Miten kaasuliesi sytytetään??

täystumpelo

Apua! Yritin saada tulta kaasulieteen, mutta kun avasin kaasun niin suhinaa tuli, mutta tulitikusta se ei syttynyt?

Olen muuttanut uuteen asuntoon ja siellä on kaasuliesi. Enkä ole ikinä käyttänyt sellaista. Luin jostain, että jotain nappia painamalla se liekki syttyisi itsestään?

28

13302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haIIava_hevonen

      Paina sitä säätönuppia samalla kun avaat sen. Sytytä samanaikaisesti ja pidä hetken säätönuppia painettuna.
      Sammuttaessa käännät vain sen nollalle.

      • täystumpelo

        "säätönuppia" säätönupista tulee suhinaa ja leimahtaa liekki, mutta kun vapautan säätönupin, niin liesi sammuu.

        painan säätönupin alas ja kerrän nuppia auki, muttaa kuuluu vain sihinää eikä ota tulta tuliktikusta ollenkaa vaan sammuu?

        olisinkin tiedutsellut, että onko kaasuliesiä olemassa, jotka eivät tarvikkaan tulta?

        ja mikähän (mistä pitäisi tulla tuli ja jonka päälle laitetaan kattila) vieressä on joku piikki?. En ole uskaltanut sitä ronkalata?


      • haIIava_hevonen
        täystumpelo kirjoitti:

        "säätönuppia" säätönupista tulee suhinaa ja leimahtaa liekki, mutta kun vapautan säätönupin, niin liesi sammuu.

        painan säätönupin alas ja kerrän nuppia auki, muttaa kuuluu vain sihinää eikä ota tulta tuliktikusta ollenkaa vaan sammuu?

        olisinkin tiedutsellut, että onko kaasuliesiä olemassa, jotka eivät tarvikkaan tulta?

        ja mikähän (mistä pitäisi tulla tuli ja jonka päälle laitetaan kattila) vieressä on joku piikki?. En ole uskaltanut sitä ronkalata?

        Pidä sitä nuppia kauemman pohjassa kun liekki palaa. Se piikki on liekinvarmistin, joka sammuttaa kaasun tulon, jos liekki sammuu. Sen täytyy ehtiä kuumenemaan, että liekki jää palamaan.

        Ei sen liekin tarvitse välttämättä palaa. Kylmä puuro kaunistaa. Lämpimikseni minäkin naputtelen tässä syödessäni.


      • Kaasuhellaparashella
        haIIava_hevonen kirjoitti:

        Pidä sitä nuppia kauemman pohjassa kun liekki palaa. Se piikki on liekinvarmistin, joka sammuttaa kaasun tulon, jos liekki sammuu. Sen täytyy ehtiä kuumenemaan, että liekki jää palamaan.

        Ei sen liekin tarvitse välttämättä palaa. Kylmä puuro kaunistaa. Lämpimikseni minäkin naputtelen tässä syödessäni.

        Katso alla nimim. Kaasuhellaparashella. En ole mikään expertti vaikka useiden vuosien kokemusta onkin, mutta luulen sinun ongelmasi johtuvan samasta kuin minun silloin kun opettelin käyttämään kaasuhellaa. Avaa kaasu suhisemaan kunnolla ja "liekkinappia" väännä isommalle kunnes liekki syttyy kunnolla, sitten vähennä/pienennä kaasua/liekkiä. Helloja on hiukan eri tavalla toimivia, meidänkin molemmat toimii eri tavalla. Kaikkia helloja ei myöskään tarvitse erikseen sytyttää tulitikulla tai sytkärillä. Jos tarvitsee, kaasu päälle, sivusta nopea sytytys, kaasu pinemmälle, ruoanlaitto, kaasun sulkeminen KAIKISTA hanoista (hella ja pullo esim.) Hyvä ilmanvaihto hellan käytön aikana. No nyt toistan itseäni... Toivottavasti saat toimimaan. :)


    • Koko talo syttyy ja

      Avaa kaikki levyt ja uuni auki, sen jälkeen mene pötköttämää lattialle ja odottele rauhassa.

      • täystumpelo

        "mene pötköttämää lattialle "

        Juurihan olen kertonut, että se sammuu kun heti kun olen vääntänyt sen päälle ja irrottanut siitä vääntönupista käden.

        Eikö täällä ole yhtään kaasuhella-experttiä.


      • Silti kiva vekotin
        täystumpelo kirjoitti:

        "mene pötköttämää lattialle "

        Juurihan olen kertonut, että se sammuu kun heti kun olen vääntänyt sen päälle ja irrottanut siitä vääntönupista käden.

        Eikö täällä ole yhtään kaasuhella-experttiä.

        Jos se on sellainen vanhanmallinen kaasuhella ? Siinä pitää ensin painaa säädin pohjaan ja sen jälkeen vasta avata kaasu tulemaan liedelle. Hyvä olisi olla tulivehkeet lähellä jotta saat nopeasti liekin tulelle.

        Muista sekin että kaasuliesi ei toimi kuten valurauta liesi, vaan se toimii heti lämpöä alentavasti/ylentävästi.

        Uuni on hankala, enkä oikein koskaan oppinut sitä käyttämään.


    • Pakko olla provo

      Kuka sinut on päästänyt edes sen lieden äärelle ?

      • täystumpelo

        " edes sen lieden"
        en ole provo ja itse sinne lieden ääreen muutin! En ole aikaisemmin käyttänyt kaasuhellaa, niin kuinka voisin sen päälle mitään ymmärtää!

        Saan kyllä kaasun hajun siitä hellasta tulemaan vaan se ei nyt paljon tässä asiassa auta!


      • Anteeksi epäilys
        täystumpelo kirjoitti:

        " edes sen lieden"
        en ole provo ja itse sinne lieden ääreen muutin! En ole aikaisemmin käyttänyt kaasuhellaa, niin kuinka voisin sen päälle mitään ymmärtää!

        Saan kyllä kaasun hajun siitä hellasta tulemaan vaan se ei nyt paljon tässä asiassa auta!

        Ei ne enään toimi poleteilla, joten kaasua varmasti tulee. Soita Helsinginenergialle ja kysy missä vika.


    • täystumpelo

      "Pidä sitä..."

      Noh, katsotaan, yritän tuota keinoa vielä. En kehtaa pyytää huoltomiestä neuvomaan, se on varmaan ihan yksinkertainen juttu. Huoltomies alkaa kuitenkin pitämään heti hankalana vuokralaisena eikä tule sitten tosi hädän tullen paikalle.

      Jos ei ala toimimaan, niin ostan sähköisen pöytälieden! Töpselin ainakin osaan pistää oikeaan psitorasiaan, jaa-a niin ja sekin kai tarvii olla maadoitettu vaikka asuu 7krs:ssa, siis pitää olla pitkät piuhat että riittää maahan asti maadoittaa:)

      • haIIava_hevonen

        Polle on expertti. Olen käyttänyt lukemattomia kaasuliesiä. Saat siis liekin palamaan painamalla sitä säätönuppia?
        Jos liekki ei jää palamaan edes parin minuutin painamisen jälkeen, kannattaa tilata huoltomies, ellet halua painaa sitä koko kokkaamisen ajan.

        Joskus olen laittanut viallisessa hellassa kiilan pitämään nuppia pohjassa, mutta sinulle en sitä suosittele. Saatat päästä hengestäsi.

        Minä menen nyt hommiin. Jatka sinä kirjoittamista tai kokkaamista.


    • Lukee hellassa

      Laita sen nimi tänne ja suurinpiirtein vuosiluku ja mä googlaan sulle sytytys ohjeet.

    • ohjaustahakemaan

      Voi hyvä lapsi,menet nyt heti pyytämään opastusta tuohon
      juttuun,noilla konsteilla ja täältä tulevilla neuvoilla tapat itsesi
      ja naapurit lisäksi,jos kaasua valuu huoneeseen niin se itsestään jo tappaa mutta sitten koko kämppä on tulessa jos siellä tikun sytytät.

      Et sinä voi osata ellei sinulle kukaan näytä miten se liesi toimii,
      minä pelkään kaasuliesiä vieläkin vaikka lapsuudenkodissani
      sellainen olikin,et ole mikään tumpelo, kaikki, siis kaikki asiat täytyy
      opetella, kukaan ei osaa syntyessään mitään.

    • Pamaus vaan kävi

      Kerran kännissä ihmettelin lusiferin kaasugrilliä kun ei syttynyt pietsolla, vaan laiton kannen kiin ja hain tulitikut. Vi´ttu se grilli sai sätkyn ja melkein poltti hiukseni.

    • kjfd iuy,be

      Kysy naapureilta, täällä vastausten taso just tällaista.

      Sen verran vaann liekö liettä putsattu ikinä? Ne polttimet pitää aina joskus peseskellä, niihin kertyy kaikenlaista, etenkin jos kiehuttelee yli jne. Muurama osa. Kaikki, mikä lähtee käsin nostamalla ylös, lavuaariin likoaman tiskiaineveteen. Sitten peseskelet rievulla lieden ja etenkin polttimen osat. Varovasti, mutta huolellisesti.

      Peset loput osat, kuivaat kaiken todella hyvin, sitten kasaus ja testaamaan.

      Epäilyttää, että syynä likaisuus. Kaasuvehkeissä erittäin harvoin vikoja ja ne taatusti turvallisempia kuin sähköliedet. Niissä moninkertaiset varmistukset, eikä ne mene vahingossa päälle mitenkään. Itellä ollu kaasuliesiä jo useampi kymmenen vuotta, päälle pari kaasugrilliä. Ei niissä mitään ongelmia ikinä ole ollut.

      Sun parasta kuitenkin aluksi pyytää naapuria vilkaiseen.

    • JÄRKI KÄTEEN

      Se huoltomies käy oikein mielellään sinua neuvomassa. Hän on ihan sitä varten olemassa! Soita sille huoltomiehelle, ennenkuin koko asunto/koko talo räjähtää, koska on tullut kaasua huoneeseen. Katso nyt täältä tulevia "neuvoja". Järki päähän ja puhelin käteen. Heti!

    • Kaasuhellaparashella

      Asuntoautossamme on kaasuliesi ja olen aivan ihastunut siihen, meillä on pihalla myös kaasugrilli. Kaasuhanan pitää olla tarpeeksi auki, että liekki jää palamaan. Pidä nappia alhaalla vähän aikaa, älä ole liian varovainen, ei se kaasu mitään räjähdä siitä tai et pökerry sitä päälle laittaessasi. (Itse olin ensimmäistä kertaa kaasun kanssa otteissani liian varovainen enkä tajunnut miksi liekki ei jaksa palaa vaan sammuu.) Pienennä sitten liekkiä sopivaksi ja sitten hyviä kokkaushetkiä. Kaasuhella on ripeä ja jäähtyykin heti käytön jälkeen verrattaessa muihin liesiin. Muista kuitenkin pitää asunto hyvin tuulettuvana hellaa käytettäessä ja sulkea hana käytön jälkeen. Kaasu on hyvä ja turvallinen käyttää kun sitä käyttää oikein. :)

    • Tavallisia tolvanoita. Niin käyttäjät kuin etenkin neuvojat.

      Eikö sulla sano järki, että jos suhisee, tulee kaasua suuttimista niin silloin on jokin muu pielessä, ellei liekki syty.

      Jos suhisee, niin pienennä, kunnes sitä ääntä ei eroitu, ja yritä sitten sytyttää, jos sytyttää.

      On siinä olemassa likaisuuden mahdollisuuskin, mutta kaasuhella on yleensä yhtä toimintavarma kuin sähköhella ja heti kuuma ja poissa päältä kun nollaat katkaisijan.

      Se on myös aina turvallinen, kun muistat sulkea kaasuhanan sieltä pullon päästä/päältä kun et käytä sitä pidempään aikaan.
      Vanhaan hyvään aikaan niissä oli pieni, kuin sipulin kynsi tai pisaran mallinen vipikatkaisija jossa oli toisella puolella liekin kuva, kun se oli käyttäasennossa. Se oli myös kupera, sammutusa sennossa ja kovera, (kuppi) kun se oli päällä, joten sen asennon erotti aina helposti pullon päältä.

      Onko sulla muuten oikeaa kaasua siellä pullossasi.
      Nykyään saattaa olla muitakin vaihtoehtoja tarjolla,
      kuin se vanha Kosan-kaasupullo sisältöineen.

      • usaak

        Muuten, Suomessa joissain vanhoissa taloyhtiöissä (jos asuu esim. viime vuosisadan alun vanhassa kerrostalossa) on kaasunsaanti asuntoihin normaalia ja omaa pulloa ei tarvita, ulkomailla tämä on yleisempää.


    • käännät sitä säätönuppia niinkuin noissa muissa viesteissä on kerrottu. Mutta tulitikku kannattaa sytyttää ennen sitä, laita palava tikku hampaiden väliin ja vie se polttimen lähelle. Samalla kun avaat säätönuppia niin puhalla sieraimista ilmaa ulos. Silloin kaasu ei virtaa liian voimaakkaasti polttimosta ulos ja tuli syttyy.

    • kaasuuuuuuuu

      Käännä illalla kaasu auki jokaisesta levystä ja uunista. Aamulla sitten raapaiset vaan tulitikun keittiössä ja HOP valkeus tuli. Toki saattaa jo yön aikana välähtää jos vaikkapa jääkaappi antaa alkusysäyksen, jos taas ei niin aamulla kuitenkin palaa varmasti.

    • ei_mikään_einstein

      Täällä on näköjään yks pellekaarti johtamassa harhaan sen kuin kerkeävät. Voisivat hävetä.

      Helpoiten lähtee, jos on käytössä sellainen hyvin pitkänokkainen sytkäri (vaikka lähtee se tikuillakin myös).

      Kaasu auki (normaalisti painallus kahvasta ja kääntö) maksimin kohdille, ja käsi säätimestä irti. Parin sekunnin päästä sytkärillä tulta polttimeen. Ihan rauhassa, ei tuu silmille.

      Jos ei muutamaan sekuntiin syty, säädin nollille. Odottele hetki (10 sek) ja yritä uudelleen.

      Ei se oo mitään ylivoimaisen vaikeeta rakettitiedettä. Itse opin kesämökillä ton jo alle kymmenkeäisenä, joskus 70-luvun puolessa välissä.

    • Provo on

      Ihan provo tää on. Mutta jos oot hellan ääressä nyt niin avaat kaikki hanat ja levyt auki, suljet ikkunat ja ovet.

      Menet nyt keittiöön ja sytytät.

      Siitä tulee todella hyvä paistos!

    • Oyutta

      Heitä tulitikut parvekkeelta huitsin nevadaan ja hommaa halpahallista sellainen nestekaasutoiminen sytytin (pitkällä varrella). Näin parit jännitysmomentit poistuu ja liesi syttyy helepomnin =)

    • Vinkki100

      Itsellä oli sama ongelma, mutta opettelin itse.

      1)Päina kierrettävä säätönuppi alas ja kierrät samalla esim. vasemmalle
      2) Paina sytytysnappia, voi olla tähtikuvioinen nappi
      3) Pidä säätönappia pohjassa aika pitkään niin tuli pysyy lopulta liedessä, eikä sammu
      Liekin suuruutta voi säätää kiertämällä. Kääntämällä ihan alas, kaasun tulo todennäköisesti sammuu kuten myöskin kääntämällä ylös aloitusasentoon

    • Anonyymi

      Hei syttyy muttei jää päälle - mikä avuksi ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe