Olympus pen e-pl3 ?

turtless

Moi!
Nyt kaipaisi kameroista mitään ymmärtämätön apua :). Olen suunnitellut hankkivani uuden kameran ja bongasin verkkokaupan sivuilta tällaisen:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/1813/dcnsf/Olympus-PEN-Lite-E-PL3-jarjestelmakamera-DZK-valkoinen-14-42

Onko hankkimisen arvoinen? Onko hinta-laatu- suhde kohdillaan? Oppiiko tuota käyttämään helposti? Olen aiemmin käyttänyt lähinnä pokkareita.
Olisin erittäin kiitollinen asiallisista kommenteistanne, vinkeistänne ja myös muista ehdotuksista uutta kameraa ajatellen :). Mitään tuhottoman kallista kameraa en aio enkä pysty hankkia, eli luultavasti Canon ja Nikon on poissuljettuja rahallisista syistä :(..
Kiitos jo etukäteen avusta!

11

2647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Porkkari + jäkkäri

      Lienee ihan kelvollinen mikrojärjestelmäkamera, jos nimenomaan sellainen kiinnostaa. Mutta aikoisitko tyytyä kameran mukana tulevaan kittiobjektiiviin vai kasvattaa järjestelmää? Järkkäri yhdellä ainoalla objektiivilla on jokseenkin turha investointi ja mikrojärkkäreissä tulevat järjestelmän laajennusvarat aika pian vastaan.

      Tuolla 400 euron hinnalla saisi jo varsin laadukkaan pokkarin, jossa on enemmän zoomausvaraa kuin mikrojärkkärin kittiobjektiivissa eikä kuvien laatu jää sanottavasti jälkeen. Paidantaskuun sujahtavaa pokkaria kuljettaa jatkuvasti mukanaan paljon mieluummin kuin pientäkään järkkärinmurikkaa.

      Tuolla hinnalla saisi myös kevyesti Canonin tai Nikonin ”hinnat-alkaen-järkkärin”, jolloin laajennusvaraa olisi mm. käytettynä saatavilla olevien objektiivien muodossa aivan eri malliin.

      Minua eivät mikrojärkyt jaksa kiinnostaa. Minulla on oltava sekä kunnon pokkari että ”täysikokoinen” järkkäri (joskin tyydyn järkkärissä kennon osalta APS-C-formaattiin).

      • Mitä puuttuu?

        Mität tarkoitat järjestelmän laajennusvaralla?

        Vilkaiseppa vaikka verkkokaupan tarjontaa m4/3 systeemin objektiiveista. Mikä kaipaamasi objektiivi sieltä puuttuu? Nuo halvemmat m4/3 systeemin zoomit ovat varsin kelvollisia. Väittäisin, että uusia, kohtuuhintaisia kiinteäpolttovälisiä m4/3 systeemin löytyy laajempi valikoima kuin mihinkään muuhun järjestelmään.

        Puutteet tulevat vastaan siinä vaiheessa, kun haluaa valovoimaisempia zoomeja, mutta tämä tuskin on pientä kameraa etsivällä aloittelijalla edessä ihan heti. Ja tähänkin on ratkaisu: Panasonicin 12-35 f/2.8 ja 35-100 f/2.8 tai Olympuksen erinomaiset 4/3 zoomit adapterilla. Myös valovoimaisissa teleobjektiiveissa pitää toistaiseksi turvautua 4/3 systeemin tarjontaan.

        Ja aloittajalle: Hinta/laatu-suhde on tuossa enemmän kuin kohdallaan. Pelkästään noista objektiiveista saa koska tahansa 200 euroa, jos ne laittaa myyntiin, joten rungolle ei jää hintaa kuin 200 euroa.

        Niitä omia tarpeita kannattaa silti miettiä. Ja tarjouksia seurata. En ihmettelisi vaikka jossakin myytäisiin samaa settiä vielä viisikymppiä halvemmalla.


      • laajennus?
        Mitä puuttuu? kirjoitti:

        Mität tarkoitat järjestelmän laajennusvaralla?

        Vilkaiseppa vaikka verkkokaupan tarjontaa m4/3 systeemin objektiiveista. Mikä kaipaamasi objektiivi sieltä puuttuu? Nuo halvemmat m4/3 systeemin zoomit ovat varsin kelvollisia. Väittäisin, että uusia, kohtuuhintaisia kiinteäpolttovälisiä m4/3 systeemin löytyy laajempi valikoima kuin mihinkään muuhun järjestelmään.

        Puutteet tulevat vastaan siinä vaiheessa, kun haluaa valovoimaisempia zoomeja, mutta tämä tuskin on pientä kameraa etsivällä aloittelijalla edessä ihan heti. Ja tähänkin on ratkaisu: Panasonicin 12-35 f/2.8 ja 35-100 f/2.8 tai Olympuksen erinomaiset 4/3 zoomit adapterilla. Myös valovoimaisissa teleobjektiiveissa pitää toistaiseksi turvautua 4/3 systeemin tarjontaan.

        Ja aloittajalle: Hinta/laatu-suhde on tuossa enemmän kuin kohdallaan. Pelkästään noista objektiiveista saa koska tahansa 200 euroa, jos ne laittaa myyntiin, joten rungolle ei jää hintaa kuin 200 euroa.

        Niitä omia tarpeita kannattaa silti miettiä. Ja tarjouksia seurata. En ihmettelisi vaikka jossakin myytäisiin samaa settiä vielä viisikymppiä halvemmalla.

        … laajennusvaralla?

        Etkö arvaa, että kysymyksessä on Canonhörhön hötövalhe.

        Noihin 0lympuksiin käy muistaaksen metabonen adapterilla mm. Canonin objektiivit. Samalla voi saada aukon verran valovoimaa lisää. Siinä vasta laajennusvara kun saa laajennetun valovoiman.Laskin jostakin testisivustolta, että 4/3 järjestelmään on tarjolla n. 2500 erilaista uutta objektiivia.


    • turtless

      Kiitos vastauksesta :)! En usko, että tulisi tehtyä enempää hankintoja tuohon eli luultavimmin tyytyisin vain tuohon mukana tulevaan..

      Mietin kyllä tuota kameran kokoakin.. Mulla yksi digikamera on semmonen isompikokoinen ja ei sillä vaan tuu otettua kuvia, koska ei sitä kehtaa raahata mukana. Eli luultavasti paras vaihtoehto mulle ois nimenomaan joku pokkari :D. Sitä vaan niin ihailee noita upeita kuvia mitä noilla järkkäreillä saa..

      Tää kameran osto vain kun on niin hankalaa kun ei tajua näistä tuon taivaallista. Tiedän vain sen, että haluan pirun hyviä kuvia :D. Osaisitko suositella jotain hyvää pokkaria, jossa olisi hinta-laatu -suhde kohdallaan?

      • Porkkari + jäkkäri

        >Osaisitko suositella jotain hyvää pokkaria, jossa olisi hinta-laatu -suhde kohdallaan?

        Tunnettu fotobloggari näkyy suosittelevan tällaista:

        http://www.kenrockwell.com/canon/s100.htm

        Ostin omani vähän toista vuotta sitten, ennen kuin olin lukenut tuota linkittämääni Rockwellin sivua. Maksoin tarjoushinnan 299 € ja olen ollut erinomaisen tyytyväinen sijoitukseeni. Täyttää jokseenkin kaiken sen, mitä osaan pokkarilta edellyttää.


    • Eihän tuon käyttö juuri eroa pokkarin käytöstä. Ainoa ero oikeastaan on vaihdettava objektiivi. Tosin kannatta ottaa huomioon, että tuo edestä otettu kuva valehtelee. Tästä saa paremman kuvan:

      http://s4fce2cf04c04a.img.gostorego.com/809E82/cdn/media-v2/s4/fc/e2/cf/04/c0/4a/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/l/olympus_e-pl3_compact_system_camera_with_m.zuiko_digital_14_-42mm_ii_r_lens_-_silver_1.jpg

      Parempi yhdistelmä voisi olla pannukakku ja se pidempi zoom. Jos täyskokoisen järkkärin ostaa, niin Canonia ja Nikonia saa halvalla.

    • turtless

      Kiitos vastauksistanne :)!
      Olen tässä mietiskellyt ja luulenpa, että pysyn sitten kuitenkin noissa pokkareissa :D. Tietäen itseni, ei kärsivällisyys riitä opettelemaan täysin uudenlaista kampetta :D.. Ja pokkari on niin näppärä kuskata mukana..

      • 3+12

        Hyvä pokkari on varmasti kelpo hankinta. Itse kuvaan m3/4 järjestelmällä ja en tässä tuputa järjestelmää (toi e-pl3 kitti on kyllä erittäin hyvä aloittelijalle, vain salama puuttuu), mutta yhden vinkin annan:
        Kuvaukseen saa mahdottomasti lisää "potkua" kun ostaa kameran jossa on ns. "manuaalisäädöt". Eli voi asettaa aukot, valotukset yms itse. Nämä siis automaattitilojen lisäksi!
        Siitä vaan lompakon paksuuden, kameran fyysisen koon ja designin perusteella valisemaan:
        http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/4889c/Digikamerat-Manuaalisaadoilla-A-S-P-M?s=price&o=A

        Kannattaa tsekata myös rajalan tarjoukset, esim Canon PS S110 on ihan OK tarjouksessa.


    • LX7

      Oikeasti hinta-laatusuhteeltaan hyvä pokkari on Panasonic LX7
      mm:
      3.8x optinen zoom, 24 - 90 mm/35
      LEICA DC VARIO-SUMMILUX f/1.4 - 2.3 objektiivi
      sisäinen ND-suodin
      optinen kuvanvakain
      herkkyys: ISO 80 - 6400
      suljinajat: 1/4000 - 250s
      RAW-tallennus

    • kesis

      onko kellään kokemusta mahtuuks paljon ton kameran muistiin kuvia mikä otsikossa mainittiin, kun sitä korttia ei tullut mukaan ja en ehdi hankkia sitä vkonlopuksi milloin kameralle varmasti käyttöä

      • paljon ton

        Ei mahdu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe