Kauanko jakohihnalla uskaltaa ajaa? Golf IV 1,9tdi 00

grtyuj

Hei!

Minulla on kyseisen vuosimallin tdi
variant. Ajettu nyt 275tkm, eli nyt ilmeisesti tuo 90tkm
väli on jo ohitettu jakohihnan vaihdon osalta (90>180>270)
5 tkm. Missä vaiheessa viimeistään tulisi vaihtaa tuo hihna? Voiko ajaa huoletta
yli 100tkm samalla hihnalla, vaikka suositusväli onkin 90tkm? Nykyäänhän tuo vaihtoväli volkkareissa ja muissakin on paljon pidempi.

Eikös tuo kiristimineen, vesipumppuineen ja töineen maksa n. 500e?
Nyt ei vielä tässäkään välissä raaskisi tuota huoltoa tehdä..

18

3048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämä on.

Jakohihnoilla on yleensä kaksi vaihtokriteeriä: kuluminen ja ikääntyminen. Pidin itse edellistä autoani (ei-VW) lähes 17 vuotta. Sen jakohihnan vaihtoväliksi ilmoitettiin joko 80 tkm tai 4 vuotta sen mukaan, kumpi täyttyy ensin. Kilometrejä minulle kertyi tuona aikana varsin vaatimattomaan tahtiin (10–12 tkm / vuosi), joten uskaltauduin venyttämään vaihtovälin 5 vuoteen (5 v > 10 v > 15 v). Ei lasahtanut.

Joka tapauksessa: jos hihna pääsee katkeamaan ja koneessa käy täyskaputti, eivät vahingot jää satasiin vaan lasketaan tonneissa! On niitä hihnoja katkeillut joskus jo ennen vaihtovälin täyttymistäkin.

Nykyisessä autossani (Golf Variant 1.4 TSI 118 kW vm. 2008) on jakoketju. Ajoa on nyt takana 73 tkm. Alkuperäinen ketju on OK, mutta sen kiristysyksikkö oli vaihdettava jossakin 40 tkm:ssä, pian 2 vuoden takuuajan mentyä umpeen. Ketju piti rallattavaa ääntä muutaman sekunnin ajan käynnistyksen jälkeen, ja oli pelko persiessä, että jako pääsee hyppäämään ja... Minulla maksatettiin 30 % osista sekä työt, yhteensä reilun tonnin verran.

Suo siellä, vetelä täällä.

• osssss

Eipä oo tullu kestoa arvailtua vaan vaan vaihdettua ajallaan.
        500e korkeintaan kannattaa osista ja vaihdosta maksaa.Touranissa tdi se on kolmen tunnin työ.

• uuteen Lasku !

"takana 73 tkm"

eihän tuossa km määrässä ja 2 v voi tulla mitään tuon tyylisiä maksuja.
        ei ennen kuin 100 000 km ja lisäksi on myös joku 6 vuotta ikää-
        meillä ajettu kaikilla autoillamme yli 10 vuotta ja yli 120 000 km, eikä koskaan tulluttuollaisia laskuja,
        nyt on "meillä" 8 autoa, 6-11 vuotiaita, 60ooo - 138ooo km

• 778888

No ei kannata ajella yhtään yli, mieluummin pitäisi vaihtaa ennen kuin 90 t tulee täyteen. Omassani oli jo silminnähden kulunut ja lisäksi apulaitehihna rispaantunut.

• 2 vuotta sitten

Merkkiliikkeessä Golfin (2004) jakopäänremontti vesipumppuineen ym hiluineen:

* Työ kesti ajallisesti 1h 45min
      * Maksoi 435€
      * Työn teki kaveri joka pääasiassa tekee vaan ja ainoastaan jakopääremontteja.

Sanoi vielä että aikarajat ovat nykyisin 6v tai 120000

• oma hermo..........

Jakohihnalla voi yleensäkin ajella niin pitkään, Kuin oma hermo kestää..................................................

• Huippu-urheilua

On se vain niin, kun suositeltu km/aika ylittyy, niin ollaan samassa tilassa kuin naitaisiin ilman kondomia, ja mietittäisiin, vieläkö uskaltaisi muutaman kerran työntää niin ettei saisi lisänimeä ISÄ.

