Viekö tinnitus mielenterveyden

Toivo paremmasta

Lueskelin keskusteluja pitkästä aikaa, koska itsekin kärsin tinnituksesta. Jossakin keskustelussa oli tosi ahdistuneita ja jopa elämänhalunsa menettäneitä tinnittäjiä. Itsemurhastakin puhuttiin. Voiko tinnitus viedä mielenterveyden siihen pisteeseen, että ainoa mahdollisuus on luopua elämästä.32

9

1773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tinni2

      Itse olen kerran yrittänyt itsemurhaa mutta epäonnistuin siinä. Sen jälkeen itsemurha on ollut mielessä joka päivä. Tinnitukseni on kohtauksenomaista eli tulee aivan hirveä paineentunne, jota kestää monta tuntia. Jossain vaiheessa se hellitää illalla. Tosin viimeaikona ei ole hellittänyt illallakaan vaan on muuttunut tosi kimeäksi vinkunaksi tai kimeäksi sirinäksi, jota ei pysty sietämään ollenkaan. Tänään viimeksi aamusta asti on ollut niin hirveä kohtaus päällä, että ajattelin tehdä tänään itsemurhan tänään. Tuntuu vaan etten pysty siihen, vaikka elämä on täyttä kärsimystä.

      • Toivo paremmasta

        Onko tinnituksesi kestänyt kauan ja oletko saanut minkäänlaista lääkitystä. Oma tinnitukseni on jatkuvaa ja tosi voimakasta molemmissa korvissa. Lääkäri kuitenkin vähättelee sen aiheuttamaa kärsimystä ja pitää moraalisaarnaa rauhoittavista ja unilääkkeistä, joten valvon usein koko yön, koska tinnitusääni johtaa paniikinomaiseen tunteeseen sekä ahdistukseen eikä uni tule.

        Tuntemuksesi tinnitusta kohtaan on tuttua. Yritetään silti mennä päivä kerrallaan eteenpäin. Alempana keskustelussa joku kirjoitti tinnituksesta kaverina, joka ei koskaan jätä eikä petä, se kulkee aina rinnalla. Parempaa huomista.


      • tinni2
        Toivo paremmasta kirjoitti:

        Onko tinnituksesi kestänyt kauan ja oletko saanut minkäänlaista lääkitystä. Oma tinnitukseni on jatkuvaa ja tosi voimakasta molemmissa korvissa. Lääkäri kuitenkin vähättelee sen aiheuttamaa kärsimystä ja pitää moraalisaarnaa rauhoittavista ja unilääkkeistä, joten valvon usein koko yön, koska tinnitusääni johtaa paniikinomaiseen tunteeseen sekä ahdistukseen eikä uni tule.

        Tuntemuksesi tinnitusta kohtaan on tuttua. Yritetään silti mennä päivä kerrallaan eteenpäin. Alempana keskustelussa joku kirjoitti tinnituksesta kaverina, joka ei koskaan jätä eikä petä, se kulkee aina rinnalla. Parempaa huomista.

        Tämä ollu viimesyksystä asti. Oxaminia otan päivällä siinä kohtaa kun alkaa tuntua sietämättömältä ja unilääkkeeksi olen ottanut Ketipinoria tai Mirtazapinia silloin tällöin. Ilman lääkkeitä nukun noin 4 tuntia ja sen jälkeen hyvällä tuurilla nukahdan vielä tunninksi. Syötkö itse mitään lääkkeitä?


      • Toivo paremmasta
        tinni2 kirjoitti:

        Tämä ollu viimesyksystä asti. Oxaminia otan päivällä siinä kohtaa kun alkaa tuntua sietämättömältä ja unilääkkeeksi olen ottanut Ketipinoria tai Mirtazapinia silloin tällöin. Ilman lääkkeitä nukun noin 4 tuntia ja sen jälkeen hyvällä tuurilla nukahdan vielä tunninksi. Syötkö itse mitään lääkkeitä?

        En syö ja syy siihen on, että jos otan puheeksi rauhoittavat tai unilääkkeet, lääkäri pitää pitkän moraalisaarnan koukkuun jäämisestä yms. ja näyttää unohtavan tinnituksen tuoman kärsimyksen kokonaan, joten sinnittelen "hulluuden" rajamailla ja kärsin unettomuudesta.Jos elämä jatkuu tällaisena kärsimyksenä, tulen pyytämään jotakin rauhoittavaa ja kuuntelen saarnan ja ihmetyksen siitä, eikö siihen muka totu ja olla kuuntelematta tinnitusta ja keskittyä iloisiin asioihin ja harrastuksiin.

        No, tästä tuli taas tällainen valituskirjoitelma valvotun yön jälkeen. Jaksamista.


    • tinni2

      Nykyään ei enää kait paljon unilääkkeitä ja rauhoittavia määrätä, joilla on tämä koukuttava vaikutus. Eli lääkärit määräävät psyykelääkkeitä, joilla pieninä määrinä on nukuttava vaikutus, ja eivät aiheuta riippuvuutta samoin, kuin perinteiset unilääkkeet. Kyllä kannattaisi kokeilla näitä kahta tässä järjestyksessä eli ketipinor ja mirtazapin. Itse valvoin menin 4 kuukautta 4 tunnin yöunilla ja sitten nuppi sekosi. Nuo ovat psyykelääkkeitä mutta pieninä määrinä toimivat unilääkkeinä, eivätkä koukuta. Eivät nekään autuaaksi tee, eli herätessä on hivenen tokkurainen olo, mutta jos et nuku ollenkaan niin ainakin tuolla ketipinorilla uni tulee noin vartin - puolen tunnin sisällä. Olen kyllä huomannut itse että ne muuttavat ääntä, joten hivenen näidenkin käyttö pelottaa, kun ei tiedä jos ne vaikka lisäävät ääntä. Mutta otan näitä silloin kun haluan varmasti nukkua. Minulla on meleperäinen tinnitus ja sillä voi tietysti olla ero jostain muusta aiheutuvaan tinnitukseen.

    • Anonyymi

      Tuntuu että Ketipinor pahentaa tinnitusta.

      • Anonyymi

        niin teki mullakin... !
        autto nukkumiseen ja tressiin kyllä mut samalla
        pahensi kuulon alenemaa ja tinnitystä...
        että ilman olisi pitänyt olla...?


    • Anonyymi

      Tinnituksesta tai mistä vaan kärsivät ihmiset käsittelevät elämäänsä vaivan kanssa omilla tavoillaan. Toiset kestävät myös psyykkisesti enemmän ja toiset vähemmän.
      Mikä vaan pitkäaikainen häiritsevä juttu voi ajan myötä ajaa tilanteeseen että alkaa tuntua liian rankalta eikä tahdo jaksaa.
      Todella ikävä vaiva tuo tinnitus vaikuttaa olevan, itselläni ei ole sitä.
      Just joltain palstalta luin myös tuosta Ketipinorin vaikutuksesta lisäävästi tinnitukseen.
      Eikös silloin kannattaisi välttää sellaista lääkettä ja yrittää vaikka vaihtaa tilalle joku toinen lääke josta ei ole vastaavaa haittaa.

    • Anonyymi

      Siihen tottuu, ei haittaa itseäni tai nukkumista yhtään. Kuulolaitteet auttaa päivällä, joten ei tule kiinnitettyä edes huomiota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe