Auton madaltaminen?

Tietämätön

Miten autoa oikein madalletaan? Madallussarjalla? Mikäs se sit oikein on? Paljon maksaa? Mistä voi ostaa? Onko auto/mallikohtainen? Onko järkevää? Näyttäähän se kyllä paremmalta, mut miten se oikein vaikuttaa ajettavuuteen?

25

10612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuning man81

      Joo tota madallussarja on se mikä sisältää
      madaltavat jouset ja iskarit. Saa tunigliikkeistä ja jostain varaosaliikkeistä.
      Hinta vaihtelee rajusti auton mallista ja
      sarjan laadukkuudesta eli homma on mallikohtaista.
      Käytännöllisyys riippuu ajatko asfaltilla vai huonokuntoisemmilla teillä. mutta ajo ominaisuudet parantuvat sarjasta riippuen.
      Liika madallus on näyttävää mutta epäkäytännöllistä kun pohja raapii joka helvetin
      möykys ja montussa...mutta suosittelen!!!

    • 626

      Oon vähä itekki aatellu madaltaa autooni, et mistäs löytäs tollaseen -88 Mazda 626:een madallussarjan?

    • konkari

      jousipuristimella jousi kaasaan ja pienellä laikkaleikkurilla napsastaan puolitoista kierrosta jousesta pois.

      tällä keinolla on madallettu kymmeniä autoja ja tulos on ollut aina hyvä. jopa tarvikeliikkeen myyjä suositteli tuota keinoa!
      kantavuus säilyy täydellisesti ja ajo-ominaisuudet ei muutu kuitenkaan kivireeksi.

      • 626

        Ostaaks kukaan ylipäätänsä mitään madallussarjoja? Ei niit mistään oikein löydä. Toi kuulostaa kyl aika... Menee viel auto pilalle! Miten sä saat leikattuu kaikista saman verran pois? Jos noin halvalla ja helpolla pääsee, niin mikä ettei!


      • konkari
        626 kirjoitti:

        Ostaaks kukaan ylipäätänsä mitään madallussarjoja? Ei niit mistään oikein löydä. Toi kuulostaa kyl aika... Menee viel auto pilalle! Miten sä saat leikattuu kaikista saman verran pois? Jos noin halvalla ja helpolla pääsee, niin mikä ettei!

        jousia on helppo lyhentää. itse olen aina tyytynyt puoleentoista kierrokseen, joka on helppo laskea joka jouseen.

        jos laittaa madallussarjan iskarit niin kyyti on kohta kuin kivireellä. (


      • 626
        konkari kirjoitti:

        jousia on helppo lyhentää. itse olen aina tyytynyt puoleentoista kierrokseen, joka on helppo laskea joka jouseen.

        jos laittaa madallussarjan iskarit niin kyyti on kohta kuin kivireellä. (

        Äijällä on vastaus kaikkeen:) Kiitos konkari!


      • madallus

        ei mitään järkeä madaltaa autoa jousia leikkaamalla lyhemmäksi, jos sattuu tapaturma tuol liikenteessä niin vastuussa ole sinä vaik et aiheuttanu tapahtumaa....ite olen tehnyt sellaisen muutaman kerran ja ajo ominaisuudet perseestä sen jälkeen..ostin FK: sarjan ja todellien ajo pelihän autosta tuli eikä maksanu kuin 350€ Lapland MotorTuningissa Rovaniemellä..!!..


      • madallus

        Jos auton vakiojousia lyhennät, niin kantavuus kyllä aivan varmasti pienenee. Pienellä kuormalla sitä ei tietenkää huomaa, mutta lastaapppa auto täyteen niin kyllä jouset pohjaa herkemmin kuin alkuperäisen pituisilla jousilla.

        Ja mitä hyötyä siitä jousien katkaisusta on?
        Jos auton painopiste siinä muutaman sentin alemmas laskee, niin ei se ainakaan ajo-ominaisuuksiin merkittävästi vaikuta.

        Jousien katkaisu parantaa auton ajo-ominaisuuksia ihan yhtä paljon kuin kromattu 4" pakoputkenpää ja se ylisuuri spoileri takaluukun päällä.


    • tuning konkari

      terve! nykyään saa joka varaosa liikeestä madallus sarjoja joko pelkät jouset tai iskarit jouset!kummatkin on parempi tapa kun rälläkä madallus! hinnat riipuu merkistä ja mallista! ne on auto kohtasia..ja onko järkee! minä sanon: maasturit on erikseen!! ajettavuus paranee sairaasti ja totta kai ulkonäkökin!!

    • MieS

      Liikennekäyttöisten autojen madaltaminen ei ole järkevää (ainakaan Suomessa). Korottamisesta sen sijaan olisi oikeasti hyötyä!

      Vain naurettavat keskenkasvuiset madaltavat muita kuin kilpa-autoja.

      • tieaura..

        onnex sun mieli pide ei vaikuta paljoakaan..!extreme..madallus rulettaaaa...


      • Kielioppi Oy
        tieaura.. kirjoitti:

        onnex sun mieli pide ei vaikuta paljoakaan..!extreme..madallus rulettaaaa...

        Onneks sulla on vielä reilusti kehittymisen varaa ennen ajokortti-ikääsi...


      • tuunari..
        Kielioppi Oy kirjoitti:

        Onneks sulla on vielä reilusti kehittymisen varaa ennen ajokortti-ikääsi...

        15vuotta on kortti ollu!!


    • Tuunaritäti

      Jos madaltaa, suosittelen kunnon madallussarjaa!!
      Niiden hinnat vaihtelee suuresti, liikkeiden välilläkin on eroja, joten kannattaa kilpailuttaa. Auto kohtaisesti, riippuu miten jouset ajettavuuteen vaikuttavat ja tietenkin paljonko madaltaa ja minkä merkkiset jouset ottaa. Mulla oli Avensiksessa ensiks Intraxin jouset ja ne ei sopinu ollenkaan (on asfaltti ja hiekkatie ajoa) vaihdoin halvempiin Jamex:in jousiin -40mm (100egua) ja nyt ajettavuus on PAREMPI kuin vakio jousilla. Vaikka alla on 8x17 / 215/40 r17 , niin on hiljainen ja hyvä ajaa.

      Merkkikohtaisesti vaihtelee miten helppo on jouset vaihtaa, mutta suosittelen vaihdattamaan liikkeessä, eli ei kannata ohjeiden mukaan rueta vaihtamaan ellei varmasti tiedä MITÄ TEKEE. Se maksaa, mutta helpommalla pääset ja on varmasti oikein laitettu.

      Ja kun ostat jouset sinun tulee saada myyjältä paperi, joka vakuuttaa että jouset sopivat autoosi. Sillä madallus tulisi katsastaa ja jotkut katsastusasemat kysyvät nimenomaan tätä paperia..Mutta tietty voithan ajella ilman katsastustakin, poliisit saattavat muistaa sinua huomautuksella (sakkoa en oo vielä saanu..)

      Mutta jotkut tykkää ja jotkut ei, toisiin autoihin madallus sopii, toisiin ei. Se on ihan jousista, autosta ja korvien välistä kiinni..

      • Mimmi

        "Mutta jotkut tykkää ja jotkut ei, toisiin autoihin madallus sopii, toisiin ei. Se on ihan jousista, autosta ja korvien välistä kiinni.."

        Mutta järkeä madaltamisessa ei kuitenkaan ole pätkääkään!


      • Tuunaritäti
        Mimmi kirjoitti:

        "Mutta jotkut tykkää ja jotkut ei, toisiin autoihin madallus sopii, toisiin ei. Se on ihan jousista, autosta ja korvien välistä kiinni.."

        Mutta järkeä madaltamisessa ei kuitenkaan ole pätkääkään!

        kaikki eivät nää madallussarjassa positiivisia puolia, kun
        a) eivät ole ajaneet kunnon madallussarjan omaavalla autolla (ajettavuus)
        b) eivät näe madaltamattomaa autoa "traktorina"
        c) missä on nähneet tuningauton ilman madallusta (en väitä etteikö niitäkin ole) -> ulkonäkö muuttuu
        d) eivät tiedä että kaarteisiin voi ajaa lujempaa...=)
        e) sivutuulessa auto ei heilu eli "ei ota tuulta alle"
        f) jarrutusmatka lyhenee


      • Urh.autoilija
        Tuunaritäti kirjoitti:

        kaikki eivät nää madallussarjassa positiivisia puolia, kun
        a) eivät ole ajaneet kunnon madallussarjan omaavalla autolla (ajettavuus)
        b) eivät näe madaltamattomaa autoa "traktorina"
        c) missä on nähneet tuningauton ilman madallusta (en väitä etteikö niitäkin ole) -> ulkonäkö muuttuu
        d) eivät tiedä että kaarteisiin voi ajaa lujempaa...=)
        e) sivutuulessa auto ei heilu eli "ei ota tuulta alle"
        f) jarrutusmatka lyhenee

        Pistän (vakiolla) oikealla kunnon urheiluautollani jokaisen kohdan tuosta paremmaksi ja helposti!

        On naurettavaa ja säälittävääkin että keskenkasvuiset yrittävät madaltaa/tunaroida katiskojaan, jotka eivät millään ilveellä kulje sellaista vauhtia (jarrutuksista puhumattakaan) joka tarvisi spoilereita/madallusta tms.

        Kun hankkii valmiiksi Kunnon Auton, ei tarvi tehdä itseään naurunalaiseksi...


      • Ave04:een

        Tuunariäiti,
        Mikä Avensis sulla on ja missa olet sen madaltanu? Itsel on 04 wagon ja meinaan alkuvuodesta, ennen kesää madaltaa sen.Ajattelin laittaa hommaan rahaa kiinni noin 400-500 Eur, saakohan sillä jo "kelvolliset" jouset ja iskarit... Renkaiden vuoro on varmaan ens syksyna.


    • konkari

      Auton saa helposti madallettua kotikonstein, kuten yllä olen kuvannut.

      Kuitenkin...
      Madaltamisen tarkoitus on pääasiassa saada auto NÄYTTÄMÄÄN urheilullisemmalta.

      Tuskin kenelläkään oikeasti on madaltamisesta Suomessa (80-100km/h) mitään todellista hyötyä.

      Pelkkää sporttista ulkokullaisuutta... ei mitään muuta!

      Mutta sehän se tarkoitus onkin !!

      Turha on kellään ajo-ominaisuuksista yms. paasata !

      Homman nimi on saada KOMEE ja toimiva auto !

      FAKTA !

      • Pyh

        Useimmiten niistä yleisimmin tuunattujen automallien ominaisuuksista ei saa millään kunnollisia, ei madaltamisellakaan. Yleensä ominaisuudet jopa huononevat madaltamisella ja matalemmilla renkailla, fakta!

        Ei tunareiden tusina-autoista saa komeita millään poppakonstilla, korkeintaan turhan naurettavan!

        Jos haluaa oikeasti komean ja hienon, kannattaa hankkia jo valmiiksi upeannäköinen ja upeasti toimiva Auto...

        Kasvaisit aikuiseksi.


      • Tuunaritäti
        Pyh kirjoitti:

        Useimmiten niistä yleisimmin tuunattujen automallien ominaisuuksista ei saa millään kunnollisia, ei madaltamisellakaan. Yleensä ominaisuudet jopa huononevat madaltamisella ja matalemmilla renkailla, fakta!

        Ei tunareiden tusina-autoista saa komeita millään poppakonstilla, korkeintaan turhan naurettavan!

        Jos haluaa oikeasti komean ja hienon, kannattaa hankkia jo valmiiksi upeannäköinen ja upeasti toimiva Auto...

        Kasvaisit aikuiseksi.

        tästä asiasta voidaan kiistellä vaikka koko loppuelämä!!!
        Sillä niin kauan kun on ihmisiä, niin kauan niiden mielipiteet eroavat. Tämä on FAKTA!!!!!!


      • FAKTA!!!!!
        Tuunaritäti kirjoitti:

        tästä asiasta voidaan kiistellä vaikka koko loppuelämä!!!
        Sillä niin kauan kun on ihmisiä, niin kauan niiden mielipiteet eroavat. Tämä on FAKTA!!!!!!

        Niin kauan kun keskenkasvuinen jaksaa innostua muotitrendistä, niin kauan tuninkia esiintyy!! Sillä kun autoilija kasvaa ja kehittyy, luopuu hän moisesta viisannuttuaan!!

        Seuraaville teineille taas uudet muotivirtaukset...


    • hervotonta

      On kyllä nykysinkin käynnissä noin madallukset, URPO
      mitään ohi menny, yhä pidetään "hienona" ja onhan se
      ihmiset vanhentuessaan suurin osa tylsistyy passivoituu miten sen sanookaan
      juurikin kuten te, vikisijät...."näyttää korkeintaan naurettavalta" PASKAPUHETTA
      kateellisilta? laiskoilta ihmisiltä joita ei moinen kiinnosta, mutta ikäs siinä jos tykkäätte ajella 60 000e meseillä ym. ku me nuoremmat nautime tästä ei tylsistyneestä elämästämme (vielä) miks tänne tuutte höpöttelemään, menkää ny ihmeessä ajelemaan niillä teijän aidoilla "sporttiautoilla" :`D ei saatana
      ihme vanhuksia, herätkää jo, vähä positiivisempa asennetta
      ja kyllä osittain olitte oikeassa mutta myöskin väärässä
      hyst siis

      kyllä olin myös tietoinen että vanha keskustelu, mutta oli vain pakko kirjoittaa tämmöinen argumentti?(kö) kai niin kun olen sairaana niin en pääsekkään huristelemaan madalletulla volvollani. cya
      yolo

    • ymmärtäkkee

      Joko teillä on jotain omia sairaita negaatioita vain ja ainoastaan sen takia madallettuja autoja kohtaan, että ne nykyään koetaan vain nuorien ja amisten jutuksi.

      Ihan vaan tiedoksi, että niitä käyttää KAIKENIKÄISET ja syystä jos toisesta.
      Niin ulkonäkö, kuin AJO-OMINAISUUKSISTA.

      Pelkällä "öljypohjan proppu asfalttii" periaatteella varmasti saa halvimman madallussetin joka näyttää kivalle ja jotkut tykkäävät peräti ajaa sellaisilla "kivireillä" ihan vaan sen kustannuksella, että hyvälle näyttää.

      Sitten on olemassa niitä hinnakkaampia madallus- ja säädettäviä madallussarjoja, joilla ajo-ominaisuuksia saa niin paljon paremmaksi että monet vakion näköiset kiesit kehutaan maasta taivaaseen ajettavuudeltaan ennenkuin saadaan kuulla että siinä on sporttisempi alusta.

      Ja toinen infoisku, että ne jotka näistä asioista ymmärtävät muutakin kuin jouset ja iskarit tai matalan kivireen niin tietävät yhtyä tässä siihen että monta muutakin asiaa saa alustassa muuttaa jos aikoo ajo-ominaisuuksia parantaa niin että se tuntuu hyvältä niin arkikäytössä kuin mahdollisesti radallakin piipahtaessa.

      Ei poikkitukia tai laadukkaita ja näyttäviä vanteitakaan turhaan aina laiteta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja asioita selvittämällä, lukemalla ja kokeilemalla.

      Enempää en jaksa jaaritella, halusin vain antaa hieman näkökulmaa ja totuuksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe