Olisiko ideaa laittaa vanhan maatilan navetta tehdasmaiseen koirien tuottoon? Laillista toimintaa sikäli kun pidetään eläimistä hyvä huoli. Moraalitikot tietysti suuttuu, mutta miksi koirien kasvatuksen täytyisi oikeastaan poiketa muusta eläinkasvatuksesta? Kysyntäähän rotukoirille on, helposti saa toista tonnia kpl. Jos kasvattaisi muutamaa eri rotua ja osan sekarotuisia, niistäkin saa semmoset viisisataa, kun on hyvä sekoitus, esim. lapinkoira/ bordercollie. Tuossa tapauksessa vähän muita kuluja, kun ei tarvitse rekata.. n. 100 koiranpentua per vuosi elättäisi varmaan minut, kun myyn kaupunkiasunnon ei jää oikeastaan velkaa maatilan ostosta. Mikään jättinavettahan ei tarvitse olla, sitten hyvät yritystuet ym. rakennuksen muuttamiseen koirankasvatukseksi sopivaksi. En usko, että kaikki kennelinpitäjätkään hallitsee riittävän hyvin kasvatusta. Itse opiskelisin tietysti kaikki siltä alalta mm. perinnöllisyystiedettä. Mitäs sanotte, asiallisia vastauksia kiitos. Ei ole trolli eikä provo.
Koirien tehdasmainen tuottaminen
9
127
Vastaukset
- navettapiika
Tätä olen suunnitellut itsekin tuohon lypsynavetan kylkeen. Mietitäänpä tosissaan tilannetta. Jos pentuja möisi tonnin per kuono, pentueessa keskimäärin viisi pentua, niin kymmenen narttua hoitaisi minulle sievoisen tulon.
Jos vielä hankkisi pieniä rotuja, eivät syö paljon, niin tilojenkaan ei tarvitsisi olla kovin suuret. Niiden pennutkin ovat yleensä hinnakkaampia kuin suurten rotujen.
Hyötyä tulisi siinäkin, kun huonokuntoiset lehmät voisi teurastaa niille ruuaksi, säästöä joka kilo.
Lisäksi eläinlääkäri voisi käynneillään hoitaa molemmat lehmät ja koirat.
Näyttelykoirilla saisi paremman tilin, joten jotain pitäisi sielläkin käyttää.
Lapsiakin talosta löytyy, niin työvoimakin olisi jo valmiina.
Ei huono ajatus lainkaan.- lihamarkkinat
Ja kiinaan voisitte niitä viedä siellä on koiran lihan markkinat,siellä syödään kaikki mikä liikkuu.
- niiimpäniiin
On siinä enempi ideaa, kuin tuottaa niitä pentuja jossain autotallissa tai muussa kopperossa.
Mitään tukiahan tommoseen ei voi saada, koira ei ole tuotantoeläin, joten maatalouden tuotantotuet jää kyllä haaveeksi, eikä EU ole lisäämässä tuotantoeläinten joukkoon koiria tai muita ylimääräisiä härpäkkeitä. - marjukka bi
Ajattelin, jos omaa yritysmuotoa laittaa, niin te-keskuksen investointiavustukset 30-40% kustannuksista, ja sitten kaikki hankinnat kuluina siitoskoirat, autot ym. Starttirahan saisi varmaan myös.
Pieniä pentuja olisi hyvä tuottaa, kun kalleimpia. Toisaalta pentueet niillä usein pieniä ja emäkin voi tarvita lääkärin ponnistusapua synnytyksessä. Pitää vaan tutkia ja kysellä millaisilla pennuilla saisi parhaan tuoton. Tällä hetkellä mutu-tuntuma on, että juuri sopiva sekarotuissekoitus antaa parhaan panos-tuotossuhteen. Isäntä mennyt meillä ehkä jo vähän asioiden edelle, kun ajattelee uusien autojen hankintaa ja lomamatkoja koirarahoilla :)- navettapiika
Ei sekarotuisia,vaikka sanotaan niitten olevan terveitä, mutta niissä on samat madotukset ja hoidot kuin puhtaissa. Hinnat ei kuitenkaan ole 350 euroa enempää. Cotton tulearin pentu on kallein,mitä silmään on osunut, 1700 oli pyynti.
Isoja rotuja on hankalampi markkinoida. Ostin itse kaukaasialaisen ja hinta oli puhtaalla todella huokea 450, näillä ei rikastu. - niiiimpäniiin
No, mikäli oletat että matalouspuolelta jotain tukea saisit, niin ei mene läpi.
Kuten ei mene alpakoiden, nutrioiden, laamojen, lemmikki-eläinten, riistäeläinten jne... kasvatus, tuonti, kauppa tai muu hyödyntäminen.
Maatalouden tuet on määritelty näille tuotantoeläimille, moni esim. villisian kasvattaja on tästä katkera, mutta kun se ei ole maatalouden tuotantoeläin, niin se ei ole tuettava kohde.
Koira ei ole tuotantoeläin, joten sitä ei tueta.
Osta tyhjä sikala, niitä saa halvalla ja laita semmoseen se koiratallisi.
- Muamuija
Minua jäi kyllä mietityttämään, mihin ne koirat möisit? Onko tarpeen yrittää tuputtaa markkinoille lisää koiria, joille ei ostajakunta ole jo valmiina, kuten usein kennelin rotupuhtaille, suunnitelluille parituksille on? Terveellisempi on ostajankin harkita pennun ostoa se aika, kun narttu sitä kantaa ja pari kuukautta kasvattaa, kovin paljon ei tarvitsisi noita mielijohteesta ostettuja "ihania"pentuja tulla markkinoille, jotka sitten hylätään tai parhaammassakin tapauksessa palautetaan myyntiin "pitovaikeuksien" vuoksi, vaikka ainut vaikeus on ollut siinä, että ostaja ei ole tiennyt mihin on ryhtynyt pennun ottaessaan.
- näin se meneee
Kuka pöljä muka maksaa sekarotusesta koirasta yhtään mitään, ite sain aikanaan oman sekarotueni ilmaiseksi ja olisis aanut seitsemän muuta matkaan ilmaiseksi, jos olisi huolinut, eli koko pentueen.
Tuttavapiirissä on muutama kasvattaja, pääasiassa ajokoiria, keskihinta on siinä 800-1000 euron kieppeillä pennulla, sitä kun otat kulut pois niin puolet suunnilleen jää kasvattajalle, edellyttäen että kaikki pennut menee kaupaksi, kulut on suunnilleen samat, vaikka vain yksi entu pesueesta menisi.
Paljon niitä joutuu lopettaakin, ostajat vaativat kaikenlaisia sertejä nykyään, tarjontaa on vaan senverran hyvin, että aina ei löydy semmoselle pennulle ostajaa, jonka paperit ei ole ihan parasta luokkaa.
Mullekkin tarjottin kasvattikoiraa ilmaiseksi, idea siinä on se, että koiralla tehdään pentuja, pennut on sen omistuksessa joka mulle koiran antaa, se myy ne omissa nimissään.
Kun ensimäinen pentue on syntynyt, nin kasvattikoira siirtyy minun omistukseen.
Sen jälkeen syntyvät pennut on sitten minun pentuja, kuten on niiden emäkin minun koira, tässä systeemissä.
Tämmönen "kasvattikoira" kenneli on siinä mielessä ideaali, että kennelin omistajan kulut ja työmäärä pysyy hallinnassa, koirathan on näiden kasvattajien hoidossa ja kotona, kenneli ei tee mitään varsinaisia investointeja, se antaa vain koiria kasvatettavaksi muille kasvattajille.
- Coco.
Provo tai ei, mutta muutama ajatus, kun alan tunnen. Onhan tehtaita jo paljon, pääasiassa aika heikoissa olosuhteissa eläimiä niissä tehtaillaan. Kysyntää lienee jossainmäärin, mutta kyllä markkinat aika kyllästetyt jo ovat. Tavallinen ostaja maksaa jopa hieman enemmän pennusta jonka vanhemmilla ei ole mitään näyttöä mistään, koska "se tulee vain kotikoiraksi". Asianmukaisten kenneltilojen rakentaminen tulee nykyisin kalliiksi niistä on omat standardit, huonosti niitä tosin nuodatetaan ja vielä huonommin kontrolloidaan viranomaisten taholta. Yritys saa tietenkin kaiken verotukseen, mutta toisaalta myös myynnistä maksetaan vero. Pennusta rodusta riippuen on realistista ajatella 200-600 euron voittoa, jos mennään lakien mukaan. Siitä vain kaikki kokeilemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."562215Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2012051- 1161392
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711180- 96995
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73939Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki58887Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933855- 61746