Epilepsialääkkeen sivuoireet

kamalat oireet

Koirani sai nyt Barbivet nimisen lääkkeen epilepsiaan, joka alkoi monen vuoden tauon jälkeen oireilla uudelleen (miksi sairaus muuten pysyy vuosia poissa ja sitten taas iskee uudelleen...?).
Isoja kohtauksia ei ole enää sen jälkeen tullut, mutta nyt vajaan viikon lääkkeen käytön jälkeen koira on todella väsynyt, nukkuu paljon, jalkeilla ollessaan kaatuilee, lysähtelee lattialle, hoipertelee ja tutisee kuin vanhus. Vanhahan se alkaa jo ollakin, yli 10 v, mutta kun se on normaalisti ollut vilkas, ikiliikkuja Duracel-pupu, niin muutos on aika dramaattinen. Koira tuntuu ihan masentuneelta.
Miten nopeasti lääkkeen sivuvaikutusten pitäisi mennä ohitse ja elimistön tottua siihen, vai meneekö ollenkaan ohitse, muuttuuko koira loppuiäkseen tuollaiseksi?
Lääkitys on siis 30 mg, 1 tabletti aamuin illoin ja koira vajaa 14 kg.

2

3835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korvakoira

Kannattais kysyä näitä samoja asioita koiraa hoitavalta lääkäriltä.

En osaa sanoa, miks epilepsia oireilis uudelleen. Epilepsia nyt voi olla sellanen, että on pitkäänkin ilman kohtauksia ja sitten niitä taas tulee. Toistaalta kuka tietää vaikka nyt kohtausten takana onkin joku muu syy jota ei aiemmin ollut (esim. kasvain tms.). Koiralle tulee ikää lisää, jolloin sen elimistön toiminta muuttuu hiljalleen ja se voi altistaa kohtauksille. Tai onko muussa elämisessä tai ympäristössä jokin muuttunut, että esim. stressi voi aiheuttaa tilanteen. Nämä ovat siis minun arvailuja, kannattaa tutkituttaa lääkärillä tarkemmin.

Barbivetin teho perustuu tavallaan siihen, että se rauhoittaa elimistöä, jolloin kohtauksia ei tulisi. Tästä tietenkin on harmittavana sivuvaikutuksena väsymys. Minun koirani on melko kovalla lääkityksellä ja alussa se olikin kovin väsynyt, nykyään vähän pirteämpi, mutta kyllä sen lääkkeen vaikutuksen silti huomaa. Tämäkin lienee yksilöllistä eri koirilla. Missään nimessä mielestäni koira ei saa kuitenkaan olla niin väsynyt että se lysähtelee ja hoipertelee. Otathan pian yhteyttä eläinlääkäriin ja selvität asian.

• ap.

No, kysyinkin jo tätä aiemmin hoitavalta lääkäriltä, mutta hän oli sitä mieltä, että nuo lysähdys- ja hoipertelu- ja kaatumiskohtaukset ovat vaan ilmeisesti pieniä kohtauksia ja elimistö ei ole vielä tottunut lääkkeeseen. Lääke ei ole vaan vielä tasaantunut veressä.

Yhtenä hetkenä koira on voinut olla ihmeen pirteäkin, mm. ulkona juoksi tuossa yhtenä päivänä kuin ennenkin, mutta sitten taas toisena päivänä oli ihan puolikuollut, eikä kellonajoilla näytä olevan juurikaan merkitystä. Vointi vaihtelee ja hengitystiheys. Välillä on liian tiheä hengitys kokoajan, nukkuessakin ja sitten taas toisena hetkenä normaali.

Mitään sen kummempaa ei ole tapahtunut. Itse olin yhden viikon poissa, mutta muut perheenjäsenet koiran kanssa kotona, eikä se ole ennenkään ottanut poissaolostani mitään pultteja.

Kasvaimista en sitten tiedä. Ulkonaisesti ei näy mitään, mutta sisuksista ei tiedä. Hoitavalla eläinlääkärillä ei ole kaikkia laitteita millä asiaa tutkisi. Täällä syrjässä muutenkin huonosti lääkäreitä. Koira stressaa kuljetusta ja lääkärissä käyntiä tässä lähelläkin jo sen verran, että saa helposti kohtauksen, joten pitkä kuljetus ei tunnu enää järkevältä ja mielekkäältä.
        Veriarvot sillä olivat kuitenkin loistavat, joten ei sisuksissa nyt ihan kamalan pielessä pitäisi kuitenkaan noin muuten asiat olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      51
      6550
    2. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      69
      5308
    3. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      102
      4817
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      27
      3575
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      204
      3174
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      41
      2995
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      24
      2864
    8. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2799
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      156
      1651
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      345
      1593
    Aihe