• Kalliiksi tulee

Varovainen pitää olla, on sitten kysymys auton tai naisen jakopäästä. Auton kanssa hölmöilystä selviää rahalla, mutta naisesta voi saada elinkautisen tuomion.

• Isäni Jorma

Mulla on aina helttakortongeja mukana ja pussillinen herneitä.
        Ennen naintia laitan joka helttaan(kolmeen) kaksi hernettä.
        Ei tarvitse kauan työnnellä, en puhuisi edes muutamasta kerrasta.

• Alkuperäinen kirj

No nyt on vaihdettu hihna, 10 tkm yli suosituksen (90tkm vaihtoväli suositus). Oli täpärällä, ettei kone mennyt, metallisesta kiristinrullasta oli jo irronnut palasia, vaikka hihna itsessään olikin vielä ok. Eli kannattaa vaihdattaa näköjään ajoissa. 500 e työt osat. Kohtuu edullinen.

• H_I_H_N_A_S_T_A

pitäis katsoa kotelon lata, mikä kunto, onko reunavikaa, tai murtumaa.

Ja vaihdossa ei kannata säästää, se on talvella todell kovilla.
      jos vaihdat, ehkä sinun ei tarvitse enää koskaan vaihtaa.

eri merkeissä voi kannatta vaihtaa myös muita osia, jotta on se paikka moottorista sitten kunnossa.

• hihnaöljy

Jos muistaa voidella hihnan ei sitä tarvitse vaihtaa milloinkaan.
      Kaadan kopan välistä hihnaöljyä tilkkasen hihnan pyöriessä.

• Aasinkovanpurija

Sama PELLE täällä vastailee tuubaa.
        Mutta itse asiaan. Vaihtoväli 5vuotta tai 90tkm kumpi ennen saavutetaan.

• Kavioura
        Aasinkovanpurija kirjoitti:

Näin on jos ei ole varaa vaihdattaa remmiä,vesipumppua ja muita hiluja niin kannattaa kävellä.

• Joopajoo
        Aasinkovanpurija kirjoitti:

On se vaan kumma kun Ruotsissa on näissä samoissa autoissa 120 tkm vaihtoväli !
        Niin ja älkää vaan selittäkö että kun Ruotsin ilmasto on leudompi..

Esim Kiiruna-Jällivaara ja muu Pohjois-Ruotsi. Kylläkait se on vaan niin että Suomen VW haluaa vain varmistella oman katteensa jakopäävaurioilta takuuaikana ja sen jälkeenkin..

• merkittäviä eroja
        Joopajoo kirjoitti:

On se vaan kumma kun Ruotsissa on näissä samoissa autoissa 120 tkm vaihtoväli !
        Niin ja älkää vaan selittäkö että kun Ruotsin ilmasto on leudompi..

Esim Kiiruna-Jällivaara ja muu Pohjois-Ruotsi. Kylläkait se on vaan niin että Suomen VW haluaa vain varmistella oman katteensa jakopäävaurioilta takuuaikana ja sen jälkeenkin..

Puolet Ruotsista on Hankoa etelämpänä. Suurin osa Ruotsin ajosuoritteesta tehdään Gävlen eteläpuolella. Ruotsin yksityiskäyttöisistä henkilöautoista valtaosa on Volvoja. Norlannnin pohjoisosissa asutus ja väestö on murto-osa Ruotsin asukasluvusta.

Eli kuten Suomessakin, omenapuut saattavat kukkia Ahvenanmaalla samaan aikaan kun Ilomantsissa tehdään lumitöitä. Suhteutettuna Ruotsissa on leudompi ilmasto.

• Vahvin auto ikinä

120000km/6 vuotta ainakin muutamilla bensamalleilla nykyään.

• Komission

Voiko hihna olla olla kasvattamahan kun on alevinaan ajettu jo yli 60000 yl ja kaks kertaa katsasteåanu jo mettä kovasti epilisin että seon ajallaannvaihdettu , muttampiru kunmeivät merkkaam, teipinpala dsiihen Keitel n päälle kilometrilukemalla niin avot!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5898
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      498
      2641
    3. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      16
      2424
    4. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      29
      1653
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      17
      1179
    6. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      31
      1111
    7. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      26
      1089
    8. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      18
      1042
    9. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      1024
    10. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      4
      967
    Aihe