Etelä-Italiaan helmikuussa

8+5

Mä olen suunnilleen ala-asteikäisestä lähtien halunnut nähdä Pompeijn. Huomasin edulliset lennot Napoliin, itseasiassa varmaan edullisimmat kun olen ikinä nähnyt ja matka on lentojen osalta nyt hanskassa.

Ajattelin että Pompeijssa voisi olla pari yötä. Sieltä pääsee hyvin myös Vesuviukselle, eikö?

Sitten se varsinainen kysymys. Minne mennä tuon Pompeijn lisäksi? Onko Sorrento ns. kuollut helmikuussa? Me ei etsitä niinkään vilkasta yöelämää tai vastaavaa, vaan ennemmänkin historiaa (luostarit, kirkot, historialliset tapahtumapaikat, hyvät museot jne.) ja maisemia. Napoli ei ole vaihtoehtona, meistä kumpikaan ei pidä sitä (ainakaan toistaiseksi) mielenkiintoisena. Pompeijn lisäksi pitäisi siis löytää joku kiva mielenkiintoinen paikka minne mennä muutamaksi yöksi joka kuitenkin on suht lähellä Napolia.

13

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus Sorrennosta

      Olin kerran Sorrennossa viikko ennen pääsiäistä, ja kaikki hotellit olivat vielä kiinni alkoivat avaamaan niitä vasta talven jälkeen. Löysin yhden aukiolevan ja meinasin jäätyä kun oli öisin niin kylmä ja eikä lämmitystä. En menisi helmikuussa.

      • pinocchio

        Lisäys edelliseen oli myös kova tuuli ja laivat eivät lähteneet Caprille.


    • Ercola

      Asia on nyt niin, että majoittautuminen Pompeijiin ei ehkä ole se paras idea. Käisttääkseni se nykyinen P ei ole oikein mitään. Eli siis ottakaa tukikohdaksi Napoli. Älkää uskoko ennakkoluuloista paskaa mitä siitä kaupungista sanotaan. Se ei ehkä ole mikään helppo turistikaupunki, mutta kun vähän näkee vaivaa, se kulahtaneesta loistosta kumpuava charmi vie mennessään. Ottakaa hotelli Centro Historicosta, hinnat hyvät, alue mukava. Aseman seudulla on myös halpoja hotelleja, mutta alue on rauhatonta.

      Jos se P on matkan pääkohde, Napoli on myös ihan välttämätön. Nimittäin parhaan P:stä löydetyt romut on Napolin Argeologisessa museossa, siellä riittää pällisteltävää.

      Napolista on sujuvat junayhteydet P:hen. Siinä alueella on nähtävää vaikka millä mitalla. Omalla tavallaan Herculaneum on aivan P:n veroinen, kannattaa poiketa.

      Vesuviukselle löytyy varmasti retkiä Napolista, Sorrento on hieno paikka varmaan mihin vuoden aikaan tahansa.

      Helmikuu voi olla säiden kannalta vähän epävakaa. Sade on toisaalta ainut, joka todella haittaa, muuten vain nuttua niskaan. Ja lämpimät yövaatteet ja villasukat mukaan. Hyvä puoli taas on se, että hinnoissa ei ole tursiti lisää. Ja muutenkin tuo eteläinen Italia on hintatasoltaan varsin edullinen.

      Vielä kerran: Napoli ON aivan fantastisen kiinnostava kaupunki. Turvallisuuteen riittää, kun pitää järjen päässä. Eli kohtuullinen varustautuminen taskuvarkauksiin. Ajatus siitä, että mafia kaappaa on ihan fiktiota.

      • Juppe

        Olen samaa mieltä, Napoli on hieno kaupunki. La casa di pizza.


    • mrs matkaaja

      Minäkin suosittelen tuohon aikaan vuodesta majoittumista Napoliin ja juuri sinne historiallisen keskustan tuntumaan. Ainakin kesäaikana pääsee bussilla Vesuviukselle esim. samalta juna-asemalta, mihin jäätte kun menette Pompeijiin. Googlaile in English niin löydät varmasti tietoa. Pompeijin hyvä puoli talvella on se, ettei ainakaan kuumuudessa tarvitse olla - varjoahan sieltä ei löydä nimeksikään. Ja juutikin tuossa Napolin arkeologisessa museossa kantsii myös käydä. Ja hekä myös Herculaneumissa, jos vain aikaa jää. Onhan Amalfin rannikolla viehättäviä pikkukyliä, mutta kuinka viehättäviä ne on helmikuussa, siihen en osaa ottaa kantaa.

      Hyvä opaskirja tuolle seudulle on Anja Kinnusen Napoli & Sorrento Lomailijan opas ja kirjassa on esitelty myös kattavasti Ischia, Capri, Amalfin rannikko, Pompeiji, Herculaneum sekä niitä Amalfin rannikon pikkukyliä.

    • Napoli rules

      Myös minä suosittelen lämpimästi Napolia, sitä väheksytään ihan suotta, siellä on runsaasti historian havinaa, useita hienoja museoita ja gallerioita - muitakin kuin tuo edellä mainittu. Herkulaneum on jopa hienompi kokonaisuus kuin Pompei, suosittelen myös sille aikaa. Miettikää kannattaako Vesuviukselle todella talvella mennä, pilvet estävät näkyvyyden jo helteelläkin, saati talvella, tuuli käy viimaisena jne. Sen ajan voi käyttää vaikka tuohon Herculaneumiin ;) Sorrento on viehättävä, mutta talvella kovin hiljainen.

    • Ercola

      Nojoo, jatketaan nyt vielä, että saadaan varmasti tuon aloittajan mielipide napolista muuttumaan.

      Kaupunkin on vetovoimainnen juuri omituisuutensa takia: siinä ei ele yksikäsitteistä keskutaa, kuten yleensä Italiassa on tapana (piazza ja duomo ratkaisu). Historiallinen keskusta kujineen on yksi juttu, mutta sitten kun vaihtaa Vomero nimiseen kaupungin osaan, ollaankin jo yhtäkkiä 1800-luvun vauraan porvariston unelma maisemissa.

      Ja tuo sanottu Herculaneumista on täyttä totta. Ja jos aikaa on yhteen kokopäiväretkeen, kohteena voi olla vaikka Casserta. Molempain Sisiiain kuningaskunnan Versial-tyyppinen residenssi. Etelän barokin jalokivi.

      Ja vähän matkan päästä Napolin keskusta on Capo di Monten linna. Taikka siis nykyään tuollainen megaluokan taidemusea. Siinä lähellä on S. Gennarion katakombit. No, siellä on vaikka mitä.

    • jakke777

      missä on tarkalleen tuo linna ja katakombit?

    • Ercola
    • What about Salerno?

      Salerno on sopivan kokoinen, sijaitsee meren rannalla, junamatka Pompejiin on yhtä lyhyt kuin Napolista ja suuri osa hotelleista on talvellakin auki, kuten tämä: http://www.booking.com/hotel/it/olimpico.html - tai jokin muu. Mainittu hotelli ei ole aivan Salernon keskustassa, ilmainen kuljetus tarjotaan, mutta sijainti muutoin aivan upea, niin kuin hotelli itsekin.
      Bussilla voi matkustaa Amalfi- rannikkoa pitkin tai vaikkapa Cilento Vallo di Diano kansallispuistoon.

    • 8+5

      No, niin. Hotellit on nyt varattu. Oli kieltämättä aika paha rasti kun ei oikeastaan tiennyt mitä pitäisi tehdä. Ollaan nyt sitten kolme yötä Pompeijssa ja kaksi Napolissa.

      Tuosta Napolista sen verran että mä olisin halunnut majoittua UNA Hotel Napoliin. Mun mielestä se vaikutti tosi kivalta ja se on saanut myös hyvät arvostelut. Mä en sitten _uskaltanut_ valita sitä kun se on Piazza Garibaldilla. Onko tuo alue 24/7 epämääräisten ihmisten kansoittama vai ilmaantuuko niitä paikalle vasta illan pimetessä? Meillä on siis ala-asteikäinen lapsi reissussa mukana ja sen ei välttämättä tarvitse nähdä kaikkea mitä aikuiset tekee... Mun nyt varaama hotelli on historiallisessa keskustassa, mutta sen voi vielä vaihtaa jos niikseen tulee.

      • Juppe

        Piazza Garibaldilla voi ihan hyvin liikkua ilta-aikaan lasten kanssa. Ei siellä aikuiset tee sen ihmeellisempää kuin muuallakaan. Olen lomaillut italiassa joka kesä vuodesta -86 ja voin sanoa, että kunhan et laita kalleimpia koruja ja pidät hieman käsilaukustasi huolta voit mennä ihan minne tahansa. Napoli on kiehtova kaupunki ja sen "rosoisuus" tekee siitä erityisen rakastettavan. Mafia on kaupungissa lievästi sanottuna "läsnä", mutta älä sinä sinä siitä välitä, ei sekään välitä sinusta.


    • 8+5

      Nyt on reissu tehty. Pompei ei ollut ollenkaan huono valinta. Se oli itseasiassa hyvinkin eloisa helmikuinen kaupunki.

      Mitä Napoliin tulee niin me tykättiin siitä sen verran että sinne voisi lähteä uudelleen ja helposti. Se, kuten Pompeikin sopii hyvin helmikuulle nähtävyys -ja shoppailureissuksi (kauppojen alennukset oli järjestäen -50 - 70 %). Napolissa ainoa paikka jossa meille tuli epämiellyttäviä tuntemuksia oli juurikin tuo Piazza Garibaldi. Me käytiin siellä aamupäivällä eikä siellä juurikaan sheivattua pukuporukkaa näkynyt ;) Oikeasti tuli aika selväksi miksi eri foorumeilla sanotaan että Garibaldilla ei kannata olla sen pidempään kuin on pakko.

      Joka tapauksessa, hyvä reissu tuli tehtyä ja nyt suunnataan kohti uusia matkoja minne ne nyt sitten viekään :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe