Ammattikoulun käynyt ruotsiin opiskelemaan?? apua tarvittais !!!

apuaa!

Hei!

Olen siis opiskellut suomenkielisessä ammattikoulussa putkiasentajaksi ja nyt aikomuksena olisi hakea ruotsiin högskoleniin sairaanhoitajaksi.. Kuinka kova työ on päästä kouluun sisälle? mitä aineita täytyy lukea ja missä? pitääkö tehdä kielitaso testi??? Jokaisella sivulla neuvotaan vain miten lukiosta valmistuneiden täytyy tehdä mutta ei sanaakaan ammattikoulusta valmistuneille???? toivottavasti joku osaisi auttaa

7

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahvenanmaalainen

      Sen kielikokeen (jokaisen ulkomaalaisen pitää suorittaa se) hinta on noin 100 euroa ja sinun kannattaisi kysyä työvoimatoimistosta missä koe pidetään sekä se, onko sinulla oikeutta saada työvoimatoimistosta jotain tukea kokeen suorittamista varten.

      Ruotsissa ynnätään sitten todistuksesta tulevat pisteeet ja kielikoetodistus. Sairaanhoitajaksi pyrkivien pitänee käydä paikan päällä psykologin haastattelussa. Siihenkin voit hakea työvoimatoimistusta tukea.

      Aina ei kannata mennä merta edemmäs kalaan. Täyttämättä jääneitä hoitoalan opintopaikkoja on parina vuotena ollut Maarianhaminan Vårdinstitutetissa. Jos eräs Suomeen maahanmuuttajana tullut nuori nainen pystyi valmistumaan sieltä sisulla kätilöksi, pystyt sinäkin valmistumaan sairaanhoitajaksi. Kaikki oppilaitoksesta valmistuneet rekrytoidaan heti Ahvenanmaan keskussairaalaan.

      • Ahvenanmaalainen

        Sitä piti vielä lisätä että Ahvenanmaalla tehtiin hiljattain opintouudistus ja kaikki oppilaitokset taitavat nykyään olla nimikkeen Ålands lyceum alla. Hoitajakouluun pääsee siis peruskoulupohjalla ja opiskeluvaiheessa osa opinnoista suoritetaan yhdessä perinteisten lukiolaisten kanssa. Ahvenanmaalle haluttiin Ruotsin mallin mukainen ammattilukio. Se voi vaikuttaa aluksi erikoiselta mutta täällä on kova paine saada nuoriso nopeammin työelämään.


      • apuaa!
        Ahvenanmaalainen kirjoitti:

        Sitä piti vielä lisätä että Ahvenanmaalla tehtiin hiljattain opintouudistus ja kaikki oppilaitokset taitavat nykyään olla nimikkeen Ålands lyceum alla. Hoitajakouluun pääsee siis peruskoulupohjalla ja opiskeluvaiheessa osa opinnoista suoritetaan yhdessä perinteisten lukiolaisten kanssa. Ahvenanmaalle haluttiin Ruotsin mallin mukainen ammattilukio. Se voi vaikuttaa aluksi erikoiselta mutta täällä on kova paine saada nuoriso nopeammin työelämään.

        Hei Ahvenanmaata olen miettinyt mutta mieluiten opiskelisin ruotsissa.

        Hain keväällä ruotsiin korkeakouluun ja sain vastaukseksi että olen obehörig ja minulta puuttuu kuulemma:

        Utländisk nordisk gymnasieutbildning, Svenska B, Engelska A, Matematik B, Naturkunskap B ja Samhällskunskap A.

        Kauankohan noiden aineiden lukemiseen menee ja voiko ne lukea suomessa vai täytyykö mennä ruotsiinlukemaan komvuxiin? ja onko todellakin niin että ammattikoulusta saamani paperit ei riitä ja minun pitäisi olla lukion käynyt ??

        olen yrittäny selailla kaikkia eri sivustoja mutta niissä puhutaan vain lukiotodistuksista.. ja ne on todella sekavat!

        pikkuhiljaa menetän toivoni opiskelusta ruotsissa...


      • Ahvenanmaalainen
        apuaa! kirjoitti:

        Hei Ahvenanmaata olen miettinyt mutta mieluiten opiskelisin ruotsissa.

        Hain keväällä ruotsiin korkeakouluun ja sain vastaukseksi että olen obehörig ja minulta puuttuu kuulemma:

        Utländisk nordisk gymnasieutbildning, Svenska B, Engelska A, Matematik B, Naturkunskap B ja Samhällskunskap A.

        Kauankohan noiden aineiden lukemiseen menee ja voiko ne lukea suomessa vai täytyykö mennä ruotsiinlukemaan komvuxiin? ja onko todellakin niin että ammattikoulusta saamani paperit ei riitä ja minun pitäisi olla lukion käynyt ??

        olen yrittäny selailla kaikkia eri sivustoja mutta niissä puhutaan vain lukiotodistuksista.. ja ne on todella sekavat!

        pikkuhiljaa menetän toivoni opiskelusta ruotsissa...

        Ehdotan pikaratkaisua eli muuta tänne Ahvenanmaalle töihin ja pyydä Ålands Lyceumin rehtorilta mahdollisuutta tenttiä mainitsemasi aineet ÅL:ssa. Töitä on täällä enemmän kuin ehtii tekemään. Käy sivulla www.ams.ax katsomassa työpaikkailmoituksia.

        Jos päädyt työttömäksi, hae heti työvoimakoulutuksena alkavalle muunkielisille tarkoitetulle Medborgarinstitutin järjestämälle ruotsinkielenkurssille. Saat sieltäkin todistuksen ja voisit luultavasti jäädä töihin työharjoittelupaikkaasi. Yksi englantia ja tagaloa puhuva ummikko meni kurssille ja keväällä hän puhui hyvää, sujuvaa ruotsia.


      • Ahvenanmaalainen
        Ahvenanmaalainen kirjoitti:

        Ehdotan pikaratkaisua eli muuta tänne Ahvenanmaalle töihin ja pyydä Ålands Lyceumin rehtorilta mahdollisuutta tenttiä mainitsemasi aineet ÅL:ssa. Töitä on täällä enemmän kuin ehtii tekemään. Käy sivulla www.ams.ax katsomassa työpaikkailmoituksia.

        Jos päädyt työttömäksi, hae heti työvoimakoulutuksena alkavalle muunkielisille tarkoitetulle Medborgarinstitutin järjestämälle ruotsinkielenkurssille. Saat sieltäkin todistuksen ja voisit luultavasti jäädä töihin työharjoittelupaikkaasi. Yksi englantia ja tagaloa puhuva ummikko meni kurssille ja keväällä hän puhui hyvää, sujuvaa ruotsia.

        Tutkin noita amsin ja www.ha.ax sivuja. Nopeimmiten pääsisit jos haluaisit kouluttautua täällä oppisopimuksella lähihoitajaksi. Sinut suorastaan revittäisiin töihin ja opintoihin. Eli marssit Maarianhaminan työvoimatoimistoon (Citylivsin yläkerrassa, käynti hissille takapihan kautta), ilmoittaudut työnhakijaksi ja pyydä jos pääsisit juttelemaan kaksikielisen Marita L:n kanssa sekä vuoden ruotsinopinnoista Mediksessä sekä lähihoitajan oppisopimuksesta. Marita on mestari laatimaan toimivia suunnitelmia ja hän todellakin välittää asiakkaistaan.


    • polik

      Lisäksi ihan tätä keskustelua sivusta seuraanena, voin sanoa että jos haluat Ruotsiin opiskelemaan kielen vuoksi, niin opit sitä varmasti myös paljon Ahvenanmaalla. Mutta jos haluat Ruotsiin vain sen vuoksi että se olisi hienoa olla Ruotsissa ja sanoa että opiskelinpahan Ruotsissa niin sitten sinun pitää vaan mennä sinne.

    • hei.

      Kiitos vinkistä täytyypä miettiä tuota vaihtoehtoa :)

      Ruotsinkieli sujuu kyllä ihan ongelmitta. Kyllähän sinne ruotsiin voi vaan mennä ei siinä ongelmaa, vaan ongelma on se, että on käynyt ammattikoulun, jota ruotsissa ei ymmärretä ja vielä suomeksi niin haku korkeakouluun on hieman monimutkaisempi, josta tässä nyt pyysin neuvoa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      195
      7687
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4412
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2089
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1905
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1726
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1659
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe