Luovia tapoja myydä?

dsadfdg dsfg

Olemme olleet jo kohta vuoden kahden asunnon loukussa, eikä siitä pääseminen tunnu onnistuvan aikataulun mukaan. Osake pitäisi saada remontoitua ja uusi (vanha) maatila kaipaa sekin korjauksia ollakseen talviasuttava. Rahaa on rajoitetusti. Pakko tehdä hommia, jotta saa rahaa, jotta voi jatkaa yhtiövastikkeen makselua. Aikaa ei siis paljon jää remontointiin, eikä rahaakaan.

Keittiössä on vain seinät ja laipio valmiit, kaapistot puuttuvat, koneet on ostettu, ei vielä asennettu. Kylppäri vaatisi korjailua. Muuten asunto on puusepän nätisti laittama, hillitty ja tyylikäs, sopii moneen makuun. Siis keittiöstä ja kylppäristä kiinni tämä viivytys.

Jos olisitte ostaja, miten suhtautuisitte sellaiseen ehdotukseen, että saisitte osakkeen hiukan halvemmalla nyt? Tai voisitte sen halvemman hinnan lisäksi maksaa vielä muutaman tuhannen, ja remontti tehdään loppuun. Osaamista on myyjällä, aikaa ja rahaa vain puuttuu. Jos ostaja maksaisi remonttirahat etumaksuna, hän saisi asunnon loppujen lopuksi edullisemmin ja nopeammin kuin jos odottaisi, että saamme sen täysin kuntoon ennen myyntiin laittamista. Ongelmia voisi tulla sitten, jos remontti jostain syystä venyisikin sovittua pitemmälle. Näettekö muita ongelmia? Minusta molemmat osapuolet voisivat hyötyä tästä, jos kaikki käy hyvin.

76

2876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kk kkk

      Ostajan epäilisin kyllä palaneen käryä, joten myyntiä varten kaikki oleelliset todistukset talon ja huoneiston kunnosta, suunnitelluista remonteista ja muusta.

      • Remonttihäiskä

        Tuskin on mitään palaneen käryä kun ei ole vielä liettäkään.


    • VoiMinkäTeitte

      Pitikö ostaa maatila enenkuin vanhaa sai myydyksi.

      • Ratto-Raili

        Hi,hi pitikö sinun ottaa Raija ennenkuin sait.Hmm, tarpeeksi rahaa ja omaisuutta kerätyksi?


      • Myyntiin vaan

        Jos se oma koti tulee vastaa, kyllä ne kaupat tehdään mahdollisimman pian. Vaikka noita maatiloja on myynnissä ja lisää tulee jatkuvasti, ei sitä omaa niistäkään löydä heti, kuten ei muitakaan asuntoja. Tietysti jollekin koti on.. kunhan nyt on vaan katto pään päällä.. silloinhan asunnolla ei ole esteettistäkään merkitystä ja toiminnallisuuskin voidaan unohtaa :)
        Aloittajalla lienee vaikuttaa sekin, että työtä on, joten ihan mistä tahansa asuntoa ei liene voi mennä ostamaan.
        Alkuperäiseen aiheeseen, minulla ainakin on jokaisessa asunnossa mennyt keittiö uusiksi, joten varmaan hinnoittelu kannattaa tehdä siksi edulliseksi ja antaa aikaa remontin suunnitteluun / kaupoille, saa jokainen mieleisensä heti.


    • hk,,,,,

      jostain pitää tinkiä,, muutatte vähän keskeneräiseen ja teette pikuhiljaa kun varat sallii loput, tai sit pudotatte vanhan hintaa ei muuta neuvoa ,,pitöökös kaiken olla viimeisen päälle parasta jos kerran on rahatilanne se mikäon,, auttaako tuokaan enää muistakaa että ahneella on yleensä pas,,, lopppu..

    • Ei tuossa mitään

      ongelmia pitäisi olla. Rakensin työkseni myytäviä ok taloja ja usein ne olivat vielä kesken, kun kauppa tehtiin. Monesti piti tehdä myös muutostöitä ostajan toiveesta.

      Kyllä kaupan voi tehdä kunhan vaan laittaa asiat paperiin ja sopii koska on valömista. Sopii vielä viivästyssakon jokia kasvaa viikoittain jos ei ole määräpäivänä valmis.

    • 1+2+3+4+5+6

      Itse en ainakaan minkään itseoppineen remontoijan tekemänä hyväksyisi. Valmiin markkinahinta ja siitä vähennetään ammattilaisten tekemänä niin kaapiston, sähköjen, kuin putkien asentaminen.

      • dsadfdg dsfg

        Itseoppineesta ei ole kyse, paitsi, mitä on koulutuksensa jälkeen rakennuksilla lisää oppinut. Hyvä pointti kuitenkin.


      • Buahhahhaaaaa

        Sinä se et kyllä ymmärrä hevonpärsettäkään koko rakentamisesta, saati kauppahinnoista, joten voisitko vaan mättää sitä kaurapuuroa turpaasi ihan hissunkissun.


    • myy halvemmalla

      Itse olen ostanut kaksi osaketta elämäni aikana. Molempiin olen tehnyt isohkon remontin.
      Sellaiset asunnot ovat olleet poissa laskuista, joissa on korkea hinta eri maulla tehdyn remontin takia. Itse kun remontoi, saa mieleisen.

      Hillitysti, moneen makuun sopien remontoitu asunto, johon saa itse valita keittiön, kuulostaa lähes unelmalta, kunhan puuttuva keittiö tosiaan huomioidaan kauppasummassa. Ei tarvitse olla nikkarointitaitoinenkaan, keittiön voi ostaa asennuksineen.

      Kph:n suhteen kiinnostaisi, mitä "vaatisi korjailua" tarkoittaa. Jos on kosteusvaurio, se saattaa säikäyttää ostajia.

      Ensiasunnossani oli ollut kylppärissä kosteutta edellisen omistajan ostaessa asuntoa. Edellinen omistaja oli maksanut remontin, mutta remontin hinta oli vähennetty kauppahinnasta. Siitä oli maininta kauppakirjassa.
      Varmaankin olivat jotakin etukäteen sopineet remontin hinnasta, ettei ostaja ihan marmorilla ala kylppäriään päällystää myyjän piikkiin.

    • ihan amatööri.

      Asunto menee heti kaupaksi kun sen hinta vastaa markkinatilannetta tai ennen kaikkea kun hinta on sen alle.

      Jos keskimäärin sun osake maksaa 100 000 ja remppaan menee vaikka 20 000 euroa, niin silloin saat nopeat kaupat myymällä sen 75 000 eurolla ja ostaja tekee haluamansa tyyliset rempat itse.

      Parasta, että laitat hinnan sillä tavalla että voit keskittyä tulevaan.

      Jos taas on rahaongelmia, niin myy maatila ja jää osakkeeseen. Unelmalla on hinta ja sun pitää päättää kumpaan satsaat. Halvempi myyntihinta on osa maatilan lainakustannuksia jatkossa.

      • jjkkll1

        Tämä amatöörikommentoija on periaatteessa oikeessa, paitsi käsitys hintatasosta on vähän ulalla. Jos ei ihan järven rannalta halua asuntoa, niin jyväskylän keskustasta saa melkein sadalla tonnilla uuden kolmion. Noin vanha osake jota täytyy remontoida ei millään maksa keskimäärin 100 000 e. Ja jos mennään jyväskylästä pienempiin paikkoihin niin sillä rahalla saa jo melkein uusia omakotitaloja. Poikkeuksena tietysti pääkaupunkiseutu mutta harvapa sitä siellä vapaaehtoisesti haluaisikaan asua, ja murto-osa suomen asunnoista siellä kyllä onkaan


      • jkyläläinen
        jjkkll1 kirjoitti:

        Tämä amatöörikommentoija on periaatteessa oikeessa, paitsi käsitys hintatasosta on vähän ulalla. Jos ei ihan järven rannalta halua asuntoa, niin jyväskylän keskustasta saa melkein sadalla tonnilla uuden kolmion. Noin vanha osake jota täytyy remontoida ei millään maksa keskimäärin 100 000 e. Ja jos mennään jyväskylästä pienempiin paikkoihin niin sillä rahalla saa jo melkein uusia omakotitaloja. Poikkeuksena tietysti pääkaupunkiseutu mutta harvapa sitä siellä vapaaehtoisesti haluaisikaan asua, ja murto-osa suomen asunnoista siellä kyllä onkaan

        "jyväskylän keskustasta saa melkein sadalla tonnilla uuden kolmion"

        Ohhoh. Tuo kun löytyy, niin teen heti kaupat.


      • Mulle kams
        jkyläläinen kirjoitti:

        "jyväskylän keskustasta saa melkein sadalla tonnilla uuden kolmion"

        Ohhoh. Tuo kun löytyy, niin teen heti kaupat.

        Hihkaise jos löydät toisenkin, minä otan sitten sen. On tainnut kaveri katsella esitteitä hieman yksipuoleisesti.


      • 19+3
        Mulle kams kirjoitti:

        Hihkaise jos löydät toisenkin, minä otan sitten sen. On tainnut kaveri katsella esitteitä hieman yksipuoleisesti.

        No tässä olis yksi. Ei ole ydinkeskustassa, mutta pyöräilymatkan päässä eli lähellä keskustaa. Remontoitu 2008. Kumpi teistä nyt sitten ostaa tämän kun kerran lupasi?

        http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13764104430420&itemcmd=move2&listSize=118&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1942835


      • jkyläläinen
        19+3 kirjoitti:

        No tässä olis yksi. Ei ole ydinkeskustassa, mutta pyöräilymatkan päässä eli lähellä keskustaa. Remontoitu 2008. Kumpi teistä nyt sitten ostaa tämän kun kerran lupasi?

        http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13764104430420&itemcmd=move2&listSize=118&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1942835

        No oletko nyt ihan tosissasi? Eihän tuo tosiaan ihan ydinkeskustaa ole, kun se pyöräilyreitti on neljän kilometrin mittainen. Eikä 1968 rakennettua taloa ihan uudeksi voi sanoa. Remonttikin on tehty viisi vuotta sitten, kuntoluokitus on tyydyttävä.

        Sen verran kauas osui tuo asunto alkuperäisestä lausumastasi, että veikkaanpa, ettei osta kumpikaan. Voihan pihkura.


    • kerranNuori

      Itse ostajana ehkä miettisin, että minkälainen kettiöstä on sitten tulossa. Monethan tekevät remonttia kuitenkin osakkeen ostettuaan, jos esim. ne kettiön kaapit ei miellytä. Joten voisiko tuossa olla mahdollisuus siihen, että ostaja pääsisi vielä vaikuttamaan keittiön ulkonäköön? Menisi varmaan aikamoiseksi souvaamiseksi, mutta en tiedä uskaltaisinko ostaa asuntoa, josta ei voi 100% varmuudella sanoa, millainen se on remontin jälkeen. Ehkä piirustuksista, suunnitelmista ym pystyy saada ihan hyvän kuvan, mutta ne eivät vielä takaa sitä, Kuinka remontti toteutetaan.

    • Selvin homma on kun myyt siinä kunnossa ja niillä varusteilla kun asunto on myyntihetkellä.Alenna hintaa niin riittävästi niin ostan jos hyvällä paikalla ja hyvässä yhtiössä.Menis vuokralle jos tuotto on riittävän hyvä.

    • mazui

      Kannattaa huomioida sekin ikävä tosiasia, että tässä taloustilanteessa on vaikeaa saada kaupaksi ylipäätään yhtään mitään kalliimpaa, ja keskeneräisyydestä johtuvat epävarmuustekijät eivät ainakaan paranna mahdollisuuksia. Tuntuu että pitää tarjota priimaa puoleen hintaan jos nyt aikoo jotain saada myytyä, joten valitettavasti hinnan lasku taitaa olla ainoa tie onneen jos ei ole aikaa odottaa.

    • KALLE KELLO

      Kuka vielä järkkää itsensä kahden asunnon loukkuun ja vielä remontti kesken? En minä ainakaann halua ostaa asuntoa, jossa joudun tekemään heti hommia. Miten ihmeessä olette saaneet pankista edes lainaa? Ei h***ti, että jotkut ovat vielä noin sanoisinko tyhmiä!

      • dsadfdg dsfg

        Kiitos arviostasi; moni muukin saattaisi päätyä samaan, kun touhujamme katsoo. Saimme lainan kolmatta asuntoamme vastaan; se on jo maksettu, kohta menee myyntiin sekin. Niin, sielläkin pitäisi tehdä hiukan pikkukorjailua, ei tosin onneksi mitään isompaa. En aloituksessa halunnut mainita kolmatta asuntoa, koska se saa meidät näyttämään vielä omituisemmilta.

        No, ainakin meillä on vaihtoehtoja. Useita olette jo maininneet tässä ketjussa. Meillä on siis puuseppä omasta takaa, joten jälki on kyllä hyvää. Jos se olisi minun päätettävissäni, asunto menisi myyntiin nyt ja hinta annettaisiin tinkiä riittävän alas, että ostaja löytyisi. Reaalimaailmassa näyttää kyllä olevan siihen suuntaan menossa, että siistiä lopputulosta kohti mennään, mutta hitaasti, ja kalliisti, yhtiövastikkeen takia.

        Voimme toki myydä vaikka kaikkikin asunnot, mutta maatila on jo nyt meille Koti, joten yritämme selviytyä tilanteesta menettämättä sitä.


    • jepulisti

      Tilennehan on se että esittämäsi ajatukset kertovat ostajalle että olet lähestulkoon pakkotilanteessa jolloin hinta tarjoukset alkaa olemaan sen mukaisia..
      On hölmöä jäädä kahden asunnon loukkuun jos siihen ei ole varaa..
      Miksi ihmeessä et vain yksinkertaisest laita sitä uutta kämppää asumiskuuntoon nopeasti ja vuokraat vanhan jollekin.. siitä saat kätevästi remonttirahaa uuteen.

    • Saumasukat jalkaan

      Rouva myymään ausnto ja pienissä hepenissä niin kyllä se siitä kauppa lähtee käyntiin.

      Myös asunnonvuokraajathan voisivat saada samalla jotain mukavaa. Ei muuta kuin tuumasta toimeen.

      • dsadfdg dsfg

        Vanhat naisenkurpat seksikkäissä hepenissä ovat vielä surkeampi ilmiö kuin kolmen asunnon loukku. Kiitos vaan ideasta kuitenkin.


      • Rouvaostaja

        Mutta jos ostajaehdokas onkin rouva,eivät ne miehet aina ole niitä asunnonostajia!
        tuossa tapauksessa voisi rouvaostaja häipyä nopiaan!!


      • perse-erkki

        Kyllä tässä totuus tuli ilmi. Perseellähän se kauppa syntyy. Isäntä katsoo siinä vieressä kaupantekoa ja saa jälkikäteen vieraan siittämän mukulan kaupantekiäisiksi.


    • tuplaremppa?

      Miksi piti alkaa remontoimaan vanhaa.
      Minä ainakin ostan aina mieluummin remontoimattoman halvemmalla ja teetän siihen sellaisen sisustuksen kun haluan. On sattuman kauppaa että ostaja tykkäkin juuri sinun tekemistäsi valinnoista.
      kerran olen yhden asuntoni myynyt siten että remontista oli vasta vuosi. Vaikka remppa oli siisti ja laadukas oli ostaja tehnyt siihenkin oman makunsa mukaisia muutoksia.

      • dsadfdg dsfg

        Noinhan se usein lienee. Kumppanini osti asunnon vuosia sitten ja repi heti seiniä alas ja saattoi paikan valmiiksi remonttia varten, joka sitten sadoista syistä viivästyi ja viivästyi. Eli tarkoitus oli kunnostaa itselle kiva kämppä. Sen sijaan tuli asuttua remonttityömaalla vuosia.


    • arvonnousua

      Ainoa oikea ratkaisu on ostajalle sopiva hinta. Muualla maailmalla myydään ihan normaalina asiana myös asuntoja ilman kalusteita. On vaan lattiassa viemärin reijät, seinissä vesijohtojen päät. Kaikki kaapit sun muut kylpyhuone-, ja keittiökalusteet, saa ja voi, ostaja hankkia makunsa mukaan.

    • karpo0

      Pistät hinnan alas , ni joku karpo saattaa sen ostaakin

    • Myykää

      Myykää pois sillä uskoakseni ette ole ainoita joiden suunnitelmat tavalla tai toisella pettää tai arvio paremmasta hinnasta menee ns. mettään tuon paremmin häpeilemättä. Parempi ratkaisu myydä ajoissa kuin menettää asunto esim. pankille.
      Mielestäni perusasiat selkeästi pöytään ja myynti ilmoitus lehteen mahdollisimman pian, nettiin niin eiköhän ostaja löytyne.

      • Myy-kee

        Tavallisimmat virheet tehdään arvioidessa myytävän asunnon hintaa / kuntoa / sijaintia arvioidessa joko omistajan tahi välittäjän tarinoidessa lapsellisin sanakääntein tee tästä läävästä itsellesi mieleisesi linna jne. yrittäen pitää omistajaa pihdeissään kuukausia / vuosi hermoromahduksen partaalla, vaikka tuon ns. asiantuntemuksen pitäisi ratkaista oikean hinnan jolla omistaja vaihtuu pikimiten uudeksi.


    • Maalla asuva grynder

      Oikeastaan keskeneräinen on jossain mielessä helpompikin myydä, kun ostaja saa valita mieleisiään materiaaleja. Tuntuu rakentajana nimittäin aika pahalta, kun juuri asennetut keittiökaapistot kannetaan lähes kaatikselle ja vaivalla asennettu vuolukiviuuni taikka kaakeliuuni puretaan olohuonetta "rumentamasta". Useamman talon myynneenä voin vakuuttaa, että on aika turhauttavaa sitten katsella, kun monet vaivalla rakennetut yksityiskohdat revitään uuden omistajan toimesta.

      Pitää vaan tehdä ostajan kanssa tarkka paperi, että mitä tehdään ja miten taikka ostaja tekee ne itse. Ja sitten töiden valmistuttua taas tehdyt jutut paperille, ettei tule erimielisyyksiä. Itse olin kerran joutua ihan loputtomaan suohon, kun ostajat alkoivat suorittamaan loputtomia iltalypsyjään remontoitavien kohteiden suhteen, maalattiin tehdasuusia ulko-ovia, vaihdettiin lämpöpattereita ym. ym. kunnes lakimieheni pisti luun kurkkuun ostajille ja pisteen sille hööpötykselle.

      Ihanne olotilahan on tietty, että myytte asunnon siinä kunnossa ja ostaja tekee hommat mieleisekseen, mutta tämä ei monta kertaa onnistu, ellei hintaa pudota kohtuuttoman paljon.

      Kehoittaisin nyt priorisoimaan projektinne, eli siellä maatilalla teette vain välttämättömän, että siellä pystyy asumaan ja keskitätte voimavaranne myytävään asuntoonne. Jos rahasta on nyt pulaa niin paljon, että homma alkaa hyytymään, niin se helposti hyytyy niin, että on pikku juttu asua yksi talvi kylmässä maatilalla vaikka olkipaalien eristämällä rakennuksella ja käydä ulkosaunassa, kuin katsella epätoivoiseksi muuttunutta tilannetta mahdollisesti kymmenien tuhansien eurojen häviöllä.

    • dsadfdg dsfg

      Hyviä, järkeviä ideoita. Kiitos teille.

    • Aapeli123

      Kun hinta on kohdallaan niin asunto menee kaupaksi joko valmiina tai keskeneräisenä. Aika tiukassa se sellainen ajatus että myyjän ja ostajan tyylitaju olisivat samanlaiset.

      Tässä myyjältä unohtuu yksi tärkeä pointti eli ostajaa ei todellakaan kiinnosta kuin kusessa olette taloudellisesti. Itse asiassa ostaja juuri haluaa ostaa kahden asunon loukussa olevalta jolloin myyjä epätoivoisena myy alle markkinahintojen

      • markkina rako

        Hyviä neuvoja piisaa...kauppa vaan takkuaa mikä lienee syynä?


      • Jaa mikä mättää
        markkina rako kirjoitti:

        Hyviä neuvoja piisaa...kauppa vaan takkuaa mikä lienee syynä?

        kun kauppa ei käy?
        Koska persaukiset on ennenkään mitään ostaneet? Oli taantuma tai ei, markkinoilla ei auta itku, siellä tarvitaan rahaa, jotta kauppa syntyy.


    • Maalaisälyä

      kehiin. Kiinteistön markkinahinta ja siitä pois ammattilaisen kustannusarvio keskeneräisistä töistä. Ostaja löytyy aina kun hinta ja laatu kohtaavat.

    • On aivan turhaa tehdä kallista remppaa myytävään asuntoon,pientä pintaremppaa korkeintaan.Uusi asukas kuiteskin purkaa kaiken ja tekee sen sellaiseksi kun itse tykkää.
      Tätä peliä vuosia olen seurannut kun teen sähköhommia niin monesti olemme tehneet samaan asuntoon muutaman kuukauden välein sähköasennuksia.
      Myyjä ensiksi teettää kymmenien tuhansien eurojen remontin ja sitten ostaja taas saman.

      • vuokrala'inen

        Miksi se remppa pitää tehdä kokonaan loppuun?

        Yhdessä sisustusohjemassa keittiö (joka oli siis AI-VAN! kamala homeinen pommi) purettiin kaapit ja tehtiin seiniin yms. pohjatyöt tai mitä nyt ovatkaan niin, ettei ostajan tarvinnut muuta kuin asennuttaa itse mieleisensä keittiö. Jos se alkuperäinen keittiö olisi jäänyt paikalleen asuntoa ei olisi ostanut kukaan, mutta nyt asunto teki kauppansa hyvään hintaan. Huoneisto oli tietty muuten remontoitu ja stailattu niinkun sisutusohjelmissa aina on ja sijaitsi jossain Helsingin kantakaupungissa, joten sekin tietty vauhditti kauppaa. Näin naisena ostaisin mieluiten tämän vaihtoehdon mm. koska kaapit eivät peitä seiniä ja kunto/kosteusvahingot on helpompi havaita.


    • vaatija

      Pistä kunnossa oleva asunto vuokralle, siitä saatte tuloja sen verran, jotta voitte remontoida toista asuntoa. Onko sillä väliä missä asuu, kunhan on katto pään päällä ja oma.

    • huuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Pistä asunto kuntoon ja laita se vuokralle. Jos tämä ei ole mahdollista, niin laske asunnon hintaa. Uskon, että varmasti löytyy ostaja joka haluaa remontoida keittiön ja kylpyhuoneen oman mielen mukaan.

    • shijainti

      Kannattaa muistaa, että mitä korkeammaksi asunnon hinta menee, sitä enemmän se karsii ostajaehdokkaita. Kaikilla kun ei tosiaan ole varaa ostaa mitään luksusta.

      Minusta ette menetä mitään, että laitatte asunnon heti myyntiin ja pyydätte siitä käypää hintaa, josta on vähennetty se, mitä keittiökaapit asennettuna maksaisivat esim. Puustellilla. Keittiö nimenomaan on sellainen asia, mikä pitää olla just oman maun mukaan, jotta siitä haluaa maksaa vähääkään ekstraa. Itse asiassa moni osakehuoneisto kärsii pitkästä myyntiajasta juuri siksi, että keittiö on liian erikoinen. Mikä tahansa menee kuitenkin kaupaksi, jos myyntihinta on oikea.

      Myyntiehtoihin voi laittaa, että tarvittaessa myyjä on valmis remontoimaan keittiön valmiiksi.

      Itse ostan mieluiten huonokuntoisen asunnon, remontoin sen mieleisekseni ja myyn sen joidenkin vuosien jälkeen pois. Itseäni kyllä harmitti, kun ensimmäisen asuntoni myin nuorelle parille, niin he purkivat tuliterät parkettilattiat ja kalliit merkkitapetit pois ja asensivat miten sattuu halvat laminaatit tilalle ja maalasivat seinät. Tämä nuori pari asui asunnossa 2 vuotta ja myi sitten (tappiolla) asunnon pois. Kannattaisi oikeasti miettiä sitä, että onko mitään järkeä ostaa juuri remontoitua asuntoa täyteen hintaan ja sitten repiä sieltä kaikki irti vain siksi, että haluaa "oman leimansa" asuntoon.

      Paljon ratkaisee myös asunnon sijainti. Jos asunto on nuorten suosimalla alueella, niin remonttikohteet menee hyvin kaupaksi. Jos taas kyse on arvoalueesta, niin ostaja saattaa olettaakin, että asunto on viimeisen päälle laitettu ellei sitten kyse ole sellaisesta ostajasta, joka haluaa asunnon mahdollisimman edullisesti hyvältä sijainnilta, koska raha ei riitä yhtään kalliimpaan.

      • dsadfdg dsfg

        Sinulla oli hyviä ajatuksia. Meillä ei ole annettu luovuuden viedä mukanaan tämän remontin materiaaleja ja värejä ja tyylejä valitessa. Kyseessä on tosiaan sellainen keskitason / hiukan yli keskitason paikka, jossa viihtyvät vanhemmat pariskunnat, eläkeläiset ja muutama lapsiperhekin. Ei siis köyhien nuorten remppaseutua. Voi tosiaan olla niin, että remontin vieminen loppuun on paras ratkaisu. Tietysti joku voisi ostaa sen vuokrahuoneistoksi, mutta todennäköisimmin ostaja on keski-ikäinen tai vanhempi pariskunta, veikkaan.


    • mnbiluvkh

      Unelmakohde minulle jos hinta on sopiva.Tällä hetkellä on vaikea vaikka asuisi kasvukeskuksissa.Valmiilla on valmiin hinta,keskeneräisellä keskeneräisen hinta.

    • Helppohan tuo on myydä. Yleensä tehdään remontti vaikka valmistakin olisi.
      Tuo, niin sanottu pieni pintaremontti ei yleensä anna rahallista vastiketta.

      Myy reilusti keskeneräisenä, tehköön ostaja mieleisensä, pääseepä vähemmällä purkamisellakin.
      Aina osaava ostaja löytyy, ei kaikki ole uusavuttomia kaupungeissakaan.

    • pisinismies

      " Minusta molemmat osapuolet voisivat hyötyä tästä, jos kaikki käy hyvin."

      Nämä tällaiset "molemmat hyötyy" -jutut toimii perhe-/kaveripiirissä tehtyihin asioihin. Mitä mua kiinnostaa tuntemattoman myyjän rahaongelmat?

      Mä hyödynnän tilanteen täyteen mittaan tekemällä tarjouksen esim. 35% alle pyyntihinnan! ;-)

      • dsadfdg dsfg

        Emme tietysti kerro ostajalle tilanteestamme - emme kai me ihan hulluja ole. Ostaja tietää omasta hyötymisestään, me meidän.


    • Siis puuttuuko

      keittiöstä vain kaapit? Ja koneiden asennus? Mikset vain osta kaappeja, asenna ja laita asuntoa myyntiin ilman kylppäriremonttia? Eihän tuossa mene kuin pari viikkoa kun keittiön tekee valmiiksi.

    • Krhömmmmmmmmmm

      Melkein jokainen kuitenkin remontoi asunnon mieleisekseen.. Siksi ennen myyntiä ei kannata mitään super remontteja tehdäkkään. Paikat siivotaan ja katsotaan että mitään ei ole pahasti vialla.

      Melkeen tän tekstisi pohjalta sanoisin että olet hinnoitellut asuntosi liian kalliiksi ja voin ennustaa että myynti tulee kestämään. Jos sijainti ei ole aivan maaginen.

      Myyt asunnon keskeneräisenä, hinnoittelet oikein ja keskityt remppaamaan omaa kotiasia.


      Ostajana arvioisin minkä verran kylppäri ja keittiö remontti tulevat maksamaan, arvioisin asunnon muun peruskunnon, taloyhtiön ja taloyhtiössä tehdyt remontit...

      Tarjoaisin asunnosta sen mukaan, että siinä ei ole keittiötä: tee se itse-ostajan näkökulmasta sitä ei ole. Kaapistoista ja kodinkoneista, joita ei ole asennettu, olisin valmis maksamaan vain jos ovat itselle mieleiset.

    • hahhahhahhaa

      Tuo kylppärin korjailuvaastimukset on se joka pelottaa ostajia, niitähän kun nykyään ei saa itse tehdä, keittiö ei lienee ole ongelma, ainakaan minulle ei olisi. tee niin että kysyt joltain paikalliselta kylpyhuoneremontteja tekevältä firmalta tarjous kylppärin laitosta. Sitten asunto myyntiin ja ostajille sinulla on näyttää faktaa mitä tulisi maksamaan laitto, ostaja tyytyväinen kun tietää suunnilleen hinnan ja voi vielä vaikuttaa itse mateliaaleihin. Hinnassa huomioit keskeneräisyyden eli pyynti = alueen yleinen hintataso - kylppäri laittoarvio - keittiön keskeneräisyydestä pari-kolme tonttua - 10% jäljellejäävästä jotta saa kaupaksi näinä aikoina. Näin ei tarvitse tinkiä ja saat heti kaupaksi.

    • klkföVK

      Myykää sellaisena kuin se nyt on, kyllä sellaisellekin ostajia on jos hinta on sopiva. Joku puhuu itseoppineen tekemisistä ja siitä ettei niitä ostaisi. Vaikka remontti olisikin ammattimiehen tekemä, MYYJÄ vastaa aina siinä ilmenneistä puutoksista/virheistä otajalle. Taloyhtiö vastaa taloyhtiön teettämistä korjaustöistä, näin se menee. Ja jos myy tieten tahtoen viallista/homeista ym.tai on tiennyt asiasta mutta jättänyt kertomatta, joutuu vastuuseen siitä käräjille.

    • Ostaja olen

      En maksaisi missään tapauksessa ennakkoon mitään. Voisin ostaa keskeneräisen jos hinnanalennus olisi riittävä - remontti sinänsä ei haittaa kunhan pohjat on tehty hyvin. Kylppärin tuleva remontti pitäisi saada näkymään kauppakirjaan ja kuka siitä vastaa sekä millä aikataululla homma tehdään.

      Mutta ennakkoon en maksaisi yhtään mitään.

    • pimponginen
    • Nuorille tai ensi asunnon ostajille remonttikohde ei käy - JOS ei ole omia säästöjä kovin paljoa.

      Pankit vaativat omaa rahaa vähintään 10% kulut tai sitten mamman&papan takaajiksi.

      Ehdotukseni:
      1. Laittakaa kuntoon asunto nro 3 ja myydä se
      2. Asunto nro 2 myyntiin: Etsikää ostaja, jonka kanssa sovitte millainen keittiö kylppäri heille sopisi ja mikä hinta on sitten kaikkia tyydyttävä ja teette remontin heidän toiveiden mukaan loppuun ja teette kaupat.
      3. Sitten on rahat käytettävissä ja voitte tehdä maatilasta oman näköisen kodin.

      Onnea matkaan!

    • n.Erkki

      Ei keittiöremppaan paria viikkoa kauempaa kulu, kun sen tekee perustarvikkeista ja varustein. Tuskin saat ensimmäistä näyttöä aikaiseksi juuri nopeammin.

      Voisi myös kokeilla myyntiä muutamalla keittiövaihtoehdolla. Eli ostaja saa valita minkälaisen keittiön saa asuntoon kun tekee kaupat. Vaatii tosin jonkin verran enemmään aikaa etsiä ostajaa kuin täysin valmis peruskämppä ja alhainen hinta.

      Myyminen on sitten eri juttu. Jos hakee hyvää hintaa, niin pitää olla aikaa. Nopea kauppa tarkoittaa alhaista hintaa, joka houkuttelee ostajat liikkeelle.

      • kopin asennus

        oikeaa keittiötä rakentaa kaksi ammatti miestä noin kuukauden kun laatoittaa seinät asentaa lattiakaivot kaadot kohdilleen ja laatoittaa roosteri kalusteita asentaa kaksi kolme päivää putkimies paripäivää sähkö mies paripäivää,niin jos keittiöstä on kyse,eri juttu on jos keittokomerosta puhutaan joka on 4x4 koppi missä pitsan lämmittää.oikeaa keittiötä en ole tavannut tähän ikään montaakaan.keittiö on tila jossa kaksiihmistä voi leipoa yhtä aikaa toinen leipoo lihapullia,toinen leipää ja pullaa.mutta jos keittokomerosta puhutaan jossa on lastulevy kaapit ym yksi tiski potero.sellaisen olen itse asentanut yhdessä illassa.porakone vatupassi ja muutaman tunnin kuluttua on valmis koppi


    • pappa 58

      jos itse olisin ostamassa tai myymässä.tyhjentäisin keittiön kokonaan myös kesken eräiset romut ulos.ja myisin sen ilman keittiötä.minä ostajana hankkisin oman näköisen keittiön,yleensä ostaja uusii keittiön ensimmäisenä.asiaa ymmärtämätön tekee sellaisia pikku kopperoja toimimattomia keittiöitä joilla ei tee muuta kun pitsan lämmittää.eri asia on kun leivotaan ja tehdään oikeaa ruokaa keittiön on oltava 5x6 metriä vähintään lattiakaivo roosteri tast kaapi laatoitetut seinät.kun siivouksen ja pesun aika koittaa suihkulla tasot puhtaiksi ja lastalla lattia ja seinät kuivaksi se on oikea keittiö ei joku koppero talon nurkassa jossa kuppeja ja lautasia on vain kaksi kappaletta.hankkikaa oikea keittiö muuta sisustusta voi hankkia myöhemmin.eikä ole kummonen tehdä

      • kodinhengetär

        Kuulostaa tehokkaalta keittiöltä, mutta ei kovin kodikkaalta. Laitoskeittiö? Tykkäisin kyllä lattiakaivosta ja suihkunkestävistä pinnoista. En ole koskaan nähnyt niitä keittiöissä muualla kuin laitoksissa.


    • Keskeneräistä ei kannata myydä, laita asuttavaan kuntoon, ja lihoiksi.

    • hinnatkorkealla

      Jos eroon haluat vain päästä niin hintaa alas!

    • Heebo92

      Tähän rahan valtaan alkaa jo kyllästyä. Raha asioista valitetaan päivittäin ja hintoja näkyy joka puolella. Vallataan metsäalue, rakennetaan siihen mökki paljain käsin, emäntä poimii marjat, isäntä kaataa kauriit. Näin on meillä ruokaa ja katto pään päällä. Muuta en tartte. Enää ei tarvitse muistella miten päin se euromerkki kirjoitetaan.

      • Sunny1951

        Miksi et laita myyntiin siten että siinä on keittiön ja vessan kohdilla erittelyt, kuvat ja työtavat mitä ja minkälaiset keittiön kaapit välikaakelit, työtasot, lattia ja seina (maalaus vai mitä) hinta x euroa. Valmistusaika yy vkoa. Keittiösuunnitelma valmiina. Sama jos kodinkoneet on hankittu hinnat siihen. Unohtamatta putkimiehen ja sähkömiehen työn osuuksia.
        Sama vessassa. Vessan suunnitelma, työtapaselostukset, kaakelimallit, mahdolliset suihku ja kaapistomallit unohtamatta hanoja. Hinta tämä ja valmistumisaika xxx viikkoa. Myös putkimiehen ja sähkömiehen osuudet huomioitava.
        Siten sidot kustannukset, jotka kuuluvat kauppahintaan. Jos ostaja haluaa jotain muuta niin silloin myös hinta muuttuu.
        Sitten mahdolliset viivästyssakot kauppasopimukseen. Sinun pitää suojata täten oma selustasi ja myös ostajan selusta niin ettei tule mitään erimielisyyttä.
        Kun mahdollinen ostaja ehdottaa jotain kauppahintaa niin sinulla pitää olla valmiina suunnitelma maksuaikataulusta huomioiden keittiön ja kylpyhuoneen saattaminen siihen kuntoon kuin kauppa edellyttää ja että sinulla on tarvittavat rahat käytössäsi remonttia varten.


    • yksi miete

      Pistätte asunnon myyntiin sellaisenaan ja huomioitte sen hinnassa. Pääsette yhdestä stressistä eroon. Mikäli asutte kyseisessä asunnossa, muuttakaa pienneen vuokra-asuntoon siksi aikaa kun uusi on asuttavassa kunnossa, mikäli asunto menee alta.

      • ....the ap...

        "Pistätte asunnon myyntiin sellaisenaan ja huomioitte sen hinnassa. Pääsette yhdestä stressistä eroon. Mikäli asutte kyseisessä asunnossa, muuttakaa pienneen vuokra-asuntoon siksi aikaa kun uusi on asuttavassa kunnossa, mikäli asunto menee alta."
        Ei hätää, meillä on periaateessa käytössämme neljä asuntoa


    • kaikkea näkee

      Kerran kävin katsomassa omakotitaloa statuksella "osittain remontoitu", joka tarkoitti käytännössä sitä että sisältä oli revitty kaikki pois ja ulkoseiniä ja lattioita oli osittain koolattu ja villoitettu, muutos oli aika suuri ja rakennuslupa vielä hakematta.

      Kiinteistövälittäjän olemus oli "anteeksi että tulitte paikalle".

    • Raivo Rakentaja

      "Olemme olleet jo kohta vuoden kahden asunnon loukussa, eikä siitä pääseminen tunnu onnistuvan aikataulun mukaan...."
      Johan tuntuu toisen hätä kiinnostavan, no Suomi24 on raatokärpäsiä täynnä.
      Huvittavinta ja niin foorumille ominaista on aliarvioida tee-seitseranketajan taidot välittömästi.... edes näkemättä? Täällä ei saa sanoa olevansa osaava tai ammattilainen, kyllä raati tietää, olet tumpelo ja sellaisena pysyt.

      "Ostajan epäilisin kyllä palaneen käryä, joten myyntiä varten kaikki oleelliset todistukset talon ja huoneiston kunnosta, suunnitelluista remonteista ja muusta"

      Kuka sellaista on sanonut, että taloyhtiön paperit puuttuvat...eivät ne puutu?
      Toisaalta rakennusten- ja rekentamisen byrökratia on saavuttanut jo sairaat mittasuhteen. Todistusta todistusten perään, joiden selvitysten munkkilatinaa ei tavallinen ostaja ymmärrä, siksi pitääkin palkata ammattilainen selvittämään sanaa, jonka toinen palkattu ammattilainen on kirjoittanut. Toisekseen vanhoista rakennuksista ei edes pystytä kaikkia byrokraattien nykyselvityksiä tekemään.
      Asunnon hankinta ei ole pelkkien todistusten plaraamista, kyllä asunnon täytyy muuten miellyttää. Jos huoneisto on vääränlainen, väärässä paikassa ja kakenlisäksi helvetin ruma, siinä ei todistukset auta. Todistuksista näkee jollakin haarukalla kiinteistön kunnon, mutta sen näkee myös silmällään, jos on nähdäkseen....ensivaikutelma on tärkein.

      Aloittajan, "dsadfdg dsfg 9.8.2013 13:45" esittämä osakehuoneisto on valmistunut 1968, nyt työnalla oleva remontti tähän huoneistoon on ensimmäinen.....oli siis sisäremontti tarpeen.
      WC/kylppäriremontti toteutaan myös mutta kevyesti ilman laatoitusten ja lattioiden uusintaa, koska ne kelpaavat siltään. Näihin tiloihin tulee kevyt, edullinen, ilmettä piristävä remppa.

      Keittiönkanssa ei ole ongelmia, työt alkavat taas ensiviikolla. Keittiön pohjaratkaisu on hyvä ja toimiva normaalille kuluttajalle, siis sellaiselle jonka keittiö ei maksa yli 50 000€. Kaikki koneet ja kalusteet uusitaan, vanhat olivat jo jätettä...ei toki ongelmajätettä.

      Tietysti rakentaja-saneeraajalle olisi sellainen aika parasta, jossa remontoitu huoneisto viedään käsistä. Huoneiston sijaintialue on edullinen mutta ei hintojen suhteen laskeva. Huoneisto on siististi remontoitu ja myös edullinen kyllä sille ostaja löytyy. Kun tarkemmin ajattelee, rakentaminen, remontointi ja kiinteistökauppa olisi järkevintä tehdä taantuman aikaan....miksi kaikkien pitää rakentaa, remontoida ja ostaa yhtäaikaa?

      Anteeksi pieni vedätys, jossa oli totta kuitenkin toinenpuoli, syntyihän siitä oiva keskustelu. En ole aloittaja, mutta samassa veneessä kuitenkin mukana.

      • remputtaja

        Mitä raatokärpäsiä?! Tässä ketjussa on lähes kaikki kommentit olleet enemmän tai vähemmän asiallisia ja jotkut oikein hyödyllisiäkin.


    • käteisellä jyrki

      Jos sitä pääsisi huomenna vaikka katsomaan niin ehkä ostan sen pois.

    • remppaija

      Itse ostin omakotitalon, jossa oli remppa kesken. Hinta oli sitten huomattavasti halvempi, kuin olisi ollut valmiina. Itse en kyllä remppaan saanut menemään niin plajon,kun alussa arvioitiin, mutta onpahan tässä saanut tehdä kotia perheelle. Ei sitä enään nykyään saa isoa taloa omalla tontilla alta sadantuhannen, ainakaan tältä alueelta. Moni oli kyllä tehnyt talosta tarjouksen ja moni peläsytnyt kesken olevaa remppaa, mutta me näimme talon meidän tyylisenä.
      Eli HINTA pitää laittaa kohdilleen, ei pyytää liikaa, vaan sen verran että pääsee mahdollisimman nopeasti eroon. Osa ostajista pelästyy ja ne oikeat ostajat ostavat heti.

    • dfdfgdfgdsf

      Huomaako kukaan pientä ristiriitaa siinä, että monet vakuuttavat, ettei remonttia kannata tehdä, koska seuraava ostaja kuitenkin haluaa tehdä remontin itse. Entä sitä seuraava ostaja? Olisiko parasta olla koskaan remontoimatta, ellei aio jäädä remontoimaansa asuntoon asumaan loppuelämäkseen? Vai pitäisikö vain joka toisen, kätevän, omistajan tehdä remontti ja joka toinen, poropeukalo, ostaa remontoimattoman asunnon ja remontoi sen seuraavalle? Ihan vaan kummastelen. Itse olen niitä ihmisiä, jotka ostaisivat halvalla ja remppaisivat, ja sitten myisin voitolla. Pitänee löytää se poropeukalo, jolle minun remppani kelpaa. Tricky!

      • dfdfgdfgdsf

        Siis nyt meni sanat sekaisin, niinkuin rempatkin. Piti sanoa:

        Vai pitäisikö vain joka toisen, kätevän, omistajan tehdä remontti ja joka toinen, poropeukalo, ostaa remontoidun asunnon ja sitten aikanaan myy sen sellaisenaan seuraavalle?


    • ei kun lihoiksi

      Keittiö herättää kaikissa paljon intohimoja ja ihmisten mieltymykset vaihtelevat paljon.

      Tyhjä keittiö voi olla hyväkin asia, kunhan vaan kaikki pinnat ovat kunnossa ja tuoreessa valkoisessa maalissa. Saapahan ostaja ainakin mitä haluaa. Valkoinen seinä on helppo tapetoida tai maalata uudestaan. Ostajan kannalta olisi parempi olisi, että ei olisi niitä koneitakaan. Ottakaa ne mukaan uuteen taloon.

      Ikeasta saa ihan laadukkaita keittiöitä halvalla ja vielä suunnitteluapua päälle. Hakekaa Ikeasta nippu keittiöesitteitä ja jakakaa niitä näytössä. Voihan siihen mukaan laittaa vaikka pari vaihtoehtoista Ikeassa teetettyä suunnitelmaa hintoineen.

      Saksassa asunnot vuokrataan ilman keittiötä. Vuokralainen tuo oman keittiön mukanaan. Pois lähtiessä vuokralainen paikkaa ja maalauttaa kaikki seinät samaan kuntoon, kun ne olivat hänen sisään muuttaessaan.

      Tässä saksalainen systeemi poikkeaa merkittävästi suomalaisesta käytännöstä, jossa normaali kuluminen kuuluu vuokranantajalle.

      • ei kun lihoiksi

        Piti vielä kirjoittaa, että Ikean kautta saa myös kalusteiden asunnuksen ainakin pääkaupunkiseudulla. Nämä asentajat (itsenäisiä yrittäjiä) eivät tee mitään muuta, kuin asentavat Ikean kalusteita, eli ovat siinä hyviä ja nopeita.


    • ttk

      Kuulostaa epäilyttävältä, mutta voisin ostaa. Vaikutat kyitwnkin vilpittömältä. Missä ko. asunto sijaaitsee? Minulla olisi kyllä kiinnostusta tällaiseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe