Selkänikaman murtuma (asenneongelma)

L1-injury

Olin hiljattain onnettomuudessa jossa kaaduin niin että sain lannenikaman painaumamurtuman. Mua ei leikattu mutta sain tuen jota joudun käyttämään liikkuessa. Ei kumartumisia, kiertoliikkeitä tai painavien tavaroiden nostelua tai kantamista. Välillä kivut on kovia ja välillä on lähes kivuttomia päiviä.

Mun ongelmani on tällä hetkellä vaan henkisellä puolella. Ymmärrän että selkärankaan kohdistuvat tällit ovat aina vakavasti otettava asia kun nikamaan tulee murtuma mutta jotenkin ajattelen että onhan pahempiakin sattunut ihmisille ja ovat selvinneet ja jollain tavalla vähättelen tätä tapaturmaa, en tiedä käsitänkö ollenkaan mitä on tapahtunut vaikka tosinaan käsitän hyvinkin.
Mulla oli hetki sitten selkeä ajatus mitä kirjotan mutta en saakkaan enää kiinni siitä mitä halusin kirjottaa.
Pitäisi olla iloinen että olen nyt näinkin vähillä kipulääkemäärillä selvinnyt ja kun en tosiaan halvaantunut eikä leikkausta tarvinnut mutta tavallaan olen katkera silti, mulla meni muutaman päivän ansiotulot (keikkaduunia kun teen), sain ylimääräisiä kuluja ja kipuja.

Miten teillä muilla fiilikset jotka olette olleet ns. "hyvällä tavalla vakavassa onnettomuudessa"?

2

1189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onse sellasta

Itellä meni ennen inttii Judossa selkä paskaksi, no ei mitään valittamista... vemppaa tuli haettua... mitään raskasta ei voi tehdä.. menee selkä rikki...

• lumbar

Sama L1 murtui itselläni onnettomuudessa, sen lisäksi murtui sääri. Liikkuminen oli aluksi todella vaikeaa, pyörätuolilla ja kepeillä. Ekstensiotukiliiviä pidin kuusi viikkoa koko ajan paitsi nukkuessa. Ensimmäiset viikot makasin sängyssä 22-23 h/vrk, kipu oli niin kova heti jos istui. Vahvoja särkylääkkeitä kului paljon.

Pelko oli suuri heti onnettomuuden jälkeen kun tajusin, että kävi pahasti. Onneksi ei tämän pahemmin. Hyvin olen toipunut, mutta kyllä selkä silti edelleen helposti vihoittelee.

Kannattaa ottaa asia vakavasti ja oikeasti antaa selän toipua - on se sen verran arvokas kapistus. Sitten kun se on parantunut, voi alkaa varovasti liikkua, esim. vesiliikunta on riittävän lempeää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      387
      4373
    2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      148
      3759
    3. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      103
      2715
    4. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      9
      2431
    5. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      15
      2259
    6. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      152
      1930
    7. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      1858
    8. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      120
      1826
    9. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1419
    10. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      14
      1347
    Aihe