttömille ja viikonloppuharrastelijoille ja muille sunnuntaimaalareille myynti on verotuksen ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa. - Max Martin
Max Martin kirjoitti:
Että käsitöidenkin myynti on kokonaan verottajan ulkopuolella tapahtuvaa taidemyyntiä. Sitten kuuluu itse pitää kotona omaa vihkoa kuluista ja tuloista, että ne jäävät alle 7000 euroon/vuosi. Mutta koska mitään ilmoitusta ei tarvitse tehdä verottajalle, niin ei sitä tarvitse työvoimatoimistoonkaan ilmoittaa. Vaan sellainen pienimuotoinen käsityökauppa tai taidekauppa luokitellaan normaalielämään kuuluvaksi ilmiöksi ja lähestulkoon tavaroiden vaihdoksi vain.
Sitten taas, jos on rekisteröitynyt taiteilijaksi liittoon, niin tätä verotuksen ulkopuolella tapahtuvaa taidekauppaa ei voi tehdä. Sillä silloin on ammattina taiteilija, jolloin mukaan tulee eläkemaksut, palkanmaksut ja moni taiteilija sitten elääkin tavallisen palkansaajan lailla. Moni taiteilija on ihan mielellään veroja maksava freelanceri. Mutta työttömille ja viikonloppuharrastelijoille ja muille sunnuntaimaalareille myynti on verotuksen ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa.Nykyään tämä sama asia olikin määritelty koti-irtaimiston verottomana myyntinä, että itse voi tehdä itselleen kotiin sisustusta ja sisustustaulúja ja sitten myydä ne omana koti-irtaimistonaan verottomasti 5000/vuosi. Että ei sovi ammattilaistaiteilijoille ollenkaan, vaan kotiaskartelijoille ja sitten koko sisustus vaan kirpparille myyntiin. Eikä kulujakaan saa vähentää.
- epäuskoinen22
Paljonko normaaleista käsitöistä tulisi veloittaa? Ei kai niitä nyt sukulaisille ja naapureille voi alkaa myymään`?
- Max Martin
Tottakai voi omia käsitöitään myydä vaikka äidille, jollei sitten anna lahjaksi. Hinnoittelu perustuu tietenkin omaan arvioon, tehdyn työn määrään ja siihen, että mihin hintaan saa niitä myydyksi. Siis torikauppatasoista markkinataloutta, että monelle harrastelijalle varmaan riittää hinnaksi materiaalikustannuksetkin.
- Jos kauppaa
Tehdään kateisellä, niin verottaja ei saa tietää mitään. Kuka nyt niin hullu olisi, että kertoisi vapaaehtoisesti karhulle tulosta, joka ei ole todistettavissa, koska kuitteja ei ole.
- GamerGirl91
Ompelijakäsityöläinen täällä moi.
Mie keskityn ainoastaan myymään ulkomaalaisissa nettikaupoissa sellasia väh. 400€/kpl käsitöitä. Kun tietää minkälaisia käsitöitä tekee, tienaa vähä kivemmin... Sen vinkin sanon, että käsityöni liittyy roolivaatteisiin ja fetisseihin. Enkä muute kerro verottajalle. Rahalla en osta luksusta, vaan säästän omaan asuntoon. Jos Suomesta ei saa ilman virtuaalimaailmassa tapahtuvaa tilisiirtoa (eli jos en saa käteisellä) niin ostan talon sitten jostain sellaisesta maasta, jossa ei kyttäillä niin tarkkaan tulojen perään.
Tulot PayPalilla S-pankin tilille ja samantien ulos käteiseksi. Käteiset pankin kellariin lukkojen taakse omaan lokeroon. Vuosimaksu DanskeBankilla 50€
Terveisin osa-aikainen siivooja, joten en elä tuella.- Mansku
Hei, pitääkö S-pankin tili olla kuitenkin omalla nimellä niin että natsaa Paypalin tietojen kanssa? Mietin vaan voisiko siihen liittää mieheni S-tiliä? Itse oon työkyvytön ja kuitenkin työkkärin / sossun tuilla ja näpertelen käsitöitä ajoittain minkä verran jaksan, oon ajatellut laittaa ulkomaille nettiisivuille myyntiin kun tiedän että kiinnostuneita saattais olla, mutta mietin just tuota että pystyykö Paypalia / S-tiliä jotenkin kyttäämään? Periaatteessahan se on kaupan bonusjärjestelmä eikä varsinainen tili..? Oon tosi palikka muutenkin tuon Paypalin kanssa enkä oo perillä mitä siinä voi tehdä ja miten, joten neuvot tervetulleita :D
- käteen519€/kk
Mä piirrän ja maalaan silloin tällöin. Töistä saan kappaleelta joku 50-80 euroa enkä todellakaan ole ilmotellut koskaan mihinkään niistä, enkä ilmottele! :)
- Vastaus Tuitulle
Hei, Tuittu-Tinttu.
Näistä asioista on nähty vain ikäviä tapauksia. Sinun voidaan katsoa harjoittavan yritystoimintaa eli olisit yrittäjän asemassa. Tavallinen kuolevainen (ei työmarkkinatuella oleva) voisi myydä tuotteitaan esim. kirpputorilla. Varsinkin tuo töiden mainostaminen netissä olisi mielestäni erittäin huono idea. Voit käydä kysymässä asiaa kotipaikkakuntasi yleisessä oikeusaputoimistossa. Siellä on maksuton palvelu pienituloisille. Tällainen päätös vaikuttaa koko loppuelämääsi. Soita yleiseen oikeusaputoimistoon ja pyydä sinne ajanvaraus. Näistä asioista on jo oikeustapauksia (ennakkotapauksia) Suomessa.- 5+5
"Näistä asioista on jo oikeustapauksia (ennakkotapauksia) Suomessa. "
Minkälaisia? Minä en ole sellaisista kuullut. - Max Martin
Huuto.net on kokonainen Internet-sivusto omien tavaroiden myymiselle, että ei tässä kohtaa mitään ennakkotapauksia tarvita. Sillä oman kodin irtaimistoa saa myydä ihan luvan kanssa ja siihen luokitellaan tietenkin myös itsetehdyt käsityöt. On aivan järjetöntä keksiä jonkinlaisia kauhutarinoita siitä, ettei muka saisi omia tavaroitaan laittaa myyntiin nettin, kun netissä on kauppapaikkoja juuri sitä varten. Ja jopa Suomi24:llä on oma myyntitorinsa. Se on sitten ihan eri asia, jos perustaa toiminimen ja siirtyy yritystoimintaan. Miten tällaisesta maailman yksinkertaisimmastakin asiasta voidaan tehdä mahdollisimman monimutkainen kuin banaanivaltion byrokratiassa?
- k l
Voi myydä, älä ilmoita millekään viranomaiselle. Minä olen ostanut naapurin rouvalta villasukkia. Hän myy niitä myös pihatapahtumissa. Ei hän niistä mihinkään ilmoittele, vaikka työttömänä onkin.
Leikkasin aikoinaan tuttavien hiuksia. Eräs näistä tyypeistä sanoi kerran että joku voi ilmoittaa verottajalle sivutöistä. Minä sanoin että jaa, mitä ilmoittamista tässä muka on, maksaisit edes sen edellisen hiustenleikkuun...
Tuosta netti-ilmoittelusta en tosin tiedä, mutta ehkä siinä kannattaa olla ainakin sen verran varovainen, ettei omia oikeita tietojaan sinne laita. Minua viisaammat osaavat neuvoa. - Huh huh
Huh huh. Onhan näitä kauhutarinoita nähty ja kuultu. En jaksa selittää. Lienee jokin kovin suomalainen ilmiö.
Toivotan onnea ja menestystä elämässä. - Raapeli
Vuoden 2014 alusta saa tienata 300 euroa kuussa ilman että se vaikuttaa työttömyystukeen millään lailla.
- Hohoi äly...
Kysyin tuota työkkäristä ja vastaus oli, että työmarkkinatukea tms ei tietenkään saa siltä ajalta jona on tehnyt käsitöitä ansaitsemistarkoituksessa. Eli:
Aion siirtyä työttömyystuille heti kun vanhempainrahani päättyy ja vaihtuisi naurettavan pieneksi kotihoidontueksi. Edelleen kuitenkin käytännössä olisin siis vauvan ja 2-v kanssa kotona. Niinpä jos möisin tekemiäni käsitöitä menettäisin päivärahan niiltä päiviltä joina tekisin töitä tuon hankkeeni eteen. Eli jos virkkaan patalappua vauvaa imettäessäni vaikka keskiviikkona puolilta päivin, menetän päivärahat keskiviikolta tai päivärahan määrä pienenee suhteessa siihen montako tuntia virkkaan. Mutta jos virkkaan sunnuntaina tai yöllä ns omalla ajallani ei se vaikuta päivärahoihin. Sama homma itse myyntitapahtuman osalta, ei saa myydä arkena, vain sunnuntaisin tai yöllä.
Puhuin pitkään virkailijan kanssa ja hänkin oli "tiskin alta" kanssani samaa mieltä että älytöntä on. Totesi että eihän sitä kukaan tule tarkistamaan millon sä ne patalaput virkkaat...
Mutta jos myy, ja ostosta jää jokin kuitti tai muu tosite josta selviää myyntihetki, kannattaa olla tarkkana ettei jää kiinni petoksesta työmarkkinatuen suhteen. Joutuu pian maksamaan takasin. Verottajallehan tulot on kuitenkin ilmoitettava.
Vanhempainrahaan asia ei muistaakseni vaikuta mitenkään, ainakaan ellei myynti ole merkittävää.
En ole muuten vielä myynyt mitään.... =D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64205Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1142517Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J681068Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?191954- 37915
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38901- 47884
- 36836
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119815Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35792