Potalle

...........

Tuossa kun oli tuo yksi pottailu-ketju niin nyt vähän samasta aiheesta. Miten saada lapsi tottumaan pottaan? Olen parin kuukauden sisään muutaman kerran yrittänyt laittaa lasta (1v 2kk) potalle mutta aloittaa hysteerisen itkun kun siihen joutuu. Ei auta tutti, lelut, kädestä pitäminen. Olen jopa lämpösellä vedellä lämmittänyt pottaa jottei tunnu kylmältä. Itkee vaan paniikissa joten pakko ottaa pois. Muuten kyllä saattaa leikkiä potalla jos olemme muuten vessassa eli ei sinänsä sitä pottaa pelkääkään. En tiedä milloin uskaltaisi kokeilla taas...

7

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RIITUÄITI

      Kannattaisiko rauhassa odottaa, pakollahan se saattaa vain pitkistyä ja mutkistua.
      Monesti asioita yritetään opettaa kunnianhimoisesti vähän etuajassa, itse olen monista kehitysvaiheista sitä mieltä ettei niitä ensinkään tarvitse opettaa vaan lapsi oppii ne "tuosta vaan"kun on kypsä asialle.
      Ensimmäisen lapseni kanssa oli minullakin kiire ja vertasin aina muihin lapsiin.
      Nyt kun minulla on toinen lapsi, osaan ottaa "lunkimmin".
      Tämä nyt oli vähän yleistystä asioista mutta tarkoitin että mielestäni lapsesi ei ole yksinkertaisesti vielä kypsä pottailuun. En tosin ole mikään ammattilainen, en halua pahoittaa kenenkään mieltä.
      Meillä hankittiin potta näytille hyvissä ajoin, kerrottiin kiihkoilematta vähän kuin ohimennen että tänne voi sitten tehdä pissan ja kakan.
      Tyttö alkoikin sitten omaan tahtiin siellä käydä, tosin siirtyi parissa viikossa oikealle vessanpytylle ja sille tielle jäi:)

    • h3r2wxx

      Juuri luin aiheesta asiantuntian artikkelia ja sisältö oli se, että lapsentahtisesti edetä. Ja että n. 1-1,5v lapsille tulee herkästi pottakammo, jos he kokevat sen liian stressaavana tai heitä patistetaan liiaksi, asiaan kiinnitetään liian suurta huomiota. Jätä pariksi kuukaudeksi tauolle koko homma ja alotatte sitten oman halun mukaan uudelleen ilman lahjontaa/kiristystä tai muutakaan palkintoa.

      Meidän esikoinen teki saman homman vuosikkaana, huusi hysteerisesti kun näkikin potan enkä keksinyt miksi. Jätettiin sitten potta kokonaan pois useammaksi kuukaudeksi.

    • Kyl se siitä

      Itse olen aloittanut potattelun jo 8 kk iässä, mutta juuri tuossa reilun vuoden vanhana on tullut stoppi potatteluun. Tämä johtunee siitä, että koska tuon ikäinen lapsi on juuri oppinut tutkimaan maailmaa kahdella jalalla, kiipeilemään, juoksemaan ja hyppimään, hän ottaa rangaistuksena "paikallaan istuttamisen". Unohda potattelu vähäksi aikaa ja aloita uudelleen vasta n. puolen vuoden kuluttua.

    • ehkäpä perää?

      siirrä potta vaikka olkkariin tai leikkihuoneeseen niin saa istua siihen vaikkakin vaatteet päällä kun mieli tekee...:)

      • Kaikki kokeiltu

        Jotkut ovat sitä mieltä, että ei pottaa olkkariin, mutta me ollaan kyllä tuotu kun ei jossain vaiheessa malttanut millään istua potalla. Aiemmin istui, kun sai lukea kirjoja tai leikkiä samalla jotain. Täytyy myöntää, että olemme menneet jopa niin pitkälle, että lapsi katsoo olkkarissa samalla telkkaria...

        Myös tarrat palkitsemisena voisi kokeilla. Ihan vaikka vaan siitä hyvästä, että istuu potalla. Vaikkei tuotosta tulisikaan.

        Ei olla koskaan väkisi potalla pidetty.


    • pottailua

      Miksi ne, jotka kehottavat lykkäämään pottailun aloittamista laittavat, että yritä uudelleen parin KUUKAUDEN tms. kuluttua?
      Eikö voi antaa sen potan olla siellä vessassa vaikka pari VIIKKOA ilman, että yrittää laittaa lasta siihen? Voihan tuo lapsi pian käydä siellä itsekin istumassa ja ihmettelemässä, kun ei kukaan sinne patista.
      Hyvällä vain ihmettelen, että miksi pitää pari kuukautta odottaa, kun lapsi tuossa iäsää kasvaa ja kehittyy ihan viikoissa. Ja mieli voi muuttua potan suhteen todella nopeasti, kun vain antaa sen valinnan vapauden lapselle :)

      Meillä potta on otettu vessaan hyvinkin alle vuoden ikäisen lapsen kanssa. Alussa lapsi ymmärsi sen tuoliksi ja istui housut jalassa siinä. Pian otettiinkin pöksyt pois ja laitoin istumaan potalla aina kun kävin itse pissalla. Jos ei halunnut istua siihen, niin ok, istui sitten vessan matolla sen pikku hetken. Oppi kuitenkin nopeasti sen, että potalla vain piipahdetaan "suhistelemassa" ja sitten lähdetään jatkamaan leikkejä. Eli ei mitään "vangitsemis"-tunnetta liitetä siihen. Isommalla hädällä käy myös nopeasti, joskus kirjaa selaillen :)

      • pottailua

        Lisäys edelliseen; kyllä meilläkin joskus oli tuo potta olkkarissa kun näki esim. että on vatsa kovalla ja tuolloin istuttiin oikein pitkä tovi potalla. Itse monesti koitti sitten lähteä pottaa vessaan kantamaan eli tiesi myös minne potta kuuluu :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2759
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      360
      2614
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2190
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1788
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1773
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1764
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      139
      1678
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1432
    Aihe