Onko jollain kokemusta parmesan yms. juustomähkäleen tuomisesta tuliaisina italiasta lentokoneessa (matkatavaroissa , ruumassa). Säilyykö se ja kuinka juustot kannattasi pakata jotta ei tulisi tehtyä turhaa työtä.
Juustoa italiasta
7
3280
Vastaukset
- Jasso
Itse itselleni vastaten vielä, lentohan kestää noin 4 tuntia parin tunnin kotimatka siihen päälle, joten kohtalainen lämpöshokki jääkaappiin verrattuna juustoilla olisi edessä.
Houkuttelisi tuoda muutakin, ehkä salamia. - Olly
Olen tuonut parmiggianoa ja salamia, lentokoneen ruumassa (ei siis käsimatkatavaroissa). Varsinkin salamithan ovat kaupoissa usein huoneenlämmössä, eikä juustokaan siitä olleet moksiskaan.
Onko niiden tuonti luvallista, sitä en tiedä.- Tuliaisista
On luvallista EU:n sisällä. Vielä Suomessa asuessani toin kaikilta Italian matkoilta aina juustoja. Helppo ja kevyt keino on ottaa mukaan kaupan pakasteille tarkoitettu kassi, tai ostaa eurolla Italian päästä. Pyydettäessä pakkaavat juustot myös vakuumiin jos ei ole jo valmiiksi, säilyy tuon ajan vaikka ilman kylmäkassiakin. Jos asut hotellissa ja joudut ostamaan tuliaiset lähtöä edeltävänä päivänä, pyydä että ottavat hotellin kylmiöön säilytykseen jos huoneessa ei ole jääkaappia/minibaaria. Yleensä auttavat ihan mielellään, onhan ruoka yksi Italian suurimmista ylpeyden aiheista.
Nykyään onneksi saa asua täällä hekkujen luvatussa maassa. :-) - jasso
Tuliaisista kirjoitti:
On luvallista EU:n sisällä. Vielä Suomessa asuessani toin kaikilta Italian matkoilta aina juustoja. Helppo ja kevyt keino on ottaa mukaan kaupan pakasteille tarkoitettu kassi, tai ostaa eurolla Italian päästä. Pyydettäessä pakkaavat juustot myös vakuumiin jos ei ole jo valmiiksi, säilyy tuon ajan vaikka ilman kylmäkassiakin. Jos asut hotellissa ja joudut ostamaan tuliaiset lähtöä edeltävänä päivänä, pyydä että ottavat hotellin kylmiöön säilytykseen jos huoneessa ei ole jääkaappia/minibaaria. Yleensä auttavat ihan mielellään, onhan ruoka yksi Italian suurimmista ylpeyden aiheista.
Nykyään onneksi saa asua täällä hekkujen luvatussa maassa. :-)Kiitos vastauksista. Saksasta toin itsekkin homejuustoja ja makkaroita, tosin talviaikaan.
Mitän muita italian herkkuja kannattaisi tuoda, öljyjä, etikkaa ?. Näkyykö jonkun kaupan valikoimia ja hintoja netistä jo etukäteen. Myös suositukset Milanon (malpensan kenttä) läheisistä kaupoista kiinnostaisi.
- cachi
Eviran sivuilla on kerrottu että omaan käyttöön yksityishenkilö voi tuoda elintarvikkeita toisesta EU- maasta, mutta jos tuo myyntiin, niin tarvii tehdä ensisaapumispaikkailmoitus, ohjeet Eviran sivuilta.
- Tuliaisista
Oheisesta linkistä pitäisi aueta Ipercoopin tarjouslehtinen: http://www.centrovolantini.it/node/92 ja Auchanin sivuilta tästä: http://auchan.it/
Tarjouslehti on italiaksi volantino, monikossa volantini. Noista saa vähän esimakua hintatasosta vaikkei juuri kyseisissä supermarketeissa kävisikään. Carrefourilla on myös isoja marketteja ja löytyyhän täältä myös Lidl mutta sieltä en juustoja lähtisi kotiinvietäväksi asti ostamaan.
Eipä taida monikaan tämän palstan lukijoista olla kyselemässä neuvoja elintarvikkeiden maahantuonnista myyntiin, siihen löytyy paremmat kanavat noilta virallisilta tahoilta (nimim. itse aikanaan nuo proseduurit tehnyt ja tavaraa maaahantuonut).
- pecorino stagionato
Juuri toin pitkään kypsynyttä lampaanmaito juustoa, hotellissa oli jääkaapissa, paperipussissa (ei kannata laittaa muovipussiin, ohje. kauppiaalta), Matkalaukussa ruumassa. Koko kiekko säilyi ja maistuu mahtavalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005358609Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5369824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?92215Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17856Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68726- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657