Vihreä hämähäkki

Yllättynyt

Avattuani keittiön kaapin, yllätyin ja säikähdinkin suuresti, kun kaapin oven sisäpuolella oli iso, n. 2 cm:n kokoinen täysin vaalean vihreä, lähes neonvihreä hämähäkki. Aluksi se pääsi pakoon ja liikkui salaman nopeasti, mutta myöhemmin se ilmaantui uudelleen ko. oveen. Onko muilla havaintoja vastaavista. Tuli tietenkin mieleen, että onko suomessa noin värikkäitä lajeja olemassa.

17

13230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zoolander

      kokonaan vihreä? Ettei ollut keltaisia/kellertäviä raitoja kyljissä, rantahämähäkin tyyliin? Itse olen tuollaiseen vihreään hämikseen törmännyt, samoin joku muukin tuolla Luonnon eläimet -osastolla. Mutta lajitunnistusta emme ole saaneet kumpikaan kyselyistä huolimatta.

      • Mariske

        kyllä se on ihan kokonaan vihreä, tosiaan melkein neonvihreä! Sit on olemassa kokonaan kirkkaankeltainen kukkahämähäkki joka vaanii saalisötököitä kukan keltaisessa keskustassa, rakenteeltaan vähän taskurapumainen hämmäri.....


    • Mariske

      Se on oikeastaan ihan tavallinen viherhämähäkki, karmea otus... iso ja uskomattoman kirkkaan vihreä, tarkkasilmäinen ja nopea!!! yäk inhoan niitä.......

      • Laura-v

        Itse näin niitä varmaankin samanlaisia 2 eilen illalla tulin tänne vähän katsomaan etten ole ainoa


    • Mariske

      innostuin etsimään lisää tietoa....
      sen latinankielinen nimi on Micrommata virescens ja kyseessä oli naaras. Koiraalla on selässä myös keltaista... kuvia voi käydä katsomassa: www.nrm.se/en/quadratus.html

      • Tirtta

        ...sen viherhämähäkin kuvalle on kylläkin varmaankin tämä: http://www.nrm.se/en/micrommata.html


    • maia

      onkohan se samanlainen minkä näin viime kesänä.. sillä oli vielä kaks kirkkaan punaista pilkkua selkäpuolella!! näköjään niitä sitten on! samanlaisia hämähäkkejä on myös kirkkaan, tai sanoisinko neon keltaisia..

    • Jazz

      Tänään kokonaan vaaleanvihreä hämis tepasteli olohuoneemme matolla kerrostalossa Vantaalla. Enpä ole moiseen törmännyt. Toivottavasti ei myrkyllinen.

      • Anonyymi

        ei ole myrkyllinen, mutta voi puraista jos uhattu, aiheuttaa pientä kipua ja punerrusta, ehkä myös turvotusta mutta ei millään tavalla ihmiselle vaarallinen


    • Jarkko 82

      Huh! Teilasin juuri neonvihreän hämiksen katostani (vikkelä pirulainen). Kävin luontokirjat läpi, eikä missään ole juttua Suomessa elävästä vihreästä hämähäkistä. Sen sisältä pursusi neonvihreää mömmöä (verta). Sitten netistä etsimään tietoa ja tämän parempaa ei löytynyt ??? P.S. Koin ällötyksen ja tuntemattoman pelon...

      • memmu

        Pelkoa totisesti. Itse en nukkumaan uskaltaisi, ennen kuin hämähäkki olisi hengiltä (mieluiten jonkun muun, kuin oman käteni kautta).


      • tiuku
        memmu kirjoitti:

        Pelkoa totisesti. Itse en nukkumaan uskaltaisi, ennen kuin hämähäkki olisi hengiltä (mieluiten jonkun muun, kuin oman käteni kautta).

        ....olla noin lapsellisia. Ei hämähäkkejä tarvitse pelätä Suomessa.

        Jos asuisin esim. mustan lesken mailla niin jo pelkäisin.

        Kyllä suomalaiset isot hämikset välillä tuoottavat minullekin vilunväreitä, mutta ei sellaisia möttiäisiä voi pelätä.

        Jos hämis eksyy kotiini, vien sen (elävänä) ulos.

        Mielenkiintoisia otuksia ovat.


      • Anonyymi
        tiuku kirjoitti:

        ....olla noin lapsellisia. Ei hämähäkkejä tarvitse pelätä Suomessa.

        Jos asuisin esim. mustan lesken mailla niin jo pelkäisin.

        Kyllä suomalaiset isot hämikset välillä tuoottavat minullekin vilunväreitä, mutta ei sellaisia möttiäisiä voi pelätä.

        Jos hämis eksyy kotiini, vien sen (elävänä) ulos.

        Mielenkiintoisia otuksia ovat.

        ehä siinä ny kuiteskaa mitää nii lapsellista oo, oha joillaki aracno phobia, ei sille voi mitää


    • Sinsor

      Sama kokemus eilen illalla, eteisestä oli ollut valot pois jo jonkin aikaa ja laitoin valot mennäkseni kylppäriin. Oven pielessä valkoisen listan päällä noin sentin kokoinen kokonaan vaalean vihreä, todella lähes neonvihreä hämis. Äkkiä talouspaperia ja kiinni, rapsahti ihan eli ei pehmeä jalkainen. Mistä näitä tulee?

    • lemmylehi

      Jo toinen vihreä. Eka Vilppulassa ja toinen Riihimäellä. Sai hyvät kuvat. Vilppulassa on myös naton maastopuvunvärinen pallohämähäkki.
      Lehi.

    • Anonyymi

      On havainto

    • Anonyymi

      Mä näin kerran vihreän hämähäkin meidän vessassa. Harmittelin kun mulla ei silloin ollut puhelimessa kameraa että olisin ottanut kuvan. Mun puolestani meikäläiset pienet hämähäkit saa olla rauhassa, mutta jos jokin tarantella tai musta leski kiipeäisi seinällä niin sitten olisi eri asia ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe