Putki ja jatke

Niko N.

Kamera on Nikon D7000. Siihen tarkoitus ostaa objektiivi luontokuvausta varten. Olen katellu/miettiny SIGMA 120-300/2.8 S DG OS HSM Sport ja siihen 2.0x teleconverteria. Kun en noista teleconvertereista niin tiedä miten ne käy/pelaa minkäkin objektiivin kanssa, niin kysymys kuuluu, Sigma vai Nikonin oma teleconverter? Entäs tuo kerroin 2.0x, heikkeneekö kuvanlaatu kovinkin paljon? Kannattako mahdollisesti pienemmällä kertoimella 1.4x tai 1.7x?

5

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhfha

      Se on aina arvoitus, miten telejatke toimii missäkin objektiivissa, varsinkin, jos ovat eri merkkiä.
      Yleensä telejatke aina heikentää laatua ja mitä suurempi suurennus, sitä enemmän. Joskus harvoin on käynyt niinkin, että telejatke on parantanut suorituskykyä, mutta silloin on ollut vikaa perusobjektiivissa, jonka telejatkse on korjannut ja jatkeen suurennus on ollut pieni.

      Sigman kanssa täytyy aina olla varovainen. ennen ostoa kannattaa kokeilla kokoonpanon toimivuus liikkeessä. Esim. tarkentaako ollenkaan telejatkeen kanssa.
      Nikonin objektiivit kyllä toimii, omien laitteiden kanssa, vaikka nekin saattaa joskus tarvita hienosäätöä.

      Siis kokeile objektiivi ja telejatke rungossasi yhdessä ja erikseen ennen ostoa.
      Oikein säädetty etsin näyttää jo paljon kontrastista ja tarkennuksen osumisesta, vaikka ei kuvia otakaan. Kuvaajan näöstä riipuen.
      Jos on hyvä tuki voi tarkennuksen toimivuutta tarkastella Live view-tilassa maksimi suuremmuksella, jollin voi nähdä terävyyden muuttumisenkin telejatkeella.
      Yleensä ongelma on reunapiirrossa.

      Objektiivin suojalasi/suodin voi myös estää AF tarkennuksen ja useimmissa kameroissa objektiivin ja telejatkeen yhteinen valovoima pitää olla vähintään 5,6 jotta AF tarkennus toimisi. Kokoonpanosi kuitenkin sopii tuohon haarukkaan.

    • Olen myös ajatellut tuota putkea. Omistin aiemmin Sigman 100 - 300 F4 putken ja käytin sitä ajoittain 1,4x convertterin kanssa jolloin sen F4 putosi F5.6:n. Mielestäni kuva ei olennaisesti heikentynyt mutta mitaten varmasti sekä viivapiirto että kontrasti huononivat jo pelkästään useiden uusien lasipintojen vuoksi.

      Valovoimansa puolestahan tuo mainitsemasi Sigma kestää tuon 2x jolloin taas päästään äkkiä laskien F5.6 valovoimaan joka päivänvalossa riittää.

      Muistelen lukeneeni jotta on ongelmia Sigman putken ja Nikkorin convertterin yhdistelmällä vaan en muista mitä. Itse hankkisin myös Sigman konvertterin.

      D7000 rungollahan tuo vastaa 450mm Fx kulmaa ja jos sen vielä kerrot 1,4x niin ollaan hieman reilussa 600mm:ssä. Muistelen jostain testistä lukeneeni jotta tarkennusetäisyys hieman vaikuttaisi tuon optiikan optiseen pituuteen, se tosin ei liene pulma onko se 10m päässä oleva tintti kuvattu 590 vai 620mm kuvakulmalla.

      Tuon Sigman testi ilman convertteria löytyy, tosin Canonille mutta se tuskin paljoa vaikuttaa täältä

      http://www.photozone.de/canon_eos_ff/629-sigma120300f28oseos?start=1

      • Niko N.

      • jhashf

        "Muistelen jostain testistä lukeneeni jotta tarkennusetäisyys hieman vaikuttaisi tuon optiikan optiseen pituuteen, se tosin ei liene pulma onko se 10m päässä oleva tintti kuvattu 590 vai 620mm kuvakulmalla."

        Sisäisellä tarkennuksella objektiivin polttoväli lyhenee lähelle tarkennettaessa, mutta normaalikuvauksessa sillä ei ole merkitystä. Makroissa sen jo huomaa tarkennusetäisyyden huomattavana lyhentymisenä lähietäisyyksillä "vanhanmallisiin" objektiiveihin verraten.
        Esim. 100 millinen makro voi olla jopa vain 75 millinen 1:1.n tarkennettuna, mistä on haittaa arkojen kohteiden kuvaamisessa.

        Tuossa Sigman zoomissa oli muuten alkuaan outo tarkennusvika. Objektiivi ei tarkentanut ylöspäin kuvatessa, mikä haittasi lentävien ja puunlatvassa istuvien lintujen kuvaamista. Lienee korjattu, kun valitukset on loppuneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      414
      8662
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      239
      6320
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2295
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1816
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1657
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1623
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1255
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      944
    Aihe