Ihmisen vanhetessa kynsiaines kovettuu lähes luunkovksi, eikä leikkuritkaan kunnolla pysty.
Erityisesti suuri ukkovrpaan ynsi tuottaa vaikeuksia. Kynsi kasvaa sivuiltaan varvaslihan sisään eikä oikein leikattua saa.
Tällaisen kynnen vetäminen pois auttaisi, mutta vaatisi kirurgin apua.
Ajattelin hankkia isot pihdit ja "hoitaa itse homma"
Mitä ajattelette asiasta?
Kynnet
51
3732
Vastaukset
- jalkahoidoissa käyvä
Uskoisin ettei pelkkä kynnen poisto riitä on hoidettava kynsisieni ensin pois ja siisään kasvavaan kynteen jalkahoitaja voi laittaa oikaisun, sekään ei ole lopullinen, vaan n. kerran vuodessa on asennettava uusi jousi.
Jos itse kiskaiset kynnen irti olet fakiiri, näin ajattelen. Tuttu ilmiö monilla jo nuoremmillakin. Suhteellisen hekposti saa hyvillä kynsisaksilla irroitettua sivusta tuon sisäänkasvaneen osan ja jatkaa suoraan leikkaamista vastakkaiselle puolelle.
Kunnon 10 min. lioitus on A ja O lämpimässä vedessä. ,mikä pehmentää kudoksen niin, ettei vaurioita pääse syntymään.
Dr. Shollin jalkasuolan olen havainnut hyväksi avuksi, mutta riittänee lämmin vesikin,...Niin sanottu p u t k i k y n n e t on aivan normaali ilmiö.
Ei siinä suinkaan ole kysymys kynsisienestä!, joka on aivan toinen asia, kuin vanhemman ihmisen kova kynsiaines.- putketon kynsi
sini-sirkku kirjoitti:
Niin sanottu p u t k i k y n n e t on aivan normaali ilmiö.
Ei siinä suinkaan ole kysymys kynsisienestä!, joka on aivan toinen asia, kuin vanhemman ihmisen kova kynsiaines.Kyllä ss tietää sihteerikkönä ;-DDD
- höpön höpö
EI aatella mitään,
- Lorena*
Ne isovarpaiden kynnet tuottavat ongelmia niitä huoltaessa. Ja vielä, kun ei ole enää vartalon notkeus paras mahdollinen, jo tuli probleema miten päästä käsiksi noihin varpaiden kynsiin.
Enpä tiedä miksi varttuneiden varpaiden kynnet paksuuntuvat, ei se aina ole kynsisienen syy. Instru on aikaisemmin myynyt paitsi kynsisakseja myös leikkureita sekä kynsipihtejä jollainen on käytössäni.
Pari kertaa /vuosi matka Viron kylpylään tai muuten vain, tilaan pedikyristin ja hoidatan jalat kuntoon. Siinä samalla otan kestolakan varpaiden kynsiin ja jo on kiva sipsutella hyvin hoidetuilla käpälillä ympäri huushollia.
Jalkojen hoitoon kannattaa satsata, niiden kunnossapito auttaa ehkäisemään jaloissa olevia infektioita eritoten alaraaja ongelmisilla - verenkierto jaloissa puutteellinen ja diabeetikoilla olipa sitten I tyypin tai 2 tyypin diabetes. Tietoa löytyy netistä myös varpaiden kynsien huollosta.Minä hoidan jalkojani näin, ennen kävin jalkahoitolassa sekä hierojalla turhan useinkin, nyt vanhemmiten riittää vähempikin. Teen tämän joka kuukausi niin eivät pääse villiintymään varpaan kynnetkään, en pehmitä vedellä enkä millään muullakaan kynsiäni, nimittäin ne on parempi hoitaa kovana. Ja se tapahtuu näin, ensin hoidan kynnet otan raspin ja hankaan kynnet ohuimmaksi, ensin karheammalla puolella ja sitten hienolla puolella, niin paljon kun haluan ja sitten otan leikkurin ja lyhennän ja kun ensin olen ohentanut kynnet niin lyhentäminen käy vallan mainiosti, sitten sipaisen kantapään raspilla myöskin ja jos on jossain kovettumaa muuallakin, lopuksi rasvaa. Nyt joku voi olla erimieltä tällaisesta jalkahoidosta mutta minä olen jo vuosikausia tehnyt näin ja hyvin olen pärjännyt tai paremmin kuin hyvin ja sukat jalkaan ja voi kyllä tuntuu hyvältä
Kannattaa kokeilla.
- etovaa.
Levitellä tänne silsaisia varpaan kynsiään. Mene lääkärille tsi jalkahoitajalle.
- ......
Niin on, ällöttää.
- Lorena*
...... kirjoitti:
Niin on, ällöttää.
etovaa@
Omasta hyvinvoinnista - terveydestä keskustelu on ehdottomasti hyväksi meille kaikille kirjoittajille.
jos aihe ei kiinnosta - ei pidä sitä sitten lukea- ette voi sabotoida muiden kirjoittajien milenkiintoa keskustelua omasta hyvinvoinnista.
Hyvää keskipäivää isojen sadepisaroiden myötä. - on linkkejä
Lorena* kirjoitti:
etovaa@
Omasta hyvinvoinnista - terveydestä keskustelu on ehdottomasti hyväksi meille kaikille kirjoittajille.
jos aihe ei kiinnosta - ei pidä sitä sitten lukea- ette voi sabotoida muiden kirjoittajien milenkiintoa keskustelua omasta hyvinvoinnista.
Hyvää keskipäivää isojen sadepisaroiden myötä.pilvin pimein ja terveyspalstoja. Eipä tarvitse lorenankaan sapotoida, jos sanoo että etoo toisten kynsisienten esittely. Eiköhän nekin intiimiasioita.
- jalat kuntoon pian
Minä ajattelen, että et sittenkään itse hoida tuota hommaa. Mene ensin jalkahoitajalle mahdollisimman pian.
Siellä opetetaan oikeaoppinen kynsien leikkaus ja katsotaan, jos sinulla sittenkin on jalkasieni?
Se on taas pitkäkestoinen hoito, mutta kannattaa, sillä muuten edessä voi olla koko varpaan poisto ja mitenkäs sitten kävelet?
Itse yllätyin, kun rivitalo vanhukset oli ulkona näin kesällä paljain varpain ja melkein jokaisella oli paha jalka-/kynsisieni. Asun siis itse näissä vanhusten taloissa ja grillikautta vietimme ulkona. - Kynnet kuin ...
Urpilaisen kynnet televisiokuvissa ovat arkipäivän seksismiä
9.8.2013 8:32 46
Annamari Sipilä
HELSINGIN SANOMAT
Välillä sitä oppii uusia asioita, vaikka ei haluaisikaan. Tällä viikolla opin, että valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen (sd) uusin manikyyri on väriltään paloautonpunainen.
Tietolähteeni on Ylen keskiviikkoiset televisiouutiset, jotka näyttivät pätkän Urpilaisen saman päivän lehdistötilaisuudesta. Siellä valtiovarainministeri varoitti, että Suomea odottavat hyvin ankeat ajat.
Urpilainen kertoi, että uudistukset kirpaisevat jokaista suomalaista ja että valtion velantarve kasvaa 6,6 miljardiin euroon. Tunnelma oli vakava ja synkkä.
Mitä tekee televisiokamera? Zoomaa valtiovarainministerin tulenpunaisiin kynsiin. Eikä vain kerran. Vaan kahdesti. Piiiit-käääään.
Tätä kutsutaan arkipäivän seksismiksi. On vaikea kuvitella, että miespuolisen valtiovarainministerin ökykello tai taskuliina kiinnostaisi yhtä paljon kesken madonlukujen.
Riippumattomat viestimet tekevät tietysti mitä haluavat. Tavallinen veronmaksaja olisi kuitenkin mieluummin katsellut valtiovarainministeriön virkamiesten ilmeitä kuin ministerin kynsiä.
Mutta ei pidä olla liian hätäinen.
Ehkä televisiokamera halusi kertoa Urpilaisen kynsien kautta jotain olennaista Suomen taloustilanteesta. Ehkä se oli hienovarainen viesti fiksuille katsojille: "Jopa ministeri on ehtinyt käydä manikyyrissä kaikkien kiireittensä keskellä. Mitä Sinä teet kohentaaksesi Suomen työllisyyttä?"
Kuten tunnettua, suomalaiset ihannoivat teollisuutta. Palvelualaa täällä ei arvosteta. Työllisyyden ja arvonlisän muodostamisen kannalta aloja ei kuitenkaan voi panna arvojärjestykseen.
Tavallinen suomalaisperhe ostaa harvoin raskaan teollisuuden tuotteita. Tarvetta on sen sijaan palveluille, joita tarjoavat manikyristit, siivoojat, puutarhurit, lasten-, koiran ja vanhustenhoitajat sekä kulmakaupan pitäjät.
Torstaina julkistettujen lukujen mukaan työttömyys on lisääntynyt Helsingissä kaikilla aloilla. Kesäkuussa työttömiä helsinkiläisiä oli 31 761. Työttömyysaste kasvoi jo 9,9 prosenttiin.
Helsingin ja Suomen työllisyysongelmaa ei korjata teollisuutta pönkittämällä. Tarvitaan kaksi muutosta: Ensinnäkin työn vastaanottamisen pitää olla entistä houkuttelevampaa. Tämän lisäksi kaikenlaisen työn tekemistä tulee arvostaa.
Arkipäivän seksismiä on se, että televisiokamera tarkentaa ministerin manikyyriin. Kansantaloudellista seksismiä on se, ettei manikyristin työtä arvosteta.
Annamari Sipilä [email protected] - jololodi
Ja töttöröööö.
Urpilaisen seksikynsi, missähän se kasvaa? Kynnet ovat tärkeät ihmisille ja jos tosiaan kaikilla taloyhtiön grillipaikalla oli
Kynsisientä --
Olis aihetta yleiset pesutilat uimahalleisaa ja tietysti omassa helpommin
ja taloyhtiön saunassa pitää saneeraus . Huomautettava jos on puutteita , vaikka ei ne pikkuset sienen itiöt taida olla edes pelkällä silmällä nähtävissäkään
Olis pestävä muutenkin jokakerran jälkeen . koska juuri näissä paikoissa ne sienet lymyää varpaita .
Kovat kynnet onkin eriasia - Mutta kyllä niihinkin apua löytyy . Vaikka ei täältä.- +++
Varpaankynteni leikkaan sivuleikkurilla.
- Pekkopoika
Mää nostan ne tyäpöyrälle ja mummun vanha makkaran viipalointikone ne hoitaa, mutta on ne esteks oltava pitkät. Yksi kerrallaan tulee coolii jälkee.
- kynsikäs.
Miksi turhaan niitä leikkaat? Niillähän pääsisi rivakasti männyn latvaan, jos nalle tulisi pelottelemaan marjametsässä.
Karhu kyllä pääsisi paljon nopeammin.
Leikkaa kenkien kärjet auki, niin kynnet pääsevät vapaasti kasvamaan.
- anlis ek
Sormien kynnet eivät paksuunnu, mutta varpaitten kynnet kyllä. Minulla ei ole kynsisientä, mutta varpaitten kynnet niin paksut, että leikkaan ne koiran kynsisaksilla.
Mitä etovaa varpaankynsistä puhuminen on, kysyn vaan?
Ruuneperin ajatusta itse poistaa varpaan kynsi, sanon taas, että se on sitä Ruunen shokkipuhetta, kunhan säikyttelee.- en usko anlis
koirien kynnet on ihan erimuotoiset, niissä leikkureissa on vain pieni pyöreä aukko.
- kaisu-liisa
No joo: :))
Aletaanko tongilla vetelemään itseltä tarvittaessa hampaatkin? Eiköhän kannata tehdä retki läärärin pakeille.
Minä olen meidän perheen pedikyristi. Sivuleikkurit on paras ase varvasmetsällä. "en usko anlis"-nikille kerron, että meillä ainakin on sellaiset koirankynnenleikkurit, että niillä voi leikata ihmisenkin varpaankynsiä.
Miksi minä tuollaista kertoisin, ellei se ole totta. En yleensäkään valehtele.
Voihan olla niinkin, että sinun koirasi kynnet leikataan "pieni pyöreä aukkoisilla" saksilla, mutta meillä on kahdetkin leikkurit, jotka eivät ole tuota sinun malliasi.- .....
Totta, koirankynsileikkureita on monen maillista, aukollista ja aukotonta.
Meillä oli yhtenä koiralla isot ihmisen kynsisakset.
- anlis3ek
Kylläpä vaan. Epäuskoisellla "pyöreäaukkosaksisella" on ilmeisesti pieni koira millä pienet pyöreät kynnet. Siitä ehkä johtuu, että hän ei usko muunlaisia saksia koiran kynsien leikkaukseen olevankaan.
Meidän koiramme on keskikokoista vähän suurempi, ja sillä on isot tassutkin. - oikeat leikkurit
on juuri nuo, joissa on pyöreä aukko terien välissä. Se takaa että ei leikata niin syvään, että hermo paljastuu , sehän on ärettömän tuskallista. sakset ovat säädettävät, käy monenkokoisille. luulisi valveutuneiden koiran omistajien tietävän tämän.
- kaiken kokenut
Karmean näköisiä ovat pitkät haukankynnet sekä rakennekynnet. Niillähän voi aiheuttaa ikävyyksiä partnerille jos vaipuu korkeaan extaasiin raapimalla selkänahkaa tai kasvoja. Ovatko jotku naiset
kissäeläimille sukua!- Jutta ei haukalta
näytä silti, vaikka haukankynnet omistaakin,
ihan on emäntä ulkonäöltään. - mies kestäköön
mutta vauvan hoito noilla kynsillä pitäis olla kielletty ja miten epähygieenistä, en söisi tuollaisen kynsikotkan laittamaa ruokaa.
- .....
mies kestäköön kirjoitti:
mutta vauvan hoito noilla kynsillä pitäis olla kielletty ja miten epähygieenistä, en söisi tuollaisen kynsikotkan laittamaa ruokaa.
Jutallapa ei niitä vauvoja ole näkynyt.
Vain pöhkö leikkaa koiransa, tai omat kyntensä liian lyhyiksi.
Omista kynsistäni voin sanoa,että sormieni kynnet pidän lyhyinä. Taloustoitä tehdessä ne ovat siisteimmät ja miellyttävävimmätmmät.- Kynsisieneen
Kynsisieni hoituu Nd:YAG-laserilla. Epilaserin toimipisteissä Kokkolassa, Tampereella, Lahdessa, Helsingissä, Jyväskylässä, Hämeenlinnassa ja Kuopiossa on tämä hoitomahdollisuus. Yksi hoito yleensä riittää. Lääkärikeskukset, joissa hoitoja saa, löytyvät sivuilta www.epilaser.fi
- ruune-insinöörikö?
Kykenetkö kynnelle?
Kynsiviila ei auta kynsisieneen?
Pedikydisti ei ruunen luuloista huolimatta ole ammatti jalkojen hoitajana.
Jalkaterrapeutti on suojattu alan ammattina.
Sitä kaipaan - en ruunen neuvoja edes kun hän ei kykene ees kynnelle. - Vanhuus ei tuu yksin
Heikko verenkierto vanhuksilla aiheuttaa varpaiden kynsien paksuuntumista. Ne voivat olla tosi paksut ja näyttää samalta kuin sieni-infektoituneet kynnet. Jos on sieniepäily, kannattaa mennä lääkäriin ja sitä kautta saada sieniviljely kynsistä. Jos sientä löytyy, se hoituu reseptilääkekuurilla.
Jos taloudellisesti mahdollista, kannattaa vanhuksen käydä jalkaterapeutin vastaanotolla silloin tällöin tarpeen mukaan. Lahjakortti jalkahoitoon olisi hyvä lahjaidea. AInakin diabeetikot saavat jalkahoitoa terveyskeskuksen kautta, joissain kunnissa ehkä muutkin vanhukset.
Aloittajan ja Lorenan lailla monilla vanhuksilla on vaikeuksia hoitaa itse varpaiden kynsiä, kun selkä ei taivu, mahdollinen maha on edessä ja kynsien paksuus ja kovuus eivät enää ole mallikon hoidettavissa. Vanhuus ei tule yksin ja erilaiset vanhuuden vaivat ne ovat kaikilla edessä ennemmin tai myöhemmin, myös nimimerkillä "etovaa". - Kolavan kotka
Leikkasin aikoinaan varpaankynsiä tavallisilla sivuleikkureilla, sitten sain äidinperintönä, äidin aikoinaan Instrumentariumista ostamat kynsileikkurit, ilo leikata:
http://www.piateekki.fi/?osasto=60
Omissa leikkureissani on kovera terä, tuossa linkissä näyttää olevan suora. - Katleija
Ruuneperi,
Tekee mieli kysyä miten varpaankyntesi voivat. On jo 9 kk kulunut kun tuosta kirjoitit ja ohjeita sait.Diabeetikkona joudun käyttämään jalkahoitoja ja näin kynnet pysyvät hyvässä kunnossa.
P.S. Monica on nostanut tämän ketjun, en minä.Ruuneperi kirjoitti:
Diabeetikkona joudun käyttämään jalkahoitoja ja näin kynnet pysyvät hyvässä kunnossa.
P.S. Monica on nostanut tämän ketjun, en minä.Väärin arvattu, ei Monica ole nostanut tätä ketjua, en edes huomannut että tämä ketju on nostettu luulin sen olevan vasta aloitettu mutta kirjoitin kuitenkin siihen, kun aiheesta oli minullakin kirjoittamista.
Kuka muu lienee nostanut, päivämäärästä se selviää, kuka haluaa olla tarkka.
- fiiuliin*
Katlleija hyvä.
Oletko kuvitellut ettei jokaisella varpaan kynnet kasva ollenkaan.....
Johan 9kk jälkeen tarvitaan kynsien leikkuuseenkin uusia ohjeita.....
Aivan kuten odottava äitikin......- vastaa edes
fiiuliini*
Käsititkö oikein Katleijan kysymyksen? Totta´kai kynnet kasvaa ja minuakin kiinnostaisi tietää, menikö Ruuneperi hoitolaan, vaan hoitiko homman itse?
Haluatko sinä olla ilkeä täällä? Miksi tuollaisen vastauksen laitoit?
Ja mitä tuo odottava äiti tähän liittyy? Kaikkihan joutuu kyntensä huoltamaan, kuka mitenkin.
- Katleija
fiiulin
Juu, ohjeita on tullut elokuun jälkeen tammikuussa ja nyt toukokuussa kiitettävästi.
Sitä minä vaan kun Ruuneperi aloituksessaan kirjoitti että, "Ajattelin hankkia isot pihdit ja "hoitaa itse homman".
Ja nyt minä onneton uteliaisuuttani menin kysymään että mihin hoitoon hän päätyi, vai ihanko itse tuon hoiti niinkuin uhkasi.- jatkoa..
Niin että vetikö Ruuneperi itse sen pahan kynnen pois niillä isoilla pihdeillään niinkuin suunnitteli.
Ei hän enää mistään kynnen leikkaamisesta puhunut kysyessään mitä muut siitä ajattelevat. Voisihan hän vastata kun on niin paljon neuvoja saanut.
- pyramidi ek.
Tai mielenkiintoista kuulla, jos ovat edelleen leikkaamatta, kuinka pitkiksi kynnet voivat kasvaa !!!
- 9-13
Suomalainen on historian apina samoin kuin sinä-- suuri apina.
Suomi on nolla lähes kaikessa-- miksi??? Koska on liian pitkä kieli suomiapinalla.- pyramidi ek.
Niin no joo, apinoihin tässä kuulutaan, vaippapaviaaneja minä kuulemma, erään ystävällisen kanssakirjoittajamme arvioimana.
- 10-6
pyramidi ek. kirjoitti:
Niin no joo, apinoihin tässä kuulutaan, vaippapaviaaneja minä kuulemma, erään ystävällisen kanssakirjoittajamme arvioimana.
Putin on suomalaisien jumala???
- Kolavan kotka
10-6 kirjoitti:
Putin on suomalaisien jumala???
Hmmm....Sana Putin ei tietääkseni merkitse venäjäksi mitään. Mutta kun kääntää google kääntäjässä sanan Putin suomesta venäjäksi tulee...удар... UDAR....eli...ISKU...?....ja kun....nimen sanotaan olevan....enne...?
Eli Wladimir Iskijä......aika näyttää...?
Sigurd Wettenhovi-Asp käytti myös ehkä ko. käännöstapaa...?
- Kevennökseksi
Hyvälle jalkaterapeutille ja heti mars! Ja ihan turha turista, että "kauneudenhoitoa", kun se on perusterveydenhuoltoa tärkeimmästä päästä.
Koko perheen kynsienleikkuu koiran kynsisaksilla.
Huomasin vasta vähän aikaa ketjua lukiessani, että joku hömerehtijä oli taas nostanut vanhan ketjun ylös.
Kynsistä, terveistä ja sairaista puhuminen ei ole mitenkään etovaa, niin kuin joku sanoi.
Eikä mielestäni tämäkään ole etovaa kun mainitsen, että ukkoni suvussa esiintyy vaivasenluuta.- Katleija
Minä olen semmoinen höperehtijä etten kovin tarkkaan tutkiskele ketjua ja sen ikää. Tulee vaan jotain söhstyä ketjun jatkoksi joskus. Vasta jälestäpäin huomaa ketjun olevan monta vuotta vanhan ja Arkistosta nostetun. Huomaa sen viimein nimimerkeistäkin, kun sieltä löytää maalaismiehen*, MdK:n, Iilin ym.
Oma mielipiteeni on että olkoot siellä poteroissaan, voivathan ne käydä lueskelemassa ketä ne kiinnostaa. - Hyväjalkainen
Kynsien kanssa on usein ongelmia.
Palvelutaloissa asuu vanhuksia joita ei kukaan omainen käy katsomassa. Henkilökunta ei ennätä tutkia jokaisen varpaita ja kynsiä, ellei itse huomaa pyytää leikkaamaan niitä. Kynnet voi leikata muukin kuin pedikyristi, samoin hoitaa jalkoja voitelemalla niitä, mikä on silsaa ja kovettumia.
Paljain jaloin käveleminen on terveellistä. Kynsisieni ei tartu kuivissa olosuhteissa, mutta jos käyttää vaikka samoja aamutossuja, tai sukkia, voi melko varmasti saada sienitartunnan.
Jalkahoitolasta Virosta sain kynsisienen! Koskaan ennen en sellaisessa hoidossa ollut käynyt, enkä mene vastakaan, yksi kerta riitti, ja kynsisieni on pirullinen vaiva, ei paparen reseptilääkkeillä monenkaan kohdalla, turha luulo. Järeämpiä keinoja usein vaatii.
Kovat kynnet, kynsivallit ja jalkojen muut kovettumat voi todella hooitaa itse, kuten tuolla yllä oli kerrottu. Jalkakylpy, vaikka vain tavallista karkea suolaa, tai etikkaa lämpimään veteen. Kunnon hautomisen jälkeen puhtailla välineillä hoidetaan hionnat, leikkuut ja voitelut.
Kun vartalo ei taivu hoitamaan kynsiä, on tuo istu ja kumarru keino aina käyttökelpoinen ja apua pitää pyytää, on kynsien kunto niin tärkeä.
Sanoin tässä muinoin entiselle kaverilleni, että hänen pitää hoitaa kyntensä. Ne olivat, taitavat vieläkin olla kynsisienen välkoisiksi möykyiksi muuttamia, kuin perunoita varpaan nokassa.
Hän vastasi;" Hoidan omat kynteni."
Minulle riitti, hoitakoon, mutta minulle ei tautiaan tartuta, pysyttelen niin kaukana kuin mahdollista. Entinen tuli kaverista muistakin syistä.
Hoidan varpaani ja kynteni vielä itse. Sitten pyydän apua kun alkaa oleman oireita hoitamattomuudesta.
Antakaa varpaiden nauraa! Kulkekaa paljain jaloin niin paljon kuin mahdollista! - Perusterveydenhuolto
Kaikki kynsisairaudet, paksut, lahot, kupruilevat, halkeilevat, värilliset ... eivät ole välttämättä sienikynsiä. Eikä sientä voi pitää syynä, ennen kuin on tutkittu, onko kyseessä sieni.
"Hyväjalkaisen" kannattaa neuvoa vain itseään, koska läheskään kaikilla ihmisillä ei ole tarpeeksi tietoa eikä taitoa tehdä ongelmallisille kynsilleen tai muillekaan jalan ongelmilleen mitään. Ja silloin tarvitaan hyvä ammatti-ihminen tekemään perushoito ja antamaan jatkohoito-ohjeet kotiin, jotta esim. jalkaterapeutilla käynti voisi sen jälkeen olla harvinaista. Kun ongelmia on paljon ja ne ovat todellisia ja kokonaisterveyteen vaikuttavia, viisas ihminen käy ammattilaisen luona säännöllisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743