Onko Ritva-nimi liian vanhanaikainen?

epävarma2222

Haluaisin nimetä pienen tyttöni Ritva Helenaksi, mutta nimen vanhanaikaisuus on saanut epäilyksiä heräämään. Olenko kauhea äiti, jos annan lapselleni (omasta mielestäni) kauniin nimen, joka on kuitenkin ollut trendikäs viimeksi 1940-luvulla?
Kovin montaa nimivaihtoehtoa ei ole.

Esikoisemme on nimeltään Otso Ilmari - minusta nimi Ritva sopii siihen ainakin kohtalaisen hyvin.

19

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielipidettä

      Merkitysnimet ovat aika ajattomia mutta yhdistelmänä Ritva Helena on ehkä vähän vanhahtava. Miten olisi

      Ritva Hanneli

    • 45+

      Oikein kiva ja piristävä nimikokonaisuus. Tykkään!

      • GoldenStar

        Ihan ookoo... Ritva on aika "vanhanaikainen" mutta sopii Hanneleen :) entäs vaikka Mirja, Maisa, Ronja tai Riitta?


    • &&&

      Ritva Helena ja esim. Raija Helena ovat persoonallisia nimiä.

      Helena on mielestäni yksi kauneimmista nimistä.

    • Starlene

      Nimetkää vain tyttö Ritva Helenaksi, jos itse siitä pidätte. Mielestäni nimi ei ole liian vanhanaikainen tai erikoinen, ja vrk:n mukaan sekä Ritvaa että Helenaa on annettu nimeksi tälläkin vuosikymmenellä jonkin verran. Nimi myös sopii hyvin yhteen veljen nimen kanssa. :)

    • jenna.

      Eihän se mitään haittaa vaikka olisikin vanhanaikainen, nimet tulevat uudestaan muotiin ja varmaan pian on jo enemmänkin pikku Ritvoja :) Tässä kuitenkin vielä nimiehdotuksia Otson siskolle:

      Salla
      Unna
      Tuisku
      Linnea
      Aura
      Kielo
      Elvi
      Kerttu
      Vilma

    • NimiTäti

      Ritva Helena tai Ritva Hannele -kauniita nostalgisia nimia!

    • Hilkan? äiti

      Ritva on minustakin tosi kiva nimi :)

      Meillä on kanssa paljon pohdittu tytölle nimeä, ja nyt meillä alkaa olla lista valmiina. Yllättäen myös meidän listalle on Ritva päässyt :)

      Ritva
      Seija
      Sirkka
      Hilkka


      Hilkka on meillä vielä ykkösenä ja Seija hyvänä kakkosena, Sirkka ja Ritva vasta mutusteluasteella... "Musta tuntuu että..."

    • Täti

      "Vanhanaikainen" - mitä se sitten tarkoittaakaan!
      Ritva kuulunee niihin nimiin, mitä on tämän päivän äitien mummoilla.

      Eiköhän tämän kaltaiset nimet ala pikku hiljaa yleistyä, joten siitä vaan, jos itse pidätte nimestä.

      Helena sopii hyvin Ritvan toiseksi nimeksi.

    • lellu....

      Yes. Kerrankin erilainen nimi. Sopii oikein hyvin.

    • Kerrankin !

      Järkevä nimihahmotelma tällä uusavuttomien lähiösutturoiden palstalla

    • Ritva Sulevi

      Ritva Olliina
      Ritva Kaleviina

    • Olen syntynyt 50-luvulla. Minusta vanhoja nimiä ovat Amanda, Karoliina, Miina, Iida, Matilda, Emma ym. Ne olivat vanhusten nimiä, kun olin lapsi. Tuntui ihan hullulta, kun niitä nimiä alettiin antaa pikkulapsille. Ritvaa annettiin nimeksi vielä ainakin 50-60- lukujen vaihteessa. Nätti nimi ja suvussani on kaksi Ritvaa.

    • .....

      Ritva on aika raju nimi. En antaisi. Nimen uuden tulemisen aika ei ole vielä. Raija on toinen kammotus.

      Mirja, Marja, Senja ym. neutraalimpia.

    • ---

      Ritvasta tulee mieleen 60v nainen. Samaan kategoriaan kuuluu myös Seija, Riitta, Pirjo yms...
      Itse en antaisi lapselle nimeksi mutta kukin tyylillään :)

    • ehkei ritvaa?

      Ritva ois kyllä ihan virkistävä poikkeus Adojen, Emmojen ja Ellojen keskellä. Mutta ehkä se on vielä hiukan turhan tätinimi? Taitavat olla nyt kuusisskymmenissä nämä isoimmat Ritva-laumat? Olisin kyllä pikkuisen varovainen sen kanssa, en aivan vielä ehkäpä antaisi sitä. Varmaa on, että nekin nimet sieltä uudestaan käyttöön putkahtavat. Miten olisi joku muu hieman neutraalimpi, mutta ei niin muodikas nimi ja kenties sitten seuraavalle se Ritva :)?

      Senni
      Raisa
      Senja
      Riitta
      Leena
      Ulla
      Maija
      Tiina
      Anna/Anne
      Tuula
      Mira
      Marjaana
      Hilkka
      Kaisa
      Liisa
      Else
      Kirsi
      Kirsti

    • pomeeri

      En tykkää
      Muutama ehdotus:
      Peppi
      Venla
      Daalia
      Ida
      Iida
      Lucy
      Suvi
      Christel
      Carmen
      Helena
      Kristiina
      Ulla
      Jean
      Caty
      Satu
      Maarit
      Anastasia
      Milja
      Jenny
      Jenni
      Jenna
      Lotta
      Cindi

    • tervetuloakaimat

      Olen Ritva. Nimi on hyvä ja reipas : )
      Nimipäiväni on tänään : )

    • Vanhaketju

      Maria Helena (olisi ajaton yhdistelmä)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1849
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      190
      1507
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      168
      1386
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      933
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe