Kiinteistömaailman tarjouskauppakupla

Jaloilla&raholla

Pidän käsittämättömänä, että kuluttajavirasto on todennut tuon Kiinteisömaailman tarjouskaupan ihan sallituksi.

Sivusta kun on touhua seurannut, niin se ei tosissaan täytä minkäänlaista hyvän kauppatavan mukaista asiaa. Annetaan esimerkiksi netissä ymmärtää, että joku tarjous on voimassa, vaikka se ei edes olisi. Tästä olen nähnyt esimerkin.

Miten voi olla mahdollista, että kun menen ruokakauppaan, niin ruokakaupan on pakko kertoa sentilleen ja selkeästi paljonko maitotölkki maksaa.. mutta kun menen ostamaan satojen tuhansien asuntoa, niin asunnon hinnaksi voidaan ilmoittaa jotain ja sitten sitä ei ole pakko kuitenkaan myydä, eikä kukaan ostaja tiedä millä hinnalla sen voisi ostaa. Vähän sama kun menisit maitotölkin kanssa tiskille ja kassa sanoisi, että ei sitä tuohon ilmoitettuun hintaan myydä. Sitten joudut tarjoamaan itse itseäsi vastaan. Kassa voi kuitenkin sanoa vaikka maailman loppuun asti, että ei vieläkään myydä tuolla monesti korotetulla hinnallakaan! Etkä myöskään voi olla varma etteikö myyjä/myyjän lähipiirissä oleva esitä sinua vastaan kilpailevia tarjouksia. Yllättäen sitten soitetaankin jälkeenpäin sille, joka ei ole korkeinta tarjousta esittänyt, että haluaisitko ostaa tarjoamallasi hinnalla edelleen... korkein tarjous kun ei välttämättä ollutkaan todellinen.

Ihmettelen kovasti, että miten tuollainen tarjouskauppa voi oikeasti täyttää kaikki pykälät? Ja jos se täyttää pykälät, niin miksi samaa humpuukia ei voi käyttää ruokakaupassa, autokaupassa jne. Olisiko tarkistuksen paikkaa siellä missä päätös on tehty!

Asuntotietoasetus määrää, että asuntojen markkinoinnissa on annettava tieto asunnon todellisesta hinnasta! Silti tuollainen pelleily onnistuu. Ei ymmärrä.

Joka tapauksessa itse ainakin äänestän jaloillani. En tule koskaan olemaan mukana tuollaisessa touhussa. En ostajana, en myyjänä.

23

492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haddiwaddy

No itse en myöskään missää nimessä käytä Kiinteistömaailmaa myydessäni enkä toivottavasti löydä jotain ihanaa taloia, joka on myynnissä tuolla tarjouskaupalla, koska jää muuten sitten mahdollisesti ihanakin kohde ostamatta. en edes lähde katsomaan sellaista kohdetta, joka muuten olisi ok, mutta on tarjouskaupassa.

• Asioista perillä

Mieluummin ostan autojobbarilta auton kuin kiinteistömaailmasta asunnon. Luotan enemmän siihen autojobbariin kuin kiinteistömaailman tarjouskauppaan.

• skysky1

Ja eikö tarjouskaupassa hinnan pitäisi lähteä tasan nollasta ja myyntiaika olisi vaikka kuukauden pari, tonnin korotuksilla minimissään.

• Ok-Loordi
        skysky1 kirjoitti:

Ja eikö tarjouskaupassa hinnan pitäisi lähteä tasan nollasta ja myyntiaika olisi vaikka kuukauden pari, tonnin korotuksilla minimissään.

Ei sillä lähtöhinnalla ole Tarjouskaupassa (tm) mitään väliä tai tekemistä, lähtöhinnaksi voi laittaa vaikka 1 euro. Idea on se että asunto myydään siitä eniten tarjoavalle (jos tulee niin kova tarjous että myyjä ylipäätään myy). Ideana on saada asunnosta mahdollisimman hyvä hinta ja asunnon saa se joka siitä eniten suostuu maksamaan. Sekä myyjän että ostajan etu siis, myyjä saa parhaan mahdollisen hinnan (jos tarpeeksi kova tarjous tulee) ja se, joka eniten suostuu maksamaan saa sen asunnon itselleen eikä hyvä kohde mene sivu suun kun voi aina tarjota vähän enemmän kuin muut jos todella kohteen itselleen haluaa. Siis ostajakin saa varmemmin hankittua sen juuri haluamansa kohteen tarjoamalla tarpeeksi.

Minä ainakin myisin tarjouskaupalla jos myisin koska niin saisin mahdollisimman hyvän hinnan. Sama se minulle on kuka se ostaja on, eniten maksava saa sen talon ja sama se minulle on mistä ne rahat tulevat onko omaa rahaa vai lainarahaa kunhan minä saan ne rahat ja mahdollisimman paljon.

• Ei toimi Suomessa
        Ok-Loordi kirjoitti:

Ei sillä lähtöhinnalla ole Tarjouskaupassa (tm) mitään väliä tai tekemistä, lähtöhinnaksi voi laittaa vaikka 1 euro. Idea on se että asunto myydään siitä eniten tarjoavalle (jos tulee niin kova tarjous että myyjä ylipäätään myy). Ideana on saada asunnosta mahdollisimman hyvä hinta ja asunnon saa se joka siitä eniten suostuu maksamaan. Sekä myyjän että ostajan etu siis, myyjä saa parhaan mahdollisen hinnan (jos tarpeeksi kova tarjous tulee) ja se, joka eniten suostuu maksamaan saa sen asunnon itselleen eikä hyvä kohde mene sivu suun kun voi aina tarjota vähän enemmän kuin muut jos todella kohteen itselleen haluaa. Siis ostajakin saa varmemmin hankittua sen juuri haluamansa kohteen tarjoamalla tarpeeksi.

Minä ainakin myisin tarjouskaupalla jos myisin koska niin saisin mahdollisimman hyvän hinnan. Sama se minulle on kuka se ostaja on, eniten maksava saa sen talon ja sama se minulle on mistä ne rahat tulevat onko omaa rahaa vai lainarahaa kunhan minä saan ne rahat ja mahdollisimman paljon.

Tuleeko se tarpeeksi kova tarjous? Miksi kaikki kaupat ei ole noita. Siksi koska, monet ovat kusetusmeiningin huomanneet ja kiertävät nuo kohteet kaukaa.

Ostaja taas ei tiedä, että onko siellä hänen lisäkseen yhtään todellista ostajaa vai nostaako tarjoustaan vaan sen vuoksi, että myyjän lähipiiri korottaa kilpailevaa tarjousta. Tarjouksia voi olla vaikka 20, mutta niistä ei välttämättä ole kuin yksi todellinen ostajaehdokas. Tätä on nähty.

• Samaa mieltä, täyttä k-setusta.

Jos on tarjouskauppa, niin reilusti sitten lähtöhinta ja on myytävä eniten tarjonneelle, esim. netin kautta toteutettu niin voi anonyymisti nostaa, mutta rekisteröityneenä.
      Jos. esim. lainaa ei saakaan, siitä sanktiona korvausta sekä myyjälle, että seuraavaksi parhaalle tarjouksen tekijälle.(koska tuhlannut kaikkien aikaa)

Ja voisihan kuluttajavirasto hahmotella jonkun neliöhintaperusteisen "hintalappumallin" myös. Huomaa tyhmempikin, jos on maksamassa liikaa vaikka olisi kuinka ihana kohde. Maailman tappiin saakka tulee kuitenkin olemaan hintaeroja koska harvoin on kahta samanlaista kohdetta myynnissä.

• Toisaalta, jos olisi itse myyjänä, niin on hyvä, että on AINA mahdollisuus päättää kenelle myy asunnon.

Ajatelkaa jotain sellaisia tyyppejä, joista heti näkee, että valittavat joka nurkasta ja viasta ja vaativat hyvityksiä.

Siitä saattaa tulla myyjälle vuosien helvetti.

Eihän mikään omakotitalo, edes/varsinkaan uusi ole virheetön.

MUTTA olen sitä mieltä, että nuo tarjouskaupan hinnat lähtevät kyllä liian korkealta, jos / kun ei joihin kohteisiin tule 3-4kk aikana yhtään tarjousta - eikö se sitä kerro.

Tarjouskauppa on sinänsä aika kieroa peliä - tarjouksia on/ei ole ole, ostajat ovat oikeasti olemassa/ei...
      En uskaltaisi lähteä mukaan.

• Liisa jaakobaari

Haesta sinä Wittuja saamarin köyhäkurki

• Liisa jaakobaari kirjoitti:

Haesta sinä Wittuja saamarin köyhäkurki

Liisa jaakobaari

Anteeksi mitä?

En kyllä ymmärtänyt kommenttiasi viestiini?

• KKHS

Ongelmallisiin ostajiin on helppo varautua. Tiedä mitä myy. Teetä kuntotarkastus (saadaksesi puolueetonta tietoa kunnosta) ja lisää kaikki tarpeelliset vikakohdat sopimukseen. Sen jälkeen on turha tulla valittamaan jostain, johon on kirjottanut nimen alle

• Omakas

Täyspäinen kyllä tietää sen maitolitransa kanssa kassalla, että siinä jossain 2e paikkeilla varmaan viimeistään kannattaa lopettaa tarjoaminen. Vähän fiksumpi lopettaa jo euron kohdalla ja kävelee kilpailijalle. Sillä ei ole merkitystä kuka muu tarjoaa ja mitä, itse on tiedettävä omat rajansa kyseiselle asunnolle.

• Täyspäinen kaksonen

Täyspäisen ei tarvitse sitä tietää, koska laki estää maitolitraa myytävänä noin. Asuntoja kyllä voi "myydä" kieroilemalla.

Omituista.

• Oma kas
        Täyspäinen kaksonen kirjoitti:

Täyspäisen ei tarvitse sitä tietää, koska laki estää maitolitraa myytävänä noin. Asuntoja kyllä voi "myydä" kieroilemalla.

Omituista.

Enpä ole tuollaista lakia nähnyt. Vaikka voihan se olla. Ei Vaan mahtaisi kauppias hyötyä moisesta myyntitavasta. Eikä tuo asuntojen tarjouskauppasysteemikään voi toimia kuin harvoissa, kysytyimmissä kohteissa. Suurimmalta osin se tulee poistumaan kömpelyytensä takia.

• Ostanut

Kuinkahan monta prosenttia asuntokaupoista käydään niin, että on oikeasti useita kiinnostuneita ostajia yhtä aikaa liikkeellä ja syntyy huutokauppamainen kilpailutilanne? Huoneistokeskuksen katsauksen mukaan asunnon keskimääräinen myyntiaika huitelee 55 pv:n kohdalla pääkaupunkiseudulla ja yli 70 pv:n paikkeilla muualla suomessa. Että todella hektistä menoa...

Ostajana tarjouskauppamekanismi ei kiinnosta pätkääkään. Kun ostin nykyisen asuntoni tein tarjouksen, joka oli voimassa 2 tuntia. Ei tulisi mieleenkään sitoutua johonkin systeemiin, joka määrää tarjouksen voimassaoloajalle jonkun minimikeston. Pitkä tarjousaika on myyjän pussiin pelaamista.

• Minä ihmettelen

Mun mielestä lähtöhinta pitää laittaa niin että on sillä valmis myymään.

Nyt nuo lähdöt on niin matalalla, että se on pelkkää sirkushuvia korotella niitä kun myyjä ei kuitenkaan hyväksy.

Oikeassa huutokaupassa koitetaan saada kaupat aikaiseksi. Tarjouskauppa (TM) on haaveilijoiden kokeilua.

• no no no

Tarjouskauppa on kyllä ihan syvältä. Itse juuri möin asunnon (en todellakaan tarjouskaupalla) ja etsin parhaillaan uutta. En katso edes ilmoituksia jos huomaan että kyse on Tarjouskaupasta. Ihan täyttä skeidaa. Kerran jo menin ja tein tarjouksen yhdestä tarjouskauppakohteesta ja jäi kyllä huijattu olo siitä.

Onneksi on muitakin myyjiä kun Kiinteistömaailma. Pienten asuntojen myyjät vaan tuntuvat kovin olevan innoissaan Tarjouskaupasta ja myyvät sitä kautta..

• Jos kysyntä kämpästä on kova, voi olla myyjän etu käyttää asuntokauppaa (lähinnä yksiöt ja kaksiot pk-seudulla). Ostajan etu se ei ole, joten itse asuntoa etsiessäni jättäisin tuollaiset kohteet suosiolla väliin.

Ja samaa mieltä oli muuten välittäjä, kun häneltä asiasta kysäisin. Tosin hän ehdotti tarjouskauppaa tähän omakotitaloonkin, mutta en lämmennyt idealle. Enkä koko välittäjällekään tarkemmin mietittyäni. :)

• TarjousKahjoKauppa

Sama täällä. En lähde mukaan tarjouspelleilyihin koskaan. Välittäjän pitää tehdä ihan oikeaa työtä ja etsiä se todellinen ostaja.

Tarjouskauppahan on sellaista, että myyjä ja välittäjä arvioivat että kohde myydään vaikka hinnalla 150 tuhatta. Sitten laitetaan naurettava lähtöhinta vaikka 115 tuhatta. Jotta saadaan hölmöt ihmiset kiinnostumaan kohteesta, jotka sitten kuitenkin pettyvät kun huomaavat tarjottuaan, että myyjällä ei ole aikomustakaan myydä sitä vaikka hinnalla 125 tuhatta. Kukaan muukaan ei sitten tarjoa mitään välttämättä ja pattitilanteessa ollaan. Tarjouskaupan välittäjä vaan surffaa iltalehden sivuilla netissä ja katselee tuleeko nettiin tarjouksia vai ei. Noin minä en asuntoani myy, kyllä se välittäjä saa ihan tehdä koko rahan edestä töitä.

Ja ostajana minä taatusti haluan tietää, että mikä on se hinta minkä maksamalla saan asunnon. Eikä niin, että tarjoa mitä tarjoat ja voi olla, että et kuitenkaan sitä saa. Ihan hullua.

Näkeehän sen siitäkin ettei tarjouskauppa toimi, kun vain murto-osa kohteista on sellaisia. Ja mitä enemmän tarinoita tuosta kerrotaan, niin sitä enemmän ihmiset kiertää nuo kaukaa. Mikä on ihan oikein.

• 2+ysi

Tarjouskauppakohteisiin voi ihan hyvin jättää myös perinteisen kirjallisen tarjouksen omine reunaehtoineen. Koko systeemi on täyttä hypen nostattamista ja omastakin mielestäni todella kyseenalaista touhua.

• hyvä systeemi

Itse olen ostanut tai myynyt 4 osakehuoneistoa Kiinteistömaailman tarjouskauppa-systeemin kautta. Ihan hyvä systeemi se on. Välittäjä kyllä kertoo jo esittelytilanteessa, että jos pohjahinta on esim. 115.000, mutta tavoitehinta on 150.000 euroa, että kannattaako tarjousta edes jättää, jos ostaja kuvittelee, että asunnon saa itselleen 115.500 eurolla.

Edullisella lähtöhinnalla on tarkoitus saada kiinnostuneita ihmisiä katsomaan asuntoa. Sitä paitsi myyjähän saattaa alentaa hintatavoitettaan, jos 4 kk:n myyntisopimusajan puitteissa ei näytä tulevan kauppaa.

Perinteisessä systeemissä et siinäkään voi tietää, että paljonko hinnassa on tinkivaraa. Joskus hinnassa on ilmaa paljon, joskus vain vähän, joskus ei yhtään. Silloin ainoastaan pyyntihinnan maksamalla saat asuntosi. Tiedän kyllä sellaisenkin tapauksen, jossa asunto oli haluttu ja hinta nousi pyyntihinnan ylikin noin 30.000 euroa.

Toivottavasti kaikki tähän keskusteluun osallistuvat pysyttelevät jatkossakin Kiinteistömaailman tarjouskauppa-hinnoittelusta poissa, niin minulla on mahdollisuus saada kiva asunto itselleni. Hakusessa on nimittäin sijoituskaksio...

• ok-suurruhtinas

Itse en ole kertaakaan käyttänyt tarjouskauppaa. On selvää, että ko. kauppatapa karkottaa suuren osan potentiaalisista ostajista, ehkä jopa yli puolet.

Eivät vanhemmat ihmiset halua klikkailla hintaa ylöspäin, kun eivät tiedä kuka siellä nokittaa vai onko myyjä itse "tarjoamassa". Toisaalta monella vanhemmalla ei ole vielä nettiäkään.

Sinänsä tavallinen asuntokauppa on muutenkin yhtä vilunkipeliä. Välittäjä keksii toisen "tarjouksen" ja ostaja joutuu punnitsemaan, onko tarjous totta vai ei. Näin vedätetään hintaa ylöspäin.

Minulle ainakin sopisi, että asuntoja myytäisiin kuten maitoa. On todella ihmeellistä, että mitä isommista rahoista puhutaan, sitä villimpää on meno.

Mutta nyt grilliin tuli, sinne muutama bratwursti sekä pekonia, lihavartaita jossa sipulia, lihaa, tomaattia ja juustoa, ai jai jai. Ja kppv laittelee salaattia lasten kirmatessa omalla pihalla kaukana kasarmien varjoista.

• Vedättäkää rauhassa

Minusta ko. putkan tarjouskauppapelleily on naurettavaa. Monet kohteet roikkuneet pari vuotta samalla lähtöhinnalla ilman tarjouksia! Olisiko "lähtöhinta" "hieman pielessä"?

Ostajana en lähtisi koskaan jättämään tarjousta voimaan vähintään 5 vuorokaudeksi. 2 vuorokautta on tähän asti ollut oma maksimi enkä näe tarvetta sitä pidentää. Kaupat on tehty jos myyjä on halunnut myydä.

Soitin vuosi sitten keväällä Kiinteistömaailmaan yhdestä huutokauppatontista tarkoituksenani tehdä tarjous (mallia normaali kirjallinen). Lähtöhinta oli (ja ilmeisesti on edelleen) arviolta 30% yli markkinahinnan. Eivät suostuneet ottamaan kirjallista tarjoustani vastaan kun "tämä on huutokauppa ja lähtöhinta on se mikä lukee". Vähän aikaa sitten oli kohde edelleen myynnissä ja on todennäköisesti edelleen. Nolla tehtyä tarjousta. Sitäpähän huutokauppaavat muiden muassa.

En ole asioinut ko. firman kanssa aiemmin mutta jatkossa en taatusti tule asioimaan!

• pölhö huutaja

Juu tuo on kyllä yhtä läpinäkyvä kusetus kuin taannoisen Fiksuhuudon 'huuda auto' ja Jaana1262 robotti, jota vastaan saitkin huutaa sen 3 VUOTTA, kunnes koko paska meni nurin :c) Oli niitä roboja muitakin, jotka aina sopivasti korotteli tarjouksia ja sieltähän et edes sähkövatkainta saanut, vaikka olisit sen 'voittanut' :c)

Kuluttajien pitää laittaa stoppi tuolle pelleilylle! Mutta aina löytyy se Pirkko Pallopää, jonka mielestä näytöllä oli niin IHANAT VERHOT, että on ihan pakko ostaa joku neikuukuuutio läävä sen perusteella, maksoi mitä maksoi :c)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4542
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2543
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      175
      1725
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      260
      1592
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1460
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      122
      1347
    7. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      9
      1277
    8. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1269
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      76
      1242
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35