Ok-talon rakentaminen yksin

haaveena oktalo

Tässä jo 6-vuotta kerrostalossa ja pian nelisen vuotta rivitalossa asuneena sekä näin maalaisena alkaa pikkuhiljaa kaivata vähän kauemmas taajamasta. Mielessä on muhinut omakotitalon hankinta tai rakentaminen. Eräs seikka vaan tahtoo vesittää koko haaveen, sillä olen nimittäin yksineläjä, eli sinkku näin suomeksi. Tämä siis tarkoittaisi sitä, että hoitaisin yksin ihan kaikki kulut. Hoidan toki nytkin omat asumis- ja muut kulut, mutta omakotitalon hankinta/rakentaminen onkin vähän suurempi juttu. Onko kukaan ostanut tai rakentanut/rakennuttanut oktaloa YKSIN ja kuinka olette selvinneet rakennus-, ylläpito- sekä muista juoksevista kuluista?

10

3631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KR Lentäjä

Hyvin selvittiin, pankkilainaa en tarvinnu. Ylläpitokulut on marginaalisia, pitää olla vain tulot oikeassa suhteessa menoihin! 24/7 lastenhoitajankin kulutkaan ei ole liikaa, eikä kolmen lapsenkaan.

• hmmm...

Osta joko valmiin tai rakennuta talo. Tänäpäivänä hartiapankkirakentamiseen tarvittavat resurssit vähissä.
      Vaimoni veli osti 10 vuotta sitten edullisesti alk.per. kunnossa olevan tiilitalon.
      Ajatteli hartiapankkivoimin rakentaa melkein koko talo uusiksi. Nyt on mennyt 10 vuotta ja kaverit ja tutut kaikosi jo ensimmäisenä vuotena. Kaikki lomat ja vapaa aika mennyt rakentamiseen. No talo valmistuu nähtävästi syksyllä ja on kyllä upea. Silti pistävät sen heti myyntiin koska mieli muuttunut ja haluavat takaisin kaupunkiin.

Itse viihdyn ok-talossa jonka ostin keväällä. Ostin sen verran tuoreen ettei heti tarvi tarkastajan mukaan ruveta remontoimaan.

• haaveena oktalo

Olen arvioinut, että jos alkaisin rakenuttamaan taloa, niin vähintäänkin 200 000 euroa olisi levällään heti kättelyssä. Moni säästää nimen omaan tuolla "hartiapankilla" tai sukulaissuhteilla, mutta minä joutuisin hankkimaan kaiken avun ja työn ulkopuolisilta. Eli maansiirrot, timpurin, sähkö- ja lvi-työt joutuisin hankkimaan muualta. Pankit eivät nykypäivänä myönnä lainoja sinkulle, jos on talonrakennusaikeita.

• 10+32

eikö myönnä ?, kumma homma, kyll ainakin minulle myönsivät. ja nyt tätäkin viestiä kirjoitan omasta talosta jonne pääsin vastaikään muuttamaan. sinkkuna otin lainan, rakensin talon ja kävin samalla töissä ja sinkkuna asun tässä. ja olen ihan helevetin tyytyväinen. eikä tod. mennyt 200.000 €, summa on lähempänä 100.000 kuin 200.000.

• raksamies 38.

Minä tein niin että rakennutin talon siihen vaiheeseen että seinät ja katto pään päälle ja itse sitten tein sisätyöt ja loput ulkotyöt. Säästin siinä paljon rahaa ja tuli hyvä talo. Siinä just alkuvaiheessa tarvii kuitenkin apu miehiä kun pitää pohjatyöt, seinää ja kattoa rakentaa niin ei jaksa yksin nostaa tavaraa katolle ja muualle joten hyvä on olla apumiehiä. Sähkö ja putkityöt teetin paikallisella firmalla kun en itse ole pätevä niitä tekemään.

Maksoi 350 tonnia yhteensä ja rakensin perintörahoilla tän talon. Jos myyn tän niin saan siitä 630 tuhatta että kannattaa rakentaa itse jos haluaa.

• vain oma osuutesi

Kyllä sinä olet ainoa joka osaa arvioida kykysi rahoittaa/rakentaa/hoitaa talosi.

Itsellä on 5 henkinen perhe ja rakensin 200 neliöisen talon, helpommalla ja halvemmalla olisin pääsyt jos olisin ollut yksin ja rakentanut 80 neliöisen talon.

Jos ei ole peukalo keskellä kämmentä, eli osaa tehdä normaalit talon huoltotyöt itse, niin halvempaahan omakotitalossa on asua kuin osakkeessa, vuokralla asumisesta puhumattakaan.

• sillain se rakentuu

Ite tossa ostin tontin 2012 tammikuussa kaupungilta.. oma pätäkkää oli n. kolmasosa tarvittavasta summasta.. Tein niillä apuna käyttäen pohjan.. sekä yms.. taloon tarvittavaa.. eli siis kellarikerroksen.. sähköt...eristykset.. talo paketin otin avuksi.. eikä pankissakaan lainan saannin kanssa ole ollut ongelmia.. itse tehnyt ja käyttänyt jossain työvaiheissa apuvoimia.. ja välillä tutut auttaneet..

• 12+22

Tee lammitalo, on helppoa yksin, kuin legotaloa rakentaisi. Muutamassa kohdassa on apuri tarpeen, kuten katon tekemisessä ja ikkunoiden asentamisessa. Tarpeeksi iso ikkuna, niin tarvitaan monta apuria. Toki apuna on betonipumppuauto ja nosturikuskikin silloin tällöin.

Vaimon kanssa meni rakennusluvan saaamisesta vuosi niin pääsimme asumaan 150m2 keskeneräiseen taloon. Virallinen muuttotarkastus oli 2 vuoden päästä ja lopullisesti talo valmistui 3 vuoden päästä rakennusluvasta puutarhoinen, kavihuoneineen, terasseineen ja parvekkeineen.

itse tekee niin saa nukkua yönsä rauhassa ja ei ole pankin ja työn orja lopun ikää. Rakensin päätoimisesti ja vaimo oli palkkatöissä. Kirjallisuuden mukaan pientaloprojekti on noin 3600 työtuntia ja olen samaa mieltä.

• T. jl
    • Sinkkutalous

Sinkkkunainen täällä juurikin on huomenna menossa vaihtamaan pankkia, kun on tontin osto ja uuden omakotitalon rakennuttaminen edessä. Omasta pankista en tätä 150 tonnia saanut, mutta toinen pankki antaa. Ja kun on suhteita, saa tuvan vähän halvemmalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      70
      789
    Aihe