Ninea?

Ninku 87

Tuolla eräässä keskustelussa ehdotin Nineaa, kun mun mielestä se on ihan kiva nimi. Sain kuitenkin aika outoja kommentteja ehdotukseeni.

Sisko aikoo laittaa Ninean nimeksi omalle vauvalleen, joten siksi tuli vähän outo fiilis. Onko se oikeasti kaikkien mielestä ruma nimi? Nimen tarina on se, että ensinnäkin sisko tykkää tosi paljon Minea nimestä, mutta se sattuu olemaan jo meidän veljen tytön toinen nimi. Meitä on yksi veli ja kolme siskoa siis.

Nikolla on siis tyttö nimeltä Nelli Minea Matilda.
Noralla on poika Niklas Onni Mikael ja nyt tytölle olisi tarkoitus tulla ainakin yhdeksi nimeksi Ninea.

Ja me pikkusiskot ollaan siis Nina (minä) ja Nea. Ja meidän nimistä siis muodostuu tuo Ninea.

Ainakin näitä tiedän Noran miettineen:

Ninea Oona Maria
Ninea Olga Miriam
Ninea Mona Olivia

Onko nää nyt sitten oikeasti ihan kamalia epänimiä, ja jos on, niin mikä sitten on hyvä nimi, vai onko mikään. N-kirjaimella sen nyt kuitenkin kuulemma pitäisi alkaa...

15

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä käy

      Ninea on ihan kiva nimi myös Nellu voisi käydä.

    • NimiTäti

      Jorma Ninea
      Nellu Erkkiina

    • 7+7

      On kamala epänimi. Muistutaa myös liikaa Nivea tuotemerkkiä. En antaisi.

      Ei se haittaa, vaikka Minea on veljen tytön toinen nimi, eihän hän sitä käytä. Antakaa vaan se Minea nimeksi.

    • Keijo Kullinen

      Miten olisi Niveliina tai Nänniina?

    • Starlene

      Ei Ninea nyt aivan erikoisimmasta päästä ole, on niitä omituisempiakin nimiä lapsille annettu. Ja nimen muodostuminen teidän siskojen nimistä on ihan hauska tarina. :)
      Mutta siskonasi kuitenkin pohtisin nimivalintaa vielä. Ninean lukee tosiaan helposti Niveaksi, ja lisäksi tyttö saisi todennäköisesti olla usein korjaamassa nimeään, kun se kuullaan Mineaksi.
      Sitäkin voisi miettiä, että täytyykö nimen ensimmäisen kirjaimen olla ehdottomasti n. Tällä kirjaimella alkavia nimiä on suomessa aika vähän verrattuna muihin kirjaimiin, ja jos lapsia tulee lisää, voi olla entistä hankalampaa keksiä heille n-alkuisia nimiä.

      • Nora Rebekka

        Noralla on jo kaksi lasta, ja enampää ei ole suunnitteilla.

        Oli nyt ihan pakko tulla itsekin tsekkaamaan, miten kauhea se meidän flikan nimi nyt sitten on. Vai että ihan epänimi. Hmm. Joo, ei riitä vielä mulle perusteluksi...

        Ja tuo Nivea? Joo, onhan se tuotemerkki, mutta satutteko tietämään, että Niveakin on alunperin latinankielinen sana, joka tarkoittaa "lumivalkeaa". Nivea on siten Lumin ja Lumikin rinnakkaisnimi (Snow-white). Itse asiassa aika kaunis. Ja varmaan menisi harkintaan, jos ei tosiaan sattuisi olemaan brändinimi. Nivea on kuitenkin esim. jenkeissä käytössä oleva naisen etunimi.

        Mineaan sekoittaminen ei puolestaan mielestäni sinänsä ole ongelma, koska itsekin olen Nora, ja melko usein jossakin lukee kohdallani Noora. En ole siitä sen ihmeemmin traumatisoitunut. Kyllähän nämä Annat ja Hannat, Liisat ja Miisat, Tiinat ja Riinat, Liljat ja Hiljat, Tiiat ja Piiat varmasti aina sekoittuvat toisiinsa, vaikka ovat kuinka yleisiä nimiä, ja niitäkin on vuosien varrella annettu melko paljon tästä sekoittumisongelmasta huolimatta.

        Ja jos nyt tosiaan vielä hyvistä aikeistani huolimatta ryhdyn tästä lisääntymään, noita N-alkuisia nimiä on enemmän kuin tarpeeksi:

        Neela
        Nella
        Nanna
        Ninna
        Nanni
        Noona
        Noomi
        Nadja
        Natalia
        Ninka
        Ninia
        Ninja
        Nemi
        Nessa
        Netta
        Nenna
        Ninni
        Ninessa
        Nia
        Naomi
        Nitta
        Nita

        Noa
        Nemo
        Nikolai
        Nuutti
        Niki
        Natanael
        Noel


        Eli eiköhän tästä riitä paitsi minun, myös kolmen sisarukseni lisääntymistarpeisiin, mikäli päättävät N-alkuisia nimiä käyttää...
        Ja mikäpä minuakaan estäisi antamasta vaikka kolmelle ensimmäiselle lapselleni n-alkuiset nimet ja seuraaville kolmelle sitten m-alkuiset nimet? (en siis todellakaan aio saada kuutta lasta!)

        esim.

        Niklas Onni Mikael
        Ninea Oona Maria
        Naomi Olga Miriam
        Matias Otto Natanael
        Milo Oleksi Nikolai
        Mimosa Olivia Nelliina

        Huoh. Ja mitkä ihmeen Niveliina ja Nänniina? Onko vikaa päässä?


      • Jorma Hirvonen
        Nora Rebekka kirjoitti:

        Noralla on jo kaksi lasta, ja enampää ei ole suunnitteilla.

        Oli nyt ihan pakko tulla itsekin tsekkaamaan, miten kauhea se meidän flikan nimi nyt sitten on. Vai että ihan epänimi. Hmm. Joo, ei riitä vielä mulle perusteluksi...

        Ja tuo Nivea? Joo, onhan se tuotemerkki, mutta satutteko tietämään, että Niveakin on alunperin latinankielinen sana, joka tarkoittaa "lumivalkeaa". Nivea on siten Lumin ja Lumikin rinnakkaisnimi (Snow-white). Itse asiassa aika kaunis. Ja varmaan menisi harkintaan, jos ei tosiaan sattuisi olemaan brändinimi. Nivea on kuitenkin esim. jenkeissä käytössä oleva naisen etunimi.

        Mineaan sekoittaminen ei puolestaan mielestäni sinänsä ole ongelma, koska itsekin olen Nora, ja melko usein jossakin lukee kohdallani Noora. En ole siitä sen ihmeemmin traumatisoitunut. Kyllähän nämä Annat ja Hannat, Liisat ja Miisat, Tiinat ja Riinat, Liljat ja Hiljat, Tiiat ja Piiat varmasti aina sekoittuvat toisiinsa, vaikka ovat kuinka yleisiä nimiä, ja niitäkin on vuosien varrella annettu melko paljon tästä sekoittumisongelmasta huolimatta.

        Ja jos nyt tosiaan vielä hyvistä aikeistani huolimatta ryhdyn tästä lisääntymään, noita N-alkuisia nimiä on enemmän kuin tarpeeksi:

        Neela
        Nella
        Nanna
        Ninna
        Nanni
        Noona
        Noomi
        Nadja
        Natalia
        Ninka
        Ninia
        Ninja
        Nemi
        Nessa
        Netta
        Nenna
        Ninni
        Ninessa
        Nia
        Naomi
        Nitta
        Nita

        Noa
        Nemo
        Nikolai
        Nuutti
        Niki
        Natanael
        Noel


        Eli eiköhän tästä riitä paitsi minun, myös kolmen sisarukseni lisääntymistarpeisiin, mikäli päättävät N-alkuisia nimiä käyttää...
        Ja mikäpä minuakaan estäisi antamasta vaikka kolmelle ensimmäiselle lapselleni n-alkuiset nimet ja seuraaville kolmelle sitten m-alkuiset nimet? (en siis todellakaan aio saada kuutta lasta!)

        esim.

        Niklas Onni Mikael
        Ninea Oona Maria
        Naomi Olga Miriam
        Matias Otto Natanael
        Milo Oleksi Nikolai
        Mimosa Olivia Nelliina

        Huoh. Ja mitkä ihmeen Niveliina ja Nänniina? Onko vikaa päässä?

        Ehdotan tytölle Pomeliina Irma Hanhikki ja pojalle Sonni Jytky Yrjökki


      • GoldenStar
        Jorma Hirvonen kirjoitti:

        Ehdotan tytölle Pomeliina Irma Hanhikki ja pojalle Sonni Jytky Yrjökki

        Ninea on ihan kiva :)
        Ninea Tuuli Aurora
        Ninea Oona Eerika
        Ninea Iida Julia/Juulia
        Ninea Roosa Matleena
        Ninea Violaana Tuulia
        Ninea Veera Maria
        Ninea Oona Sofie


      • kiinni jäit
        Nora Rebekka kirjoitti:

        Noralla on jo kaksi lasta, ja enampää ei ole suunnitteilla.

        Oli nyt ihan pakko tulla itsekin tsekkaamaan, miten kauhea se meidän flikan nimi nyt sitten on. Vai että ihan epänimi. Hmm. Joo, ei riitä vielä mulle perusteluksi...

        Ja tuo Nivea? Joo, onhan se tuotemerkki, mutta satutteko tietämään, että Niveakin on alunperin latinankielinen sana, joka tarkoittaa "lumivalkeaa". Nivea on siten Lumin ja Lumikin rinnakkaisnimi (Snow-white). Itse asiassa aika kaunis. Ja varmaan menisi harkintaan, jos ei tosiaan sattuisi olemaan brändinimi. Nivea on kuitenkin esim. jenkeissä käytössä oleva naisen etunimi.

        Mineaan sekoittaminen ei puolestaan mielestäni sinänsä ole ongelma, koska itsekin olen Nora, ja melko usein jossakin lukee kohdallani Noora. En ole siitä sen ihmeemmin traumatisoitunut. Kyllähän nämä Annat ja Hannat, Liisat ja Miisat, Tiinat ja Riinat, Liljat ja Hiljat, Tiiat ja Piiat varmasti aina sekoittuvat toisiinsa, vaikka ovat kuinka yleisiä nimiä, ja niitäkin on vuosien varrella annettu melko paljon tästä sekoittumisongelmasta huolimatta.

        Ja jos nyt tosiaan vielä hyvistä aikeistani huolimatta ryhdyn tästä lisääntymään, noita N-alkuisia nimiä on enemmän kuin tarpeeksi:

        Neela
        Nella
        Nanna
        Ninna
        Nanni
        Noona
        Noomi
        Nadja
        Natalia
        Ninka
        Ninia
        Ninja
        Nemi
        Nessa
        Netta
        Nenna
        Ninni
        Ninessa
        Nia
        Naomi
        Nitta
        Nita

        Noa
        Nemo
        Nikolai
        Nuutti
        Niki
        Natanael
        Noel


        Eli eiköhän tästä riitä paitsi minun, myös kolmen sisarukseni lisääntymistarpeisiin, mikäli päättävät N-alkuisia nimiä käyttää...
        Ja mikäpä minuakaan estäisi antamasta vaikka kolmelle ensimmäiselle lapselleni n-alkuiset nimet ja seuraaville kolmelle sitten m-alkuiset nimet? (en siis todellakaan aio saada kuutta lasta!)

        esim.

        Niklas Onni Mikael
        Ninea Oona Maria
        Naomi Olga Miriam
        Matias Otto Natanael
        Milo Oleksi Nikolai
        Mimosa Olivia Nelliina

        Huoh. Ja mitkä ihmeen Niveliina ja Nänniina? Onko vikaa päässä?

        Puhutko itsestäsi useinkin kolmannessa persoonassa, Nora Rebekka?
        Vai menikö provoilijalta nyt puurot ja vellit sekaisin?


      • Nora Rebekka
        kiinni jäit kirjoitti:

        Puhutko itsestäsi useinkin kolmannessa persoonassa, Nora Rebekka?
        Vai menikö provoilijalta nyt puurot ja vellit sekaisin?

        Kyllä, Nora Rebekka puhuu itsestään useinkin kolmannessa persoonassa :D

        Eli kyllä. Puhun, aina silloin, kun siltä tuntuu :) Täällä keskusteltiin siihen tyyliin, että luultiin, etten itse seuraa keskustelua lainkaan, joten päätin myös aloittaa tuon viestin puhumalla itsestäni niinkuin en olisi paikalla. Sitä kutsutaan tehokeinoksi. Toimii hyvin myös veljentyttöön ja omaan poikaan, silloin, kun keskustelu menee tätä rataa vaikka meidän äiti, (lasten mummo) seisoo itse siinä vieressä:

        Poika: Mutta kun Mummo sanoi, että mä saan leikkiä tällä.
        Tyttö: Eiku Mummo sanoi, että MÄ saan leikkiä tällä!
        Poika: Mutku Mummo sanoi!

        Mummo: Mummo sanoo, että leikitte sillä yhdessä.


      • -LOL-
        Nora Rebekka kirjoitti:

        Kyllä, Nora Rebekka puhuu itsestään useinkin kolmannessa persoonassa :D

        Eli kyllä. Puhun, aina silloin, kun siltä tuntuu :) Täällä keskusteltiin siihen tyyliin, että luultiin, etten itse seuraa keskustelua lainkaan, joten päätin myös aloittaa tuon viestin puhumalla itsestäni niinkuin en olisi paikalla. Sitä kutsutaan tehokeinoksi. Toimii hyvin myös veljentyttöön ja omaan poikaan, silloin, kun keskustelu menee tätä rataa vaikka meidän äiti, (lasten mummo) seisoo itse siinä vieressä:

        Poika: Mutta kun Mummo sanoi, että mä saan leikkiä tällä.
        Tyttö: Eiku Mummo sanoi, että MÄ saan leikkiä tällä!
        Poika: Mutku Mummo sanoi!

        Mummo: Mummo sanoo, että leikitte sillä yhdessä.

        haiskahtaa huonolta hätävalheelta.


      • Minskee
        -LOL- kirjoitti:

        haiskahtaa huonolta hätävalheelta.

        Miksi kukaan tulisi provoilemaan näin tylsästä aiheesta?


    • Sylvi Tehvikki

      Erkki Irmastiina

      • Katniss Everdeen

        Ninea kuulostaa mun mielestäni vähän liian keinotekoiselta tai väkisin väännetyltä. Sori nyt ;/ Jos tämä oli trolli, keksikää jotain edes vähän luovempaa.


    • miinustavaan;)

      Mun mielestä aika kivan kuulonen nimi, verrattuna moneen muuhun, mitä saattaa tulla vastaan nykyään. :)

      Silloin kun meidän vanhempamme olivat nuoria (nuo 40-50 luvulla syntyneet),
      ei heilläkään olisi tullut mieleen laittaa oman sukupolvensa nimiä lapsilleen, eikä ehkä omien vanhempiensakaan nimiä.
      Nimetkin kuuluvat tähän ryhmään, jotka uudistuu aika ajoin, ja jossa myös vanhat tekevät uudestaan tuloaan.

      On rikkaus, että löytyy erilaisia nimiä ja vaihtoehtoja. Ja liikaa ei pidä tuijottaa siihen, että mikä joku toinen sanoo, koska eriäviä mielipiteitä on aina.

      Ninea on kuitenkin helppo lausua ja kirjoittaa, se ei ole mikään Yessica, mikä on jo oikeesti suomessa aika hankala, ja keksityn ja väkisin väännetyn oloinen.
      Ninean ei luulisi myöskään olevan liian hienosteleva nimi, mitä jotkut täällä keuhkoavat, kun annetaan liian hienoja nimiä kaiken maailman möttösille..vaikka mitä sekään kelleen kuuluu? :)

      Ihmisillä on myös aina oikeus aikuisena vaikka vaihtaa nimensä, jos siitä jotenkin kärsii.

      Oikeasti aikuiset olisivat suvaitsevaisia, eivätkä pikkusieluisia nipottajia, jotka näkevät vain oman mielipiteensä eivätkä jousta siitä yhtään. ;)

      Perinteiset ja uudet nimet kunniaan! Muutoksia nimittäin tulee aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe