Kun olen lukenut näitä juttuja eri otsikoiden alta on minulle tullut sellainen tunne että perhe käsitteenä on häviämässä. Varoitan jo etukäteen tästä taitaa tulla pitkä juttu. Minulle perhe tarkoittaa omia vanhempia, puolison vanhempia, medän lapsia, lastenlapisa, kummankin isovanhempia, - sisaruksia , -sisarusten lapsia. Meillä on perhessä 4 sukupolvea ja perheeseen kuluu (täytyi ihan laskea) 97 henkeä.
Olemme aika aktiivisesti tekemisissä toistemme kanssa. Niin hyvässä kuin pahassakin. Mutta se on perhe-elämää parhaimmillaan. Kun itse olin nuori ja aloitimme yhteisen elämän puolisoni kanssa peheessä oli vanharouva (patriarkka) joka piti perheen jäsenet nuteessa ja kurissa. Ja hyvä niin. Hän piti myös perheen koossa. Vuosien ja vuosikymmenten myötä löysin oman paikkani perheessä niin kuin kaikki perheeseen tulleet on sen tehny. Toinen toistaan on autettu ja tuettu.
Kun perheen vanharouva nukkui pois tästä elämästä kesti jonkin aikaa ennen kuin roolijako taas oli luonnollisesti löytänyt toisensa. Nyt niin sanottuja patriarkkoja on 3. Mutta ei heidän välillään ole kilpailua eikä erimielisyyttä. Johtunee varmaankin enemmän siitä että välimatkat on liian suuret.
Kyllä perheeseen on naitu niitäkin jotka ei ole halunneet olla osa isoa perhettä ja ovat halunneet eristäytyä kokonaan. Ovat jopa onnistuneet siinä muutaman vuoden ja valitettavasti sitten on tullut ero. Veri kun on vettä sakeampaa ja perheestään ei voi eroittaa.
Useimmin kapinoijat on ollut naisia. Ehkä siksi että meillä naisilla on reviiri niin tärkeää.
Nyt varmaan joku luulee että kyseessä on joku uskonlahko tai heimo. Mutta ei olemme ihan tavallinen suomalainen perhe. Joku saattais puhua suvusta. Mutta meille tää on perhe.
Kyllä meillä jokaisella on oma koti jossa itse päätämme asiamme. Ei meistä kukaan mene sinne päyskäröimään. Mutta perheessä aina autetaan toinen toistamme. Majoitamme toisiamme jos opiskelun tai muun asian takia joku tarvitsee asuntoa toisella paikkakunnalla. Ei siinä tarvihe muutaman kuukauden takia asuntoja vuokrata. Sairastapauksissa hoidamme ja avitamme toinen toisiamme. Surussa olemme tukena. Ilossa juhlimme yhdessä.
Vietämme aikaa niin paljon kuin se suinkin on aina mahdollista yhdessä. Ei valitettavasti kovin usein päästä koko perhe kokoon mutta osa aina kuitenkin. Pidämme yhteyttä niihin jotka asuvat ja elävät tätä normaalia arkeansa yksin. Ei mene päivääkään ettei joku perheestä soita ja kysy kuulumisia. Tämä nykyaika (netti) antaa yhteydenpitoon ihanan helpon tavan.
On kamalaa lukea ja joskus jopa kuunnella kuinka kauheeta on kun puolisolla on iso perhe ja ne pitävät yhteyttä. Ei ihmistä ole luotu elämään yksin. Meidän täytyy pitää toisistaan huolta (sitä ei yhteiskunta tee, ei eden näin hyvä). Mutta antaa myös tilaa toisillemme ja kunnioittaa toistemme erilaisuutta. Muistakaa että oman paikan löytyminen uudessa isossa perheessä vie todella aikaa. Ja antakaa sitä aikaa itselle ja perheelle. Se palkitsee.
Onko käsite perhe unohtunut
kivesmiehen muija
0
57
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185323MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1162770- 112330
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5922037Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1231756Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701352Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421325Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31098Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan3931063Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641057