Samojedinkoirista...

Sammarix

Huomasin useamman ketjun, jossa nuoret ihmiset haluavat samojedin. Kysyn vain, miksi juuri samojedi?

Samojedi on rekikoira, ja sitä voisi jokseenkin rinnastaa huskyyn ja malamuuttiin. Se ei sovellu pelkäksi seurakoiraksi. Sen on saatava rodulleen ominaista tekemistä. Vaikka sitten edes koirahiihtoa, jos ei rekeä.

Jos samojedi on vain niin ihanan näköinen, vaihtakaa rotu vaikka eurasieriin. Sielläkin on valkoisia pörröisiä koiria. Eukku on samaa kokoluokkaa ja täysi seurakoira, nuorille varmasti helpompi. Harrastaa voi kuitenkin normaalisti (paitsi reki).

Vaikka niin sanotaan itselle, että kyllä minä harrastan sitä ja tuota ja tätäkin olisi kiva, mutta ne vie aikaa, rahaa ja voimia. OIkeasti harva harrastaa montaa lajia. Miettikää etenkin nuoret ihmiset, onko paljon vaativa samojedi oikea valinta. Oletteko valmiita tarjoamaan sille rodunomaisen kodin.

5

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seonjämpti

      Höpönlöpön, kyllä sammari käy ihan tavan lenkkikaveriksikin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Meillä on rekikoirana, mutta ihan vallan hyvin se vois asustella jollain lenkkikaverina ja onnellisena sellaisena :)

      • Sammariomistaja

        Meiän talossa asuu nyt kaksi sammaria (väliaikaisesti myös 5 pentua) ja on 12v tyttö sekä 14-vuotias jätkä... Ja hyvin pärjätään. Molemmat lapset ovat nyt 4vuotta nauttineet koiraseurasta ja saaneet meiän urosta lenkittää ja kouluttaa mun kanssani. Käydään talvisin rekilenkeillä mutta ne ovat meille ihan lenkkikamuja tottiskilpailijoita.
        Pennut lähtee about 3 viikon kuluttua.


    • samoyed1

      Samojedi on todellakin koira, joka soveltuu seurakoiraksikin. Seurallisen ja ihmisystävällisen luonteensa vuoksi.

      MUTTA:
      Jotta se pysyisi seurallisena ja ihanana, se todella vaatii vähintään viittä asiaa:
      1. Liikunta ja lenkkeily
      1a. Toistuvasti,joka ikinen päivä
      1b. Monta kertaa päivässä, satoi tai paistoi
      1c. Erilaista liikunta
      1d. Mutta ei liian kuumalla. Ihme asia, jota nykyisin Suomenkin kesässä saa varoa-;)
      2. Luottamuksen omaan laumaansa.
      2a. Ruokaa
      2b. Suojaa
      2c. Kuria ja järjestystä
      2d. Rapsutusta
      2e. Ja kaikkia niitä tarvittaessa saa....
      3. Aika vahvan ja rauhallisen laumanjohtajan. Sen ihmisen pitää olla:
      3a. Luonteeltaan vahva ja rauhallinen
      3b. Fyysisestikin voimakas. Kun samojedi ryntää kevätliukkaalla kelillä tervehtimään ihania uusia ihmisiä/koiria/lapsia, niin siinä menee yli satakilonenkin ulkoiluttaja kuin pikkunen perunasäkki perässä.
      3c. Hyvä ja pitkäpinnanen kouluttaja.
      Lisäksi tietysti
      4. Oman ulkoalueensa, jossa lepäillä.
      4a. Ei tarvitse olla iso, jos kohdat 1-3 on paikoillaan
      4b. Nukkuu niin mielellään yönsäkin ulkona keskellä reipasta parikytasteista pakkasta hangessa kiepillä. Vaan tarvii päästä suojaan tarvittaessa. (Ks.kohta 2)
      5. Turkin hoitoa; harjaus ainakin pari kertaa kk. ja pesu pari kertaa vuosi. Turkin harjaus erityisesti karvanlähtöaikaan on kunnon urakka.

      Ja huusholli on aina täynnä karvoja! (Pölynimuri ja lattiaharja jatkuvassa käytössä)

      Tässä listassa on asioita, jotka mielestäni sulkevat pois lapsen AINOANA sammarin hoitajana.

      Koska lapsi edes voisi olla ainoa koiran hoitaja?

      Mutta sammari on ihana koira. Silti olen samaa mieltä ap:n kanssa. Kannattaa miettiä tarkkaan. Se, että sammari on pikku jääkarhu pentuna, ei perustele sitä koiran aikuisaikaa perheessä. Aikuisten vastuuta peräänkuulutan.

      Ihania ne on, meillä on pari kappaletta sammareita! Ja siksi tiedän, että ne on kunnon isoja koiria, ei mitään sulosia jääkarhun pentuja. Mahtavia ovat, joskus jopa jääräpäisiä.

      Jep, kannattaa harkita kunnolla !

    • thj1

      Minulle tuli samojedinkoira kun olin 13-vuotias. Vanhemmat ottivat päävastuun, mutta koira tuli taloon minun aloitteestani. Halusin pitkäkarvaisen pystykorvaisen säänkestävän seurakoiran. Loppuviimein mietin lapinkoiraa, eurasieria ja samojedia. Lapinkoira hylättiin, koska kuultiin, että ne useimmiten räksyttävät paljon (en tiedä vieläkään oliko tuossa myytissä totuuspohjaa ollenkaan). Eurasier hylättiin, koska niiden luonne voi olla haastava. Jäljelle jäi samojedi, jollainen meille sitten tulikin. Rotun ei siis päädytty pelkästään ulkonäöllisistä syistä vaan pohdittiin myös muita seikkoja.

      Mielestäni sammari sopii seurakoiraksi kunhan sille antaa tarpeeksi virikkeitä. En usko, että sammarin on pakko päästä vetohommiin kunhan muuten pääsee purkamaan tarpeeksi energiaa. Itse käytin samojediani pyörällä lenkillä ja talvisin hiidin jonkun verran. Eurasieria en suosittelisi yhäkään helppoa seurakoiraa hankkivalle, koska niiden luonne on todellakin useimmiten haastavampi kuin esim. sammarin tai lapinkoiran.

    • mä12345

      samojedi sopii muuten hyvin lapselle kunhan aikuinen kouluttaa koska on aika itsepäinen kouluttaessa mutta jos osaa itse kouluttaa niin voi minä koulutin itse meidän ensimmäisen sammarin 13 vuotiaana eli siis sopii aika hyvin aloittelialle tai lapselle....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe