Vihreä hämähäkki

Yllättynyt

Avattuani keittiön kaapin, yllätyin ja säikähdinkin suuresti, kun kaapin oven sisäpuolella oli iso, n. 2 cm:n kokoinen täysin vaalean vihreä, lähes neonvihreä hämähäkki. Aluksi se pääsi pakoon ja liikkui salaman nopeasti, mutta myöhemmin se ilmaantui uudelleen ko. oveen. Onko muilla havaintoja vastaavista. Tuli tietenkin mieleen, että onko suomessa noin värikkäitä lajeja olemassa.

17

15081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zoolander

      kokonaan vihreä? Ettei ollut keltaisia/kellertäviä raitoja kyljissä, rantahämähäkin tyyliin? Itse olen tuollaiseen vihreään hämikseen törmännyt, samoin joku muukin tuolla Luonnon eläimet -osastolla. Mutta lajitunnistusta emme ole saaneet kumpikaan kyselyistä huolimatta.

      • Mariske

        kyllä se on ihan kokonaan vihreä, tosiaan melkein neonvihreä! Sit on olemassa kokonaan kirkkaankeltainen kukkahämähäkki joka vaanii saalisötököitä kukan keltaisessa keskustassa, rakenteeltaan vähän taskurapumainen hämmäri.....


    • Mariske

      Se on oikeastaan ihan tavallinen viherhämähäkki, karmea otus... iso ja uskomattoman kirkkaan vihreä, tarkkasilmäinen ja nopea!!! yäk inhoan niitä.......

      • Laura-v

        Itse näin niitä varmaankin samanlaisia 2 eilen illalla tulin tänne vähän katsomaan etten ole ainoa


    • Mariske

      innostuin etsimään lisää tietoa....
      sen latinankielinen nimi on Micrommata virescens ja kyseessä oli naaras. Koiraalla on selässä myös keltaista... kuvia voi käydä katsomassa: www.nrm.se/en/quadratus.html

      • Tirtta

    • maia

      onkohan se samanlainen minkä näin viime kesänä.. sillä oli vielä kaks kirkkaan punaista pilkkua selkäpuolella!! näköjään niitä sitten on! samanlaisia hämähäkkejä on myös kirkkaan, tai sanoisinko neon keltaisia..

    • Jazz

      Tänään kokonaan vaaleanvihreä hämis tepasteli olohuoneemme matolla kerrostalossa Vantaalla. Enpä ole moiseen törmännyt. Toivottavasti ei myrkyllinen.

      • Anonyymi

        ei ole myrkyllinen, mutta voi puraista jos uhattu, aiheuttaa pientä kipua ja punerrusta, ehkä myös turvotusta mutta ei millään tavalla ihmiselle vaarallinen


    • Jarkko 82

      Huh! Teilasin juuri neonvihreän hämiksen katostani (vikkelä pirulainen). Kävin luontokirjat läpi, eikä missään ole juttua Suomessa elävästä vihreästä hämähäkistä. Sen sisältä pursusi neonvihreää mömmöä (verta). Sitten netistä etsimään tietoa ja tämän parempaa ei löytynyt ??? P.S. Koin ällötyksen ja tuntemattoman pelon...

      • memmu

        Pelkoa totisesti. Itse en nukkumaan uskaltaisi, ennen kuin hämähäkki olisi hengiltä (mieluiten jonkun muun, kuin oman käteni kautta).


      • tiuku
        memmu kirjoitti:

        Pelkoa totisesti. Itse en nukkumaan uskaltaisi, ennen kuin hämähäkki olisi hengiltä (mieluiten jonkun muun, kuin oman käteni kautta).

        ....olla noin lapsellisia. Ei hämähäkkejä tarvitse pelätä Suomessa.

        Jos asuisin esim. mustan lesken mailla niin jo pelkäisin.

        Kyllä suomalaiset isot hämikset välillä tuoottavat minullekin vilunväreitä, mutta ei sellaisia möttiäisiä voi pelätä.

        Jos hämis eksyy kotiini, vien sen (elävänä) ulos.

        Mielenkiintoisia otuksia ovat.


      • Anonyymi
        tiuku kirjoitti:

        ....olla noin lapsellisia. Ei hämähäkkejä tarvitse pelätä Suomessa.

        Jos asuisin esim. mustan lesken mailla niin jo pelkäisin.

        Kyllä suomalaiset isot hämikset välillä tuoottavat minullekin vilunväreitä, mutta ei sellaisia möttiäisiä voi pelätä.

        Jos hämis eksyy kotiini, vien sen (elävänä) ulos.

        Mielenkiintoisia otuksia ovat.

        ehä siinä ny kuiteskaa mitää nii lapsellista oo, oha joillaki aracno phobia, ei sille voi mitää


    • Sinsor

      Sama kokemus eilen illalla, eteisestä oli ollut valot pois jo jonkin aikaa ja laitoin valot mennäkseni kylppäriin. Oven pielessä valkoisen listan päällä noin sentin kokoinen kokonaan vaalean vihreä, todella lähes neonvihreä hämis. Äkkiä talouspaperia ja kiinni, rapsahti ihan eli ei pehmeä jalkainen. Mistä näitä tulee?

    • lemmylehi

      Jo toinen vihreä. Eka Vilppulassa ja toinen Riihimäellä. Sai hyvät kuvat. Vilppulassa on myös naton maastopuvunvärinen pallohämähäkki.
      Lehi.

    • Anonyymi

      On havainto

    • Anonyymi

      Mä näin kerran vihreän hämähäkin meidän vessassa. Harmittelin kun mulla ei silloin ollut puhelimessa kameraa että olisin ottanut kuvan. Mun puolestani meikäläiset pienet hämähäkit saa olla rauhassa, mutta jos jokin tarantella tai musta leski kiipeäisi seinällä niin sitten olisi eri asia ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe