En ole varma '.'

Linnunhiekkakyseliä

Laitetaanko linnunhiekka häkin pohjalle en ole varma edes mitä se tarkoittaa tai mitä varten se on mutta usko että se laitetaan häkin pohjalle??

7

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lintutäti

      Jos tarkoitat jonkinlaista kuiviketta, totta kai se laitetaan häkin pohjalle. Sitä sitten siivoillaan ja lisäillään.
      Jos tarkoitat ns. kupuhiekkaa, nykytiedon valossa lemmikkilinnut eivät sitä tarvitse ruoansulatuksessaan, ja kupuhiekan käyttö linnun ruokavaliona voi johtaa jopa linnun kuolemaan.

      • Kanaria-kasvattaja

        Väärää tietoa. Kaikki lemmikkilinnut tarvitsevat kupuhiekkaa ruoansulatusta varten, koska niillä ei ole hampaita. On hengenvaarallista jättää lintu ilman hiekkaa.


      • Lintutäti
        Kanaria-kasvattaja kirjoitti:

        Väärää tietoa. Kaikki lemmikkilinnut tarvitsevat kupuhiekkaa ruoansulatusta varten, koska niillä ei ole hampaita. On hengenvaarallista jättää lintu ilman hiekkaa.

        Ei, sinulla on väärää tietoa. Luepa esimerkiksi kaijuli-foorumin ja muiden luotettavien tietolähteiden keskusteluja/artikkeleita aiheesta. Kupu/ruoansulatushiekan hyödystä on keskusteltu paljon, mutta hyötytieto on vanhentunut käsitys, todellisuudessa siinä piilee suuria terveysriskejä. Esimerkiksi kuputulehdus.
        Linnuilla ei ole hampaita, mutta niillä on muuten toimiva ruoansulatuspolku kupu->vatsa->lihasmaha. Lihasmaha on jauhava elin ja sinne saapuessa ruoka on jo niin pehmeää ettei hiekkaa tarvita vaan lihasmaha jauhaa ruoan täydellisesti.
        Hiekka ei ole tarpeellista.
        Se VOI olla riski terveydelle, liiaksi nautittuna kuolemaksi linnulle.
        Miksi siis käyttää sitä?
        Ei miksikään.


      • Kanaria-kasvattaja
        Lintutäti kirjoitti:

        Ei, sinulla on väärää tietoa. Luepa esimerkiksi kaijuli-foorumin ja muiden luotettavien tietolähteiden keskusteluja/artikkeleita aiheesta. Kupu/ruoansulatushiekan hyödystä on keskusteltu paljon, mutta hyötytieto on vanhentunut käsitys, todellisuudessa siinä piilee suuria terveysriskejä. Esimerkiksi kuputulehdus.
        Linnuilla ei ole hampaita, mutta niillä on muuten toimiva ruoansulatuspolku kupu->vatsa->lihasmaha. Lihasmaha on jauhava elin ja sinne saapuessa ruoka on jo niin pehmeää ettei hiekkaa tarvita vaan lihasmaha jauhaa ruoan täydellisesti.
        Hiekka ei ole tarpeellista.
        Se VOI olla riski terveydelle, liiaksi nautittuna kuolemaksi linnulle.
        Miksi siis käyttää sitä?
        Ei miksikään.

        Minun linnuillani on ollut aina n. 20 vuoden ajan hiekkaa ja hyvin ovat voineet.


      • Lintutäti
        Kanaria-kasvattaja kirjoitti:

        Minun linnuillani on ollut aina n. 20 vuoden ajan hiekkaa ja hyvin ovat voineet.

        Se voi olla tottumiskysymys, mutta nykyään monet jättävät hiekan kokonaan antamatta sillä siinä voi olla terveysriski ja se on todettu tarpeettomaksi. Kaikillehan terveysongelmia ei välttämättä tule, jos lintu osaa syödä hiekkaa kohtuudella ja kupu kestää sen. Joillekin se taas voi olla hyvinkin kohtalokasta. Hienoa, että sinun lintusi osaavat syödä hiekkaa kohtuudella eivätkä ole sairastuneet kuputuklehduksiin tai muihin vastaaviin.


      • faktaaa

        Väärää tietoa sinulle!!!!!!

        Ruuansulatusjärjestelmä

        Linnuilla on nopea ruuansulatus ja aineenvaihdunta, joten ne tarvitsevat ruokaa koko ajan. Kupu on ruokatorven laajentuma ja toimii ruokavarastona, josta ruoka etenee kaksiosaiseen mahaan. Ensimmäinen mahan osa on rauhasmaha, jossa ravinnon sekaan sekoittuu ruuansulatusentsyymejä. Tämän jälkeen ruoka jatkaa lihasmahaan, jossa tapahtuu ruuan varsinainen pilkkoontuminen, tätä tehostavat linnun syömät hiekanjyvät. Undulaatin suolisto ei ole pitkä, mikä takaa ruuan lyhyen viipymisen ruuansulatuskanavassa. Kun ruoka on sulanut ja siitä on imeytynyt suolistossa ravintoaineet, se menee yhteissuoleen eli kloaakkiin, ja ulostuu (ulosteen tumma alue) yhdessä virtsa-aineen kanssa (ulosteen valkoinen alue).


      • -M-
        faktaaa kirjoitti:

        Väärää tietoa sinulle!!!!!!

        Ruuansulatusjärjestelmä

        Linnuilla on nopea ruuansulatus ja aineenvaihdunta, joten ne tarvitsevat ruokaa koko ajan. Kupu on ruokatorven laajentuma ja toimii ruokavarastona, josta ruoka etenee kaksiosaiseen mahaan. Ensimmäinen mahan osa on rauhasmaha, jossa ravinnon sekaan sekoittuu ruuansulatusentsyymejä. Tämän jälkeen ruoka jatkaa lihasmahaan, jossa tapahtuu ruuan varsinainen pilkkoontuminen, tätä tehostavat linnun syömät hiekanjyvät. Undulaatin suolisto ei ole pitkä, mikä takaa ruuan lyhyen viipymisen ruuansulatuskanavassa. Kun ruoka on sulanut ja siitä on imeytynyt suolistossa ravintoaineet, se menee yhteissuoleen eli kloaakkiin, ja ulostuu (ulosteen tumma alue) yhdessä virtsa-aineen kanssa (ulosteen valkoinen alue).

        Pieninä määrinä hiekka on yleensä OK ja auttaakin sitä ruoan hienonnusta, mutta vapaasti suurina määrinä tarjolla voi joissain tilanteissa tuoda ongelmia. Useimmat lemmikkilinnut voivat vallan mainiosti täysin ilman hiekkaakin, koska häkkioloissa tarjottavan suht helposti sulavan ravinnon hienontamiseen tosiaankin riittää ihan se lihasmahan liike, mutta jos haluaa "varmistella", niin silloin tällöin pienen rajoitetun määrän hiekkaa voi tarjoilla (tai simpukkarouhetta niin tulee kalkkiakin samalla). Terveellä linnulla vapaakaan hiekka ei yleensä aiheuta ongelmia, mutta kyllä se kupu/suolitukosriski kuitenkin on ihan todellinen, vaikka pieni onkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe