Muovimaton uusiminen/vanhan poisto

tuleekohan mitään?

Tarkoitus on omakotitalon aulatilaan laittaa uusi muovimatto. Vanha matto tuntuu olevan todella tiukasti liimalla lattiassa kiinni. Minkälaisilla koneilla maton irrotusta kannattaisi yrittää? Vai onko järkevintä liimata uusi matto suoraan vanhan päälle?

5

4320

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • remonttinoviisi

En omaa tästä kokemusta, mutta vastaavaa lattiaremonttia olen tässä pohtinut ja asiaa koittanut tutkia. Olen ymmärtänyt, että vanhan, tasaisen ja hyvin kiinni olevan muovimaton päälle voi hyvin irtoasentaa tietyn tyyppisiä muovimattoja, esim. Upofloorin Dantex, jonka asennusohje tässä:

http://www.upofloor.fi/upofloor_fi/upofloor_oy/etusivu/tuotteet/asuintilat/asuntomatot/ShowProduct.eviacms/productGroup/33638/product/29905/Dantex

Irtoasennus toimii varmaan parhaiten tiloissa, jotka ovat suhtkoht säännöllisen muotoisia eivätkä kovin isoja.
      Tuossa upofloorin ohjeessa mainitaan, että maton voi asentaa myös "kunnostetulle alustalle teipaten tai liimaten".
      Ei siis ole pakko repiä väkisin irti, jos päälle asentaa sopivan tyyppisen maton.

• Kaik matot käy

Tokihan uuden Maton voi liimatakin vanhan päälle.
      Jos vain on kunnolla kiinni alustassaan.
      Liima vain pitää kuivata kunnolla "Tarraliimaksi" muuten jää kupruja.
      Liima ei kuivu kahden Muovin välissä.

• minä vaiiin

Älä laita toista päälle. Päälimmäisen maton kanssa tulee ongelmia, esim huonekalujen jalat "uppoaa" mattoon ja esim. keittiön tuolit eivät luista maton päällä vaan uppoavat... meillä ainakin näin.

• mr.natural

PVC Sisältää ftalaatteja ja sen valmistuksessa ja palamisessa syntyy paljon dioksiinia.

Kodeissa joissa on PVC lattia voidaan ilmasta mitata ftalaatteja.
      Ne imeytyvät hengityksen, suun, ja jonkin verran myös ihon kautta.

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120523102142.htm

Lapsilla joiden odottavat äidit ovat asuneet, ja jotka itse asuvat talossa jossa on PVC lattia on enemmän astmaa,allergioita, ja autismia.

http://localssupportinglocals.ca/news/floors-make-you-and-your-children-sick-allergy-asthma-and-autism-trigger-found-most-homes

• Tietoa on ja kokemus

Älkää hyvät ihmiset jättäkö koskaan niitä muovimattoja sinne uuden päälluysteen alle. Kun muovimatto jää umpitilaan se alkaa hajota ja siitä muodostuu sellaisia yhdisteitä jotka pilaavat huoneilmaa. Tämä on tutkittua tietoa. Eikä esim. valveutuneissataloyhtiöissä sellaista anneta tehdäkään enää nykyisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2205
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      886
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      823
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      800
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      736
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      517
      716
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      640
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      615
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      580
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      551
    Aihe