Sheltti minulle ?

tatarri

Heippa ! Olen 14 vuotias tyttö ja haluaisin toisen koiran. Mutta kerron ensin itsestäni. Asun maaseudulla omakotitalossa perheeni, kahden koiran, kissan ja kanin kanssa. Meillä on suuri etu- ja takapiha, jossa äitini koira saa juosta vapaana, mutta oma koirani liinan/pitkän narun kanssa. Koska koirani on vahvasti metsästysviettinen ja karkaa pihasta saman tien, jos irti pääsee ( koska pihaa ei ole aidattu kokonaan ). Koirilla on mahdollisuus päästä pitkille lenkeille ja uimaan. Minun ensimmäinen koirani on reilut 3v seropinarttu, jossa on norjanharmaata ja karjalankarhukoiraa. Sain sen 11 vuotiaana.
Olen valinnut rodun jonka aion yhden tai kahden vuoden päästä ostaa. Rotu on
Shetlanninlammaskoira, mutta haluaisin kuulla kyseisen rodun omistajilta rodun hyviä ja huonoja puolia. Tiedän, että sheltit ovat herkkähaukkuisia ja vieraisiin varautuvia. Olisin kiinnostunut näyttelyissä käymisissä koiran mutten ole koskaan edes päässyt katsomaan virallisia näyttelyitä. Koiran kanssa harrastaisin myös vapaa muotoisesti tokoa. Haluaisin kuulla myös uroksen ja nartun välisistä eroista. Mutta minua askarruttaa muutama kysymys johon haluaisin vastauksen.

1. Saako kasvattajalle esittää toiveita värin ja sukupuolen suhteen ? Olisin kiinnostunut blue merle uroksesta.

2. Sirutetaanko sheltin pennut yleensä ?

3. Kuinka usein sheltin korvista ja anturoiden välistä karvaa tulisi lyhentää ?

4. Saako kasvattajalta yleensä tukea, jos haluaa aloittaa näyttelyt koiran kanssa ?

5. Miten estetään korvien pystyyn nousu ?

6. Haluaisin tietää, että kun haet kasvattajalta pennun saatko itse valita pennun vai päättääkö kasvattaja itse minkä pennun hän antaa ?

7. Paljonko shetlanninlammaskoiran hinta on nykypäivänä ?

8. Miten koiran saisi sosiaalisemmaksi, jos asuu keskellä ei mitään ?

9. Milloin koiranpennun saa tutustuttaa muihin perheessä oleviin koiriin ?

10. Millon koiralla saa alkaa käyttämään valjaita ?

11. Miten koiran kanssa harjoitellaan näyttelyihin menemistä ? ( asennot ja miten niitä juoksutetaan )

12. Tukeeko shelttiyhteisö uutta tulokasta ?

13. Saako pennun kutsumanimen vaihtaa ? ( ekan koirani omistaja ei antanut lupaa siihen, mutta

koirani nimi on mielestäni ihana )

14. Tiedättekö kenneleitä, joissa kasvatetaan hyväsukuisia, näyttelyissä pärjääviä ja hyvä luonteisia

koiria, jotka eivät ole arkoja ?

15. Mitä tarvikkeita koiralle tulisi hommata näytteyitä varten ?

16. Mitä kannattaisi ostaa koiranpennulle ?

1

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdrt

      1. Saako kasvattajalle esittää toiveita värin ja sukupuolen suhteen ? Olisin kiinnostunut blue merle uroksesta.
      Tokihan niitä saa.

      2. Sirutetaanko sheltin pennut yleensä ?
      Kyllä, rekisteröidyt sheltit ovat sirutettuja shelttejä.

      3. Kuinka usein sheltin korvista ja anturoiden välistä karvaa tulisi lyhentää ?
      Tarpeen vaatiessa... oman shelttini tassukarvat lyhennän viikottaisen turkinhoidon yhteydessä, paljon useammin. Lumi paakkuuntuu pitkäkarvaisiin tassuihin ja tuntuu koirasta ikävältä. Kotikoiran korvakarvoille ei tarvitse tehdä ja muutenkin riittää, että koira on näyttelyihin lähtiessä siistissä kunnossa.

      4. Saako kasvattajalta yleensä tukea, jos haluaa aloittaa näyttelyt koiran kanssa ?
      Riippuu kasvattajasta. Sheltti on suosittu rotu - joku kasvattaja tukee sinua aina tarvittaessa, toiset katoavat tavoittamattomiin heti kun ovat tonninsa saaneet.

      5. Miten estetään korvien pystyyn nousu ?
      Oman koirani korvia ei koskaan tarvinnut avittaa. Joskus suositeltiin painoja, mutta nykytiedon mukaan ne nostavat korvat entistä pystympään. Liimaus tai teippaus ovat ehkä parhaat vaihtoehdot.

      6. Haluaisin tietää, että kun haet kasvattajalta pennun saatko itse valita pennun vai päättääkö kasvattaja itse minkä pennun hän antaa ?
      50-50. Riippuen siitä, monesko kävijä olet, saat valinnanvaraa. Jos kaikki muut pennut on jo varattu, menet katsomaan vain tiettyä pentua. Mitä aiemmin pääset vilkaisemaan pentuja, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on saada haluamasi pentu.

      7. Paljonko shetlanninlammaskoiran hinta on nykypäivänä ?
      1200-1300 euroa.

      8. Miten koiran saisi sosiaalisemmaksi, jos asuu keskellä ei mitään ?
      Sitä kannattaa viedä mukanaan pyörimään kaupungilla, ottaa mukaan kaverin luokse, kyyläämään mätsäreitä... Ensimmäisen parin kuukauden aikana luot pohjan koiran käytökselle. Kannattaa käyttää jokainen kaupunkireissu ja koirakaveri hyödyksi!

      9. Milloin koiranpennun saa tutustuttaa muihin perheessä oleviin koiriin ?
      Sen voi tutustuttaa samana päivänä, kunhan vahtii koirien käyttäytyvän fiksusti.

      10. Millon koiralla saa alkaa käyttämään valjaita ?
      Mitään alarajaa ei taida olla, ovathan valjaat pantaa turvallisemmat. Puolen vuoden iässä sheltti on suunnilleen aikuisen kokoinen, jolloin voi ostaa ensimmäiset pitkäaikaisemmat valjaat (suosittelen nimenomaan Y-valjaita).

      11. Miten koiran kanssa harjoitellaan näyttelyihin menemistä ? ( asennot ja miten niitä juoksutetaan )
      En ole koskaan näyttelyitä harrastanut, mutta pentua hakiessa kasvattajalta voi pyytää näyttämään, miten sheltti valmistellaan näyttelyyn, mikä asennon tulee olla yms.

      12. Tukeeko shelttiyhteisö uutta tulokasta ?
      Riippuu siitä, miten koirasi koulutat :') Räkyttäjiä näistäkin saa. Lisäksi epävirallisten pentutehtailijoiden ja sairaiden koirien pentujen ostajia voidaan katsella nokkaa pitkin.

      13. Saako pennun kutsumanimen vaihtaa ? ( ekan koirani omistaja ei antanut lupaa siihen, mutta koirani nimi on mielestäni ihana )
      Toki. Alat vain kutsua sitä uudella nimellä, kun se tulee teille.

      14. Tiedättekö kenneleitä, joissa kasvatetaan hyväsukuisia, näyttelyissä pärjääviä ja hyvä luonteisia koiria, jotka eivät ole arkoja ?
      En tiedä kuin oman koirani kasvattajan, ja häntä en ala suositella kenellekään.

      15. Mitä tarvikkeita koiralle tulisi hommata näytteyitä varten ?
      Tietenkin alkuvalmisteluja varten kampoja, karsta ja sakset. Lisäksi näyttelyhihna ja reipas mieli :)

      16. Mitä kannattaisi ostaa koiranpennulle ?
      Teillähän on jo koiria, mutta... ruoka- ja juoma-astia, petipaikka, pentupanta, kynsisakset, harjat yms. harjoittelua varten, vaikkei oikeaa tarvetta vielä olisikaan... Ruokaa saa yleensä kasvattajalta mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe