Kelloradio sai yöllä jonkin hepulikohtauksen ja alkoi käydä tuplanopeudella, kaksi tuntia yhdessä tunnissa. Mikähän voisi olla syynä?
Kelloradio kai ottaa tahtinsa verkkojännitteen taajuudesta joka on keskimäärin aika vakaa. Miten tuo taajuus voisi tuplaantua? Resetoimalla kellon käynti palautui normaaliksi, mutta kellonajan asetus ei toimi johdonmukaisesti.
Vanha kelloradio
1
298
Vastaukset
- diodi_rikki?
Kelloradio tyypillisesti hyödyntää sähköverkon 50 Hz ajan laskennassa, poikkeuksena sähkökatkon aikana (jos paristo on paikallaan ja siinä riittää virtaa) käytetään paikallista oskillaattoria, jonka tarkkuus tyypillisesti /- 10% eli tunnin sähkökatkon aikana aika heittää jopa 6 min oikeasta.
Jos alkaa käydä tuplanopeudella, niin ilmeisesti se diodi, jonka läpi otetaan 50 Hz AC:ta muuntajan toisiosta tahdistuksen tekemiseen, niin joko diodi itse on viallinen tai sitten virta pääsee ohittamaan ko. diodin jotain muuta reittiä.
Jos muuntajan toisiossa on väliulosotto, normaali tasasuuntaus tarvitsee 2 diodia ja kolmas diodi tuota tahdistusta varten, jos taas ei ole väliulosottoa toisiossa, silloin on 4 diodia tasasuuntaukseen ja viides tahdistukseen.
tosin: "kellonajan asetus ei toimi johdonmukaisesti" - viittaa siihen että on muuta(kin) vikaa ...
katsopa käyttöohjeesta, löytyykä sieltä kytkentäkaavio.
Aikanaan Anttilassa myydyssä mallissa löytyi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938108
- 403912
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241380
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html331224Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311109Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia12980Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797